Onko teidän lintulaudoilla ollut tänä talvena (teille) uusia lintulajeja?
Meillä on ollut lintulauta pari vuotta, mutta vasta nyt siitä on tullut suosittu. Aikaisemmin siellä vieraili sini- ja talitiaisia, joskus punatulkkuja ja toisinaan varpusia (sekä isoja että pieniä). Tänä vuonna laudalle ovat eksyneet viherpeipot, tämän opin vasta nyt tunnistamaan. Alkuviikosta laudalla vieraili pieni parvi urpiaisia, se oli uus laji mulle.
Ennen lintulaudalla vieraili joskus myös käpytikkamme, mutta se on nyt tainnut siirtyä jo ajasta ikuisuuteen :( Paja ei ole enää käytössä.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Up! Missä kaikki keski-ikäistyneet lintulaudanseuraajat!
Mä en ole kuin vasta 24-vuotias, mutta tykkään seurailla lintulaudan vierailijoita ;)
Viherpeipot, keltasirkut, urpiaiset, mustarastaat, pikkuvarpuset, sini-, kuusi- ja talitiaiset ja punatulkut ovat tavallinen näky lintulaudallamme mutta tänä vuonna näin ensimmäisen kerran töyhtötiaisen :) Töyhtötiaisia on ainoastaan yksi ja sitä näkee silloin tällöin muiden tiaisten seurassa. Eräänä päivänä näin myös nokkavarpusen, tosin se taisi olla ainoastaan ohikulkumatkalla :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole kuin vasta 24-vuotias, mutta tykkään seurailla lintulaudan vierailijoita ;)
Viherpeipot, keltasirkut, urpiaiset, mustarastaat, pikkuvarpuset, sini-, kuusi- ja talitiaiset ja punatulkut ovat tavallinen näky lintulaudallamme mutta tänä vuonna näin ensimmäisen kerran töyhtötiaisen :) Töyhtötiaisia on ainoastaan yksi ja sitä näkee silloin tällöin muiden tiaisten seurassa. Eräänä päivänä näin myös nokkavarpusen, tosin se taisi olla ainoastaan ohikulkumatkalla :(
Katsoin heti nuo mulle tuntemattomat lajit ja muistin, että tuollaisen töyhtötiaisen taisin nähdä vanhempieni pihassa vähän aikaa sitten!
Ap
Pyrstötiaiset on myös yleistyneet, niitäkin voi bongailla.
Vierailija kirjoitti:
Vihertikka vieraili ennen joulua
No tuo on komea lintu! En ole koskaan nähnyt.
Ap
Harmaapäätikka ha pyrstötiaiset, sekä urpiaiset ovat uusia tulokkaita :)
Meillä on tänä vuonna ollut vain perussettiä: tali- ja sinitiaisia, pikkuvarpusia, käpytikka ja harakoita. Joskus olen nähnyt kuusi- ja hömötiaisen. Naakkoja oli parvi pihalla ja pari mustarastasta talvehtii myös tässä. Lounaassa asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyrstötiaiset on myös yleistyneet, niitäkin voi bongailla.
Joo, nämä on yleistyneet. Heti kun laitoin lintulaudan luokse itsetekemiäni talipötköjä munkkirasvasta, niin pyrstötiaiset bongasivat ne heti :D
9 lisää, oravat käyvät ruokinnalla aktiivisesti 😁
Meillä ei ole täällä mustarastaita kesälläkään! Kaipaan niitä, tosi kiva kuunnella niiden laulua iltaisin ja öisin. Voi olla, että keskustasta löytyy. Mutta kuoveja on, niiden laulua kelpaa iltaisin kuunnella! Ruisrääkkää sen sijaan ei niin mielellään kuuntelisi, mutta se ei kysy lupaa laululleen :)
Ap
Meillä ei muuten ole oravia ollenkaan täällä. Rottia kyllä ehkä on, ilmeisesti nuo asuvat paskakaivossa (kyllä!), koska jotain teputtelujälkiä löytyy. Yöks...
Ap
No meillä takapihalla on pari kelottunutta honkaa sekä upeita pihlajia, joten noissa puissa näkee kyllä vaikka minkälaista tipua. Viime vuosina näyttäisi todellakin olevan enemmän lajeja tyrkyllä. Pääkaupungissa asun.
Viimeisen parin vuoden aikana olen ensi kertaa nähnyt useita tikkalajeja, haukkoja, sepelkyyhkyjä, ja sen semmoisia jotka noista hongista tykkäävät. Pihlajanmarjoja syömässä käyvät pienemmät linnut kuten tilhet, punatulkut, ja kaikenmaailman pikkulinnut, joita en edes aina pysty tunnistamaan. Täällä viikolla puissa viihtyi mahdollisesti tundraurpiainen.
Tänä talvena on näkynyt entistä enemmän mustarastaita, jotka eivät ole muuttaneet etelään. Eilenkin naapurin pihalla värjötteli yksi joka oli pörhistänyt itsensä aivan valtavaksi palloksi.
Mä en ole oppinut juuri haukkoja tunnistamaan, vaikka täällä näkyy niitä paljon. Niitä näkee usein vain niin kaukaa. Sinisuohaukan olen oppinut tunnistamaan, koska se on niin erikoisen näköinen (valkoinen, muistuttaa itse asiassa lokkia) ja piekanan, koska se on valtava ja muistuttaa maakotkaa, mutta muita oikeastaan en. Pitää ottaa oikein asiaksi ensi kesänä.
Ap
Meillä on vaan oravia ja talitinttejä. Ostin joululyhteen ja ilahduin, kun 6 punatulkkua lensi hämmästeleen sitä, mutta ne lähti samantien pois. Taitaa olla sekunda lyhde, kun ei lintuja kiinnosta:)
Meillä yleensä on vaan talitinttejä ja varpusia. Ennen pyöri harakat varastamassa talipalloja kokonaisina puskasta mukaansa. Ne varmaan pelotti kaikki muut pois. Nyt keksin laittaa talipallot silleen, että tein kanaverkosta semmosen pötkylän, johon mahtuu neljä talipalloa sisälle ja sen pötkön saa ujutettua pensaaseen. Varikset ei enää pääse niihin käsiksi, mutta pikkulinnut pääsee syömään, eikä niitä variksia ole tänä talvena näkynytkään kun eivät enää ruokaa tästä pihasta saa.
Tänä syksynä/talvena olen bongannut talitinttien ja varpusien lisäksi sinitiaisia. Tilhet kävi tyhjentämässä pihlajat marjoista syksyllä ja niitä oli paljon. Närhiäkin on näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vaan oravia ja talitinttejä. Ostin joululyhteen ja ilahduin, kun 6 punatulkkua lensi hämmästeleen sitä, mutta ne lähti samantien pois. Taitaa olla sekunda lyhde, kun ei lintuja kiinnosta:)
Nykyään kait on niin paljon auringonkukansiemeniä ja pähkinäitä tarjolla, ettei kaura kiinnosta. Mä oon kyllä miettinyt, innostuisivatkohan just punatulkut lyhteestä, koska ne eivät yleensä syö lintulaudalta, vaan sen alta. Lyhde voisi olla niille helpompi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä yleensä on vaan talitinttejä ja varpusia. Ennen pyöri harakat varastamassa talipalloja kokonaisina puskasta mukaansa. Ne varmaan pelotti kaikki muut pois. Nyt keksin laittaa talipallot silleen, että tein kanaverkosta semmosen pötkylän, johon mahtuu neljä talipalloa sisälle ja sen pötkön saa ujutettua pensaaseen. Varikset ei enää pääse niihin käsiksi, mutta pikkulinnut pääsee syömään, eikä niitä variksia ole tänä talvena näkynytkään kun eivät enää ruokaa tästä pihasta saa.
Tänä syksynä/talvena olen bongannut talitinttien ja varpusien lisäksi sinitiaisia. Tilhet kävi tyhjentämässä pihlajat marjoista syksyllä ja niitä oli paljon. Närhiäkin on näkynyt.
Meillä söi rastaat kaikki pihlajanmarjat jo hyvissä ajoin syksyllä! Meilläkin on käynyt närhi ainakin kerran. Se on kyllä kaunis lintu!
Ap