Mikä ihme minua vaivaa (oireet)?
Olen 29-vuotias nainen, astmaa ja allergiaa lukuunottamatta suunnilleen perusterve.
Olen ollut työttömänä 2.5 vuotta. Nyt viime aikoina jopa kyllästynyt jo työnhakuun, koska sitä ei saa. Olen aloittanut etäopiskelun ja saanut 30 opintopistettä kasaan, nyt tuntuu, että jaksaako enää.
Ongelmana on se, että olen aivan hirvittävän väsynyt. Nukun usein jopa 11 tunnin yöunia. Menen nukkumaan noin klo 23-24 ja herään 10-11. En siltikään meinaa herätä vaan meinaan kokoajan nukahtaa uudestaan.
Minulla on ainainen ruokahalu ja tylsistynyt olo. Kaikki päivät samanlaisia, yhtä turhia. Tekee mieli syödä kokoajan, suolaista tai makeaa. Suklaata on kulunut viime päivinä. Jalat ja kädet tuntuvat voimattomilta. Tuntuu, että en jaksa edes puhua. Pistää sydämen kohdalta.
Pelkästään ajatus jonkin asian tekemisestä väsyttää. Olin viime kesänä lähdössä nurmikkoa ajamaan tutuille ja kun istuin autoon ja olin käynnistämässä sitä ja lähdössä ajelemaan tuttujeni luo, tuntui, että en jaksa.
Tunnen oloni hetkellisesti vireämmäksi, jos olen tavannut ja jutellut ihmisten kanssa.
Kamalaa, että elämä on kokoajan tällaista, kun haluaisin kuitenkin tehdä kaikenlaista. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (13)
Sä oot masentunut? Tee joku netin depressioseula niin saat osviittaa oletko todella.
Esim. http://www.terveyskeskus.fi/do.xsp?objectType=complextype&directoryType…
Vierailija kirjoitti:
Sä oot masentunut? Tee joku netin depressioseula niin saat osviittaa oletko todella.
Esim. http://www.terveyskeskus.fi/do.xsp?objectType=complextype&directoryType…
Tää ehkä parempi:
Kuulostaa multa jos oon liian pitkään tekemättä mitään. Tarvitsen työn tai opiskelun tuomaa säännöllisyyttä elämääni. Muuten muutun apaattiseksi ja väsyneeksi enkä saa aikaiseksi mitään muutakaan.
Kilpirauhanen, masennus, home, aemia, syöpä, väsymys on monen taudin oire. Käy lekurissa.
Voi sinua! <3
Minulla oli sama vaihe pari vuotta sitten. Sitten pimahdin jotenkin ja aloin vain syödä todella terveellisesti. Tuntu että sain sen viimesen yksin läppärin ääressä vedetyn jumbo sipsipussin syötyä ja joku vaan sano mulle että nyt riittää.
Olin tavallaan valmis mihin vaan ja aloin syödä TODELLA terveellisesti. Joka ilta täyttävä kaalisalaatti jossa avokadoja ja hyvä kastike jossa kookosöljyä, sinappia ja etikkaa ym mausteita. Hommasin myös mehukoneen ja aloin tehdä vihanneksista mehuja. Tehosekoittimen kaivoin pölyttymästä kaapista ja aloin surrutella kaikkia smoothieita lounaaksi tai aamiaiseksi.
Hyvin nopeasti energiatasoni nousi kohisten. Jo ekan päivän iltana kun toimin näin, tunsin että ei masenna. En alkuun edes koettanut mennä mihinkään harrastamaan liikuntaa. Söin vaan tosi terveellisesti hedelmiä ja vihanneksia (saatoin kyllä joskus syödä lihaa mutta en enää mitään maitotuotteita googlattuani niiden haitoista). Mutta kun olin jonkun viikon-pari vetänyt tota kasvispainotteista ruokaa niin suorastaan oli pakko lähteä kävelyille ja lenkeille.
Tämmöstä täällä, toivotaan et sullakin menee tuo ohi ja ihan varmasti meneekin! Älä luovuta vaan ala etsiä vastauksia pulmiin. Tulet parin vuoden päästä tästä katottuna todella taputtamaan itteäsi selkään että selvisit. Mitä vaan ihanaa voi kohdallesi osua, kun uskallat toivoa!
Käy kilpirauhasverikokeissa (ainakin tsh ja t4v) ja varmista kilpirauhasfoorumilta, onko saamasi tulokset oikeasti ok (vaikka lääkäri sanoisi, että ne on ok, ne ei silti välttämättä ole). Luontaistuntija-liikkeistä saa nyt myös Päivi Mäkeläisen (funktionaalinen lääkäri, erikoistunut kilpirauhassairauksien hoitoon) oppaita ilmaiseksi ja niissä on ohjeita kilpirauhasen luonnolliseen tukemiseen.
Käy OIKEALLA lääkärillä tsekkaamassa, ettei ole mitään fyysistä syytä väsymykselle. Perusverenkuva + kilpirauhaskoe kertoo jo paljon. Unohda luontais-hömpötykset sun muut ja luota lääkäriin. Netistä jos lähtee etsimään syytä vaivoilleen niin se on loputon suo.
Itselläni on hyvin samankaltaista oireilua. Mulla on myös epävarma työtilanne ja lisäksi kaksi erityislasta, ahdistusta ja stressiä :( Olen ollut koko syksyn tosi väsynyt. Teen pakolliset hommat, mutta en oikein jaksa innostua mistään. Haluaisin vain nukkua. Nyt pimeään aikaan väsyttää entistäkin enemmän.
Yritän ylläpitää säännöllistä päivärytmiä, syödä säännöllisesti ja terveellisesti ja liikkua/ulkoilla. Nukkumaanmeno tahtoo venyä, koska nautin illoista. No, nyt joulun aikaan olen nukkunut 9 tunnin yöunia, silti väsyttää.
Jos joku päivä on jotain innostavaa tekemistä niin ei väsytä ja jaksan kyllä hyvin. Eli kai tämä on henkistä väsymystä, vaikka tuntuu myös fyysisenä uupumuksena :P
En oikein osaa auttaa tämän enempää. Sen kuitenkin tiedän, että psyykkiset syyt, epävarmuus, huolet ja toisaalta innostavan ja mielekkään työn / tekemisen puute saavat olon todella väsyneeksi.
No tuo em. funktionaalinen lääkäri ON ihan OIKEA lääkäri (yleislääketieteen erikoislääkäri ja sen lisäksi erikoistunut myös funktionaaliseen lääketieteeseen). Mahtaako numero 11 edes tietää, mistä kilpirauhassairaudet yleisimmin johtuvat ja mistä niihin saa parhaan avun? ;-)
Vierailija kirjoitti:
Käy OIKEALLA lääkärillä tsekkaamassa, ettei ole mitään fyysistä syytä väsymykselle. Perusverenkuva + kilpirauhaskoe kertoo jo paljon. Unohda luontais-hömpötykset sun muut ja luota lääkäriin. Netistä jos lähtee etsimään syytä vaivoilleen niin se on loputon suo.
Itselläni on hyvin samankaltaista oireilua. Mulla on myös epävarma työtilanne ja lisäksi kaksi erityislasta, ahdistusta ja stressiä :( Olen ollut koko syksyn tosi väsynyt. Teen pakolliset hommat, mutta en oikein jaksa innostua mistään. Haluaisin vain nukkua. Nyt pimeään aikaan väsyttää entistäkin enemmän.
Yritän ylläpitää säännöllistä päivärytmiä, syödä säännöllisesti ja terveellisesti ja liikkua/ulkoilla. Nukkumaanmeno tahtoo venyä, koska nautin illoista. No, nyt joulun aikaan olen nukkunut 9 tunnin yöunia, silti väsyttää.
Jos joku päivä on jotain innostavaa tekemistä niin ei väsytä ja jaksan kyllä hyvin. Eli kai tämä on henkistä väsymystä, vaikka tuntuu myös fyysisenä uupumuksena :P
En oikein osaa auttaa tämän enempää. Sen kuitenkin tiedän, että psyykkiset syyt, epävarmuus, huolet ja toisaalta innostavan ja mielekkään työn / tekemisen puute saavat olon todella väsyneeksi.
Saattaisit kuule sinäkin hyötyä noista "hömpötyksistä"... ;-)
Suosittelen että etsit itelles jonku mukavan harrastuksen ja luot itselles ns.päivärytmin. Ei aina tarvi elää tietyn kaavan kans, mutta tee muutakin kuin vaan makaat kotona ja opiskelet. Mee vaikka lenkille tai sovi pari kertaa viikkoon kaverin kanssa esim.kyläilyä.
Kuulostaa tutulle,sama homma ja oon sua vähän nuorempi. Tuntuu että koko ajan pitää syödä jotta saa jotain energiaa. Tässähän lihoo kun vaan on, ja syö ja nukkuu pitkiä yöunia.. sentään koira on jonka kanssa täytyy liikkua. Saatan käydä aamupäivällä kaupassa ja sit vaa löhöön sohvalla tekemättä kauheesti mitään.. loppupäivä menee väsyneenä parin tunnein välein syöden..
Koska sulta on viimeksi tutkittu hemoglobiini? Kuulostaa kovasti anemialta. Saatat olla masentunut, mutta suosittelisin perusverenkuvan ottamista. Sillä saisi ainakin poissuljettua anemian mahdollisuuden.
Harva tulee ajatelleeksi, että anemia vaikuttaa myös psyykkeen puolelle. Ihan jo jatkuva väsymys ja "saamattomuus" vetää mielen apeaksi, mutta vaikuttaa muutenkin.