Ravintolaan töihin ilman, että ala "kiinnostaa"?
Minun olisi siis tarkoitus hankkia osa-aikatyö. Työvuoroja tahtoisin lukujärjestykseni mukaan ja pitäisi olla melko sovittavissa, ei siis mitään "sä tuut tänään duuniin halusit tai et"-juttuja. Opiskelen täysin toista alaa ja työtä tekisin vain rahan takia. Ravintolahommat ei siis kiinnostaa sen enempää. Ainakaan sillä tasolla, että pitäisi erityisesti olla viiniasiantuntija tai edes kehittyä sellaiseksi, tai handlata jotain joutavaa tilpehööritietoutta aiheesta.
Olen perusosaava, perusjutut menee, kassankäyttö on tuttua ja kaikentyyppisistä ravintoloista osaan tai tarvittaessa opin perustuotteet, ruoat ja juomat. Samoin paikasta riippuen palvelutyylin. Olen mukava ja kohtelias ja viihdyn erittäin hyvin ihmisten seurassa ja sosiaalisissa tilanteissa, mutta samalla tiedän oman arvoni, enkä anna kenenkään kohdella minua huonosti. Aiempaa työkokemusta alalta on parin kesäduunin verran.
Jos itse olisitte esim. työnantaja, miten suhtautuisitte?
Kommentit (26)
Eikö oikeasti mitään miepidettä? :D
Jospa nyt edes joku sanoisi jotain
Asenteesta se riippuu. Varsinkin pk-seudulla on pulaa työntekijöistä, joten ulkopuolisillekkin opiskelijoille riittää työvuoroja. Toki nyt on heikkoa aikaa hakea, kun sesongit menneet ja odotellaan kesää.
En tekstisi perusteella osaisi sanoa juuta enkö jaata. Kasvokkain sen sitten näkee. Ja usko pois, varmaan 20-30% alan työntekijöistä haaveilee jostain ihan muusta ku kyypparin hommista.
Vierailija kirjoitti:
Asenteesta se riippuu. Varsinkin pk-seudulla on pulaa työntekijöistä, joten ulkopuolisillekkin opiskelijoille riittää työvuoroja. Toki nyt on heikkoa aikaa hakea, kun sesongit menneet ja odotellaan kesää.
En tekstisi perusteella osaisi sanoa juuta enkö jaata. Kasvokkain sen sitten näkee. Ja usko pois, varmaan 20-30% alan työntekijöistä haaveilee jostain ihan muusta ku kyypparin hommista.
Jes!
Luulen, että asenteeni on ihan kunnossa.
Jotkut tuntuu suhtautuvan kovin ankarasti siihen, ettei ravintotyö olekaan sitä duunia, mistä pitäisin eniten ja mihin olen matkalla.
No, siitä en usko työnantajan pitävän että olisit kovin nirso kelpaavien työvuorojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
No, siitä en usko työnantajan pitävän että olisit kovin nirso kelpaavien työvuorojen suhteen.
Nirso ja nirso, opiskelu on kuitenkin etusijalla ja sen mahdollisuuksien mukaan menen.
Ilmaista ja/tai ammattitaitoista työvoimaa on niin paljon tarjolla, että jäisit rannalle.
Ei sinusta ilman koulutusta ja vastaavuutta aleta koulimaan baarimestaria tai viiniesittelijää.
Baareista ja pikkuravintoloista löytyy vuokratyöfirmojen kautta yleensä todella hyvin osa-aikahommaa. Firma tarjoaa vuoroa milloin minnekkin, ja otat sen vastaan tai olet ottamatta. Blokkaamista eli astioiden keräämistä ja tiskaamista, mahdollisesti pääset kaatamaan kaljaakin jos teet hyvin työt ja porukka alkaa pitämään sinusta. Ruokapaikkoihin voi hyvällä lykyllä päästä perustarjoilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista ja/tai ammattitaitoista työvoimaa on niin paljon tarjolla, että jäisit rannalle.
Ilmaistyövoiman käyttäminen on aika perseestä näin työnhakijan kannalta.
Varmasti ihan ok, jos rahan takia vain töitä tekisit. Vuorot sopivat hyvin opiskelijalle, ilta/ viikonloppupainotteisena, mutta valmistaudu olemaan kaikki juhlapyhät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinusta ilman koulutusta ja vastaavuutta aleta koulimaan baarimestaria tai viiniesittelijää.
Baareista ja pikkuravintoloista löytyy vuokratyöfirmojen kautta yleensä todella hyvin osa-aikahommaa. Firma tarjoaa vuoroa milloin minnekkin, ja otat sen vastaan tai olet ottamatta. Blokkaamista eli astioiden keräämistä ja tiskaamista, mahdollisesti pääset kaatamaan kaljaakin jos teet hyvin työt ja porukka alkaa pitämään sinusta. Ruokapaikkoihin voi hyvällä lykyllä päästä perustarjoilijaksi.
Vuokratyöfirmat on aika hyvä vaihtoehto ja niitä olen miettinytkin. Toisaalta mietityttää se, että miten siellä suhtauduttaisiin, jos en mitenkään aio tälle alalle.
Sellainen oikea ravintolatyö ei ole mikään unelma(koska aukioloajat ja noissa yleensä liian vähän henkilökuntaa, eli jatkuva kiire), enemmän kahvilatyyppiset paikat miellyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ihan ok, jos rahan takia vain töitä tekisit. Vuorot sopivat hyvin opiskelijalle, ilta/ viikonloppupainotteisena, mutta valmistaudu olemaan kaikki juhlapyhät töissä.
Viikonloput on ihan okei, samoin arkisin koulusta vapaat päivävuorot. Ainakaan kovin myöhäiset illat ei ole okei, ja juhlapyhille aika ehdoton ei.
Hovimestarina ja vuosia alalla olleena sanoisin että tärkein asia on asenne, ei se mitä "osaat".
Tällä tarkoitan siis sitä että olet työtä pelkäämätön, ahkera ja reipas.
Sosiaaliset taidot ovat huomattavasti tärkeämpiä kun etiketti, fine dine paikoissa sekin tietenkin tärkeää mutta selkeästi tässä et sitä haekaan.
Iltavuoroja opiskelijalle riittää yleensä hyvin.
Varmasti sopisit hyvin johonkin perus ruokaravintolaan/ketjupaikkaan, jossa vaatimustaso ei ole niin kamalan korkealla.
Töissä yksi tytteli sanoi ettei jaksanut ravintolatyötä kun olisi pitänyt hymyillä koko ajan.
Ainakin PK-seudulla noita avoimia paikkoja on miljoona ja töihin luulis pääsevään, jos yhtään näyttää et vois olla avuja sinne eli aspa-taitoja ja sitä asennetta. Palkkahan nois hommis ei o kummonen, mut jotain kuitenkin. Sinuna menisin, jos yhtään "kiinnostaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloput on ihan okei, samoin arkisin koulusta vapaat päivävuorot. Ainakaan kovin myöhäiset illat ei ole okei, ja juhlapyhille aika ehdoton ei.
Meilllä extrat tekee iltaa/viikonloppua ja usein ne on niitä, jotka siellä myös ne juhlapyhät on. Mieti vielä mitä haluat. Ala on myös erittäin raskas, sekä fyysisesti että henkisesti, sekä stressaava kiireen takia. Myös epäsäännölliset työajat verottavat jaksamista ja sulla päälle siihen vielä koulu. Jonkinlaista intohimoa alalle täytyy olla, jotta mielekkyys säilyy. Periaatteessa tykkään työstäni, mutta olisin valinnut toisin jos olisin tiennyt miten raskasta tämä työ on. T.kokki
Eiköhän 85% kaikista maailman tarjoilijoista ole tarjoilijoita ihan vaan siksi, että vuokra pitää maksaa ja syödäkin ois kiva. Ylipäänsä aika moni ihminen tekee töitä ilman sen suurempaa paloa ammattiinsa tai alaansa. Ei sitä työnantajalle kannata kertoa, mutta hei, minäkin oon mieluummin palkkatöissä ja tuun mukavasti toimeen, ku makaan kotona tekemättä mitään ja syön puuroo ja makaronia.
Up...