Mies juo ihan liikaa :(
Lähtisitkö itse litomaan, jos teillä olisi tällainen tilanne:
- mies juo joka viikko tasaisesti n.48 pientä oluttölkkiä ja tähän päälle muutamat viskit ja mahdolliset viinit. Tätä on jatkunut tällä tahdilla pari vuotta.
- hän käy töissä ja harrastaa
- meillä kaksi lasta ja asuntolaina
- minulla ei vakityötä
- mies myöntää ongelman, mutta ei tee asialle mitään
- mies ei ole lasten nähden humalassa, eikä muutenkaan käyttäydy sikamaisesti alkoholin vaikutuksen alaisena
Kommentit (59)
Maksa posahtaa tolla alkomäärällä. Vaurioita on syntynyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kun määrät on noin isoja. Palauttaako miehesi joka viikko pari kassillista tyhjiä tölkkejä / pulloja kauppaan? Vai onko teillä joku iso varasto tyhjiä tölkkejä varten?
Luulisi, että tyhjien tölkkien määrä havoinnollistaisi kuinka paljon tulee juotua.
Vuodessa hän juo siis tämän verran
48 tlk/vko x 52 vko=2 496 tlkTölkinpalautuksista tulee teille rahaa toki
2 496 tlk x 0,15 €/tlk=374,4 €Sen sijaan rahaa menee vuodessa (arvio)
Googlasin 24 tölkin laatikon hinnaksi 26,16 €
26,16 € x 2 x 52 = 2 720,64 €Oikeasti ap, mitä mieltä olet? Saisiko tuolla reilulla 2700 eurolla muutakin kuin olutta? Ja tuo summa siis on vasta pelkästä oluesta eli viinit ja viskit ei edes vielä ole mukana.
Tietysti voit vinkata miehelle, että lasten viikkorahat tulevat tästä lähtien osaltaan pullonpalautuksista, kun näyttää niistäkin rahaa tulevan vuodessa reilut 370 euroa.
Helpostihan tuo erotus eli 2400€ vuodessa voisi mennä johonkin muuhunkin "harrastukseen", riippuu toki tuloista, mutta ei se nyt yleensä konkurssia aiheuta.
Totta kai harrastukset maksaa, se nyt on selvä.
Juomisesta pitävä osaa onneksi myös priorisoida tarvittaessa. Muistan hupaisan episodin, kun ex-avomies kävi laskeskemaan lauantain kauppakuitista, että miten summa voi olla niin suuri!
Ja löytyihän sieltä ne "liian kalliit" ostokset eli mandariinit ja kasvikset (!). Yli puolet kuitin summasta koostui kuitenkin oluesta, mutta sehän ei tietenkään ollut ylihintaista. Ja taisi hän lisäksi myös Alkon kauttakin kyseisenä lauantaina käväistä, mutta senkään ostoksen hintaa ei moittinut.
Tulikohan mun eksä sun vaivoiksi? Meillä kauppakuitilla liikaa oli kassi ja liian hienot jugurtit. Olutta ja tupakkaa (vain miehen) ei luonnollisesti laskettu kuluksi. Taksillakin olisi saanut ajella, jos oltaisiin lähdetty yhdessä baariin.
Meillä on aika samankaltainen tilanne. Suurimmat eroavaisuudet on siinä, että olen itse töissä ja mies satunnaisesti käyttäytyy sikamaisesti humalassa, esim saattaa ilmoittamatta lähteä baariin ja tulee kotiin vasta seuraavana päivänä. Luottamus on alkanut viimeaikoina mennä ja se tuntuu pahalta. En kuitenkaan ole vakavasti harkinnut eroa. Mutta aika pysäyttävää oli lukea kommentteja tässä ketjussa, sillä ymmärrän etten ole onnellinen näin. Isäni oli alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Maksa posahtaa tolla alkomäärällä. Vaurioita on syntynyt jo.
Tietenkin maksa sanoo jossain vaiheessa sopimuksen irti. Kuitenkin alkoholi on se ainoa laillinen päihde. Kuten yksi viisas lauloi niin ei elämästä selviä hengissä. Ja se maksakin kestää koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juo noin paljon, mutta ei ole muka humalassa.
Eli on aina humalassa?
Kyllä jo 1-2 kaljaa tekee humalan/hiprakan ainakin itselle, ja olen 95kg mies. En vaan juo kuin pari annosta kuukaudessa. Litran viski on nyt 15kk kestänyt, ja vielä on 1/5 jäljellä.
Miehesi on juoppo, juoppokin voi olla töissä jne. Joko puhut sen hoitoon tai sitten kärsit lisää, kun ongelma vaan pahenee.
Toivottavasti äijä saa potkut/tappaa itsensä viinalla, sitähän se haluaa kun noin paljon juo.
Miksi teit juopon kanssa lapsia? Kyllä sen näkee jo aikaisin, onko juoppo vai ei.
Juo joka viikko/kokee tarpeen juoda = juoppo.
Juo satunnaisesti, vaan ei välitä vaikka olisi kuukausia ilman = ei-juoppo
Et ole tosissas!! Aikuinen mies tulee hiprakkaan 1-2 kaljasta!!!
Onneks et ole mun mies.
Kyllä voi hyvin tulla, jos elimistö on tottunut niin vähäisille alkoholimäärille kuin yllä kirjoittanut. Itse olin taannoin muutaman kuukauden kokonaan käyttämättä alkoholia, ja sitten ensimmäisen kerran kun join pikku lasin, 12cl viiniä ruoan kanssa, huomasin, että sehän nousi päähän. Suunnilleen samanpainoinen olen kuin ed. kirjoittanut. Oli oikeastaan aika erikoinen tunne huomata, miten paljon voimakkaammin alkoholi vaikuttaa silloin, jos siihen ei vakituisesti ole tottunut.
Ap:lle: jos mies urheilee ja liikkuu runsaasti, tuotakin juomatahtia pystyy pitämään useampia vuosia, mutta ennen pitkää alkaa näkyä haitat ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kun määrät on noin isoja. Palauttaako miehesi joka viikko pari kassillista tyhjiä tölkkejä / pulloja kauppaan? Vai onko teillä joku iso varasto tyhjiä tölkkejä varten?
Luulisi, että tyhjien tölkkien määrä havoinnollistaisi kuinka paljon tulee juotua.
Vuodessa hän juo siis tämän verran
48 tlk/vko x 52 vko=2 496 tlkTölkinpalautuksista tulee teille rahaa toki
2 496 tlk x 0,15 €/tlk=374,4 €Sen sijaan rahaa menee vuodessa (arvio)
Googlasin 24 tölkin laatikon hinnaksi 26,16 €
26,16 € x 2 x 52 = 2 720,64 €Oikeasti ap, mitä mieltä olet? Saisiko tuolla reilulla 2700 eurolla muutakin kuin olutta? Ja tuo summa siis on vasta pelkästä oluesta eli viinit ja viskit ei edes vielä ole mukana.
Tietysti voit vinkata miehelle, että lasten viikkorahat tulevat tästä lähtien osaltaan pullonpalautuksista, kun näyttää niistäkin rahaa tulevan vuodessa reilut 370 euroa.
Helpostihan tuo erotus eli 2400€ vuodessa voisi mennä johonkin muuhunkin "harrastukseen", riippuu toki tuloista, mutta ei se nyt yleensä konkurssia aiheuta.
Totta kai harrastukset maksaa, se nyt on selvä.
Juomisesta pitävä osaa onneksi myös priorisoida tarvittaessa. Muistan hupaisan episodin, kun ex-avomies kävi laskeskemaan lauantain kauppakuitista, että miten summa voi olla niin suuri!
Ja löytyihän sieltä ne "liian kalliit" ostokset eli mandariinit ja kasvikset (!). Yli puolet kuitin summasta koostui kuitenkin oluesta, mutta sehän ei tietenkään ollut ylihintaista. Ja taisi hän lisäksi myös Alkon kauttakin kyseisenä lauantaina käväistä, mutta senkään ostoksen hintaa ei moittinut.
Tulikohan mun eksä sun vaivoiksi? Meillä kauppakuitilla liikaa oli kassi ja liian hienot jugurtit. Olutta ja tupakkaa (vain miehen) ei luonnollisesti laskettu kuluksi. Taksillakin olisi saanut ajella, jos oltaisiin lähdetty yhdessä baariin.
Kyllä vaikuttaa, että on sama mies ollut kyseessä!! Unohdinkin jo jogurtit, sillä nehän ei ole edes terveellisiä - kun on hirveästi sokeria.
Joo, nyt voidaan molemmat onnitella sekä toisiamme, että itseämme. Onneksi kyseessä on ex!
Vierailija kirjoitti:
Mies on ihan normaalipainoinen ja harrastaa siis useamman kerran viikossa raskasta urheilua ja syö muuten perusterveellisesti. On saanut hyvä geenit, kun useamman vuoden juopottelu ei näy ulkonäössä.
ap
Olisiko niin, että runsas juominen on teillä se "uusi normaali"?
Varmasti voi noin ollakin, että kaikilla eivät alkoholihaitat päälle näy. Sinun kannaltasi kuitenkin aika kurja vaihtoehto, kun joudut viettämään illat pöhnäisen miehen seurassa.
Suuri osa alkoholisteista tai ongelmakäyttäjistä on työelämässä, joten se ei sinällään lievennä tilannetta.
Kertomasi perusteella olen melko varma, että miehesi juo enemmän kuin tiedät. Hyvin harva päihdeongelmainen kertoo todellisia määriä läheisilleen. En myöskään ihmettelisi vaikka töistä olisi rokulipäiviä, joista ei sinulle kerrota.
Sinuna selvittäisin ensin todellisen tilanteen. Tutustu muutosmotivaation vaiheisiin jotta oivallat, mitä vaiheita on tulossa mikäli miehesi haluaa muutosta. Samalla muista, että sinä et voi asiaan vaikuttaa.
Faktojen selvittämisen jälkeen päätä, mitä haluat tehdä.
Surullisinta tässä ovat lapset. Kuten joku totesi, lapset eivät ole tyhmiä eivätkä sokeita. Heillä on poissaoleva isä, ja he oppivat kotona hyväksyvän asenteen ongelmakäyttöön. Mallioppiminen on yksi riskitekijä päihdeongelman synnyssä.
Tsemppiä ap ja viisaita päätöksiä!
Mies ei kyllä mitenkään piilottele juomistaan, eli kyllä aika tarkkaan tiedän nuo määrät. Ei ole mitään sala- tai piilopulloja meillä missään.
Ollaan keskusteltu tietysti asiasta ja mies kyllä myöntää, että ongelma on, mutta ei sitten halua/pysty tekemään asialle mitään. Minä onneksi ymmärrän, että minä en asiaa voi muuttaa ja ainoat asiat jotka vain tehdä tilanteen eteen ovat:
- lähden pois
- tuen miestä ja hyväksyn tilanteen
Kumpikaan ei ole helppo valinta.
Löysin vanhan aloittamani ketjun. Yhdessä ollaan vielä just ja just. Olen saanut järjestettyä omaa pään sisältöä ja minulla on nyt vakityö. Miehen ulkonäkö on alkanut nyt muuttua ja yleiskunto ei ole entisensä liikuntaharrastuksesta huolimatta.
Mies pystyi olemaan kuukauden niin, että joi vain yhden keissin viikossa. Kun kuukausi päättyi, piti vahinko ottaa takaisin...
Nyt vihdoin olen valmis lähtemään tästä.
Itselläni on samanlainen mies kuin aloittajalla. En hakua erota. Mies on huolehtivainen ja luotettava. Mietin vaan että millaisia terveyspulmia on odotettavissa. Kertokaa te joilla on/on ollut lähipiirissä tissuttelija. Tuliko sydänkohtaus, haimatulehdus, muistisairaus vai kestikö terveys juomisen? Kiitos etukäteen vastauksista.
On olemassa ihmisiä, joista ei huomaa juuri mitään eroa, olipa juonut sitten yhden oluen tai puolen litran pullon kirkasta viinaa. Ehkä ap:n mies on sellainen.
Tuo alkoholimäärä on kuitenkin niin järkyttävä, että aivan varmasti muutamassa vuodessa alkaa olla silmin nähtäviä ja korvin kuultavia vaikutuksia.
Tuossa tilanteessa minä aloin suunnitella omaa "niilotonta" tulevaisuutta. Ei ihan vielä, kun lapset ovat pieniä vaan sitten kun ... Hankin siis koulutusta, työtä, asunnon. Mies jossakin vaiheessa havahtui siihen, että olen aivan tosissani. Juominen on vähentynyt mutta ei kuitenkaan niin paljon, että olisin luopunut kokonaan suunnitelmistani.
Ei ole tullut haimatulehdusta eikä sydänkohtausta, mutta mies on pehmennyt kaikin puolin, sekä ylä- että alapäästä.
En todellakaan aio alkaa juomalla itsensä huonoon kuntoon saattaneen omaishoitajaksi sitten, kun se aika koittaa.
Lähde nyt, kun vielä voit. Kova paikka mutta nyt kun on työ, rahan tulopuoli on kunnossa. 2-3v tässä suhteessa vielä, niin olet työ- ja liikuntakyvyttömän omaishoitaja. Lähtösi saattaa myös ravistaa ex-miehesi tekemään ongelmalleen jotakin. Jos jatkaa juomistaan, on ainakin hänen oma valinta etkä sinä enää toimi mahdollistajana/hiljaisena hyväksyjänä.
Lähtösi pelastaa ainakin sinut, mutta saattaa pelastaa myös miehesi. Jäämisesi tuhoaa teidät molemmat. Anteeksi tämä pelottelu, mutta se on totuus. Todistakoon joku minut vääräksi.
Jos jäät alkoholistin luo, joka ei itse näe ongelmaa juomisessaan ja sen tuomissa lieveilmiöissä, niin lähde. Lapset kiittävät sinua myöhemmin aikuistuessaan, koska samalla annat lapsille mallia siitä, mitä sietää ja mitä ei pidä sietää ja kuinka sinua saa kohdella.
Ero juoposta exästä, joka ei itsessään nähnyt mitään vikaa oli aikoinani paras teko. Eksän juomista ja käyttäytymistä minäkin alussa selittelin ja piilottelin parhain päin, kunnes heräsin, että ainoat ketä tilanteessa voin pelastaa ja suojella, on lapset.
Kaikki naiset, jotka pysyvät tuollasessa suhteessa mahdollistavat miehen juomisen. Antavat luvan sille hyväksymällä asian. Lapset kärsii aina tuollasessa elämässä.
Anna asian olla ja odota. Moni mies juo tuohon tapaan ja osa heistä lopettaa tai tuntuvasti vähentää jossain vaiheessa.
ap:n miehellä on selkeä alkoholiongelma, mutta voin silti uskoa, että hän ei ole koskaan näkyvästi humalassa.
48 pientä tölkkiä olutta viikossa tasaisesti juotuna on kaksi litraa illassa. Eli neljä isoa tuoppia. Itse juon aika satunnaisesti, mutta jos on tullut istuttua iltaa 3-4:n tuopin ääressä, ei ole todellakaan humalainen olo. Seuraavan aamun krapulasta puhumattakaan. Ja jos tätä tekee joka päivä, toleranssi riittää isompiinkin määriin.
Mutta ap:n miehen määrät ovat yksiselitteisesti epäterveellisiä. Salakavalaa on juuri tuo ensin pienten määrien päivittäinen juominen, jota voi pikkuhiljaa nostaa, kunnes menee tuo 48 tölkkiä viikossa.
Jos noin monitaitoisesti sen tekee, että juo mutta ei ole humalassa ja tekee työt moitteettomasti, niin katsoisin vielä tuollaista ihmemiestä hetken.