Miksei sähkönkulutusta suitsita kampanjoin?
Ovatko erilaiset valistuskampanjat aivan passe`, vai miksi esimerkiksi nyt sähkön suhteen ei valisteta ihmisiä vähentämään sen käyttöä? Ikään kuin ainoa vaihtoehto olisi rakentaa lisää ja lisää ydinvoimaa.
Muutenkin kaipaisin kansan valistamista, sillä typeryys tuntuu vain lisääntyneen, vaikka tietoa ei ole ollut koskaan näin paljon saatavilla.
Kommentit (37)
Yksi säästövinkki olisi ettei ainakaan lisää päästettäisi tuolta etelän maista väkeä tänne paukkupakkasiin lämmittelemään asuntojaan etelän oloja vastaaviksi.
Hiilijalan jälki nimittäin suurenee hirmuisesti aina kun tuolta tulee ihminen tänne, jossa asuntojakin on lämmitettävä puoli vuotta vähintäänkin että olot olisivat edes siedettävät, verrattuna maihin, joissa ei tarvita lämmityslaitteita asunnoissa ollenkaan
Muista teollisesti tuotetuista ja sähköä kuluttavista viimeistä huutoa olevista hilavitkuttimista nyt puhumattakaan, jotka heti sivistyneesen maahan saapuvia alkaa kiinnostamaan ja pitää ehdottomasti saada (vaikkei ehkä niihin olisi edes itsellä varaakaan).
Tuolta näkee valtakunnan sähöntuotannon, tuonnin ja kulutuksen On ollut loppiaisen langat punaisena joka suuntaan. Aika lähellä mennään jo sitä rajaa että tehtaita joudutaan ajamaan alas.
http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkkinat/kulutus-ja-tuotanto/Sivut/defau…
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei kampanjoida? Joka paikka on täynä eri tahojen antamia energiansäästövinkkejä.
Eivät yksittäiset vinkit ole mikään kampanja. Tarkoitan sellaista toitotusta joka tuutista, että "säästä ja tee näin"! Monet ihmiset ovat sellaisia, että ottavat kehotuksen todesta, kunhan se tulee oikealta auktoriteetilta. Esimerkiksi tyttären kehotus sammuttaa turhat valot ei kelpaa, mutta telkusta pääministerin kehotuksena se onkin suurinta viisautta. Kun kaikki muutkin tekee, siinä tulee myös yhteisön paine mukaan. (Ap)
Kertokaapa mistä vielä voisin säästää. Kolmen kuukauden sähkölasku n. 60 €, josta itse kulutuksen osuus n. 25 €. Ei taida edes kampanjat auttaa, joten siirrän vastuun nyt jollekin toiselle taholle.
Kiva, että joku jaksaa säästää sähköä ja vettä. Minua henkilökohtaisesti kumpikaan asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Etenkin kun Suomessa ei ole vesipulaa ja minulla on omat aurinkopaneelit.
Että tässä ankeassa maassa pitäisi alkaa jokahetki vielä miettiä kuinka säästää sähköäkin. Joka hetki yhtä säästämisen miettimistä kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa mistä vielä voisin säästää. Kolmen kuukauden sähkölasku n. 60 €, josta itse kulutuksen osuus n. 25 €. Ei taida edes kampanjat auttaa, joten siirrän vastuun nyt jollekin toiselle taholle.
Saa tuosta vielä jokusen sentin puristettua kun otat kaikki elektroniikkalaitteet valmiustilasta virrattomiksi yön ajaksi. Eli riivit illalla kaikki töpselit (jääkaappia ja pakastinta lukuunottamatta) pistorasioista irti. Toki työpaivän aikanakaan et valmiustiloja tarvii. Pakkasella tietty voit kiikuttaa pakastimen sisällön terassille jossa pysyy jäässä ilman sähkön kuluttamistakin.
Jokusen laitteen tosin tuolla toiminnalla pilannut kun joku tyhjentynyt kondensaattori aiheuttanut jonkinlaisen jännitepiikin kun takaisin kytkenyt verkkovirtaan. Oikein valokaari näkynyt ja räpsäys kuulunut.... mut pääasia että sitä kulutjan itse maksamaa sähköä säästyy muutaman sentin verran.
Ensin valitetaan järkevän ydinvoiman rakentamisesta ja sitten pitäisi alkaa sähköä säästämään, kun sitä eniten tarvitaan.
Ei jotenkin noiden viherpiipertäjien mietteet sovi yhteen.
Itse kannatan voimakasta ydinvoiman lisäämistä maailmassa, jotta normaalit länsimaalaiset firmat voisivat niitä tehdä eikä se kituuttava viimeinen firma, joka vielä pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitetaan järkevän ydinvoiman rakentamisesta ja sitten pitäisi alkaa sähköä säästämään, kun sitä eniten tarvitaan.
Ei jotenkin noiden viherpiipertäjien mietteet sovi yhteen.
Itse kannatan voimakasta ydinvoiman lisäämistä maailmassa, jotta normaalit länsimaalaiset firmat voisivat niitä tehdä eikä se kituuttava viimeinen firma, joka vielä pystyssä.
Hä, kuka viherpiipertäjä haaveilee ydinvoimalasta?
Vierailija kirjoitti:
Yksi säästövinkki olisi ettei ainakaan lisää päästettäisi tuolta etelän maista väkeä tänne paukkupakkasiin lämmittelemään asuntojaan etelän oloja vastaaviksi.
Hiilijalan jälki nimittäin suurenee hirmuisesti aina kun tuolta tulee ihminen tänne, jossa asuntojakin on lämmitettävä puoli vuotta vähintäänkin että olot olisivat edes siedettävät, verrattuna maihin, joissa ei tarvita lämmityslaitteita asunnoissa ollenkaan
Muista teollisesti tuotetuista ja sähköä kuluttavista viimeistä huutoa olevista hilavitkuttimista nyt puhumattakaan, jotka heti sivistyneesen maahan saapuvia alkaa kiinnostamaan ja pitää ehdottomasti saada (vaikkei ehkä niihin olisi edes itsellä varaakaan).
Varsinkaan sillä vaatteiden peittämällä saunaan kiukaalla...
Maksan sähköstä, kulutan sitä niin paljon ku huvittaa, että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, kun oli nuo paukkupakkaset.
En tiedä paljonko vaikutusta on esim. pyykinpesulla. Pyykkikorissa odottaa lakanapyykit pesua. Ajattelin ensin pestä ne toissa päivänä, mutta päätinkin siirtää myöhemmäksi. Tuli mieleen, että jos jokainen talous jättäisi esim. pari koneellista pesemättä kovilla pakkasilla, miten paljon siinä säästetään sähköä... Joku viisaampi valistakoon! :)
Yksi moottoritietä (!!!) valaiseva katulamppukin kuluttaa yhden yön aikana enemmän kuin useampi pyykinpesu. Ainoa ero on siinä, että hiljaisen, kaikin puolin turvallisen, ilman kevyttä liikennettä olevan tien sähkön maksamme me kaikki veronmaksajat, jolloin sähkön säästötarve nähtävästi katoaa byrogratian sekaan...
Sähkönsä itse maksavien kotitalouksien sähkönkulutuksen ruoskimiseen kyllä riittä päättäjillämme intoa ja motivaatiota. Kansan kurjistaminen huipussaan.
Oon kuullut, että jossain on liiketunnistimella toimiva valaistus motarilla. Tai suunnitelmissa sellainen ainakin.
Mitäs kun mun tuttu sähkäri sanoi, ettei valojen polttaminen maksa sen enempää kuin niiden jatkuva räpsiminen päälle ja pois päältä?
Kampanjointi edellyttäisi, että kuluttajille tarjottaisin kepin sijasta porkkanaa. Suomalaiset oppivat jo 70-luvun energiakriisin ja silloisten kampanjoiden aikana, että kun kansalaiset säästävät sähköä, sähkön hinta nousee. Sähkön säästäminen ei siis pienennä kuluttajan sähkölaskua. Kuluttajan pitäisi saada jotain konkreettista hyötyä sähkön säästämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, kun oli nuo paukkupakkaset.
En tiedä paljonko vaikutusta on esim. pyykinpesulla. Pyykkikorissa odottaa lakanapyykit pesua. Ajattelin ensin pestä ne toissa päivänä, mutta päätinkin siirtää myöhemmäksi. Tuli mieleen, että jos jokainen talous jättäisi esim. pari koneellista pesemättä kovilla pakkasilla, miten paljon siinä säästetään sähköä... Joku viisaampi valistakoon! :)
Putket pysyvät sulina jos peset pyykkiä. Olet matkalla ojasta allikkoon.
Ei ole pelkona, että putket jäätyisivät :)
Eli on näköjään sama millon sitä pyykkinsä pesee. Mieleen on kuitenkin jäänyt, että joskus neuvottiin ihmisiä olemaan lämmittämättä sähkösaunaa tulipalopakkasilla. Se vie ymmärrettävästi virtaa enemmän. Ja kuulemma lauantai-illan saunomiset näkyy sähkönkulutuksessa.
Uskon, että jokainen voi vaikuttaa omilla teoillaan ja valinnoillaan esim. juuri sähkön määrän ostotarpeeseen ulkomailta. Kun sitä sähköä tuhlataan mielin määrin, ollaan osittain tuontisähkön varassa. Ja koska sähköä ei varmaankaan kukaan halua ostaa ulkomailta, syntyy tarve uudelle ydinvoimalalle. Ja kuka haluaa viidennen ydinvoimalan?
Paras kulutuksen ohjaaja on pörssisähkö. Sähkö on kallista kulutushuippuina ja halpaa silloin kun kulutus on pientä. Meidän 200 neliöisen sähkölämmitteisen omakotitalon kulutuksessä säästin viime vuonna 800 euroa kun siirryin yösähköstä pörssisähköön. Nyt kokonaislasku vähän yli 2000€, kun se sitä ennen oli lähes 3000€.
Oikeastaan mitään muuta sähköä ei saisi enää edes myydä kuin pörssisähköä. Kaikenainen keskiarvoistaminen yllyttää tuhlaukseen.
Vierailija kirjoitti:
kuka haluaa viidennen ydinvoimalan?
Minä o/
Tarvitaan piakoin vähintään kaksi uutta ydinvoimalaa. Toinen korvaamaan ulkomaan tuontia ja toinen korvaamaan vanhenevia ja fossiilisen polttoaineen voimaloita. Lähdetään siitä oletuksesta että sähkönkäytön tehostumisen ansiosta kulutus ei kuitenkaan kasva, eikä tarvita sitä kolmatta lisäydinvoimalaa.
Oon kuullut, että jossain on liiketunnistimella toimiva valaistus motarilla. Tai suunnitelmissa sellainen ainakin.