Mistä tunnistaa yläluokkaisen ihmisen?
Mikä asia (muu kuin hieno nimi, ammatti, sijoitus verokalenterissa) on saanut joskus ajattelemaan että joku on yläluokkainen?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olemisen helppous. Kun ei ikinä ole tarvinnut huolehtia toimeentulosta, ihmisestä välittyy aito minä. Ja se on useimmiten rakastava, välitön ja hyvään pyrkivä. En ole itse yläluokkainen, mutta tiedän useita tällaisia ihmisiä, ja heidän ansiostaan uskon ihmisen pohjimmaiseen hyvyyteen. Jos kenenkään ei tarvitsisi pelätä, uskon useimpien ihmisten muuttuvan ainakin parissa sukupolvessa sivistyneiksi, sydämellisiksi ja anteliaiksi.
Näin on, mulla oli esimiehenä kauan sitten hyvin varakas aatelissukunsa vanhin. Todellinen herrasmies ja kaikissa tilanteissa, koko sen yli kymmenen vuotta kun hän siellä oli.
Sukutaulusta, kolututuksesta, hyvistä käytöstavoista, laadukkaista hankinnoista. Voi huoletta heittäytyä vaikka humanistiksi ja pärjätä siinä... on jo valmiiksi kulttuurista pääomaa, joka sinetöi menestyksen.
Voi kaveerata alempien ryhmien kanssa, mutta nai aina omasta säädystään (joskus ehkä ylemmästä keskiluokastakin).
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi joskus, että paremmat edustusrouvat tunnistaa kuivista ja ahavoituneista käsistä. Tiskaavat paremmat astiat käsin juhlaillallisten jälkeen. Eivät käytä hanskoja, jotta saavat paremman otteen ja tuntuman ja pystyvät välttämään rikkoontumisen riskin.
Meillä ainakin edustuillallisten jälkeen tiskaa tarjoilija. Tosin nykyiset paremmatkin astiat kestävät konepesun.
Tunnen muutaman kirjoitti:
Mikä asia (muu kuin hieno nimi, ammatti, sijoitus verokalenterissa) on saanut joskus ajattelemaan että joku on yläluokkainen?
Hesan keskustassa asuva.
On taloudellista yläluokka, (uutta ja vanhaa), on kulttuurin kermaa, aatelia ja vanhoja sukuja, on sivistyneistön....
Pidän yhden ranskalaisen sosiologian määritelmästä jonka mukaan ihminen perii sosiaalisia, kulttuurisia ja taloudellisia pääomia. Tai hankkii sellaisia itse. Ei ole sattumaa että asekauppiaan perillinen ja nurkanvaltaajat perustelevat taidegallerioita.
Toki se, jolla on yhtä pääomaa, hankkii helposti toista. Näillä on keskinäiset vaihtoarvonsa esim. naimakaupoissa
.
Oikein hyvästä kodista tulevat, sikäli kun olen tavannut, ovat käytökseltään todella ystävällisiä, kielitaitoisia, keskustelutaitoisia, monipuolisesti sivistyneitä ja samalla muihin piirteisiinsä nähden usein jokseenkin naiveja ja joissain käytännöllisissä asioissa aivan hämmästyttävän kädettömiä, siis vaikka asenteessa ei ole vikaa. Lisäksi oletukset paljastavat jotain, eivät tule huomanneeksi, etteivät kaikki voi ostaa omaa ponia tai purjevenettä tuosta vaan, kaikkien naapurit eivät ole julkkiksia jne., eivätkä todella tarkoita sillä mitään.
Sukutaulusta.