Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vakavaa? Vatsavaivat ja äkillinen painonlasku

Vierailija
05.01.2017 |

olen 17 vuotias tyttö. lähiakoina mulla on esiintynyt paljon vaihtelua suolen toiminnassa. vajaat puoli vuotta sitten mulla alkoi esiintyä ummetusta ja ripulia vaihtelevasti. välillä uloste oli löysää, mutta en saanut ulostettua. ulostaminen on hankalaa ja suoli ei tyhjene kerralla. fyysinen kuntokin on laskenut ja liikkuminen on usein raskasta. nyt muutaman viikon oireet on alkanu pahentua. vähään aikaan en ole saanut ulostettua, vaikka olen yrittänyt kovan mahakivun vuoksi. joskus herään kipuun tai se haittaa nukahtamista. kahden päivän sisällä kipua on esiintynyt jatkuvasti. tänään sain ulostettua kunnolla ensimmäisen kerran viikkoon. ulostaminen oli hankalaa ja erittäin kivuliasta, ponnistaessa kipu vihloi sietämättömästi alamahaan ja sattui peräsuoleen. uloste vaikutti limaiselta/tahmealta ja vaikutti pinnsta hieman veriseltä. tänään huomasin, että painoni on laskenut 56 kg noin kahdenviikon aikana 51 kg vaikka en ole muuttanut ruokavaliotani. painon heittelyä on esiintynyt minulla ennen vain 1-2 kg välillä. osaako kukaan sanoa mistä voisi olla kyse tai onko kellään kokemusta ja pitäisikö hakeutua lääkäriin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti varata lääkärille aikaa :o

Vierailija
2/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin tuossa myös sanoa, että alavatsa on todella kosketusherkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti lääkäriin

Vierailija
4/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottelen vielä muutaman päivän jos asia helpottuisi.

Vierailija
5/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kaverilla oli vatsavaivoja vuosia. Lopulta laihtui eikä saannut enää suolta tehjennettyä ja suolistosyöpä todettiin hetken päästä suolistosyöpä.

Vierailija
6/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä odottele mitään, heti lääkäriin.

Vierailija
7/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti  lekuriin! Pyhät tulossa. Onko suvussa divertikkelitapauksia?

Vierailija
8/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lääkäriaika on syytä varata lähiaikoina. Nuorten suolistosairaudet on yleistymässä. Kivut ja tahaton laihtuminen ei kuulosta hyvälle. Voihan se olla "vain" keliakiaakin.

Vierailija
9/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole, enkä tuota sanaa ennen ole kuullutkaan ennen kuin googletin.

Vierailija
10/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole, enkä tuota sanaa ennen ole kuullutkaan ennen kuin googletin.

Vierailija
11/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaverilla oli vatsavaivoja vuosia. Lopulta laihtui eikä saannut enää suolta tehjennettyä ja suolistosyöpä todettiin hetken päästä suolistosyöpä.

Suolistosyöpää pahiten pelkäänkin ja toivoisin, että täällä olisi joku joka osaisi kertoa paremmin tästä.

Vierailija
12/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosyöpä on ÄÄRIMMÄISEN HARVINAINEN nuorella.

Sairastuneiden keski-ikä oli jtn 60 v paikkeilla. Tapauksia oli vähäsen alle 50 vuotiailla, erittäin vähän alle 40 vuotiailla ja häviävän pieni määrä alle 30 vuotiailla. Näitä ei edes tainut suomessa vuosittain olla välttämättä yhtään ja mietippä ap sitten alle 20 vuotiasta?

Hyvin epätodennäköistä.

Suolistosyöpä kehittyy usein hyvänlaatuisista polyoopeista kirjotinko oikein?

No kuitenkin näitä taas tulee pitkään jatkuneiden huonojen elintapojen seurauksena ja osa noista voivat VUOSIEN saatossa muuttua syöväksi.

Eli on hyvin epätodennäköistä, että sulla ap olisi syöpä.

Oireesi voivat sopia yhtä hyvin keliakian, crohnin taudin, ärtyneen suolen, kuin haavaisen paksusuolen oireeksi.

Mitkä ovat paljon yleisempiä ikäiselläsi.

Eikä oireidesi taustalle välttämättä löydy mitään sairautta, muista se!

Mene kuitenkin lääkäriin selvittämään oireitasi.

Vierailija
13/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nuo oireesi ole millään tavalla syövän oireita ap!

Voi olla ihan vaikeaa ummetustakin.

Punainen veri ei ole ulosteessa merkki mistään pahasta.

Vierailija
14/16 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nuo oireesi ole millään tavalla syövän oireita ap!

Voi olla ihan vaikeaa ummetustakin.

Punainen veri ei ole ulosteessa merkki mistään pahasta.

Ummetusta? Ap on laihtunut parissa viikossa noin 10% painostaan. Vatsantoimintaongelmat, laihtumine, ulosteen limaisuus ja verisyys sekä kivut ovat syy hakeutua lääkäriin ja nopeasti.

Vierailija
15/16 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistosyöpä on ÄÄRIMMÄISEN HARVINAINEN nuorella.

Sairastuneiden keski-ikä oli jtn 60 v paikkeilla. Tapauksia oli vähäsen alle 50 vuotiailla, erittäin vähän alle 40 vuotiailla ja häviävän pieni määrä alle 30 vuotiailla. Näitä ei edes tainut suomessa vuosittain olla välttämättä yhtään ja mietippä ap sitten alle 20 vuotiasta?

Hyvin epätodennäköistä.

Suolistosyöpä kehittyy usein hyvänlaatuisista polyoopeista kirjotinko oikein?

No kuitenkin näitä taas tulee pitkään jatkuneiden huonojen elintapojen seurauksena ja osa noista voivat VUOSIEN saatossa muuttua syöväksi.

Eli on hyvin epätodennäköistä, että sulla ap olisi syöpä.

Oireesi voivat sopia yhtä hyvin keliakian, crohnin taudin, ärtyneen suolen, kuin haavaisen paksusuolen oireeksi.

Mitkä ovat paljon yleisempiä ikäiselläsi.

Eikä oireidesi taustalle välttämättä löydy mitään sairautta, muista se!

Mene kuitenkin lääkäriin selvittämään oireitasi.

Olen ottanut tämän huomioon ja sen, että ihmiset yleensä pelkäävät pahinta. Eniten painonlasku huolestuttaa. Mutta olen ottanut myös huomioon, että suvussa on paljon syöpää. Äitillä on myös ollut 4 veritulppaa ja kasvaimia ja oli todella harvinaista, että synnyin terveenä joten minulla on alttius tälläisiin. Ja myönnän kyllä, että elintapani ovat pahoja. Olen energiajuoma riippuvainen ja niitä menee yli litra päivässä. Minulla on myös useita lääkityksiä. Mutta harvinaisuus ja mahdollisuus ettei tämä ole mitään on todennäköistä, joten en ole hakeutunut lääkäriin.

Vierailija
16/16 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia

Laktoosi-intoleranssi

Yms

Krohn..

Lääkärissä selviää