Miksi yleensä älykkäällä ihmisillä on huono käsiala?
Muistakaa että yleensä eli ei aina, ja turha väittää muuta koska sitä on tutkittu. Ymmärrän kyllä jos nyt kaikilla mammoilla on huono käsiala :)
Kommentit (34)
Vasenkätiset on keskimäärin älykkäämpiä ja taiteelliisempia. Käsiala on epäsiistimpää ja kirjoittaminen hankalampaa, kun käsi peittää tekstin ja kynää ei voi kevyesti liuttaa eteenpäin kuten oikeakätiset tekee.
Mieheni kohdalla pitää paikkansa. Mieheni käsiala on kyllä kamalaa, aikanaan opettajatkin kammosivat hänen kokeitaan ja esseitään :D ja on todella älykäs. Olen aina nauranut että voisi alkaa lääkäriksi, kun lääkärin käsialakin jo tuntuu valmiiksi löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opin lukemaan jo kauan ennen kouluikää, ja turhauduin siihen, että koulun ensimmäiset kaksi vuotta opeteltiin kirjaimia yksi kerrallaan. Totta kai se oli myös käsialaharjoittelua, mutta itse mielsin asian niin, että tuhlaan aikaani tekemällä jotain, mitä jo osaan. Joten tein kaiken vain niin nopeasti kuin pystyin. Se jätti jälkensä, sanotaan näin!
Itsellä kyllä sellainen kokemus ihan työelämästä nuorten aikuisten kanssa, että ko ihmisillä koulu on mennyt huonosti ja käsiala todella huono. Oman nimen kirjoittaminen tuottaa jo hankaluuksia ja pitempien lauseiden tuottaminen on työn ja tuskan takana. Ainakaan suoriutuminen aivan pienissä kirjoitustehtävissä ei kerro korkeasta älykkyydestä.
Tämä on eri asia. Tulkintasi kertoo sinusta jotain.
Kirjoitustaidottomuus ja huono KÄSIALA eivät ole sama asia 😉 Väitän myös että käsialasta näkee helposti onko kyse älykkään tai normiälyisen vai heikkolahjaisen kirjoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opin lukemaan jo kauan ennen kouluikää, ja turhauduin siihen, että koulun ensimmäiset kaksi vuotta opeteltiin kirjaimia yksi kerrallaan. Totta kai se oli myös käsialaharjoittelua, mutta itse mielsin asian niin, että tuhlaan aikaani tekemällä jotain, mitä jo osaan. Joten tein kaiken vain niin nopeasti kuin pystyin. Se jätti jälkensä, sanotaan näin!
Itsellä kyllä sellainen kokemus ihan työelämästä nuorten aikuisten kanssa, että ko ihmisillä koulu on mennyt huonosti ja käsiala todella huono. Oman nimen kirjoittaminen tuottaa jo hankaluuksia ja pitempien lauseiden tuottaminen on työn ja tuskan takana. Ainakaan suoriutuminen aivan pienissä kirjoitustehtävissä ei kerro korkeasta älykkyydestä.
Tämä on eri asia. Tulkintasi kertoo sinusta jotain.
Kirjoitustaidottomuus ja huono KÄSIALA eivät ole sama asia 😉 Väitän myös että käsialasta näkee helposti onko kyse älykkään tai normiälyisen vai heikkolahjaisen kirjoituksesta.
Jaa, mitä se kertoo minusta?
Onhan myös niinkin ( kokeneilta opettajilta kuultua ), että tämän päivän nuoret eivät osaa enää kirjoittaa, ihan siitä syystä, että sitä ei pidetä niin tärkeänä. Kaunista käsialaa ei enää arvosteta. Yksinkertaisesti lapset eivät harjoittele kirjoittamista, kun avuksi ovat tulleet tietokoneet jne. Ennen muinoin käsin kirjoittaminen oli
lukemisen ja laskemisen ohella kulmakiviä alakoulussa.
Hih ite en kyllä ole fiksu ja huono käsiala on. Niin huono et jos joku lukee kirjoittamaani tekstiä, joutuu kokoajan kyseleen et mitä tossa lukee ja mikä tuo kirjain on.
Vierailija kirjoitti:
Vasenkätiset on keskimäärin älykkäämpiä ja taiteelliisempia.
mutua vai lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasenkätiset on keskimäärin älykkäämpiä ja taiteelliisempia.
mutua vai lähde?
Katso vaikka wikipedia ja vasenkätisyys
Minä olen taitava piirtämään ja maalaan myös tauluja, mutta käsialani on todella surkea. Mistähän se johtuu??
Ei ehkä liity yleisesti asiaan, mutta ainakin monet Aspergeria "sairastavat" ovat älykkäitä, ja Aspergeriin liittyy usein hienomotoriikan kehittymättömyys. Ehkä tässä osasyy?
Vierailija kirjoitti:
Vasenkätiset on keskimäärin älykkäämpiä ja taiteelliisempia. Käsiala on epäsiistimpää ja kirjoittaminen hankalampaa, kun käsi peittää tekstin ja kynää ei voi kevyesti liuttaa eteenpäin kuten oikeakätiset tekee.
Joo, olen vasenkätinen. Tämä suttaamisongelma on yksi syy miksi käsiala on huono, pitää varoa ja nostaa kättä ettei suttaisi mustetta tekstiin.
Käsialani on muutenkin melko epäselvä, jos oikein keskityn saan melko hyvääkin tekstiä aikaan, mutta en viitsi. Ihmiset kun tavaa tekstiä, niin just ja just saavat selvää.
Se täytyy sanoa että olen lahjakas piirtämään. Äitini käsiala on täydellinen, hän ei ole vasenkätinen.
Mua aina hävettää, jos joku näkee käsialani. Varsinkin joku miespuolinen henkilö, jolla on minua nätimpi käsiala :D Nyt voinkin tästä lähtien puolustella käsialaani sillä, että olen vain älykäs! Onneksi nykyään käytetään opinnoissa ja työelämässä tietokoneita... Tosin minun yliopistossani järkätään vielä perinteisiä tenttejä, joissa essee kirjoitetaan käsin paperille. Sekin paperi hävettää aina palauttaa tarkastajalle, mutta onneksi ei näe minua kasvotusten!
Mun ÄÖ on yli sata kirkkaasti ja käsiala on hieno, seksikäs, selkeä.
Heh,heh... (otsikko) vähän niinkuin sanoisi että esim. heikko kielitaito ja huono historian tuntemus ovatkin merkkejä korkeasta älykkyydestä...
Av:llä meillä kaikilla on sama kaunis ja luettava käsiala.