Annatteko kanta-järjestelmään terveydenhoidossa luvat kaikkien katsella?
Kommentit (61)
Olen estänyt kaikki tietojenluovutukset.
Alkoi vituttaa kun paniikkihäiriötaustani takia kaikki oireet laitetaan mielen piikkiin kun käy lääkärissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe kannassa vanhoja diis muutaman vuoden takaisia käyntejä. Näkyvätkö ne kuitenkin sairaanhoitopiirille?
Eivät näy. Sairaalat ja terveyskeskukset liittyivät Kantaan vaiheittain ja sen vuoksi tiedot näkyvät vasta siitä lähtien, kun ko terveydenhuollon yksikkö on liittynyt Kantaan. Yksityiset lääkäriasemat liittyivät viimeisenä. Myös sosiaalihuollon tiedot tulevat siirtymään Kantaan vaiheittain.
Lisään: eivät siis näy Kannan kautta sairaanhoitopiirille. Tietenkin näkyvät sen sairaanhoitopiirin omassa potilastietojärjestemässä, missä tieto on alunperin syntynytkin.
Kuinkahan paljon on hoitajilla tapana pläräillä potilaiden muutaman vuoden takaisia käyntejä? Onko ne pakko Kaikki käydä läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe kannassa vanhoja diis muutaman vuoden takaisia käyntejä. Näkyvätkö ne kuitenkin sairaanhoitopiirille?
Eivät näy. Sairaalat ja terveyskeskukset liittyivät Kantaan vaiheittain ja sen vuoksi tiedot näkyvät vasta siitä lähtien, kun ko terveydenhuollon yksikkö on liittynyt Kantaan. Yksityiset lääkäriasemat liittyivät viimeisenä. Myös sosiaalihuollon tiedot tulevat siirtymään Kantaan vaiheittain.
Lisään: eivät siis näy Kannan kautta sairaanhoitopiirille. Tietenkin näkyvät sen sairaanhoitopiirin omassa potilastietojärjestemässä, missä tieto on alunperin syntynytkin.
Kuinkahan paljon on hoitajilla tapana pläräillä potilaiden muutaman vuoden takaisia käyntejä? Onko ne pakko Kaikki käydä läpi?
Riippuu ihan tilanteesta. Ainakin lääkäreitä harvemmin kiinnostaa yli vuoden takaiset potilasasiakirjamerkinnät, jos kyseessä ei ole mikään krooninen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat lukea, ei mitään estoja. Tosin eipä sieltä mitään erikoista löydykään, kun minulla ei ole koskaan mitään jalan rasitusvammaa ihmeellisempää ollut. Mitä ihmeen noloja salattavia asioita teillä kieltäjillä tiedoista löytyneekään? :D N40
Vaikea uskoa sinua nelikymppiseksi. Jutut on kuin teinitytöllä. Ei ole mitään noloja salattavia asioita, vaikka olenkin kieltänyt tietojeni käsittelyn Kannassa. Kyse on periaatteesta.
Voi sinua rakas av-ystäväiseni, on sinulla ongelmat! :) Lopeta selittelysi ongelmistasi jo tähän tai vajoat entistä syvemmälle valheiden suohon. Yritähän nyt pärjätä oman vajavaisuutesi kanssa ja huolehdi pääsi kuntoon. Yritä edes. Jaxuhalit! N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaan vaikuttavat tiedot on tietenkin hyvä tietää vuosienkin takaa. Joitakin tietoja on hyvä myös verrata edellisien tietojen kanssa ja potilas tuskin tietojaan muistaa edes suurinpiirtein.
Jos haluaa antaa tota lupaa voi laitta nimen ja koko sos tunnuksen nettiin. Mitä sitä salailemaan mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat lukea, ei mitään estoja. Tosin eipä sieltä mitään erikoista löydykään, kun minulla ei ole koskaan mitään jalan rasitusvammaa ihmeellisempää ollut. Mitä ihmeen noloja salattavia asioita teillä kieltäjillä tiedoista löytyneekään? :D N40
Vaikea uskoa sinua nelikymppiseksi. Jutut on kuin teinitytöllä. Ei ole mitään noloja salattavia asioita, vaikka olenkin kieltänyt tietojeni käsittelyn Kannassa. Kyse on periaatteesta.
Voi sinua rakas av-ystäväiseni, on sinulla ongelmat! :) Lopeta selittelysi ongelmistasi jo tähän tai vajoat entistä syvemmälle valheiden suohon. Yritähän nyt pärjätä oman vajavaisuutesi kanssa ja huolehdi pääsi kuntoon. Yritä edes. Jaxuhalit! N40
Helppo taas usko että olet vittupää. Eräs sivusta seurannut. Jaxuhalit sulle ja käy nyt ottamassa ne aamulääkkeesi että rauhoitut.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nytkin v...taisi kun olisin kieltänyt, huomasin tärkeän lääkkeeni loppumisen ihan liian myöhään, oikeasti olisin tarvinnut tutulle lääkärille ajan, tiesin hänen olevan lomalla, soitto tk:seen ja kannasta katsoivat minkä lääkkeen uusimisesta oli kyse.
Ei vaikuta tähän asiaan mitenkään. Tyhmänä olet?
Monet osa muutenkin ostaa lääkkeensä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nytkin v...taisi kun olisin kieltänyt, huomasin tärkeän lääkkeeni loppumisen ihan liian myöhään, oikeasti olisin tarvinnut tutulle lääkärille ajan, tiesin hänen olevan lomalla, soitto tk:seen ja kannasta katsoivat minkä lääkkeen uusimisesta oli kyse.
Tyhmyys ja/tai tietämättömyys ovat toki asioita, jotka v**ttavat. Mutta tuossa tilanteessa, vaikka sulla olisi muuten kielto ollutkin, olisit voinut terveyskeskukseen soittaessasi sanoa, että nyt annat luvan katsoa, minkä lääkkeen uusimisesta on kyse.
Lääkkeet näkyy muutenkin vaikka mitää lupaa ei anna.
Näin ainakin mulla.
En salaa muita tietoja, paitsi tiedot sukupuolen korjauksesta. Jotkut terveyskeskuksen työntekijät ovat kirjanneet kyseisen tiedon vaikka kävisin aivan eri asiasta lääkärillä/hoitajalla. Voin antaa tiedot ainoastaan jos kyseessä on hoito/toimenpide johon asialla on merkitystä. Leikkaustoimenpiteistä ym on kuitenkin jo yli 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mammat näköjään haluaa tuhlata kaikkien aikaa. Itse ainakin olen kyllästynyt selittelemään asiaa uudestaan ja uudestaan. Paljon helpompi kun hoitava taho katsoo ennen vastaanottoa, oleellisimmat tiedot. Tietenkin jos on jo itse diagnosoinut itsensä, ja etsii lääkäriä joka antaisi saman diagnoosin, ei halua levitellä mitään tietoa aikaisemmista käynneistä. Mutta eikai kukaan näin tyoerä ole?
Ilmeisesti ravaat useinkin lääkärissä.
En aio lupaa antaa koska se myös suojaa. Vakavaan sairauteen voi jopa kuolla jos joutuu tutkituttamassa itsensä usealla lääkärillä.
Silloin parempi ettei tietoja näy.
Aikoinaan mun endometrioosia ei olisi koskaan löytynyt jos olisi kannassa näkynyt ettei mitään löydy.
Olin hyvin kivulias.
Nyt tuo aika ohi, kun olen vaihdevuosi iässä.
On se jännä että lupaa painostetaan antamaan jos ei halua antaa.
Mies ainakin salaa sairautensa koska haluaa saada töitäkin tehdä. Voi vaikuttaa työn saantiin, on kuitenkin työkykyinen. Siksi vain sairaalassa hänen tiedot näkyy.
Jos ei anna lupaa niin ei sitä tarvitse perustella.
Lapsella koulussa pyydettiin lupaa ja annoin. Se poistetaan, kun on 18 vuotta.
Th sanoi että lupa otetaan yleensä koko perheeltä, tais mennä vähän törkeyden puolelle. EI kuitenkaan sitten uskaltanut pyytää ja vastaus olisi ollut ei.
Ei ollut minulla vastaanotto ja miten voi antaa luvan mieheni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä että lupaa painostetaan antamaan jos ei halua antaa.
Mies ainakin salaa sairautensa koska haluaa saada töitäkin tehdä. Voi vaikuttaa työn saantiin, on kuitenkin työkykyinen. Siksi vain sairaalassa hänen tiedot näkyy.
Jos ei anna lupaa niin ei sitä tarvitse perustella.Lapsella koulussa pyydettiin lupaa ja annoin. Se poistetaan, kun on 18 vuotta.
Th sanoi että lupa otetaan yleensä koko perheeltä, tais mennä vähän törkeyden puolelle. EI kuitenkaan sitten uskaltanut pyytää ja vastaus olisi ollut ei.
Ei ollut minulla vastaanotto ja miten voi antaa luvan mieheni puolesta.
Jumalasta seuraavalla terveydenhoitajalla taas kusi noussut päähän. Itse aina sanon tylysti takaisin, että tuollaiset konttorirotat hiljenee. Jos lääkäri perustelee miksi haluaa katsella niin voi miettiä asiaa, mutta se että siellä joku nuori tyttö inisee haluavansa lukea parinkymmenen vuoden tiedot, vaikka en edes itseäni ole hoidattamassa saa kyllä aikaa nopean ja ikävän suullisen reaktion.
Voiko tuolla kannassa kieltää kaikkien (paperistenkin) sairaskertomusten luovuttamisen vai pitääkö ne hoitopaikoissa käydä erikseen kieltämässä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuolla kannassa kieltää kaikkien (paperistenkin) sairaskertomusten luovuttamisen vai pitääkö ne hoitopaikoissa käydä erikseen kieltämässä?
Tällä hetkellä paperiset eivät ole kannassa. Se tuleeko ne koskaan kantaa jää nähtäväksi. Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa. Paperisten osalta sinulta edelleen hoitopaikassa kysytään lupa tietojen hakemiseen/luovuttamiseen jonka voit kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksamista itsellesi. Mahtaa olla rasittavaa, kun näkee ympärillään vain epäilyttäviä henkilöitä. Jopa av:lla.