Toimeentulotukea hakeneet
Oliko toimeentulotuen siirtyminen Kelalle hyvä asia? Itse opiskelen työmarkkinatuella ja nyt kun laitoin toimeentulotuki hakemuksen koin sen paljon helpommaksi. Kelalta löytyy tiedot tuloistani (asumistuki ja tm-tuki) ja opiskelujen etenemisestä, joten niitä ei tarvitse sinne selvitellä. Viime vuonna en hakenut joka kuukausi tt-tukea niin jouduin joka hakemukseen selvittämään opiskelutilanteeni, vuokranmaksun, vuokrasopimuksen, asumistuen, tm-tuen, satunnaiset palkkatulot jne.
Kommentit (19)
Oli huomattavasti helpompi hakea mainitsemistasi syistä. Helpompaa myös se kun päätöksen tekee iso, kasvoton kela sen oman kylän sossun sijaan.
Paljon vaivattomampaa nyt, kun ei tarvitse lähetellä lappusia, vaan muutama liite netissä riittää. Säästyy sekä paperia että postitus- ym. kuluja. Kelalta myös saa päätöksen ja tarvittaessa oikaisun huomattavan paljon nopeammin kuin kunnasta. Tämä on suuri etu silloin, kun toimeentulotuki on ainoa tulo. Ei tarvitse odotella tili tyhjänä päiväkausia viipyvää päätöstä tai aiheuttaa viivästyskorkoja laskuille joita ei ole voinut maksaa. Tuen saamisen ehdot ovat nyt myös kaikille samat, mikä on erittäin hyvä uudistus. Kritisoijille tiedoksi: suurin osa ihmisistä ei hae toimeentulotukea laiskuuttaan, vaan siksi että ei ole muuta vaihtoehtoa. Se ei ole niin suuri määrä rahaa, että sillä pääsisi leveilemään, päinvastoin. Olisi kohtuutonta hankaloittaa muutenkin jo ahtaalla olevien ihmisten elämää mutkikkaalla hakemusprosessilla.
Oli hyvä koska nyt saan täyden perusosan, sossu katsoi että vuokra oli liian korkea ja jouduin maksamaan 35e itse. Lisäksi kun kävin ostamassa pillerit apteekista sain ne ilmaiseksi, oletan että kela jotenkin maksaa ne suoraan ettei tarvitse viedä kuitteja ttt-hakemuksen mukana.
En ole toimeentulotuella nyt, mutta olen aiemmin joutunut sillä lyhyitä pätkiä elämään, ja mielestäni on vain positiivista että Kela tekee nykyään päätökset. Sossu on kovin suurpiirteinen, pärstäkertoimella osa voi saada luksustuotteitakin harkinnanvaraisena samaan aikaan kun joku muu ei saa edes talvitakkia kerran kahteenkymmeneen vuoteen. Sossun päätökset voivat myöhästyä viikkotolkulla eikä kukaan ota vastuuta, sellaista vaihtoehtoa ei ole kuin "päätöksen kiirehtiminen"(vrt. Kela). Kaikista epävarmimmat ajat elämässäni olivat juuri sossun rahoilla eläessä, kun koskaan ei voinut tietää saiko rahaa ja kuinka paljon, vaikka hakemukset oli hyvin tehty ja viety ajallaan. Monesti vittuiltiin takaisin, jos kysyin jostain asiasta, vaikka sossun oman virheen takia koko prosessi alkoi jne. Kämppä meinasi mennä alta kerran, kun sossulla ei ollut kiire maksaa tukea...
Kelakin voi kusta asiat ja käsittely viivästyä, mutta olen aina saanut sieltä vähintään asiallista kohtelua. Nyt sitäpaitsi vaatimukset ja oikeudet ovat kaikille samoja, samoin odotusajat ja virkailijat ovat tosiaan "kasvottomia" tehdessään päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen hakeminen pitäisi olla vaikeampaa.
Näin ihmiset eivät heti ajattele " hei vitsi kun mä eeen jaksa.... Haen toimeentulotukea! Varma massi!!! "
Sitten vaan hakemus sisään ja rahat tilille.
EI EI EI näin. Vaan hakemisen pitäisi olla hankalaa vaatien liitteitä sekä useita käsinkirjoitettuja papereita.
Asioita pitäisi siis vaikeuttaa siksi että näillä luismuilijoilla olisi vaikeampaa. Mutta entäs nämä ihmiset jotka oikeasti ovat sen tt-tuen tarpeessa? Heillä usein elämätilanne on yllättäen muuttunut ja heillä on muutenkin vaikeaa niin miksi heidän elämää pitäis entisestään hankaloittaa?
Vierailija kirjoitti:
Näin ihmiset eivät heti ajattele " hei vitsi kun mä eeen jaksa.... Haen toimeentulotukea! Varma massi!!! "
EI EI EI näin. Vaan hakemisen pitäisi olla hankalaa vaatien liitteitä sekä useita käsinkirjoitettuja papereita.
Minun kohdallani tämä tarkoittaisi sitä että olisin syömättä todella pitkia aikoja. Koska jopa nytkin hakemuksen tekoon menee aikaa itselläni. Et taida ymmärtää miten huonossa kunnossa jotkut tt-tuella olevat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioita pitäisi siis vaikeuttaa siksi että näillä luismuilijoilla olisi vaikeampaa. Mutta entäs nämä ihmiset jotka oikeasti ovat sen tt-tuen tarpeessa? Heillä usein elämätilanne on yllättäen muuttunut ja heillä on muutenkin vaikeaa niin miksi heidän elämää pitäis entisestään hankaloittaa?
? Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin työ? Tai säästäminen?
Ihmiset eivät ota vastuuta omasta elämästään vaan sysäävät sen suoraan muiden hartioille. Minua itse suoraan sanoen vituttaa maksaa lähemmäs 40 prosenttia veroja siitä rahasta jonka minä OLEN ITSE ANSAINNUT!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ota vastuuta omasta elämästään vaan sysäävät sen suoraan muiden hartioille. Minua itse suoraan sanoen vituttaa maksaa lähemmäs 40 prosenttia veroja siitä rahasta jonka minä OLEN ITSE ANSAINNUT!
Niin koska töihinhän pääsee nykyään jokainen ihan tuosta noin vain. Samoin säästäminen on ihan helppoa kunhan vain menee kysymään sen isopalkkaisen työpaikan jonka palkasta voi sitten alkaa säästää kivaa eläkekassaa. Kaikillahan elämä myös menee suunnitellusti ja onnellisesti eikä kukaan esim. sairastu tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska töihinhän pääsee nykyään jokainen ihan tuosta noin vain. Samoin säästäminen on ihan helppoa kunhan vain menee kysymään sen isopalkkaisen työpaikan jonka palkasta voi sitten alkaa säästää kivaa eläkekassaa. Kaikillahan elämä myös menee suunnitellusti ja onnellisesti eikä kukaan esim. sairastu tai muuta.
No töitä saa kun on aktiivinen ja menee kysymään suoraan sitä työpaikkaa. Ihan ne teinivuosien kesätyöt ovat arvokasta tavaraa kun aikuisiällä mennään oikeaan työpaikkaan. Ne osoittavat ihmisen olevan aktiivinen ja halukas osallistumaan yhteiskuntaan.
Ja jos ihminen sairastuu niin pahasti, ettei kykene töihin niin silloin yhteiskunta pitää huolen. Mutta nykyään sairastuminen on jotain aivan käsittämätöntä tuubaa tyyliin " Mull on masennus, mä oon paniikkihäiriöinen, joo oon erityisherkkä... " Jotain aika älyntöntä soopaa.
Minun äitini yrittäjänä kuoli työnsä ääreen koska hän tiesi miten ihmisen pitää tehdä töitä. Isäni perusti sähköalan liikkeen ja teki töitä viimeiseen saakka valittamatta. Sairastui haimasyöpään ja veti lääkäri nokkaan kun lääkäri ehdotti sairaslomaa! No isä teki töitä loppuun asti.
Eipä se mielestäni ennenkään vaivalloista ollut. Kunhan täytti hakemuksen, laittoi liitteeksi kuukauden maksettavat laskut jos niitä oli ja tulosti netistä tiliotteen. Aikaa meni yhteensä n. 10min plus papereiden toimittaminen paikanpäälle. Koskaan en kokenut sitä mitenkään vaikeaksi tai ylitsepääsemättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala tekemään pimeänä töitä, jos verot noin ahdistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No töitä saa kun on aktiivinen ja menee kysymään suoraan sitä työpaikkaa. Ihan ne teinivuosien kesätyöt ovat arvokasta tavaraa kun aikuisiällä mennään oikeaan työpaikkaan. Ne osoittavat ihmisen olevan aktiivinen ja halukas osallistumaan yhteiskuntaan.
Ja jos ihminen sairastuu niin pahasti, ettei kykene töihin niin silloin yhteiskunta pitää huolen. Mutta nykyään sairastuminen on jotain aivan käsittämätöntä tuubaa tyyliin " Mull on masennus, mä oon paniikkihäiriöinen, joo oon erityisherkkä... " Jotain aika älyntöntä soopaa.
Minun äitini yrittäjänä kuoli työnsä ääreen koska hän tiesi miten ihmisen pitää tehdä töitä. Isäni perusti sähköalan liikkeen ja teki töitä viimeiseen saakka valittamatta. Sairastui haimasyöpään ja veti lääkäri nokkaan kun lääkäri ehdotti sairaslomaa! No isä teki töitä loppuun asti.
Luuletko että kaikki teinit saavat kesätöitä? Tiedän monia, jotka ovat hakeneet kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ja silti jääneet ilman kesätöitä. Ja luuletko, että ihmiset itse tekemillään diagnooseilla saavat mitään kelan rahoja? Kyllä siinä kuule saa käydä ihan asiantuntijoiden suorittamat perusteelliset tutkimukset läpi, että edes jollekin lyhytaikaiselle kuntoutustuelle voi päästä.
Ikävää, että vanhemmillesi kävi noin. Itselläni myös yrittäjävanhemmat, mutta en katso sitä mitenkään omaksi ansiokseni ja yritä päteä sillä. Heidän ansionsa ovat heidän, eivät minun.
Hei sinä parempiosainen jankuttaja, joka olet huolissasi kansalaisten oikeudesta toimeentulotukeen.
Saan minimieläkettä koska sairauksieni vuoksi en ole ollut koko aikuisikänäni työkykyinen. Tässä kuussa maksoin omasta pussistani hammaslääkärilaskuja, vakuutuslaskun vuodeksi jne. ja minulle jäi tasan 137 euroa loppukuuksi. Älä huoli, en aio hakea toimeentulotukea tällekään kuulle, mutta mieti hetki: miten sellaisen ihmisen tulisi elää, joka ei ole esim. oikeutettu tähän eläkkeeseen jota itse saan, mutta jolla on kuitenkin laskuja ja perusmenoja kuten vuokra? Aika rikas saa olla, että elää niillä kuuluisilla "säästöillä" vuosi toisensa perään.
Minulla ei ole vanhempia elossa enää eikä ketään, keltä pyytää apua, joten tämän kuun kiristän vyötä. Tulee silti halvemmaksi että hoidatan hampaani kuntoon nyt eikä niin, että en tee mitään niiden eteen ja yhteiskunta maksaa minulle tekarit kymmenen vuoden päästä.
15 vielä: olen ollut masentunut lapsesta saakka, katsos kun kaikille meistä ei ole jaettu niin hyviä kortteja elämässä. Satuin syntymään vanhemmille, jotka mm. pahoinpitelivät ja laiminlöivät minua ollessani vauva. Eli kyllä, yksi syy eläkkeeseeni on tuo pahamaineinen masennus, joka sinusta on täysin höpöhöpö-diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala tekemään pimeänä töitä, jos verot noin ahdistavat.
:D No miten sitten kävisi toimeentulotukea hakeville?
Vierailija kirjoitti:
15 vielä: olen ollut masentunut lapsesta saakka, katsos kun kaikille meistä ei ole jaettu niin hyviä kortteja elämässä. Satuin syntymään vanhemmille, jotka mm. pahoinpitelivät ja laiminlöivät minua ollessani vauva. Eli kyllä, yksi syy eläkkeeseeni on tuo pahamaineinen masennus, joka sinusta on täysin höpöhöpö-diagnoosi.
Kysymys.
Oletko sinä vieläkin vauva? Tai lapsi?
Masennus ei ole "höpöhöpö" diagnoosi. HÖPÖHÖPÖÄ on se miten lähemmäs 40% väestöstä sairastaa masennusta!
Miten ihmeessä vuonna 2017 voi länsimaassa kuten Suomessa sairastaa masennusta tai muita mielenterveyden häiriöitä noin suuriosa ihmisistä!
Kuitenkin ajatellen väestön sosiaalista sekä ekonomista asemaa niin mielenterveyden sairauksien pitäisi olla alle 15% ja niistäkin valtaosa oikeissa mielenterveyden sairauksissa kuten skitsofrenia tai psykoosit. Masennusta vain alle 5%.
Vierailija kirjoitti:
Oli huomattavasti helpompi hakea mainitsemistasi syistä. Helpompaa myös se kun päätöksen tekee iso, kasvoton kela sen oman kylän sossun sijaan.
Netin kautta on helpompi monen nuoren hakea kuin entisaikaan kunnan toimistosta. Joillekin uudistus saattoi kuitenkin aiheuttaa vaikeutta. Vain osassa kunnista on Kelan toimisto. Monet sellaiset hakemusten täyttöön apua tarvitsevat (esim. muistisairauksiset, alkoholisoituneet yms.), jotka eivät kykene käyttämään nettiä eivätkä pysty liikkumaan pitkiä matkoja Kelan keskitettyihin toimipisteisiin (esim. sairauden tai autottomuuden takia, tai siksi, ettei ole varaa matkustaa), tipahtivat uudistuksen myötä suojattomiksi. Heistä ei huolehdi nyt oikein kukaan. Samoin uudistus vei monesta Kelan toimipisteettömästä kunnasta työpaikkoja.
Mutta monet muut pienituloiset ovat uudistuksen voittajia. Nyt tukea saa paljon aiempaa helpommin niin vuokra- kuin omistusasuntoihinkin. Moni ei ole edes tiennyt tällaisen tuen olemassaolosta, kun ei niistä ole monessa kunnassa kauheasti tiedoteltu, ettei hakemuksia tulisi enempää. Mutta nyt kun siitä uutisvälineissä on tiedotettu, ehkä useampi osaa tukea hakeakin, ja saada asumiskuluistaan ainakin osa itseltään pois. Kiinteistöverotkin ja lämmitysöljyn verotkin nousivat vuodenvaihteessa aika paljon monissa kunnissa, minkä takia monessa kodissa asumismenot nousivat. Jatkossa niitäkin menoja voi laittaa maksuun Kelassa toimeentulotukea hakemalla.