Kummat ovat sinusta pahempia: kovat helteet vai kovat pakkaset?
Minusta pakkaset, olen ihan jäässä. Helteistä puolestaan tykkään.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Nuorena en yhtään tykännyt helteistä vaan rakastin talvea ja pakkasta, kun taas nyt vanhempana rakastan hellettä, lämpöä ja aurinkoa ja talvella palelen koko ajan. Viime yön nukuin villapaidassa, pitkissä kalsareissa ja villasukat jalassa kahden peiton alla, vaikka sisäläpötila on 21. Saunon joka päivä, että olisi lämmin edes jossain hetken aikaa.
Mutta siltikin tykkään kaikista vuodenajoista.
Kävisit avannossa joka päivä niin et palelisi. Jatkuvalla saunomisella vain lisäät palelua kun kehorukka luulee että sen pitää yrittää sopeutua 90c lämpötilaan.
Kovat helteet, vihaan niitä. Näistä pakkasista saan kicksit.
En kuitenkaan juurikaan koskaab valita säästä, oli se mieleinen tai ei. Ei se ruikuttamalla muuksi muutu. Koitan pukeutua ja elää sen mukaisesti mikä säätila on.
Vierailija kirjoitti:
Helteitä on melko vähän näillä leveysasteilla, tuurilla muutama päivä vuodessa. Pakkanen taas maksaa minulle, pahimmillaan satoja euroja kuukaudessa, ja noita kuukausia on monta. Joo, ei tarvitse miettiä muulta kantilta.
Ja alapeukuttajille tiedoksi
"Oulun eteläpuolella saadaan keskimäärin 10-11 hellepäivää vuodessa, Oulun seudulla 8-9, ja Koillismaallakin hellepäiviä mitataan keskimäärin 3-4 vuodessa."
On siinä kestämistä. Sähkölämmityksen lasku taas huitelee todellakin sadoissa euroissa kuukaudessa.
Pakkaset. Helteellä ei tarvitse murehtia hajoaako vesiputket tai käynnistyykö auto. Hirsirunkoinen taloni pysyy helteelläkin sopivan lämpöisenä sisältä. Eikä helle lisää kustannuksia kun ei edes ole mitään jäähdytyslaitetta joka pitäisi kytkeä päälle. Jos meinaa helteellä tulla liian kuuma otan viileän suihkun tai käyn järvellä uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteitä on melko vähän näillä leveysasteilla, tuurilla muutama päivä vuodessa. Pakkanen taas maksaa minulle, pahimmillaan satoja euroja kuukaudessa, ja noita kuukausia on monta. Joo, ei tarvitse miettiä muulta kantilta.
Ja alapeukuttajille tiedoksi
"Oulun eteläpuolella saadaan keskimäärin 10-11 hellepäivää vuodessa, Oulun seudulla 8-9, ja Koillismaallakin hellepäiviä mitataan keskimäärin 3-4 vuodessa."
On siinä kestämistä. Sähkölämmityksen lasku taas huitelee todellakin sadoissa euroissa kuukaudessa.
Niin no jos mietitään virallisia hellepäiviä mutta esim. mulle jo joku +20 on kuuma. Itse asiassa joku 15 astettakin on kuuma jos aurinko paistaa. Sellaisia päiviä löytyy jo aika paljon vuodessa.
Helteistä valittajilla on elintoiminnoissa jotakin vikaa. Suomessa ei ole sellaisia helteitä, ettei näitä terve ihminen kestäisi.
Pakkanen sen sijaan on vaarallinen terveillekin ihmisille jos pukeutuminen ei ole täydellistä. En tiedä onko tilastoja mutta omassa tuttavapiirissäni ( eri ikäisiä ja eri sukupuolta olevia, sekä eri puolilla maata asuvia) on joka toinen joskus palelluttanut jonkin kohdan itsestään vaikka suomalaisena on elänyt monta talvea ja luulisi osaavan pukeutua. Jotkut jo lapsena, kun vanhemmat eivät ole kunnolla pukeneet ja ovat liian koviin pakkasiin ja tuuliin vieneet.
Helle on Suomen oloissa pelkästään kiusallista ja ärsyttävää mutta todellista vaaraa on harvemmin.
Minulle on helteet. En pysty mihinkään ja meidän asunnossa on kesällä todella tuskaista.. inhottaa juosta töistä bussiin paita likomärkänä.. pakkasia siedän koska osaan pukeutua tarpeeksi lämpimästi, mutta en niistäkään nauti. Syksyllä on parasta.
Minulle on kuuma kesällä jo 18+ astetta. Ja en ole ylipainoinen. Inhoan kuumaa monestakin syystä..pakkasilla pärjään ulkona kun on tarpeeksi vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena en yhtään tykännyt helteistä vaan rakastin talvea ja pakkasta, kun taas nyt vanhempana rakastan hellettä, lämpöä ja aurinkoa ja talvella palelen koko ajan. Viime yön nukuin villapaidassa, pitkissä kalsareissa ja villasukat jalassa kahden peiton alla, vaikka sisäläpötila on 21. Saunon joka päivä, että olisi lämmin edes jossain hetken aikaa.
Mutta siltikin tykkään kaikista vuodenajoista.
Kävisit avannossa joka päivä niin et palelisi. Jatkuvalla saunomisella vain lisäät palelua kun kehorukka luulee että sen pitää yrittää sopeutua 90c lämpötilaan.
Haluaisin mennäkin, mutta paha kylmäurtikaria estää. Liian kylmässä iholle nousee kipeitä paukamia ja kasvot ja jalkapohjat turpoaa ja on niin kipeät etten pysty kävelemään, joten olen ihan oikeasti kylmälle allerginen.
Helteet silloin olis ihana olla ulkona, mutta ottaa hengitykseen. Pakkasilla en ole ulkona ollenkaan, korkeitaan käymme kaupoilla autolla!!
Pakkaset tappavat enemmän heikkokuntoisia vanhuksia kuin helteet, Suomessakin.
Pakkanen hirveää. Herkkäihoisena ihooni sattuu todella paljon. Joskus itken, jos joudun odottamaan pysäkillä. En yksinkertaisesti kestä kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaset. Helteellä ei tarvitse murehtia hajoaako vesiputket tai käynnistyykö auto. Hirsirunkoinen taloni pysyy helteelläkin sopivan lämpöisenä sisältä. Eikä helle lisää kustannuksia kun ei edes ole mitään jäähdytyslaitetta joka pitäisi kytkeä päälle. Jos meinaa helteellä tulla liian kuuma otan viileän suihkun tai käyn järvellä uimassa.
Onko sinulla töissä suihkumahdollisuus tai järvi? Meillä ei ole. Sen sijaan meillä on lämmitys talvella.
Kovat helteet ovat suoraan saatanasta. Yhtään en valita pakkasista, vaatetta päälle niin ei ole kylmä!
Pakkanen aivan helvetin perseestä!! Helteet ihania oiskin vaan enemmän :( Suomessa just koskaan liian kuuma ole
Helteet. Pakkaset on ihania ja niitä pääsee karkuun.
Tällä hetkellä pakkanen, lihoin lääkityksen avustamana 10 kg enkä mahdu toppahousuihini. Kaikki farkutkin on kokoa 23, eivätkä nekään mene jalkaan. Nyt olen yrittänyt selvitä hameella ja paksuilla sukkahousuilla joiden alla vielä leggingsit. Opiskelijana ei ole ollut varaa ostaa uusia toppahousuja ja nuo perkeleet ei mene jalkaan sit millään. Tavallisesti valitsisin helteen, mutta tässä poikkeustilassa on pakko valita pakkanen. - 29 astetta ja yläkroppa pysyy lämpimänä paksussa toppatakissa, mutta naama ja koivet jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
Kovat helteet pahempia.
Ei suomessa ole koskaan kuuma.
Pakkaset on pahempia. Hengittäminen sattuu, naamaan sattuu, pienikin seisoskelu bussipysäkillä saa palelemaan pahasti. Puetpa miten monta kerrosta ja kuinka laadukkaita materiaaleja, aina vaan palelee. Ja kun työmatkalla on jäädyttänyt itsensä syväjäähän, palelu jatkuu sisälläkin. Puhumattakaan kuivasta ihosta, mitkään rasvat ei auta.
Helteistä ja ylipäätään lämpimistä säistä nautin. Olen paljon pirteämpi ja on ihanaa kun saa pukeutua kevyesti. Sandaalit vaan jalkaan uloslähtiessä! Sen myönnän, että 80km maantiepyöräily +32C:ssä oli aika rankkaa, mutta peruselämisessä ei ole mitään ongelmaa helteelläkään.
Helteet ilman muuta. Pakkasella paleleminen kertoo vain puutteellisesta pukeutumisesta, helteillä kärsimiselle ei mahda mitään sen jälkeen kun alkaa alastikin olla kuuma.