Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena ja raskaana (?!)

Panikoija
04.01.2017 |

Otsikko kertoo olennaisen.. Mirena ollut 4,5 vuotta ja nyt näyttää testi positiivista. Uskomatonta, melko shokki.

Noin pari viikkoa ollut erittäin arat ja turvonneet rinnat, vajaan viikon etonut voimakkaasti ja sen takia testailinkin.. Millä viikoilla noin suurinpiirtein voi raskauspahoinvointi alkaa? Aiempia raskauksia ei ole niin tietämättömänä kyselen.. Mulla ei siis kierukan ansiosta menkkoja lainkaan joten raskauden kestoa mahdoton arvioida.

Nyt pari päivää kuvottanut myös oudot hajut ja kipuilee alavatsa.

Kellään kokemuksia? Vertaistukea? Pää aivan sekasin...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä alkaa n.viikolla 7, jos ei jopa aikaisemmin.tunnetko kierukan langat?

Vierailija
2/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkanut pahoinvointi aina noin rv6 tienoilla.  Tunnustele vatsaasa, kohdun kohdalta tuntuuko suurentuneelta, jos ei tunnu yhtään erilaiselta niin tuskin mennyt yli 12 viikon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut pahoinvointia juuri ollenkaan, vähän vaan heikotusta jos ei syönyt säännöllisesti. Selvisi vasta viikoilla 15 + jotain, ja olihan se kieltämättä järkytys.. Jälkeen päin ajateltuna tietysti muutamat oireet (mm. väsymys ja helposti hengästyminen) sai selityksen ja luulin että vatsan turvotus johtui kierukasta. Niin ja menkatkin tuli, tosin epäsäännöllisesti. Nyt viikkoja jo reilusti yli 20 ja ajatukseen perheenlisäyksestä alkaa tottua. :)

Vierailija
4/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut oireena arat rinnat, kova väsymys jatkuvasti ja pahoinvointi joka helpotti noin rv 11-12. 

Kaikki nuo oireet alkoivat tulla rv 6

Vierailija
5/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Vatsa ei tunnu erilaiselta, ainoana tuo kipuilu/nipistely. Langat tuntuu kyllä normaalisti ja se vähän ihmetyttääkin, voisiko jollain ihmeellä olla väärä testitulos... vaikka positiivinenhan on kai (?) aina positiivinen.

Mitenkäs muilla joilla vastaavaa, onko kierukkaa poistettu/ onko raskaus jatkunut poistosta huolimatta tai onko jätetty paikalleen?

Ja millähän aikataululla otetaan yhteyttä jonnekin, neuvolaan vaiko tk, varmaan pikimmiten koska tuo kierukka on...

Ap

Vierailija
6/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla väärä testitulos. Kyllä sinä raskaana olet ap jos testi on positiivinen. Soita heti huomenna oman alueesi neuvolaan (äitiysnla jos paikkakunnalla on eritelty eri neuvolat). Todennäköisesti kierukka poistetaan niin pian kuin mahdollista. Tsemppiä ja onnea!!

Vierailija
7/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testitulos ei voi olla väärä.

Soita terveyskeskukseen huomenna ja kerro tilanne. Jos tk:ssa ei ole ultraa he lähettävät sinut todennäköisesti isompaan sairaalaan (Helsingissä kättäri tai Naistenklinikka) ultrattavaksi, että saadaan varmuus viikoista. Rv 12 on ihan rutiinina nt-ultra jossa katsotaan niskaturvotus jne. Toinen ilmainen rutiini uä on rv 20 tienoilla jossa tarkastetaan sikiön rakenteet.

Nyt sinun tuleekin miettiä haluatko keskeyttää raskauden jos ole alle rv 12 vai pidätkö lapsen. Tätä tullaan sinulta todennäköisesti ihan suoraan kysymään.

Vierailija
8/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut kuparikierukka jo yli 5 vuotta yhteen menoon , ja jotenkin ajattelin,että jos kierukka pettää, niin pettää silloin alussa, jos esim.asennettu väärin. Eikä enää nyt.

Langat tuntuvat.

Miten yleisiä nämä kierukkaraskaudet ovat???!!!??!!?

Vierailija
9/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka yleisiä, mutta mirenan käyttöikä on 5 v. Ja tietysti jos kierukka lähtee pois paikoiltaan ei ehkäise.

Vierailija
10/14 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin, eeyä neljän vuoden kohdalla teho alkaa hiipua ja jos vähänkin ylipainoa/tapana olla hedelmällinen kannattaa 4 vuoden kohdalla vaihtaa kierukka uuteen.

Vierailija
11/14 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/10 jatkaa vielä: minulla kierukan langat ei tuntuneet (jätettiin alunperinkin lyhyeksi), joten se oli yksi syy ultraan (aiempi kierukka tuli itsekseen pois). Siinä ultrassa sitten selvisi raskaus. Kierukka on joko tullut huomaamatta pois (epäilen, menkkavuodot oli asennuksen jälkeen melko niukkoja) tai sitten se on siellä jossain, mahdollisesti istukan vieressä. Mutta noilla viikoilla poistosta ei ollut edes puhetta. Googletin aiemmin asiaa, ja poistoa suositellaan (Mirenan valmistaja) jos viikot vielä ihan alussa (raskauden jatkuessa voi sitten aiheuttaa mm. ennenaikaisen synnytyksen, mutta ei ilmeisesti kehitysvammaa tms.). Kätilön jutuista päätellen ei kai niin kovin harvinainen tapahtuma, että lapsi syntyy kierukka mukanaan... Ois kiva tietää tilastoja, miten usein tätä oikeasti tapahtuu.

Vierailija
12/14 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauspahoinvointi voi alkaa hyvin pian raskauden alettua ja hormonitoiminnan kiihtyessä tai sitten vasta myöhemmin. Oireistasi et voi päätellä raskauden kestoa mitenkään. Soita äitiysneuvolaan ja kerro tilanne. Ohjaavat sinut ultraan, jossa voidaan luotettavasti määrittää raskauden kesto. Oletko ajatellut, haluatko pitää vauvan?

Vierailija
13/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolle ultrattavaksi, jossa selvitellään raskauden kestoa (ja sijaintia..). 

Pahoinvointi, vatsan satunnainen kipuilu, oudot hajut ym oireet ennallaan. Nyt myös paleltaa jatkuvasti, liekö flunssaa vai tästä tilasta johtuvaa. 

Kun alkujärkytys on nyt mennyt ohi, niin yllättävänkin nopeasti on tullut voimakkaat tunteet mahdollista tulevaa lasta kohtaan, jonka kyllä haluaisin pitää - muita vaihtoehtoja en ole oikeastaan osannut edes harkita. 

Edelleen kyllä järkyttynyt olo ja melkoista sulattelua tämän asian kanssa. Elämäntilanne oikeastaan kaikin puolin haastava uuden ihmisen tulolle, mutta asiathan saa toki järjestettyä aina tilanteen mukaan. Mikään maailmanloppu tämä ei ole :) Niin se elämä yllättää... Alun paniikki kuitenkin kääntynyt ehkä enemmän pelkoon siitä, ettei kaikki menekään hyvin. Hoitaja kertoi puhelimessa ihan ymmärrettävästi, että kierukan kanssa on ihan mahdollista että kyseessä olisi kohdunulkoinen tai että menee "normiraskautta" huomattavasti todennäköisemmin kesken.. No, murehtiminen kai ei auta mitään, mutta ahdistaa tämä epävarmuus kuitenkin. 

Tämänhetkisten fiilisten perusteella olen kohtalaisen varma, että hormonikierukkaa en enää tulevaisuudessa ota. Se on ollut vähän niin ja näin koko 4,5 vuoden ajan, sivuvaikutuksien kanssa on tullut toimeen kun olen ajatellut että ainakin se on varma ja huoleton.. Ei ilmeisesti ole :D 

ap 

Vierailija
14/14 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävi, Panikoija?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi