Työtön ystäväni ei tee mitään työttömyydelleen
Yhteiskunta hoivaa niin hyvin, että täysin työkykyinen tuttuni on päivät kotona. Miksi menisi töihin, kun rahaa tulee tilille ja vuokrakin maksetaan. Minusta tämä on surullista. Hyvinvointiyhteiskunta on kääntynyt jotenkin päälaelleen.
Kommentit (123)
Ap: Työtön ystäväsi ei siis tee mitään työttömyydelleen. Hän toimii siis niin kuin hallitus ja eduskunta. Eivät nekään tee. Ainoastaan pakottavat työttömät palkattomasti paikkaamaan työharjoittelijoina työvoimavajetta.
Irtisanoudu ja mene omiin töihisi työharjoittelijana niin saat muuta sisältöä elämääsi kuin työttömän ystäväsi morkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla on satoja vapaita työpaikkoja? Puhelinmyynti? Anteeksi jos on kerrottu jo, en lukenut koko ketjua.
Ainakin hoitoala pks
Vierailija kirjoitti:
En jatkaisi ystävyyttä hänen kanssaan, jos olisin sinä. En todellakaan tue työttömiä, etenkään jos he eivät tee asialle mitään. Esim. puhelinmyyntiin pääsee ihan kuka tahansa ja puhelinmyyyjänä on mahdollista tienata enemmän kuin mitä esim. maisterit tai dippainssit.
Juu juu 😃 Itse odotan kieli pitkällä, kun koeaikani loppuu tämän kuun loppuun puhelinmyynnissä. Joulukuusta palkkaa sain 587€/netto, tammikuun palkka tulee olemaan vielä pienempi. Totta on, että osaavat myyjät saavat useamman tonnin tilejä, mutta ei se kuule kaikilta onnistu. Olen ollut aiemminkin töissä puh.myynnissä eri firmoilla, kokeillut eri tuotteita jne. En vaan osaa. Halusin tämänkin kerran vielä kokeilla, kun vituttaa se työttömänä olo, mut kun ei onnistu niin ei. Jokohan nyt uskoisin..
Olen muuten korkeakoulutettu, ja otan siis vastaan mitä työtä vaan, mutta eihän tuossa nyt järkeä ole...
Vierailija kirjoitti:
Ap: Työtön ystäväsi ei siis tee mitään työttömyydelleen. Hän toimii siis niin kuin hallitus ja eduskunta. Eivät nekään tee. Ainoastaan pakottavat työttömät palkattomasti paikkaamaan työharjoittelijoina työvoimavajetta.
Irtisanoudu ja mene omiin töihisi työharjoittelijana niin saat muuta sisältöä elämääsi kuin työttömän ystäväsi morkkaaminen.
Hallitus toivoo, että työttömät hakisivat töitä. Jos ei työ kelpaa, mutta raha kyllä, on siirryttävä tekemään jotain hyödyllistä. Kotona makaamisesta ei enää makseta. Tällainen malli on jo käytössä esim. Sveitsissä ja hyvin on toiminut. Kannattaa ottaa asioista selvää. :)
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa vuokran suoraan va:n tilille, laskut maksaa kun ne vie sossulle maksettavaksi ja samalla saa ruokarahaa? Näinkö tämä toimii? Nimim. Ei päivääkään sossun tukien kanssa elänyt tai työkkärin luukulla käynyt
Olet siis hyvässä asemassa. Olisit kiitollinen. Valitettavasti on kuitenkin niin, että sadattuhannet suomalaiset ovat ilman työtä ja joutuvat sossun luukulta toimeentulonsa hakemaan. Tosin sossun luukku on ollut vuoden alusta Kelan luukku.
Ei kukaan sua pakota käymään töissä ja elättämään näitä loiseläjiä verorahoillasi. Se on oma valinta, että päättää tukea järjestelmää, mutta siitä voi myös jättäytyä pois.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tiedä vaikka tuttavasi ois saanut ison perinnön ja elelisi sen avulla. Kaikkien pää tai kroppa ei myöskään vaan kestä kaikkia töitä, ja ehkä on ihan hyvä jäädä pois töistä ennen kuin on menettänyt kokonaan elämänhalunsa ja/tai rikkonut kroppansa. Työ itsessään ei myöskään ole mikään itseisarvo, ja ehkä ystäväsi on vain halunnut pois oravanpyörästä ja päättänyt pärjätä vähemmälläkin rahalla. Työhalukkaita kyllä on Suomessa ihan tarpeeksi, joten hyvä vaan jos joku antaa paikkansa toisille. Ap voi myös itse jäädä pois töistä, jos niin kadehdittaa.
Avoimia työpaikkoja on pelkästään mol:ssa tällä hetkellä 16110 joten eiköhän sieltä löydy, jos vaan ihminen ottaa vastuuta ja hakee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus toivoo, että työttömät hakisivat töitä. Jos ei työ kelpaa, mutta raha kyllä, on siirryttävä tekemään jotain hyödyllistä. Kotona makaamisesta ei enää makseta. Tällainen malli on jo käytössä esim. Sveitsissä ja hyvin on toiminut. Kannattaa ottaa asioista selvää. :)
Kyllähän sitä kaikkea saa hallitus toivoa. Toivolla ei kuitenkaan eletä. Tekisi mieluummin jotain sen eteen, että työttömillä olisi töitä, joita hakea. Sinä voit muuttaa Sveitsiin niin ei tarvitse täällä urputtaa.
Nämä työssäkäyvät valittajat voivat aivan vapaasti irtisanoutua ja ryhtyä työttömäksi, kerran se elämä työttömällä on niin helppoa. Aina myös voi muuttaa ulkomaille, jos Suomi ei miellytä. Minä ainakin maksan mielelläni veroja, että saan turvallisesti liikkua ulkona jatkossakin. Mitähän siitäkään seuraisi, jos ihmisillä ei olisi kotia tai varaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tiedä vaikka tuttavasi ois saanut ison perinnön ja elelisi sen avulla. Kaikkien pää tai kroppa ei myöskään vaan kestä kaikkia töitä, ja ehkä on ihan hyvä jäädä pois töistä ennen kuin on menettänyt kokonaan elämänhalunsa ja/tai rikkonut kroppansa. Työ itsessään ei myöskään ole mikään itseisarvo, ja ehkä ystäväsi on vain halunnut pois oravanpyörästä ja päättänyt pärjätä vähemmälläkin rahalla. Työhalukkaita kyllä on Suomessa ihan tarpeeksi, joten hyvä vaan jos joku antaa paikkansa toisille. Ap voi myös itse jäädä pois töistä, jos niin kadehdittaa.
Avoimia työpaikkoja on pelkästään mol:ssa tällä hetkellä 16110 joten eiköhän sieltä löydy, jos vaan ihminen ottaa vastuuta ja hakee töitä.
Otapa vielä selvää, paljonko on työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on näköjään hyväksyttyä että terve ihminen henkilö makaa kotona tekemättä mitään. Yhteiskunnan tarjoamat rahat kyllä kelpaa. Minua huolestuttaa tällainen ilmapiiri :(
Suosittelen vaihtamaan foorumia kun niin kovasti huolestuttaa.
> Otapa vielä selvää, paljonko on työttömiä.
No niitä olisi 16 110 vähemmän jos työt kelpaisivat. Eli ongelma on tässä: työ ei kelpaa!
Ehkä kannattaa antaa toisen elää niinkuin haluaa? Mun mielestä työnteko on nykyään orjuuttamista alipalkalla ja liikaa töitä siihen nähden. Nauttisin minäkin mieluummin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
> Otapa vielä selvää, paljonko on työttömiä.
No niitä olisi 16 110 vähemmän jos työt kelpaisivat. Eli ongelma on tässä: työ ei kelpaa!
Niin no. Suosittelen pohtimaan syitä. Saattaa olla, että lääkäri ei ole pätevä siivooja ja toisinpäin. Tai työtön asuu pohjoisessa ja työ on etelässä. Johon vastaat, että aina voi kouluttautua ja muuttaa. Mikä ei ole niin yksinkertaista kuin yksinkertaisilla aivoilla olettaa.
A.) Et voi tietää onko kaverilla masennusta tms. Se ei todellakaan näy päällepäin aina.
B.) Voi olla myös jotain fyysistä sairautta joka ei päällepäin näy. Ei välttämättä halua tätäkään ruotia kanssasi.
C.) Et voi varmaksi tietää hakeeko töitä, voi olla ettei halua kertoa työnhausta kavereille, koska ei halua jauhaa kanssanne sitä, kun taaskaan ei valittu työpaikalle.
D.) Töihin ei niin vain mennä. Etenkään pitkän työttömyyden jälkeen.
E.) Työttömyystuilla ei todellakaan elellä herroiksi. Turhaan kadehdit.
F.) Pidäpä huolta omista asioistasi. Et vaikuta kovin hyvältä kaverilta kun puhut hänestä noin katkeraan sävyyn.
G.) Onko kaverillasi lapsia? Jos on, sanoisin häntä ennemminkin kotiäidiksi kuin työttömäksi. Mielestäni on sairasta, miten vähän Suomessa arvostetaan seuraavasta sukupolvesta huolehtimista.
Olen itse ihan nornipäivätöissä arkisin 8-16, mutta oman siskon työttömyyden kanssa kamppailua seurattuani on alkanut ärsyttää ihan sairaasti työttömien tuomitseminen. Ei ole herkkua sekään elämä, ja kaikilla meillä on ristimme kannettavana.
Vierailija kirjoitti:
Nämä työssäkäyvät valittajat voivat aivan vapaasti irtisanoutua ja ryhtyä työttömäksi, kerran se elämä työttömällä on niin helppoa. Aina myös voi muuttaa ulkomaille, jos Suomi ei miellytä. Minä ainakin maksan mielelläni veroja, että saan turvallisesti liikkua ulkona jatkossakin. Mitähän siitäkään seuraisi, jos ihmisillä ei olisi kotia tai varaa ruokaan.
Ymmärrät keskustelun pointin täysin väärin. Kyse on siitä, että jos me kaikki tekisimme työtä yhteisen hyvän eteen, olisi kaikilla parempi olla. Vanhuksista ja sairaista pitää huolehtia, mutta terveen aikuisen ihmisen haluttomuutta hakea työtä ei pidä hyväksyä.
Johan ap kertoi, että henkilö on työkykyinen. Ja ei vaan halua työtä.
Vierailija kirjoitti:
A.) Et voi tietää onko kaverilla masennusta tms. Se ei todellakaan näy päällepäin aina.
B.) Voi olla myös jotain fyysistä sairautta joka ei päällepäin näy. Ei välttämättä halua tätäkään ruotia kanssasi.
C.) Et voi varmaksi tietää hakeeko töitä, voi olla ettei halua kertoa työnhausta kavereille, koska ei halua jauhaa kanssanne sitä, kun taaskaan ei valittu työpaikalle.
D.) Töihin ei niin vain mennä. Etenkään pitkän työttömyyden jälkeen.
E.) Työttömyystuilla ei todellakaan elellä herroiksi. Turhaan kadehdit.
F.) Pidäpä huolta omista asioistasi. Et vaikuta kovin hyvältä kaverilta kun puhut hänestä noin katkeraan sävyyn.
G.) Onko kaverillasi lapsia? Jos on, sanoisin häntä ennemminkin kotiäidiksi kuin työttömäksi. Mielestäni on sairasta, miten vähän Suomessa arvostetaan seuraavasta sukupolvesta huolehtimista.Olen itse ihan nornipäivätöissä arkisin 8-16, mutta oman siskon työttömyyden kanssa kamppailua seurattuani on alkanut ärsyttää ihan sairaasti työttömien tuomitseminen. Ei ole herkkua sekään elämä, ja kaikilla meillä on ristimme kannettavana.
Esitän nöyrimmät kiitokseni näille työttömille, jotka eivät edes yritä hakea töitä. On parempi mahdollisuus meillä aktiivisilla hakijoilla päästä töihin :) Kiitos.
Kaikki provikkapalkkaiset työt pitäisi karsia mol:n sivuilta, niillä ei yksinkertaisesti elä, eikä niitä paikkoja saisi tarjota karenssin uhalla.
Klassinen tarina. Työtön masentuu ja luovuttaa, kun hakemuksista huolimatta ei tule kutsua edes haastatteluun. Miksi hukata aikaansa täydellisen hakemuksen sorvaamiseen, kun saman ajan voi esimerkiksi opiskella jotakin kieltä tai käyttää urheiluun. Monelle työnhausta saatavat tulokset eivät vastaa työnhakuun käytettyä työpanosta, joten tekevät mieluummin jotain palkitsevampaa ja hyödyllistä. Moni työnantaja ei edes vaivaudu vastaamaan millään tavalla hakemukseen, joten vähemmästäkin menee fiilikset. Luulisi, ettei ole kova työ laittaa ei-valituille hakijoille viesti "valitettavasti emme valinneet sinua", mutta tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä. Itse sain sitten lopulta töitä, mutta ymmärrän hyvin, että moni luovuttaa.