Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa työskentelevä tilittää

Vierailija
04.01.2017 |

Nyt kirjoitan kaiken, mikä vituttaa koulussa työskentelevää ei-opettajaa. Ehkä tämä saa jotkut ajattelemaan. Nyt kun on joululoma (muilla paitsi mulla ja parilla muulla koulun työntekijällä).

1) Huoltajapalavereihin, jotka alkavat klo 14 jälkeen ei suostuta tai sitten suostutaan pitkin hampain. Myös klo 8.00 on tosi vaivalloista aloittaa, kun tunnit alkavat klo 8.30. Useimmilla vanhemmilla on kuitenkin työt, joista ei pääse ennen kahta, ja tämän voisi ainakin yrittää ottaa huomioon.

2) Opettajien pitkät lomat ärsyttävät. Anteeksi, kesäkeskeytys. Lomahehkutus alkaa toukokuun ja joulukuun alussa. Itse olen koululaisten ja opettajien kesälomasta sen 4 viikkoa vapaalla ja 6 viikkoa töissä. Ei paljon näy opettajia töissä silloin, vaikka olisi miten paljon seuraavan vuoden suunnittelujuttuja tehtävänä. Valitetaan sitten syksyllä, miten ei ehditä niitä tehdä opetuksen lomassa. Ratkaisu: lopetetaan loma 1-2 viikkoa aikaisemmin.

3) Miten vaikeaa on pyytää huoltajien lupa ENNEN KUIN konsultoi minua? On lain vastaista kertoa lapsen asioista ilman huoltajien suostumusta. Tämä ei tunnu millään menevän perille. Ja ei, en tapaa ketään ilman lupaa. Enkä urki mitään asioita. Enkä voi automaattisesti kertoa sinulle, mistä olemme lapsen kanssa jutelleet.

4) Miten vaikeaa on täyttää pyytämäni kyselylomake sen jälkeen, kun olet pyytänyt minua tekemään tutkimuksen, joka vie kaiken kaikkiaan noin 15 tuntia työaikaani? Ja kuinka vaikeaa on ottaa käyttöön miettimäni tukitoimet oppilaan auttamiseksi, joita sinäkin pidät hyvinä?

5) Pitkiä lomia ja lyhyitä päiviä perustellaan aina työn rankkuudella. Muut eivät siis tee rankkaa työtä?

Arvatkaapa mitä työtä teen? Jatkan kun tulee lisää mieleen!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain pitämällä kirjaa ope näkisi työtuntinsa. Helposti käy niin, että opetusta 9-15 ja voi kauhia, vali, vali, kun iltahommaa on tohon päälle 2 h. Muilla se on vasta normi päivä.

Kyllähän esimerkissäsi tulee ylitöitä 0,5h/pv.

Suomen työlainsäädännön mukaan työaika on 37,5h/vk (7,5h/pv)

Sisältää 2 x 10 min. kahvitauot ja 20min ruokailun, jolloin ei voi poistua työpaikalta, jos ruokatauko pitempi, se on omalla ajalla.

Näin ainakin minulla ja työskentelen yksityisellä sektorilla.

Vierailija
22/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologeiksi yleensä hakeutuvat ne, joilla on itsellään jonkinlaista pulmaa, tai muuten vaan erikoinen temperamentti ;)

Ei vaan, ihan tuttuja asioita nostat esiin. Ahkera ope allekirjoittaa melkein kaiken.

Itse puolestani ihmettelen, miksi psykologit eivät

-jaa työpäiviään niin, että 8-13 tavataan oppilaita ja 13-16 tehdään paperitöitä

-eivät tapaa oppilaita ja perheitä kesällä, esim. jatka niitä tutkimuksia motivoituneiden perheiden kanssa?

-tee lausuntoja ja hoitoonohjauksia loppuun kesäaikaan.

-pidä työnohjauksiaan ja kokouksiaan iltapäivisin, kun ei ole oppilaita

Mitä te ylipäänsä teette loma-aikoihin? Ja kai se on yksilöllistä, itse tapaan sellaisia oppilashuollon tyyppejä, jotka eivät mitenkään voi aloittaa palaveria 7.45 tai lopettaa 16.30 . (Toisaalta teillä taitaa palavereja olla melko paljon tavisopeja enemmän).

- Näin yleensä teenkin. Olen alakouluilla ja oppilaat lähtevät kotiin ihan viimeistään klo 14 aikaan.

- Meidän kunnassa tavataan paljon oppilaita ja perheitä kesällä. Moni oppilas ei vaan ymmärrettävästi halua, eikä voi velvoittaakaan.

- Lain mukaan lausunto pitäisi tehdä viiden päivän sisällä tutkimuksen lopettamisesta. Eli niitä ei voi periaatteessa jättää odottamaan lomia, vaikka näin usein täytyy tehdä, kun ei vain ehdi aikaisemmin.

- Kokoukset meillä yleensä onkin iltapäivisin tai keskitetty monta kokousta yhteen päivään.

Loma-aikoina lausunnoimme, teemme rästiin jääneitä kirjauksia, tapaamme oppilaita, olemme koulutuksissa ja suunnittelupäivissä, arkistoimme ja suljemme asiakkuuksia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain pitämällä kirjaa ope näkisi työtuntinsa. Helposti käy niin, että opetusta 9-15 ja voi kauhia, vali, vali, kun iltahommaa on tohon päälle 2 h. Muilla se on vasta normi päivä.

Juuri tätä tarkoitan! Puhutaan paljon siitä, että joudutaan tekemään illalla hommia. Miksi lähteä töistä klo 14-15 jos voi jäädä tekemään ne hommat suoraan tuntien jälkeen? Jotkut näin tekevätkin. Joskus tuntuu, että opettajilla ei ole käsitystä siitä, millainen työelämän todellisuus suurimalla osalla työssäkäyvistä on. Ja se aiheuttaa ärsytystä, kun ollaan samaa työyhteistöä, mutta meihin pätee eri "säännöt" ja edut.

Ap

Niin et varmaan kuulu ovtesin piiriin, kun olet koulupsykologi, et opettaja tai erityisopettaja. On ilmeisen vaikea asia ymmärtää.

Vierailija
24/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paikka kerro tekeekö töitä vai ei. Tuntien valmisteluun menee valtavasti aikaa, samoin kokeiden valmisteluun ja korjaamiseen. Toki laiskoja on joka ammatissa.

Vierailija
25/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdotan kaikille opettajan työn kadehtijoille välitöntä hakeutumista alalle. Kun kerran tällainen unelmatyö on olemassa, olisi silkkaa hulluutta olla sitä tekemättä!

Vierailija
26/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisältää 2 x 10 min. kahvitauot ja 20min ruokailun, jolloin ei voi poistua työpaikalta, jos ruokatauko pitempi, se on omalla ajalla.

Monella 40 h/vko

Vierailija
27/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ehdotan kaikille opettajan työn kadehtijoille välitöntä hakeutumista alalle. Kun kerran tällainen unelmatyö on olemassa, olisi silkkaa hulluutta olla sitä tekemättä!

Kai tässä perätään suoraselkäisyyttä ja moraalia. Ei ap kateelliselta vaikuta.

Vierailija
28/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin tuota, että opettajat eivät suostu tapaamisiin esim. Klo 14 jälkeen, kun omassa koulussani ei mitkään tapaamiset onnistu kuin aikaisintaan klo 15 jälkeen. Mutta sitten selvisikin, että ap on töissä alakoulussa. Yläkoulun opettajat kyllä ovat töissä yleensä siihen klo 16 asti vähintään, ja usein venähtää kokouksissa pitempään, puhumattakaan kokeiden ja materiaalien valmistelusta.

Vierailija
29/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työssä on yksi hyvin ikävä piirre ja samalla se on työn tärkein asia: Vastuu lapsista. Harvoin sitä mainitaan, mutta se on työssä rankinta.

Valvonta, puuttuminen ongelmiin ja ops:n toteuttaminen samanaikaisesti.

Siinä ei yksi psykologin kyselylappunen ole prioriteetti nro 1. Eikä niitä lappuja täytetä pikaiseen välitunnilla. Koska vastuu.

20 lasta (huom. 2000-luvun lapsia!) on aika tujakka paketti. Aina ei resurssit (yleensä yhden opettajan kädet) riitä toteuttamaan niitä psykologin mainitsemia tukikeinoja, vaikka ne varmasti hyviä olisivat.

Ja jos jokaista pikkukonsultointia varten aina soittaisin ensin huoltajalle / mieluiten pyytäisin kirjallisen luvan: Ei olisi resurssia konsultoida koulupsykologia varhaisen puuttumisen vaiheessa.

Testaukset ovat aina yhtä turhia. Ei siis millaan pahalla. Olen vain sitä koulukuntaa, joka uskoo, että testausresurssi kannattaa käyttää tukemiseen ja kuntoutukseen. Esim. sillä sinun 15 tunnilla olisi varmaan tehokkaampaakin käyttöä? Yleensä erityisopettajan lukitestaus ja opettajan huomiot riittävät toteamaan oppimisen vaikeudet.

Jos noin paljon kirvelee opettajien lomat, kannattaa vaihtaa alaa.

Vierailija
30/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä perätään suoraselkäisyyttä ja moraalia. Ei ap kateelliselta vaikuta.

Voi viddu! Vai moraalin perään. No, näin opettajan näkökulmasta katsottuna se koulupsykologin työ on kovin kevyttä ja verkkaisesti etenevää puuhastelua. Ei ole kiire kahvilta minnekään.

Vierailija
31/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella 40 h/vko

Verrataanko koulupsykologiin nyt? Koulupsykologilla täysi viikko on 37h. Lomapäiviäkin on enemmän kuin yksityisellä kertyisi, mikä tietysti kompensoi huonompaa palkkaa. Tämä ilmeisesti ei ap:n mielestä ole väärin?

Vierailija
32/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultoin meidän psykologia epävirallisesti kahvitauolla jatkuvasti. Jos psyka alkaisi nillittää huoltajien lupia, kyllä jäisi monta avuntarvitsijaa rannalle.

Vierailija
33/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rehtori teki kaikkensa, ettei psykologi tai kuraattori "sekaantunut" kiusaamistapauksen hoitoon.

Tästä syystä tukitoimia ei tehty oppilaalle vaan hyssytellään asia kuntoon.

Vierailija
34/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja haluaa tehdä työnsä kunnolla ja uusimpia tutkimuksia hyväksi käyttäen, illassa menee heittämällä enemmän kuin 2 tuntia. Opettaja itse suunnittelee kurssit (opetussuunnitelmaa noudattaviksi) ja tunnit. Kokeiden tai esseiden tarkistus on pienin murhe iltaisin. Isoimman ajan vie tunteihin valmistautuminen huolella niin että jokainen tunti on ehjä kokonaisuus. Esimerkkien keksiminen, tehtävämonisteiden tekeminen, miellyttävän tehtävien keksiminen & tekeminen (pelit jne) sekä Power point tms tukemaan tuntia. Olen opettaja ja kyllä on ollut myöhäisiä iltoja esim pelejä askarrellessa (opetan kieliä ja alias ja vastaavat käytössä). Parhaat kuuntelutehtävät ovat itse tehtyjä mutta kyllä kestää löytää video joka liittyy tunnin aiheeseen ja on kieleltään sopivaa tasoa. Sitten sen pohjalta tehdään tehtävämoniste.. Ei ole helppoa ei, ainakaan jos tosissaan panostaa.

Vierailija
35/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se muuten hyvä, että maailmasta löytyy yksi ammattiryhmä, jossa ihmiset ovat täydellisiä.

Jaaas tämäää ryhmäääää on naisopettajat!! Hurraa!!

Vierailija
36/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettaja haluaa tehdä työnsä kunnolla ja uusimpia tutkimuksia hyväksi käyttäen, illassa menee heittämällä enemmän kuin 2 tuntia. Opettaja itse suunnittelee kurssit (opetussuunnitelmaa noudattaviksi) ja tunnit. Kokeiden tai esseiden tarkistus on pienin murhe iltaisin. Isoimman ajan vie tunteihin valmistautuminen huolella niin että jokainen tunti on ehjä kokonaisuus. Esimerkkien keksiminen, tehtävämonisteiden tekeminen, miellyttävän tehtävien keksiminen & tekeminen (pelit jne) sekä Power point tms tukemaan tuntia. Olen opettaja ja kyllä on ollut myöhäisiä iltoja esim pelejä askarrellessa (opetan kieliä ja alias ja vastaavat käytössä). Parhaat kuuntelutehtävät ovat itse tehtyjä mutta kyllä kestää löytää video joka liittyy tunnin aiheeseen ja on kieleltään sopivaa tasoa. Sitten sen pohjalta tehdään tehtävämoniste.. Ei ole helppoa ei, ainakaan jos tosissaan panostaa.

Teetkö kaiken aina uudestaan? Eikö mitään aikaisempaa matskua voi käyttää?

Tätä ihmettelen kovasti.

Vierailija
37/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi koulupsykologi olla noin negatiivinen ja katkera opettaan työtä kohtaan?

Ja vieläpä noin tietämätön opettajan työstä?

Huvittavaa: hämmästelet sitä, että opelta kestää jonkin sinulle tärkeän paperin palauttaminen, mutta omassa työssäsi sanojesi mukaan ei vaan aina ehdi VIIKOSSA tekemään paperihommia. ÖÖÖ:  opettajilta vaadit paljon ylitöitä, MUTTA  mites  sulta itseltä luonnistuu????  PS. Ei opekaan saa palkkaa iltatöistään,   joten eiköhän samaa voi sitten vaatia koulupsykologiltakin, että jatkaa paperihommia virastoajan jälkeen.

Entäs tämä:  epäilet. että ope ei tiedä nykypäivän  työn todellisuudesta  mitään? Kuinkas usein itse otat vastaanotolle 30 lasta  kerrallaan ja huolehdit heidän kaikkien tarpeista. Että  kummallahan mahtaa olla kädet täynnä töitä työpäivän aikana ja hieman enemmän hoidettavia asioita työpäivän aikana? Luokanopettaja, joka pitää  30 lapsen hommat puikoissa päivän aan  vai koulupsykologi, joka ottaa yhden lapsosen kerrallaan ja juttelee tunnin?    On se kovaa,olla koulupsykologi!! 

Voi pyhä sylvi, että kehtaatkin!!!

Vierailija
38/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin tuota, että opettajat eivät suostu tapaamisiin esim. Klo 14 jälkeen, kun omassa koulussani ei mitkään tapaamiset onnistu kuin aikaisintaan klo 15 jälkeen. Mutta sitten selvisikin, että ap on töissä alakoulussa. Yläkoulun opettajat kyllä ovat töissä yleensä siihen klo 16 asti vähintään, ja usein venähtää kokouksissa pitempään, puhumattakaan kokeiden ja materiaalien valmistelusta.

No mikään erityisen perusjuttu tuollainen ei alakoulussakaan ole. Tosin itsekään en enää ihan kaikkien vanhempien ehdottamiin ilta-aikoihin (esimerkkinä 17.45 hiihtolomaa edeltäneenä perjantaina, vanhempi ei tullutkaan) suostu. Tiettyjä vanhempia kun olen odottanut koululla turhaan. Kun on tuo omakin perhe, eikä siitä odottelusta mitään korvausta saa. Kaikki tapaamiset kuuluvat hintaan, joka muuten on kk-tasolla n. 800 halvempi kuin psykologilla. Nykyään, kun minullakin on lähes 10 oppilasta, joiden palavereissa juoksen, tulee aika paljon matkustusta ja odottelua. Koululla tietysti voin yleensä tehdä puhdetöitä, lastenpsykan odotushuoneessa tai matkalla sinne en oikein. Ja toisaalta, koska en odottelusta saa korvausta ja se yleensä vaikeuttaa perheeni eloa, pidän oikeutenani pitää iltakokousten määrän suht maltillisena.

Meillä koulupsykologin kanssa tapaamisten suurin ongelma on kyllä se, ettei psykologilla ole aikaa. En muista, että olisin koskaan hänen ehdottomaansa aikaan ollut suostumatta.

Vierailija
39/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai sitten pyörittelee samat kalvot ja monisteet mitä on käyttänyt viimeiset 20 vuotta aina uudelleen ja uudelleen, ei paljon stressi paina valmisteluista. Alakoulussa kaikista paras, oppilaat ei edes tajua sitä. Yläkoulussa voivat tajuta mutta harva jaksaa välittää.

Vierailija
40/57 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö kaiken aina uudestaan? Eikö mitään aikaisempaa matskua voi käyttää?

Tätä ihmettelen kovasti.

Opettajan työssä yksi huippujutuista on se, että voi reagoida ryhmään ja aikaan. Se ehkä tarkoittaa, että teen jonkun mielestä turhaa työtä, kun muokkaan toimivasta powerpointista oppilaita enemmän kiehtovan Kahoot-visan. Tai opiskelen itsenäisesti uuden sovelluksen, joka sitten osoittautuukin täysin turhaksi. Tai ei osoittaudu. Itse on otettava selvää. Siihen menee aikaa ja olen tosi kiitollinen siitä, että minulla on mahdollisuus tehdä työni niin, että voin uudistaa ja uudistua. Olen pahoillani, jos muilla ei ole, mutta uskon, että se aika tekee minusta paremman työssäni.