Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin alkoholinkäytön ja en näe tässä mitään positiivista.

Vierailija
08.01.2017 |

Olen juonut liki päivittäin viiniä kun työpäivä ja lasten harrastukset on hoidettu. Kaiken kaoottisen arjen keskellä ei ole lepoaikaa, joten olen nauttinut viiniä ja saanut siitä virtaa tehdä ruuat, siivota, pestä pyykit ym. kotityöt. Televisiota en ole katsellut vuosiin, koska ei ole ollut aikaa. Tai no ehkä yksi tai kaksi pätkää viikossa. Minulla on pitkäaikaissairaus, joka aiheuttaa jatkuvia kipuja, ja viini on tuonut hetkellisen avun siihenkin. Lisäksi se toimi tehokkaana unilääkkeenä, nukahdin iltaisin heti ja heräsin aamulla virkeänä.

Kaksi kuukautta sitten päätin että juominen saa loppua, koska aina korostetaan sen epäterveellisyyttä. Ajattelin että saan lisää energiaa ja enemmän aikaiseksi ja että kivutkin saisin jotenkin aisoihin. Ja paskat. Voin paljon huonommin. Olen koko ajan väsynyt, saamaton, päätä särkee, kotityöt ahdistaa ja olen todella tehoton niiden kanssa. Jos mahdollista, menen makaamaan sohvalle. Sairauden kivut vaivaavat koko ajan ja entistä kovemmin. Olen käynyt lääkärissä ja arvot ovat joka suhteessa ok, kuten ovat olleet aikaisemminkin.

Nyt vain kärsin kivuistani kovempana, enkä saa niihin edes sitä tunnin tai parin helpotusta iltaisin. Kaikki työt kaatuvat päälle.

En ole tämän parin kuukauden aikana kaivannut alkoholia, mutta parempaa elämänlaatua kaipaan. Jatkan tätä kyllä vielä ja odotan josko tämä tästä vielä muuttuisi. Suoraan sanoen olen pettynyt.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että lopetit juomisen vain siksi, että se on tutkimusten mukaan epäterveellistä, etkä siksi, että itse halusit? Alkoholinkäytön lopettamisen pitää lähteä itsestä ja siihen pitää olla oikeasti motivoitunut. Ulkoiset syyt, esimerkiksi puolison painostus tai alkoholinkäytön haitoista kertovat lehtiartikkelit, eivät useinkaan toimi, jos oma motivaatio on nollassa.

Toimisiko se kenties paremmin, että nauttisit viiniä vain esim. kahtena iltana viikossa, kun ennen lopettamistasi kerroit nauttineesi sitä liki päivittäin. Tällä tavoin muutos ei olisi liian äkillinen. Terveydentilasi vaikuttaa olevan kipuja lukuunottamatta muuten kunnossa, joten parina iltana per viikko tapahtuva alkoholin nauttiminen sitä tuskin romahduttaa. Tsemppiä jatkoon!

t. vuosien tissutteluun kyllästynyt ja määrittelemättömäksi ajaksi tipattomalle ryhtynyt siiderisieppo

Vierailija
2/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesta kommentista. 

Oli minulla motivaatiota, koska tunsin huonoa omaatuntoa juomisesta, siis lähinnä sen takia että sanotaan "juominen pilaa terveytesi, tuhoaa perheesi jne." Oli siis motivaatio (lapset), kyllä, ja odotin että elämästä tulisi parempaa. Ja kun minua särki koko ajan, ajattelin että särytkin vähenisivät. Vaan ei se mennytkään niin.

Tuo parina iltana viikossa lienee sopiva minulle, jotta edes hetkeksi pääsisin näistä kivuista. Nyt kokeilen vielä tätä nollatoleranssia jonkun aikaa. 

Aika outo tämä minun kokemukseni alkoholittomuudesta, yleensä on aivan erilaisia kuvauksia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko joit? Yhden lasillisen illassa, vai menikö useampia? Jos joit paljon, voisiko olla vielä kyse vieroitusoireista?

Ohiksena, minulla on jo neljä viikkoa ollut valtava väsy, päätä on särkenyt, saamaton olo, nukahtelen jopa lattiamatolle jos jään siihen hetkeksi lepäämään, mikä on minulle aivan epätyypillistä (yleensä en nukahda päiväunille yrittämälläkään). En jaksaisi tehdä koti- tai työtöitä enkä olla lasten kanssa. Nytkin istun koneella, vaikka pitäisi siivota, tehdä esitelmää töihin, pyykätä, ulkoilla, tiskata ja leikkiä lasten kanssa. Tämä saamaton väsyolo tuli ihan yhtäkkiä, ilman mitään elämänmuutosta.

Vierailija
4/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös alkoholi kohentaa oloani niin että jaksan hoitaa kotia, minulla kivulias reuma. Jouluna tuli sitten tissuteltua joka päivä ja nyt olen ollut ilman vasta kolme päivää ja olo on kurja ja masentunut , ei huvita edes ulos mennä. Viiniä tekesi nytkin mieli kovasti.

Vierailija
5/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kannabikseen, samat hyödyt, ilman tuhoavia seurauksia.

Vierailija
6/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös alkoholi kohentaa oloani niin että jaksan hoitaa kotia, minulla kivulias reuma. Jouluna tuli sitten tissuteltua joka päivä ja nyt olen ollut ilman vasta kolme päivää ja olo on kurja ja masentunut , ei huvita edes ulos mennä. Viiniä tekesi nytkin mieli kovasti.

Sama tilanne siis. Ja minulla myös kivulias reuma. Se särky ajaa välillä hulluuden partaalle kun ei  mitkään kipulääkkeet auta. Ehkä meidän nivelet tarvitsevat "voiteluainetta" jaksaakseen toimia ;)

ap

Vierailija
7/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihon aina jos en juo ja juominen laihduttaa tehokkaasti.

Vierailija
8/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyihin sairauksiin alkoholi kyllä toimii kipua lievittävänä. Tiedä sitten, onko lumevaikutus vaiko stressin vähentymisestä johtuva vaikutus. Olen huomannut oman pitkäaikaissairauden hoidossa juomisen helpottavan kiputiloja ja lievittävän muutenkin stressiä. En siis juo päivittäin tai edes viikoittain, mutta maksimissaan 2 kertaa kuukaudessa tukevat määrät alkoholia. Tulee aina tuollaisen änkyräkännin jälkeen eheytynyt ja rentoutunut olo pidemmäksi aikaa. En koe, että kerran pari kuukaudessa viinaa olisi epäterveellistä. Tietysti tapaturmariski kasvaa, jos vintin vetää aivan pimeäksi. Olin tuossa jokunen aika sitten 3 kuukautta juomatta, enkä huomannut mitään muuta eroa kuin lisääntyneen stressin ja taudin oireilun.

Vierailija
9/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda kannabikseen, samat hyödyt, ilman tuhoavia seurauksia.

Tätä voi kompata. Kannabis on paljon parempi aine kuin alkoholi. Siitä voi nauttia ilman vittumaista krapulaa.

Eikä siitä ole koskaan niin sekaisin kuin alkoholista.