Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko kanta-järjestelmään terveydenhoidossa luvat kaikkien katsella?

Vierailija
05.01.2017 |

Minä en ajatellut antaa.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nytkin v...taisi kun olisin kieltänyt, huomasin tärkeän lääkkeeni loppumisen ihan liian myöhään, oikeasti olisin tarvinnut tutulle lääkärille ajan, tiesin hänen olevan lomalla, soitto tk:seen ja kannasta katsoivat minkä lääkkeen uusimisesta oli kyse.

Tyhmyys ja/tai tietämättömyys ovat toki asioita, jotka v**ttavat. Mutta tuossa tilanteessa, vaikka sulla olisi muuten kielto ollutkin, olisit voinut terveyskeskukseen soittaessasi sanoa, että nyt annat luvan katsoa, minkä lääkkeen uusimisesta on kyse. 

Vierailija
22/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En salaa. Tosin, sairastuin synnytyksen jälkeen ja kukaan lääkäri ei ottanut oireitani todesta, koska on mt-tausta. Kärsin heistä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Sen ajattelun vuoksi melkein menetin henkeni, kun viimein sairaus paheni niin, ettei ambulanssissakaan meinattu pystyä mua pelastamaan. Lapsi oli silloin 3 kk ikäinen. 3 viikkoa sairaalassa jouduin makaamaan erossa lapsestani, kiitos "kaikkitietävien" lääkäreiden.

Ehkä olisivat ottaneet tosissaan heti, jos eivät olisi nähneet mt-ongelmiani. Itse olin niin sairas että aloin itsekin uskoa siihen, että olin vain seonnut. Enpä sitten ollutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt kaikki tietojen katselun. Ja siis tuohan ei toimi tässä saman shp:n sisällä, mutta toimii kyllä jos siirrytään eri shp:n alueelle tai jatkossa jos käytetään yksityisiä niin ne eivät näe ristiin tietoja. Myöskään kaupunki ei näe shp:n, yksityisten ym. kirjauksia ja toistenpäin. Kunhan siis kaikki on kielletty.

Olen töissä yliopistosairaalassa ja asiakkaat usein luulevat, että näen suoraan esim terveyskeskuksen tiedot. Ihmettelevät miksi kysyn asioita, jotka tiedossa terveyskeskuksessa. En näe suoraan minkään muun hoitavan tahon tekstejä, sitä varten pitäisi mennä Kantaan.

Kannassa en ole kuitenkaan koskaan käynyt katsomassa kenenkään tekstejä, ei ole ollut tarvetta ainakaan vielä

Vierailija
24/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole antanut lupaa. Tuo luvan antaminenhan on tarkoitettu vain tilanteisiin, joissa hoitoon joutuessaan on tajuton tai muusta syystä kykenemätön antamaan lupaa sillä hetkellä, kun tietoja Kannasta kiireellisesti tarvitaan. Mulla ei ole Kannassa mitään sellaisia tietoja, jotka olisivat lääkärille merkityksellisiä em tilanteissa. 

Vierailija
25/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut antaa lupaa kanta-järjestelmälle.

Kaikki siis menee sinne kantaan kyllä, mutta jos ei ole antanut lupaa, niitä tietoja ei nähdä kuin siinä ympäristössä, missä on asioitu. (Eli esim Tays näkee siellä tapahtuneet käynnit ja Dextra näkee heillä tapahtuneet käynnit)

Mutta tulee kyllä suuri paine jossain vaiheessa ottaa tiedot näkyville toisesta paikasta. Vaikka olet käynyt jalan murtumasta yksityisella ja kuvat ovat heidän järjestelmässään, niin jos hoidat asiaa jatkossa julkisella, miten saat ne kuvat sieltä yksityiseltä näkymään julkisella. Juu, nyt vielä ne saa ostaa cd:nä, mutta saakos kohta enää niin helposti. Sanotaan: sieltä kannasta ne saa. Ei meillä niitä enää cd:lle laiteta.

Kuvat eivät aina edes aukea toisessa järjestelmässä, sanoi mulle eräs röntgenlääkäri. Olisi ärsyttävää, jos menis vaikka julkisella otettujen kuvien kanssa yksityislääkärille kalliisti ja kuvat ei aukeaisikaan.

Kaipaan aikaa, jolloin röntgenkuvat olivat suuria kalvoja. Ne oli aina saatavilla. Ei aukeamisongelmia.

Vierailija
26/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt kaikki tietojen katselun. Ja siis tuohan ei toimi tässä saman shp:n sisällä, mutta toimii kyllä jos siirrytään eri shp:n alueelle tai jatkossa jos käytetään yksityisiä niin ne eivät näe ristiin tietoja. Myöskään kaupunki ei näe shp:n, yksityisten ym. kirjauksia ja toistenpäin. Kunhan siis kaikki on kielletty.

Olen töissä yliopistosairaalassa ja asiakkaat usein luulevat, että näen suoraan esim terveyskeskuksen tiedot. Ihmettelevät miksi kysyn asioita, jotka tiedossa terveyskeskuksessa. En näe suoraan minkään muun hoitavan tahon tekstejä, sitä varten pitäisi mennä Kantaan.

Kannassa en ole kuitenkaan koskaan käynyt katsomassa kenenkään tekstejä, ei ole ollut tarvetta ainakaan vielä

Näin juuri. Kyllä shp:n sisällä tapahtuneet asiat näkee, vaikka olisi kannassa kieltänyt, mutta terveyskeskus on taas kaupungin palveluita. Eli ristiin ei näe. Tulevaisuudessahan tuo kanta on käytännöllisempi ja nimenomaan tulevaisuudessa ei ristiin näe jos kannassa on kaiken kieltänyt.

Ja miksikö kiellän? Itselläni on ollut masennus ja olen kyllästynyt sitä selittelemään missään. Ei kuulu jokaikiselle henkilölle joka vaan sen sattuu lukemaan tiedoista. Joku helvetin parikymppinen juuri valmistunut hoitsutyttö rupeaa utelemaan moisia asioita niin rupeaa suoraan sanottuna vituttamaan.

Ja toinen asia on, että siellä on ihan somaattiseltakin puolelta virheellisiä tietoja ja virheellisiä lääkityksi. Ja korjaamaan en jaksa ruveta, kun se on tehty niin helvetin vaikeaksi. Lomaketta pitäisi täyttää, tulostaa ja lähetellä sinne tänne ja setviä kuka korjaa ja missä.

Vierailija
27/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi vähän aikaa sitten niin, että opiskelupaikan th kyseli kaikenlaisia asioita, jotka eivät liittyneet käynnin syyhyn, joka oli rokotus. Olin jo unohtanut, että olin noin 7 vuotta aiemmin samassa kaupungissa asuessani ollut terveyskeskuksen kautta labratesteissä. Näistä testituloksista alkoi kauhea vääntö th:n kanssa, koska hänen mukaansa valehtelin, itse en testejä muistanutkaan. Kyse oli hieman kohollaan olleista sokeriarvoista. Olen aikuinen kuten th:kin ja en todellakaan enää halua joutua vastaavaan tilanteeseen. Rokotustilanteessa ei kenenkään pidä kaivella vanhoja terveystietoja.

Vierailija
28/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut antaa lupaa kanta-järjestelmälle.

Kaikki siis menee sinne kantaan kyllä, mutta jos ei ole antanut lupaa, niitä tietoja ei nähdä kuin siinä ympäristössä, missä on asioitu. (Eli esim Tays näkee siellä tapahtuneet käynnit ja Dextra näkee heillä tapahtuneet käynnit)

Mutta tulee kyllä suuri paine jossain vaiheessa ottaa tiedot näkyville toisesta paikasta. Vaikka olet käynyt jalan murtumasta yksityisella ja kuvat ovat heidän järjestelmässään, niin jos hoidat asiaa jatkossa julkisella, miten saat ne kuvat sieltä yksityiseltä näkymään julkisella. Juu, nyt vielä ne saa ostaa cd:nä, mutta saakos kohta enää niin helposti. Sanotaan: sieltä kannasta ne saa. Ei meillä niitä enää cd:lle laiteta.

Kuvat eivät aina edes aukea toisessa järjestelmässä, sanoi mulle eräs röntgenlääkäri. Olisi ärsyttävää, jos menis vaikka julkisella otettujen kuvien kanssa yksityislääkärille kalliisti ja kuvat ei aukeaisikaan.

Kaipaan aikaa, jolloin röntgenkuvat olivat suuria kalvoja. Ne oli aina saatavilla. Ei aukeamisongelmia.

Jatkossahan sä saat omat röntgenkuvasti sekä niiden katseluun tarvittavan ohjelman ladattua omalta koneeltasi vaikka rompulle ja voit antaa rompun niille lääkäreille, jotka kuviasi tavitsevat. En muista, joko HUSissa on annettu potilaille pääsy tähän portaaliin, mutta ainakin se mahdollisuus on tulossa. Ja varmasti tulee kaikkiin muihinkin sairaanhoitopiireihin jossain vaiheessa.

Ja pitää muistaa, että vaikka olisitkin laittanut kiellot kaikkiin Kannassa oleviin käynteihisi, voit aina joko poistaa yksittäisen kiellon tai antaa sinua hoitavalle lääkärillesi luvan katsoa tietojasi Kannasta tämän yhden kerran. 

Vierailija
29/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisten ongelmien kohdalla tuskin avoimuus haittaa, mutta mielenterveysongelmat ovat vieläkin sellainen asia että jopa terveydenhuollon ammattilaiset voivat turhaan kompastua siihen. Niitä ei vieläkään ymmärretä täysin.

Vierailija
30/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäjät: mitä haluatte salata?

Minä haluan salata ainakin lääkäreiden tekemät virheelliset diagnoosit virtsatieinfektiosta ja syövästä. Kumpaakaan mulla ei ole koskaan ollut, mutta noilla diagnooseilla voi olla joskus merkitystä, miten mua hätätilanteessa hoidetaan. 

Vierailija
31/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Olen estänyt kaiken mahdollisen Kanta-palvelussa. Minulta voi kysyä, jos haluaa tietää.

Ja kun olet koomassa pahan onnettomuuden jäljiltä, niin mitenkäs sitten itse annat hoidossasi tärkeitä tietoja? Eikö olisi sillin hyvä, että vaikka lääkeallergiat tai jotkut muut aikaisemmat hoitotapahtumat olisivat lääkärien nopeasti luettavissa?

On niitä koomapotilaita osattu ennenkin hoitaa ilman Kanta-palveluita. Voi myös kysyä mieheltäni, jos lääkäri ja muu hoitohenkilökunta ei kerta kaikkiaan kykene toimimaan ilman Kantaa.

Vierailija
32/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos salaan kaiken ja ajattelen sitten näyttäväni röntgenkuvani levykkeeltä, niin voikin käydä niin, että lääkärillä ei ole koneessaan ollenkaan cd-asemaa. Nehän voi siirtyä pelkkiin päätteisiin tai on keskusyksiköt ilman sitä cd-asemaa, jos lähes kaikkien kuvat on siellä kannassa.

En tykkää tästä Kanta-järjestelmästä.

Ei uutta auringon alla. Kaikki vanha tulee takaisin. Historia toistaa itseään. Ennen elettiin pienissä kyläyhteisöissä ja kaikki tiesi kaikista kaiken. Sitten sulkeuduttiin ja salattiin, kun oli isoissa kaupungeissa mahdollista. Nyt taas avaudutaan. Nuoriso työnt kaiken itsestään someen, opettajia salakuvataan ja kaikki sairaustiedot ovat kaikkien lääkärien saatavilla.

Vierailija
33/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Olen estänyt kaiken mahdollisen Kanta-palvelussa. Minulta voi kysyä, jos haluaa tietää.

Entä kun sinut tuodaan tajuttomana hoitoon, mitäpä kerrot perussairauksistasi ja lääkityksistä?

On niitä tajuttomia osattu ennenkin hoitaa ilman Kantaa. Alkaa mennä tämä nykynuorison "kaikki tiedot pitää olla saatavilla" -hysteria jo liian pitkälle.

Vierailija
34/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystietoni eivät ole kaikille kuuluvaa tietoa. Miksi kenen tahansa siis pitäisi päästä käsiksi tietoihin joista en kadullakaan huutele?Kerropa se?

Vierailija
35/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat lukea, ei mitään estoja. Tosin eipä sieltä mitään erikoista löydykään, kun minulla ei ole koskaan mitään jalan rasitusvammaa ihmeellisempää ollut. Mitä ihmeen noloja salattavia asioita teillä kieltäjillä tiedoista löytyneekään? :D N40

Vaikea uskoa sinua nelikymppiseksi. Jutut on kuin teinitytöllä. Ei ole mitään noloja salattavia asioita, vaikka olenkin kieltänyt tietojeni käsittelyn Kannassa. Kyse on periaatteesta.

Vierailija
36/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee sairaalan tiedoissa keskenmenon kaavinnan yhteydessä: potilas käyttäytyy omituisesti. Ei suostu riisumaan housujaan. Miertikääs miten oudon kuvan minusta saa.

Oikeasti venäläislääkäri oli laittanut aivan väärin. En halunnut riisua sukkia, koska tiesin herättyäni palelevani ja paljon. Jos olisivat sanoneet, että esim hygienian takia on riisuttava, niin toki olisin ne riisunut. Sain kuitenkin pitää sukat jalassa. Housut tietty riisuin heti jo ennen saliin menoa pukkarissa.

Vierailija
37/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suoranaisesti halua salata mitään. Minua vain ärsyttää nykyajan mentaliteetti, että jos et ole somessa tai et kerro itsestäsi kaikkea tai et anna lupaa tietojesi katseluun, niin se on automaattisesti jotenkin epäilyttävää ja on jotain salattavaa. Ihmisistä, jotka haluavat pitää yksityisyydestään kiinni, on tullut yhtäkkiä jollakin tapaa salailevia ja epäilyttäviä kansalaisia. Minun tietojani ei saa mistään, kaikki on salattu ja estetty. No, olen FB:ssä, mutta sielläkin mahdollisimman rajatusti, minua ei esim. voi lisätä kaveriksi. Minulla ei ole mitään salattavaa, elän ihan tavallista lapsiperhearkea, mutta asiani kun eivät kuulu kenellekään muulle kuin minulle ja läheisilleni.

Vierailija
38/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos salaan kaiken ja ajattelen sitten näyttäväni röntgenkuvani levykkeeltä, niin voikin käydä niin, että lääkärillä ei ole koneessaan ollenkaan cd-asemaa. Nehän voi siirtyä pelkkiin päätteisiin tai on keskusyksiköt ilman sitä cd-asemaa, jos lähes kaikkien kuvat on siellä kannassa.

En tykkää tästä Kanta-järjestelmästä.

Ei uutta auringon alla. Kaikki vanha tulee takaisin. Historia toistaa itseään. Ennen elettiin pienissä kyläyhteisöissä ja kaikki tiesi kaikista kaiken. Sitten sulkeuduttiin ja salattiin, kun oli isoissa kaupungeissa mahdollista. Nyt taas avaudutaan. Nuoriso työnt kaiken itsestään someen, opettajia salakuvataan ja kaikki sairaustiedot ovat kaikkien lääkärien saatavilla.

Mutta sä voit kaiken oletusarvoisesti salattuasikin antaa lääkärille luvan katsoa kuvasi Kannasta. Kunhan nyt kuvat ensin alkavat mennä Kantaan. Ja tämän jälkeen kieltosi on jälleen voimassa. Ei tuo kielto ole mikään koko elämän kestävä ja peruuttamaton, jos potilas haluaakin, että joku lääkäri saakin tiedot käydä katsomassa. 

Vierailija
39/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe kannassa vanhoja diis muutaman vuoden takaisia käyntejä. Näkyvätkö ne kuitenkin sairaanhoitopiirille?

Vierailija
40/61 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe kannassa vanhoja diis muutaman vuoden takaisia käyntejä. Näkyvätkö ne kuitenkin sairaanhoitopiirille?

Eivät näy. Sairaalat ja terveyskeskukset liittyivät Kantaan vaiheittain ja sen vuoksi tiedot näkyvät vasta siitä lähtien, kun ko terveydenhuollon yksikkö on liittynyt Kantaan. Yksityiset lääkäriasemat liittyivät viimeisenä. Myös sosiaalihuollon tiedot tulevat siirtymään Kantaan vaiheittain.