Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v ja raskaana - Mä olen niin onnellinen :)

Vierailija
04.01.2017 |

Mutta olenkin sitten ainoa...
Taloudellista hätää mulla ei ole, sillä kun täytän 18v saan x-summan perintöä ja vauva syntyy vasta pari kk sen jälkeen.
Asun jo omillani, joten olen tottunut huolehtimaan itsestäni ja kodistani. Toki on täysin eri asia huolehtia sen lisäksi myös toisesta ihmisestä.
Vanhempani ovat ainoat jotka ovat vähän lämmenneet tälle raskaudelle, mutta eivät hekään riemusta hypi, toisaalta ymmärrän sen. En minäkään tätä suunnitellut tässä vaiheessa elämää, mutta näin kävi ja tein tämän päätöksen että pidän vauvan, joten sen kanssa on elettävä.
Tiedän, koko elämäni tulee muuttumaan, tulen jäämään paljosta paitsi ja kumppanin löytäminen tulee olemaan vaikeampaa + tuhat ja yksi muuta asiaa. Tuntuu silti pahalta että kukaan muu ei ole onnellinen tai edes vähän iloinen tästä pienestä :(.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut nuorelle äidille. Sinulla on etuna se, että isovanhemmat ovat varmaan vielä aika nuoria ja hyväkuntoisia. Saat varmaan varsinkin äidiltäsi erityisen paljon apuja, olethan hänen lapsensa ja vielä nuori, melkein lapsi itsekin.

Suosittelen lämpimästi, että muutat nyt alkuun takaisin vanhempiesi luokse vauva-ajaksi. Tarvitset silloin paljon apuja. Jo se on valtavan paljon, jos vanhempasi voivat joinakin aamuina ennen töihinmenoa hoitaa vauvaa ja sinä voit nukkua pidempään imetysyön jäljiltä. Tai että voit illalla käydä rauhassa suihkussa. Sinulla kun ei ole sitä miestäkään, joka voisi töistä tullessa autella. Ja sitten myöhemmin menet johonkin vaativampaan kouluun kuin amikseen. Haet vaikka yliopistoon.

Vierailija
42/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pilaat elämäsi noin nuorena? Sinulla on koko elämä aikaa hankkia lapsia." 

En ole Ap mutta vastaanpahan silti. - Kysyen, että mikä se paras ikä sitten on hankkia lapsia? - Takaatko, että tuon ikäisenä varmasti on myös rinnalla se toinen, joka on asiasta samaa mieltä ja on valmis kantamaan vastuun mahdollisesta seurauksesta arviolta, ainakin noin seuraavat 20 -vuotta. Olen sanonut tämän monta kertaa ennenkin, mutta tältä palstalta olen oppinut lapsien saamisen suhteen yhden varman asian: Lapsia ja/ - tai sen yhdenkin lapsen voi saada aina, jonkun toisen mielestä joko liian aikaisin tai vastaavasti liian myöhään.

Sellaista ikää, tai elämänvaihetta  jonka kaikki olisivat valmiit allekirjoittamaan lapsen syntymishetkeksi ei ole. Tai ainakaan siihen on turha liikaa tuijottaa, koska lapsen saaminen ei läheskään aina tapahdu taikaiskusta, juuri sillä hetkellä kun itse haluaisi. Jos haluaisikin huolehtia, että "kaikki on  ympärillä valmista" lapsen tulolle, niin siinähän tuo ihmiselo saattaisi mennä. 

Mutta edellisestä huolimatta ainakin itse toivosin, että suurin osa lapsista voisi tai saisivat syntyä toivottuina ja haluttuina. - Ei laps(i)en saaminen kuitenkaan ole mikään mittari, jolla arvioitaiin kuinka hyvin tai huonosti on elämässä onnistunut. Yhtä hyvää ja laadukasta elämää voi elää ja nauttia, vaikkei eläessään onnistuisi saamaan -syystä tai toisesta- jälkikasvua.            

Vierailija
44/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilaat elämäsi noin nuorena? Sinulla on koko elämä aikaa hankkia lapsia.

Jos lasten hankkimiseen on aikaa koko elämä, niin miksi niitä ei voisi hankkia juuri nyt? Mitä ap nyt elää, jos ei elämäänsä?

Tyhmät hankkii lapsia teini-ikäisenä, kun on opinnot kesken. Teiniäidit=WT horot

Tyhmät luulevat tietävänsä toisen puolesta paremmin, mikä tälle sopii.

Ja tyhmät hankkii lapsia 17-vuotiaana

Ap on lapsen syntyessä 18-vuotias, siis aikuinen.

Vierailija
45/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut nuorelle äidille. Sinulla on etuna se, että isovanhemmat ovat varmaan vielä aika nuoria ja hyväkuntoisia. Saat varmaan varsinkin äidiltäsi erityisen paljon apuja, olethan hänen lapsensa ja vielä nuori, melkein lapsi itsekin.

Suosittelen lämpimästi, että muutat nyt alkuun takaisin vanhempiesi luokse vauva-ajaksi. Tarvitset silloin paljon apuja. Jo se on valtavan paljon, jos vanhempasi voivat joinakin aamuina ennen töihinmenoa hoitaa vauvaa ja sinä voit nukkua pidempään imetysyön jäljiltä. Tai että voit illalla käydä rauhassa suihkussa. .

Ei minua ainakaan 17-vuotiaan nuoren 45-vuotiaana äitinä kiinnosta yhtään ennen töihin menoa ruvata hoitamaa vauvaa ennen töihin menoa, että nuori saa nukkua (tyypillisestihän ne nukkuu puoleenpäivään). Suihkussa voi käydä rauhassa, kun laittaa vauvan sitteriin kylppäriin siksi ajaksi, ei tarvitse ajatella, että minä sitä sen aikaa tulisin kotoani hoitamaan, vaikka aika lähekkäinkin asuttaisiin. Se hoitaa, joka päättää lapsen hankkia. 

Vierailija
46/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon.

Voisit olla lähipiiristäni. En tapaa onnitella muitakaan raskaudesta koska joku sanoi että kokee sen inhottavaksi tavaksi vaan kuuluu onnitella vasta vauvan syntymästä. Toki kerron yleensä että omia kiva uutinen tai jotain vastaavaa.

Tälle lähipiirin nuorelle äidille en ole hirveästi hehkuttanut. Itse halusin lapsia kovin mutta lasten kanssa olikin sitten tosi paljon rankempaa kuin etukäteen arvasin. Vaikka olin parisuhteessa ja mies hyvä isä niin silti aika pienten lasten kanssa oli todella rankkaa. Pahinta oli katsoa oman lapsen kipuja ja kärsimystä. Lapsilla olikin useita sairauksia. Eli vaikea hehkuttaa intoa tilanteesta kun itse tietää että jos lapsella sairauksia niin edessä on tosi rankat ajat.

Jos lähipiirin nuori tarvii apua vauvan kanssa niin olen valmistautunut auttamaan. Toisaalta en halua että nuori jättäisi vauvan kokoajan muille hoitoon. Siksi en ole etukäteen hirveästi kannustanut ajatukseen että olen aina valmis auttamaan.

Tsemppiä sinulle ap

Vierailija
47/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästi itsekin epävarma kun on noin suuri tarve yrittää perustella päätöstä ventovieraille ihmisille av-palstalla :D

Vierailija
48/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 17v kuulu hankkia lapsia huhhuh

Vierailija
49/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi, että muutat nyt alkuun takaisin vanhempiesi luokse vauva-ajaksi. Tarvitset silloin paljon apuja. Jo se on valtavan paljon, jos vanhempasi voivat joinakin aamuina ennen töihinmenoa hoitaa vauvaa ja sinä voit nukkua pidempään imetysyön jäljiltä. Tai että voit illalla käydä rauhassa suihkussa. Sinulla kun ei ole sitä miestäkään, joka voisi töistä tullessa autella. Ja sitten myöhemmin menet johonkin vaativampaan kouluun kuin amikseen. Haet vaikka yliopistoon.

Hahahhahah! Ei tod oo isovanhemmilla mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia :D

Vierailija
50/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Tunnen naisen, joka sai lapsen 17-vuotiaana yksin. Hän on nyt 46-vuotias ja on ollut todella hyvä äiti. Poikansa on kohta kolmekymppinen, fiksu mies.

Isovanhemmista oli hänelle suuri apu, kun lapsi oli pieni.

Kyllä nuorikin voi olla hyvä äiti.

Helppoa se ei varmasti tule olemaan, mutta ei se ollut helppoa minullekaan, 34-vuotiaana.

Paljon onnea, vanhempasi rakastuvat vauvaasi kun hän on syntynyt:)

Vierailija
51/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos asiallisten kommenttien laittajille. Luin kaikki ajatuksella, mutta yllätyksekseni niitä tuli sen verran paljon että palsta menisi kiinni ennen kuin ehtisin kaikkiin näin puhelimella vastailla :D. ap

Vierailija
52/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v teini vaikuttaa fiksummalta kuin ketjuun osallistuvat mammat yhteensä. Kertoo täydellisesti palstan tasosta 😃

Vierailija
53/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä. Av-mammat kertomassa miten muiden pitäisi elää. Tietävät kaiken niin omasta kuin muidenkin elämästä. Yksi neuvo mammat: eläkää ja antakaa muiden elää. ap:lle neuvo myös: anna mammojen pauhata ja nauti siitä mitä sinulla on. Se on sinun elämäsi.

Vierailija
54/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihme ihmisiä vaivaa? Tulin itse nuorena äidiksi ja päivääkään en ole katunut. Suoritin koulut loppuun sitten kun lapsi oli vähän isompi. Omat vanhempani eivät järkyttyneet raskaudestani - päin vastoin, he olivat onnellisia lapsenlapsestaan ja ovat ihan omasta halustaan halunneet auttaa mahdollisimman paljon ja olen heille siitä äärimmäisen kiitollinen.

Ap vaikuttaa mielestäni ikäistään kypsemmältä, joten en ymmärrä, mitä kamalaa tuossa on? Tiedän ihmisiä, jotka ovat ihan suunnitellusti tulleet raskaaksi tuon ikäisenä ja kasvattaneet lapsistaan normaaleja ihmisiä. Ja kun nyt on käynyt ilmi, että lapsen isä on kuollut, olen varma, että isän vanhemmat tulevat olemaan onnellisia tästä syntyvästä lapsesta.

Sain toisen lapseni kolmekymppisenä, enkä mielestäni ollut yhtään sen parempi äiti kuin esikoiseni kohdalla. Ei se ikä aina merkitse kaikkea.

Vierailija
55/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida vaikka en edes kerennyt lukea koko ketjua kun tuli jo kauhea olo. Millaiset ihmiset lähettelee näitä kauheita viestejä? Mietyikää oikeasti kaksi kertaa ennen kun kirjoitatte tuommoista tekstiä edes internettiin. Itse en kykenisi tuommoiseen. Jotain pitää olla pahasti pääkopassa vialla jos aletaan tämmöisessä aloituksessa kommentoimaan "lapsen isä varmaan teki itsarin kun kuuli raskaudesta". Hävetkää.

Ap:lle paljon onnea raskaudesta. Toivottavasti sinulla on edes joku ystävä jonka kanssa iloita ja jakaa asioita. Kannattaa etsiä joku raskausryhmä netistä että saa jakaa kokemuksia muiden tulevien äitien kanssa. Onnea tulevaan!

Vierailija
56/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen noitavainot. Erityisesti nuoren naisen tulee ymmärtää hävetä ja piilottaa seksuaalisuutensa. Lapsen saaminen on vastoin tätä, koska se on niin selkeä merkki seksuaalisesta aktiivisuudesta. Vaikka kertoja olisi ollut vain yksi, lapsen saavalle nuorelle naiselle yhteiskunta antaa tässäkin ketjussa kuvatulla tavalla stigmaattisen, huonon, löyhämoraalisen ja halveksitun osan. Siis opettaa sosiaalista järjestystä. Opettaa häpeämään.

Mariakin oli nuori äiti, ei naimisissa ja isästäkin oli epätietoisuutta.

Ihan kauhealla tavalla te haukkujat rupeatte jo paljon ennen lapsen syntymää osoittamaan lapsen perheelle paikkaa marginaalissa ja ei-toivottuina.

Vierailija
57/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen noitavainot. Erityisesti nuoren naisen tulee ymmärtää hävetä ja piilottaa seksuaalisuutensa. Lapsen saaminen on vastoin tätä, koska se on niin selkeä merkki seksuaalisesta aktiivisuudesta. Vaikka kertoja olisi ollut vain yksi, lapsen saavalle nuorelle naiselle yhteiskunta antaa tässäkin ketjussa kuvatulla tavalla stigmaattisen, huonon, löyhämoraalisen ja halveksitun osan. Siis opettaa sosiaalista järjestystä. Opettaa häpeämään.

Mariakin oli nuori äiti, ei naimisissa ja isästäkin oli epätietoisuutta.

Ihan kauhealla tavalla te haukkujat rupeatte jo paljon ennen lapsen syntymää osoittamaan lapsen perheelle paikkaa marginaalissa ja ei-toivottuina.

Noitavainot? Tiedätkö edes mitä se tarkoittaa?

Vierailija
58/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdikas käytös näyttää unohtuneen monelta tässä ketjussa 😔

Ap, sinusta välittyy rakastava ja lämminhenkinen äiti lapsellesi, jolle olet paras ja rakkain.

Onnea ja tsemppiä Ap ♡

Vierailija
59/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap 💕

Onnea myös tuleville isovanhemmille ❤️

Älä välitä haukkujista, ei nuori ole automaattisesti huono äiti 😊

Vierailija
60/76 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap moi!Mä en ajattele normaalisti niin,että on hyvä asia tehdä lapsia nuorena.Olet kuitenkin poikkeus.Kuullostat hyvin tasapainoiselta ja onnelliselta lapsesta.Kiva,että vanhempasi ovat myös ilmeisen järkeviä.

Onnea matkaan ja iloa elämään.Tilanteesi vaikuttaa hyvältä,vaikka lapsen isä on poissa.Uskon,että pärjäät ja muista ottaa vastaan muiden apu ja tuki.Onnittelut tulevat,kun lapsi (tyttö?Miksi tuli mielikuva tytöstä...) syntyy.Nyt olleet vaan hämmentyneitä,koska olet nuori.

Onnnneaaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme