Sopiiko maitohappobakteereja käyttää maitoaltistusta tehdessä ja siihen varautuessa?
Eli meillä edessä (lehmän)maitoaltistus ja kaiken maailman maidon hippusetkin poistetaan lapsen ruokavaliosta.. pitkä lista aina kaupassa ja taskussa mukana kielletyistä aineista ; ).
Juteltuani allergialääkärin kanssa hän oli sitä mieltä, että varoiksi kannattaisi jättää ne Gefilus PLUS-maitohappobakteeritkin ottamatta. - Mikä olikin jonkin sorttinen yllätys minulle, koska käsittääkseni maitoallergikotkin voivat ko. tuotetta käyttää.
Mitä mieltä te olette/mitä kokemuksia teillä muilla on vastaavasta tilanteesta? Totellako kiltisti, vai jatkaa noiden antamista lapselle? Jollain tasolla epäilyttää jättää ne moniallergisen/herkkävatsaisen menusta kokonaan pois (ja pidemmäksi aikaa, koska kärkymme oman toimenpideaikamme lisäksi peruutusaikaa kyseiseen altistukseen muun kiireen vuoksi), koska hän on oikeasti hyötynyt niistä sen jälkeen kun niitä alkoi todella pikkuisena vauvana käyttää (nyt siis ikää vajaa 3v.).
Auttakee : )
- Tiina -
Kommentit (3)
Kiitos paljon vaivannäöstäsi ja pikaisesta vastauksestasi! Akuuttiin tarpeeseen tuli. RUpeankin heti selvittelemään ko. tuotetta.
: ) Tiina
Itse joutunut epätoivoisesti miettimään missä on mitäkin allergisoivaa ja jos voi toista edes yrittää auttaa niin hyvä.
Itselleni kävi hivenen " hassusti" lapsen ollessa pienempi ja allergiatutkimusten ollessa vasta aluillaan. Silloin oli jo tietona, että lapsi on monelle eri aineelle allerginen ja yhtenä pahana tekijänä oli tuo maitoproteiini. Minä viisaana äitinä annoin lapselle maitohappobakteerina Lactophilus jauhetta....ihmettelin kovasti kun aina tulee vatsavaivaa sen syötön jälkeen jonka yhteydessä on saanut maitohapot :) En tullut tarkastaneeksi tuon valmisteen sisältöä siinä vaiheessa kun allergioiden selvittely alkoi. No sisälsihän se ihan itseänsä. Selkeästi luki selosteosassa " sisältää maidon ainesosia" ....ei paljoa naurattanut silloin.
No toisaalta siihen loppuivat nekin vatsavaivat ja ihottumat (aina siihen asti kun alettiin muita ruokia testailla).
Lääkkeiden yms valmisteiden kohdalla täytyy ikävä kyllä olla aina jotenkin supertarkkana. Lääkäritkään eivät aina kuitenkaan muista mikä lääke sisältää mitäkin apuaineita. Itse vaan täytyy olla kamalan aktiivinen. Onneksi apteekissa pääsäänöisesti auttavat mielellään, eiväkä nuo lääkäritkään taida kiusallaan määrätä välillä sopimattomia lääkkeitä.
Onnea altistukseen, toivottvasti vaivat selviävät...ja mielellään tietty myös loppuvat.
Niissä ei nimittäin ole takuuvarmasti hippustakaan maidon ainesosia. Pullon hinta tuntuu aluksi hivenen korkealta, mutta kun laskee mikä tulee päiväannoksen hinnaksi niin huomaa että on itseasiassa halvempi kuin moni muu maitohappobakteerivalmsite. Rela dropsit ovat siis turvallisia maitoallergiselekin.