Onko muiden vauvoille käynyt näin?
Eli puoli vuotias poika loukkaantui minulle tänään, kun en heti kerennyt ottamaan syliin. Huusi järkyttävästi ja kohta huuto loppui, mutta suu jäi auki ja meni aivan puna siniseksi! Otin syliin ja jonkun aikaa vielä oli hiljaa, kunnes taas jatkoi huutoa, vähän aikaa.. sit simahti syliin!½ Mikä on toosi harvinaista et syliin nukahtaa!
Kommentit (4)
on juuri tuollainen " sinistyjä" . Esim. jos satuttaa itsensä oikein kovasti tai säikähtää kovasti alkaa ensin huutaa kuin sumutorvi ja sitten yhtäkkiä pidättää henkeä. Pieni herättely tai puhallus kasvoille laukaisee tilanteen. Neuvolassa on tästä ollut puhetta, ei kuulemma vaarallista. Itse olen ollut lapsena samanlainen, siis jokin perinnöllinen taipumus kai.
lapsi huutaa itsensä " hengiltä" ja pökertyy sitten ja tämä pökertyminen laukaisee taas hengityksen. tämän jälkeen lapsi usein nukahtaa.
saattaa siitä toentua ettei affektikohtaukseksi asti mene. Vaikka ei se vaarallista oo vaikka näyttää pahalta.
kyllä joskus itkee niin että tulee sinipunaiseksi kun ei meinaa saada henkeä. Ja tähän ei tunnu olevan mitään erityistä syytä. Pienempänä kyllä väsähtikin siitä huutamisesta, mutta ei enää kun 4,5kk.