Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Analyysiä, kiitos! Miten miesten lisääntynyt vastuu kotitaloustöistä on vaikuttanut mieheen?

Mies 39 vuotta
06.01.2017 |

Kaipaan naisten mielipiteitä erään ketjun innoittamana. Siis miten miesten lisääntynyt vastuunkanto kotitöistä näkyy kotona muuten kuin lisääntyneenä työmääränä ja lisävaatimuksina? Siis toisin sanoen mitä miehet ovat saaneet tai saavat vastineeksi siitä että ovat tulleet vastaan naisten vaatimuksissa? Eli analyysiä siitä miksi minun miehenä kannattaa tehdä lisää kotitöitä? Onko kenties vaara, että jossain vaiheessa minä miehenä joudunkin tekemään ne kaikki hommat + ne perinteisiksi miesten töiksi ajatellut taskit?

Huomatkaa, että nyt en väitä, että miehet olisivat tulleet naisnäkökulmasta katsoen tarpeeksi vastaan näissä asioissa. Yksinkertainen kysymys miksi minun kannattaa jatkossakin panostaa kotitöihin miesnäkökulmasta katsoen ja mielellään naisten vastauksia kiitos!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis what? Miten vastuunkanto on vaikuttanut mieheen ja mitä hän siitä saa/hyötyy!?! Oletko ihan dorka?

Happy wife, happy life!

Vierailija
2/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa, että aloitus on tehty tosissaan.

Ajattele asiaa toiselta kantilta. Miltä sinusta tuntuisi, kun töistä tultua silmien eteen avautuu toinen työpaikka, jossa kukaan ei ole tehnyt muuta kuin sotkenut? Puoliso huikkaa iloisesti sohvalta, että kiva kun tulit kotiin, alkaa olla jo nälkä. Keittiössä pitää siivota tasot, tyhjentää tiskikone ja laittaa likaiset sinne ennen kuin ruuanlaittoon edes pääsee. Miten iloisena kuvittelet rouvan häärivän?

Tuollaisessa parisuhteessa vaimo alkaa kokea seksinkin yhtenä kotityönä. Jos suhde menee sille asteelle, loppu on lähempänä kuin aavistatkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis what? Miten vastuunkanto on vaikuttanut mieheen ja mitä hän siitä saa/hyötyy!?! Oletko ihan dorka?

Happy wife, happy life!

Olen aina luullut että tyhmiä kysymyksiä ei ole mutta ilmeisesti olen väärässä koska jo ensimmäisessä kommentissa haukuttiin kysyjä tyhmäksi tai ainakin esitettiin epäillys siitä.

Vierailija
4/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tekisi yhtä paljon kotitöitä kuin nainen. Sukupuolet eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

Vierailija
5/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "vastaantuloa" se on, jos ottaa ITSE vastuuta OMASTA kodistaan, eikä sysää sitä muille. Pitäisikö muiden olla siitä jotenkin kiitollinen ja keksiä "hyviä syitä" miksi miehen kannattaa niin tehdä? No ihan vain siksi, että normaalit, terveet aikuiset eivät passauta itseään toisilla.

Meillä mies tekee nykyään suhteessa minua enemmän kotitöitä, koska minulla on enemmän töitä kodin ulkopuolella. Voisin sanoa, että se on vaikuttanut mieheen positiivisesti, on järkevämpi ja ajattelee taloudellisemmin kuin ennen ja huomaavaisempi myös kylässä esim. omilla vanhemmillaan. Mutta eivät nämä ole mitään syitä miksi hänen kannattaa tehdä kotitöitä vaan kotitöiden teko vaan kuuluu elämään vaikkei siitä olisi mitään muuta hyötyä kuin asumiskelpoinen koti. 

Vierailija
6/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut siitä sen, että naisesikin käy töissä, tuo leivän taloon ja kantaa sinun kanssasi vastuun teidän taloudellisesta tilanteesta. Poissa ovat ne päivät kun miehen piti elättää nainen ja lauma lapsia tekemällä töitä vaikka kellon ympäri jos täytyy.

Vierailija
7/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä tekisi yhtä paljon kotitöitä kuin nainen. Sukupuolet eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

Ai, tarvitaanko kotitöiden tekemiseen nykyään sitä pippeliä ja pimppiä?

Me teemme mieheni kanssa yhtä pitkää päivää töissä joten myös kotityöt jakaantuvat tasapuolisesti. En ikipäivänä olisi sellaisen miehen kanssa, joka pitää kotihommia naisten hommina.

Vierailija
8/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun tässä suhteessa miehen ole tarvinnut "tulla vastaan". Ollut ihan alusta asti selvää, että kotihommat riippumatta tehtävästä hoitaa se, joka paremmin ehtii. Tällä hetkellä suunnilleen puoliksi, mutta viime vuosina mies on tehnyt huomattavasti enemmän, kun on tehnyt lyhyempää työpäivää. Sitä ennen tein itse huomattavasti enemmän, koska mies oli paljon reissussa, eikä kenenkään ole kiva tulla sotkuiseen kotiin.

Kun hoitaa hommat tehokkaasti yhdessä, niin kummallekin jää aikaa tehdä miellyttävämpiä juttuja. Jos on niin kiire, ettei kumpikaan ehdi siivota tai kokata niin sitten ollaan sotkun keskellä pahalla päällä ja syödään noutoruokaa. Kai nyt aikuisten ihmisten tulee tajuta, että jonkun hommat tarvii hoitaa ettei eletä kuin pellossa  ja että harvan mielestä siivous, pyykkäys ja ruokaostosten teko on mitenkään miellyttävää.

Kannattaa olla parisuhteessa sellaisen kanssa, jolla on suunnilleen samanlainen siisteyskäsitys ja elämäntavat. Lyhyesti: Kun puoliso tekee osuutensa, saan rentoutua ja olen paremmalla päällä ja näin ollen huomattavasti mukavampaa seuraa. 

Lisättäköön vielä, että meillä ei ole "perinteisiä miestentöitä", koska asumme kerrostalossa emmekä omista autoa. Lamppujen vaihdot, pienet korjaustyöt, teknisten laitteiden asennukset sun muut hoituu kummaltakin. Viemärit avasin viimeksi minä, sillä aikaa kun mies silitti ja ripusti uudet verhot. 

9/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole parisuhteessa tehnyt sen enempää kotitöitä kuin sinkkunakaan. Itse asiassa olen varmaan tehnyt vähemmän, koska työn määrä ei yhdessä asuessa tuplaantunnu, ja tekijöiden määrä tuplaantuu. Tein viimeksikin jo ennen yhteen muuttamista selväksi, kuinka paljon kotitöitä olen valmis tekemään, ja sitten tein sen verran. Ihmeellistä, jos tuosta saa riidan aikaiseksi.

Vierailija
10/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun tuo vastuun jako on tekemättä eli kannan jostain syystä edelleen vastuun aivan kaikesta, myös niistä peinteisesti miesten hommiksi nimetyistä hommista.

Aino joka meillä toimii kun  

- menee lamppu rikki,  

- patteri menee vaihtoon jostain laitteesta 

- laitteet pitää ohjelmoida uudestaan tai ottaa käyttöön

- oven ruuvit löystyvät

- ostetut huonekalut kasata

- taikka lasten pyöriin tulee joku vika

- tai auton ovi jumittaa

- viemäri vaatii kunnotusta

- asunto vaatii siivoamista

- laspet kaipaavat ruokaa

-pyykit pitää pestä ja laittaa kuivamaan

-lasten hammashoidot ja lääkärikäynnit hoitaa

on siis minä.

En saa mitään vastineeksi, enkä myöskään tarjoaisi mitään vastineeksi jos miehen jotain suostuisi tekemään. Kun olen tehnyt vastikkeetta tuon kaiken aina, voi vaatia mieheni samaan.

Kerrtaloaikana mies "kiristi" minua sillä, että osallistuisi jos asuttaisiin omassa talossa. Nyt olemme asauneet 10 vuotta, eikä vieläkään ole tullut vastaan miitä miesten hommia...

Vierailija
11/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin reilua peliä, työt jaetaan tasan. En tule vastaan millään tavalla. Toisen kuuluu pelata reilua peliä ilman palkintoa siitä. Mies ei tule millään tavalla "minun" vaatimuksiani vastaan kun käyttäytyy ihmismäisesti.

Vierailija
12/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot vielä 1900 luvulla. Ja yllä kirjaamasi hommat ovat naurettavia! Kuka nainen ei osaisi tehdä noita. Huhhuh. Kerta viikkoon ponnistat itsesi johonkin lampun vaihtoon ja olet olevasi jokin suurikin sankari 😂

Vierailija
13/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa nykyään enemmän piparia.

Vierailija
14/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot vielä 1900 luvulla. Ja yllä kirjaamasi hommat ovat naurettavia! Kuka nainen ei osaisi tehdä noita. Huhhuh. Kerta viikkoon ponnistat itsesi johonkin lampun vaihtoon ja olet olevasi jokin suurikin sankari 😂

En koe olevani sankari tai vastaava eivätkä työt ole vaativia, tavallisia kotitöitä, siksi voisi luulla että mieskin voisi osallistua edes joskus?

Vierailija
15/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me teemme mieheni kanssa yhtä pitkää päivää töissä joten myös kotityöt jakaantuvat tasapuolisesti. En ikipäivänä olisi sellaisen miehen kanssa, joka pitää kotihommia naisten hommina.

En välitä naisesta, jossa on vähääkään tasa-arvoon fanaattisesti suhtautuvaa luonteessa, joten ei ole minun menetykseni. Neitimiehille on omat naiset, minua ei yksikään nainen komenna.

Vierailija
16/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En välitä naisesta, jossa on vähääkään tasa-arvoon fanaattisesti suhtautuvaa luonteessa, joten ei ole minun menetykseni. Neitimiehille on omat naiset, minua ei yksikään nainen komenna.

Onneksi älykästä miestä ei tarvitse komentaa, vaan tämä tajuaa tarttua itsekin toimeen. Eikä se ole mikään sukupuolikysymys, kyllä normaalilla miehellä pysyy se kikkeli mukana ihan pitämättäkin, jopa silittäessä tai leipoessa.

Vierailija
17/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi älykästä miestä ei tarvitse komentaa, vaan tämä tajuaa tarttua itsekin toimeen. Eikä se ole mikään sukupuolikysymys, kyllä normaalilla miehellä pysyy se kikkeli mukana ihan pitämättäkin, jopa silittäessä tai leipoessa.

En varmasti tartu. Nainen hoitakoon sen puolen.

Vierailija
18/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmasti tartu. Nainen hoitakoon sen puolen.

No jos se hoitaa tyytyväisenä, ja teillä on elämä onnellista kaikin puolin (myös vaimon mielestä!), niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
19/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sekaisin. Pidät fanaattisena tasa-arvoon suhtautumisena sitä, että joku haluaa reilua peliä. Olet loinen, kun teetät enemmän työtä kumppanillasi. Tai yrität.

Vierailija
20/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kiinnostaa. Joten jos nainen ei ehdota ja ole iloinen kun jaetaan lasku ensimmäisestä tapaamisesta lähtien, niin tiedän heti ettei hän arvosta tasa-arvoa. Ainoastaan omaa etua.