Koulussa työskentelevä tilittää
Nyt kirjoitan kaiken, mikä vituttaa koulussa työskentelevää ei-opettajaa. Ehkä tämä saa jotkut ajattelemaan. Nyt kun on joululoma (muilla paitsi mulla ja parilla muulla koulun työntekijällä).
1) Huoltajapalavereihin, jotka alkavat klo 14 jälkeen ei suostuta tai sitten suostutaan pitkin hampain. Myös klo 8.00 on tosi vaivalloista aloittaa, kun tunnit alkavat klo 8.30. Useimmilla vanhemmilla on kuitenkin työt, joista ei pääse ennen kahta, ja tämän voisi ainakin yrittää ottaa huomioon.
2) Opettajien pitkät lomat ärsyttävät. Anteeksi, kesäkeskeytys. Lomahehkutus alkaa toukokuun ja joulukuun alussa. Itse olen koululaisten ja opettajien kesälomasta sen 4 viikkoa vapaalla ja 6 viikkoa töissä. Ei paljon näy opettajia töissä silloin, vaikka olisi miten paljon seuraavan vuoden suunnittelujuttuja tehtävänä. Valitetaan sitten syksyllä, miten ei ehditä niitä tehdä opetuksen lomassa. Ratkaisu: lopetetaan loma 1-2 viikkoa aikaisemmin.
3) Miten vaikeaa on pyytää huoltajien lupa ENNEN KUIN konsultoi minua? On lain vastaista kertoa lapsen asioista ilman huoltajien suostumusta. Tämä ei tunnu millään menevän perille. Ja ei, en tapaa ketään ilman lupaa. Enkä urki mitään asioita. Enkä voi automaattisesti kertoa sinulle, mistä olemme lapsen kanssa jutelleet.
4) Miten vaikeaa on täyttää pyytämäni kyselylomake sen jälkeen, kun olet pyytänyt minua tekemään tutkimuksen, joka vie kaiken kaikkiaan noin 15 tuntia työaikaani? Ja kuinka vaikeaa on ottaa käyttöön miettimäni tukitoimet oppilaan auttamiseksi, joita sinäkin pidät hyvinä?
5) Pitkiä lomia ja lyhyitä päiviä perustellaan aina työn rankkuudella. Muut eivät siis tee rankkaa työtä?
Arvatkaapa mitä työtä teen? Jatkan kun tulee lisää mieleen!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vain pitämällä kirjaa ope näkisi työtuntinsa. Helposti käy niin, että opetusta 9-15 ja voi kauhia, vali, vali, kun iltahommaa on tohon päälle 2 h. Muilla se on vasta normi päivä.
Mä tein näin yhden lukuvuoden ja laskin keskimääräiseksi viikkotyöajaksi noin 50h. Ei siinä mitään, koska tykkään duunista, mutta en tiedä kannattaako tätä kadehtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja haluaa tehdä työnsä kunnolla ja uusimpia tutkimuksia hyväksi käyttäen, illassa menee heittämällä enemmän kuin 2 tuntia. Opettaja itse suunnittelee kurssit (opetussuunnitelmaa noudattaviksi) ja tunnit. Kokeiden tai esseiden tarkistus on pienin murhe iltaisin. Isoimman ajan vie tunteihin valmistautuminen huolella niin että jokainen tunti on ehjä kokonaisuus. Esimerkkien keksiminen, tehtävämonisteiden tekeminen, miellyttävän tehtävien keksiminen & tekeminen (pelit jne) sekä Power point tms tukemaan tuntia. Olen opettaja ja kyllä on ollut myöhäisiä iltoja esim pelejä askarrellessa (opetan kieliä ja alias ja vastaavat käytössä). Parhaat kuuntelutehtävät ovat itse tehtyjä mutta kyllä kestää löytää video joka liittyy tunnin aiheeseen ja on kieleltään sopivaa tasoa. Sitten sen pohjalta tehdään tehtävämoniste.. Ei ole helppoa ei, ainakaan jos tosissaan panostaa.
Teetkö kaiken aina uudestaan? Eikö mitään aikaisempaa matskua voi käyttää?
Tätä ihmettelen kovasti.
Uusi ops tuli syksyllä 2016.
Ikuinen valituksen ja kateuden aihe tuo opettajien lomaileminen. Äitini oli opettaja ja jopa oma isäni jaksoi joka hemmetin kesä katkeroitua ja piikitellä siitä, että toisilla on lomaa ja hänellä ei. Ei koskaan ymmärtänyt, että jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa. Aika harva varmaan alkaa opettajaksi vain lomien vuoksi, jos ei muuten pidä työstä tai sovellu alalle.
Vanhempani onneksi erosivat myöhemmin. Ei varmaan tee työyhteisön ilmapiirillekään hyvää tuollainen katkera ja arvosteleva suhtautuminen toisten ammattia ja työtä kohtaan.
Itsekin olen nykyään töissä isossa oppilaitoksessa. Kouluissa tarvitaan paljon muutakin henkilöstöä kuin opettajia, mutta usein näiltä muilta kuitenkin unohtuu, että sen koulun päätehtävä on kuitenkin oppiminen ja opettaminen. Monesti varsinkin joiltakin projekteja suunnittelevilta ja niiden parissa työskenteleviltä unohtuu, että vaikka heidän työhönsä kuuluu se kyselylomakkeiden vääntäminen ja keskustelukerhojen pitäminen, niin muille ne tulevat varsinaisen työn päälle. Meilläkin osa on aina omista projekteistaan into piukeana ja ihmettelevät, mikseivät opettajat osallistu keskellä päivää heidän suunnittelupalaveriinsa. Öööö, koska silloin on niitä töitä! Samaa ajattelutapaa esiintyy myös sihteereille ja koulukuraattoreilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain pitämällä kirjaa ope näkisi työtuntinsa. Helposti käy niin, että opetusta 9-15 ja voi kauhia, vali, vali, kun iltahommaa on tohon päälle 2 h. Muilla se on vasta normi päivä.
Juuri tätä tarkoitan! Puhutaan paljon siitä, että joudutaan tekemään illalla hommia. Miksi lähteä töistä klo 14-15 jos voi jäädä tekemään ne hommat suoraan tuntien jälkeen? Jotkut näin tekevätkin. Joskus tuntuu, että opettajilla ei ole käsitystä siitä, millainen työelämän todellisuus suurimalla osalla työssäkäyvistä on. Ja se aiheuttaa ärsytystä, kun ollaan samaa työyhteistöä, mutta meihin pätee eri "säännöt" ja edut.
Ap
Mihin voi jäädä tuntien jälkeen tekemään suunnittelua ja paperitöitä? Opettajilla ei ole omia työhuoneita, toisin kuin koulupsykologeilla, kaikissa luokissa ei ole tietokoneita, osa luokista on vuokrattu iltakäyttöön, osassa siivotaan, eli vapaita tiloja ei yleensä ole yhtä paljon kuin suunnittelevia opettajia. On myös paljon helpompi suunnitella kotona omalla koneella, kun hyödylliset linkit/sivustot löytyvät selaimen suosikeista ja tiedostot koneelta ja muistia on paljon enemmän käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin tuota, että opettajat eivät suostu tapaamisiin esim. Klo 14 jälkeen, kun omassa koulussani ei mitkään tapaamiset onnistu kuin aikaisintaan klo 15 jälkeen. Mutta sitten selvisikin, että ap on töissä alakoulussa. Yläkoulun opettajat kyllä ovat töissä yleensä siihen klo 16 asti vähintään, ja usein venähtää kokouksissa pitempään, puhumattakaan kokeiden ja materiaalien valmistelusta.
Sama juttu, meinasin jo kommentoida, etten usko aloittajan juttua lainkaan, mutta tuon alakoulujutun jälkeen uskon. Meillä on yhtenäiskoulu, ja aika eri tavalla luokanopet ja aineenopet näkevät työajan ja työnteon. Ja minä pidän palavereita niin myöhään illalla kuin on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä erityisopettajan lukitestaus ja opettajan huomiot riittävät toteamaan oppimisen vaikeudet.
Heh, näitä on kyllä nähty näitä omnipotentteja erityisopettajia. Pahimmillaan on todettu lukivaikeus ja jatkettu yleisopetusta ilman kunnon tutkimusta, ja vasta vuosien päästä päästy toteamaan kehitysvamma ja saatu kunnolliset tukitoimet käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työssä on yksi hyvin ikävä piirre ja samalla se on työn tärkein asia: Vastuu lapsista. Harvoin sitä mainitaan, mutta se on työssä rankinta.
Valvonta, puuttuminen ongelmiin ja ops:n toteuttaminen samanaikaisesti.
Siinä ei yksi psykologin kyselylappunen ole prioriteetti nro 1. Eikä niitä lappuja täytetä pikaiseen välitunnilla. Koska vastuu.
20 lasta (huom. 2000-luvun lapsia!) on aika tujakka paketti. Aina ei resurssit (yleensä yhden opettajan kädet) riitä toteuttamaan niitä psykologin mainitsemia tukikeinoja, vaikka ne varmasti hyviä olisivat.
Ja jos jokaista pikkukonsultointia varten aina soittaisin ensin huoltajalle / mieluiten pyytäisin kirjallisen luvan: Ei olisi resurssia konsultoida koulupsykologia varhaisen puuttumisen vaiheessa.
Testaukset ovat aina yhtä turhia. Ei siis millaan pahalla. Olen vain sitä koulukuntaa, joka uskoo, että testausresurssi kannattaa käyttää tukemiseen ja kuntoutukseen. Esim. sillä sinun 15 tunnilla olisi varmaan tehokkaampaakin käyttöä? Yleensä erityisopettajan lukitestaus ja opettajan huomiot riittävät toteamaan oppimisen vaikeudet.
Jos noin paljon kirvelee opettajien lomat, kannattaa vaihtaa alaa.
Kumma vain, kun peruskoulun opettajat niin kehuvat taitojaan. Kun oma lapsi meni lukioon, vasta siellä huomattiin monen oppilaan lukivaikeus. Kumma kun ei tällaista pikkuseikkaa peruskoulussa huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitan! Puhutaan paljon siitä, että joudutaan tekemään illalla hommia. Miksi lähteä töistä klo 14-15 jos voi jäädä tekemään ne hommat suoraan tuntien jälkeen? Jotkut näin tekevätkin. Joskus tuntuu, että opettajilla ei ole käsitystä siitä, millainen työelämän todellisuus suurimalla osalla työssäkäyvistä on. Ja se aiheuttaa ärsytystä, kun ollaan samaa työyhteistöä, mutta meihin pätee eri "säännöt" ja edut.
Ap
Mihin voi jäädä tuntien jälkeen tekemään suunnittelua ja paperitöitä? Opettajilla ei ole omia työhuoneita, toisin kuin koulupsykologeilla, kaikissa luokissa ei ole tietokoneita, osa luokista on vuokrattu iltakäyttöön, osassa siivotaan, eli vapaita tiloja ei yleensä ole yhtä paljon kuin suunnittelevia opettajia. On myös paljon helpompi suunnitella kotona omalla koneella, kun hyödylliset linkit/sivustot löytyvät selaimen suosikeista ja tiedostot koneelta ja muistia on paljon enemmän käytössä.
Itse opetan AMKssa ja minulla on yhteinen työhuone kolmen muun opettajan kesken. "Sermeillä" erotetut työpisteet jokaisella. Meillä on henkilökohtaiset työläppärit ja kaikissa luokissa myös vähintään yksi tietokone opettajaa/videotykkiä varten.
Olisihan se mukavaa jos olisi kokonaan oma työhuone mutta valitettavasti ei ole. Mutta en voi myöskään sanoa ettei minulla olisi työhuonetta ollenkaan käytössä. En itse kyllä yleensä jää opetuksen loputtua enää tekemään "paperitöitä" koululle vaikka olisi mahdollisuus siihen, vaan teen illalla kotona.
Mä opetan 25 h/vko. Sen lisäksi suunnittelen opetusta noin 2,5 h/ päivä. Mulla nuortem aikuisten vaativa ryhmä, jossa paljon yksilöllistettyä opiskelua.
Tämän lisäksi tapaan opiskelijoiden kanssa opoa ja kuraattoria tmv aamuisin klo 8 tai klo 15. Useamman kerran kuukaudessa.
Tämän lisäksi tsekkaan opiskelijoiden töitä opetuksen jälkeen, yleensä iltaisin kotona.
Tämän lisäksi osallistun palavereihin työn ja työyhteisön kehittämiseksi.
Välitunneilla keskustelen opiskelijoiden kanssa tai soitan poissaolijoiden perään. Käyn vessassa, jos ehdin.
Lounaalla keskustelen opiskelijoiden kanssa, vessaan ja syömiseen ja siirtymisiin jää yleensä max 20 min.
Joululomalla olen käyttänyt suunnitteluaikaa keväällä ja työn kehittämiselle.
Pidän työstä.
Olen opiskellut pitkään ja tehnyt työtä erikoistumisopintojen lomassa.
Palkka on mielestäni hyvä.
Työtä on paljon, mutta työaikaa voi osin säädellä.
Ymmärrän, että kaikissa työtehtävissä voi työnsä tehdä hyvin tai huonosti.
Ketään en jaksa tai halua tai ehdi työn tai ammatin takia kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse opetan AMKssa ja minulla on yhteinen työhuone kolmen muun opettajan kesken. "Sermeillä" erotetut työpisteet jokaisella. Meillä on henkilökohtaiset työläppärit ja kaikissa luokissa myös vähintään yksi tietokone opettajaa/videotykkiä varten.
Olisihan se mukavaa jos olisi kokonaan oma työhuone mutta valitettavasti ei ole. Mutta en voi myöskään sanoa ettei minulla olisi työhuonetta ollenkaan käytössä. En itse kyllä yleensä jää opetuksen loputtua enää tekemään "paperitöitä" koululle vaikka olisi mahdollisuus siihen, vaan teen illalla kotona.
Teillähän on tosi hyvin asiat. Meillä on isossa koulussa vain muutama kone yhteiseen käyttöön opehuoneen nurkassa. Ei näy koulupsykologia siellä, hänellä on oma huone, ja myös mm oma puhelin, me opet soittelemme joko opehuoneen nurkasta kaikkien kuullen, tai sitten omaan laskuun. Joten ei mene elämässä kaikki tasan.
Tätä ainaista samojen asioiden valmistelua, ihmettelen minäkin.
Alakoulussa samat asiat opetetaan aina käsittääkseni uusille lapsiryhmille -> toimivaa menetelmää ei kai tarvitse vaihtaa vaihtamisen vuoksi/tai yleisön pyynnöstä. Ja pakko se on jokaisen löytää se itselle toimivin opetustapa muutaman vuoden aikana jos ei niin alan vaihtoon.
En oikein usko että muilla aloilla voi noin helposti valmistella samaa asiaa uutena joka vuosi (alakoulun tunnit).
Kyllä nykyisessä työelämässä kaikilta vaaditaan ammattiosaamista omasta työstä niin ettei samaa asiaa ole jokakerta alusta aloitettava.
Sitten kun joku muuttuu opetussuunnitelmassa on sen haltuunotto ainakin osaksi jokaisen oman ammattipätevyyden ylläpitoa -> näin se on oikeissa töissä.
Sama pätee ainakin mattikkaan kieliin yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä opetan 25 h/vko. Sen lisäksi suunnittelen opetusta noin 2,5 h/ päivä. Mulla nuortem aikuisten vaativa ryhmä, jossa paljon yksilöllistettyä opiskelua.
Tämän lisäksi tapaan opiskelijoiden kanssa opoa ja kuraattoria tmv aamuisin klo 8 tai klo 15. Useamman kerran kuukaudessa.
Tämän lisäksi tsekkaan opiskelijoiden töitä opetuksen jälkeen, yleensä iltaisin kotona.
Tämän lisäksi osallistun palavereihin työn ja työyhteisön kehittämiseksi.
Välitunneilla keskustelen opiskelijoiden kanssa tai soitan poissaolijoiden perään. Käyn vessassa, jos ehdin.
Lounaalla keskustelen opiskelijoiden kanssa, vessaan ja syömiseen ja siirtymisiin jää yleensä max 20 min.
Joululomalla olen käyttänyt suunnitteluaikaa keväällä ja työn kehittämiselle.
Pidän työstä.
Olen opiskellut pitkään ja tehnyt työtä erikoistumisopintojen lomassa.Palkka on mielestäni hyvä.
Työtä on paljon, mutta työaikaa voi osin säädellä.Ymmärrän, että kaikissa työtehtävissä voi työnsä tehdä hyvin tai huonosti.
Ketään en jaksa tai halua tai ehdi työn tai ammatin takia kadehtia.
Sinun välitunti- ja ruokatuntikiireelle ei ole todellisia syitä. Turha väittää ettei kerkeä edes vessassa käymään jos aika kuluu keskustelemiseen opiskelijoiden kanssa? Tuskin kyseessä on mitkään varsinaiset työasiat vaan yleinen paskanjauhanta jos se tapahtuu väli- ja ruokatunnilla.
Ja miksi soitat poissaolijoiden perään jos kyseessä on aikuiset opiskelijat. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata sen verran kantaa vastuuta omasta elämästään ettei opettajan tarvitse alkaa sitä tekemään.
Kuule. sä et voi tietää mitä ne opet tekee kotonaan. Minä teen kaikki työt koululla, koska kotona ei toimi tietokoneet eikä printteri eikä kopiokone ja kaikki materiaalit on koululla. Nytkin olen työpaikalla. Joululomalla ja yöllä (en pääse edes vessaan kun käytävällä on hälyt). Oon toista vuorokautta putkeen. Valvoin melkein koko viime yön, vähän nukuin pää pöydällä. Meinaan tehdä samoin tämän yön. En oo syöny muuta kuin välipalapatukoita, joita mulla on luokassa. Aamulla lähden kotiin. Siellä mies ja lapset odottelee.
En tajua näitä "käyn vessassa jos ehdin"-kommentteja. Mitä sitten, jos ei ehdi? Paskot housuun?
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi soitat poissaolijoiden perään jos kyseessä on aikuiset opiskelijat. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata sen verran kantaa vastuuta omasta elämästään ettei opettajan tarvitse alkaa sitä tekemään.
Tässä kohtaa pääsi naurahdus. Niin pitäisi. NIIN PITÄISI PRKL. Kyllä pitäisi myös niin montaa asiaa...
t. opettaja myös, joka soittelee ensin kakaroiden perään ja sitten huoltajien perään ja sitten toisen huoltajan perään ja exät, nyxät, mummot (oikeasti isovanhemmat yllättävän merkittävissä rooleissa), sijaishuoltajat, sossut ja tukihenkilöt.
Ja siis ihan vakavasti, vaikka menee ohi keskustelun aiheen: Oikeasti koulupudokasta / opiskelut kesken jättävää voidaan pelastaa sillä, että joku oikeasti huolehtii. Työtä voi tehdä myös sydämellä ja silloin on yleensä aika kiire.
Vierailija kirjoitti:
Kuule. sä et voi tietää mitä ne opet tekee kotonaan. Minä teen kaikki työt koululla, koska kotona ei toimi tietokoneet eikä printteri eikä kopiokone ja kaikki materiaalit on koululla. Nytkin olen työpaikalla. Joululomalla ja yöllä (en pääse edes vessaan kun käytävällä on hälyt). Oon toista vuorokautta putkeen. Valvoin melkein koko viime yön, vähän nukuin pää pöydällä. Meinaan tehdä samoin tämän yön. En oo syöny muuta kuin välipalapatukoita, joita mulla on luokassa. Aamulla lähden kotiin. Siellä mies ja lapset odottelee.
Pettämässä sinä olet ja keksit vaan hyvän tarinan miehellesi kerrottavaksi :D
Eiköhän siellä oppilaiden keskuudessa ole vähän muutakin vaikeutta kuin oppimisessa, johon psykologi vastaa.
Muutenkin aika ikävältä vaikuttava asenne paistaa täällä monen kirjoituksesta, jopa vi**umainen ja hieman kiusaajamainen.
Tätäkö te olette oppilaiden ja vanhempien parissakin?
Ohis