Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan raskaana ollessaan hakenut työpaikkaa ja päässyt työhaastatteluun? Kerro kaikki!

Vierailija
14.03.2006 |

Miten toit raskauteesi sen tullessa esiin suhtauduttiin, ehditkö aloittaa jo uudessa työssä, miten paljon pidit ä-lomaa ja mikä oli syy että juuri sinut valittiin haastatteluun / työhön?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies sanoi että tulet kai parin vuoden päästä sieltä äitiyslomalta takaisin, olet pidetty työntekijä. Mun mielestä tosi upeeta!

Vierailija
2/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatteluun voit päästä, jos et kerro raskaudestasi. Paikankin ehkä, jos se ei näy vielä päälle päin. Olisi kyllä hienoa, jos naiset hakisivat raskaanakin ollessaan töitä, niin alkaisi pikku hiljaa olla luonnollista, että voi hakea työtä, vaikka joutuukin pitämään jo tiedossa olevan lakisääteisen perhevapaansa. Silloin siitä ei enää tehtäisi niin suurta numeroa että joku hakee työpaikkaa vaikka on justiinsa paksuna...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hakenut töitä jo hyvän aikaa, mutta sitä hyvää vakituisempaa ei sitten tullut vastaan. Ikä " painoi" jo ja päätettiin antaa vauvan tulla jos on tullakseen. Sattuipa sitten niin, että hain yhtä avointa työpaikkaa, pääsin haastatteluun ja kaikki oli ok.. multa kysyttiin lakien vastaisesti, että kuinkas perheasiat ja sitärataa. Vastasin, että vauvalle on ovet avoinna, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Sain paikan, koska olin paras niistä harvoista hakijoista. Heti perään, varmaan seuraavana päivänä tein positiivisen testin. En kertonut - tietenkään, sopparin allekirjoitin sekavissa tunnelmissa, mutta mielestäni olin ollut aika avoin haastattelussa. 3:n kuukauden päästä kerroin jääväni ä-lomalle. Kai se pomoa vähän harmitti, mutta tällaistahan se on... Palasin töihin heti ä-loman jälkeen tekemään 6h päivää.

Vierailija
4/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vakituisen paikan, ja parin kuukauden kuluttua kerroin työnantajalle.

Vierailija
5/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaa nyt kesällä äitiyslomalta, pitää vain 6 kk äitiysloman. Tulee mun esimieheksi. Oli kuulemma ehdottomasti pätevin hakijoista. Tosin asiantuntijatehtäviin tulee, tosin epäilen josko olisi valittu, jos olisi ollut lähellekään yhtä päteviä muita hakijoita.

Vierailija
6/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin itse ajattelen, että olisi tavallaan työntekijältä reilua olla palaamassa ä-loman tai hoitovapaan jälkeen töihin ja osoittaa siten sitoutumistaan myös työhön, jota on juuri hakenut. Tähän ei tietenkään mikään velvoita, mutta ikävältä tuntuu aina työpaikan haku pelkässä hyötymistarkoituksessa. Toisaalta eipä se työelämäkään juuri ajattele yhtä työntekijää (esim UPM:n irtisanomiset), joten miksipä mekään oltaisiin yhtään sen lojaalimpia kuin itseään kohtaan vaan.

Vierailija
7/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tässä havaittavissa jotain eroa esim julkisen ja yksityisen sektorin töihin, duunaritason ja esimiestason töihin jne?

Vierailija
8/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä ollut herkkua palata töihin ja saada kuulla uuden toimipaikkansa olevan Ruotsissa, just joo! Uudelleen organisointia ja mun paikka oli siirretty Tukholmaan. Tai ainakin niin väitettiin, mitäköhän olisivat sanoneet, jos olisinkin ollut ihan jippaa-jei ja valmis lähtemään :O.

Vierailija
9/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisiko tässä havaittavissa jotain eroa esim julkisen ja yksityisen sektorin töihin, duunaritason ja esimiestason töihin jne?

Vierailija
10/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jotenkin itse ajattelen, että olisi tavallaan työntekijältä reilua olla palaamassa ä-loman tai hoitovapaan jälkeen töihin ja osoittaa siten sitoutumistaan myös työhön, jota on juuri hakenut. Tähän ei tietenkään mikään velvoita, mutta ikävältä tuntuu aina työpaikan haku pelkässä hyötymistarkoituksessa. Toisaalta eipä se työelämäkään juuri ajattele yhtä työntekijää (esim UPM:n irtisanomiset), joten miksipä mekään oltaisiin yhtään sen lojaalimpia kuin itseään kohtaan vaan.

Vierailija
11/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 §

Syrjintä työelämässä

Työnantajan menettelyä on lisäksi pidettävä 7 §:ssä kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantaja voi osoittaa, että hänen menettelyynsä on työn tai tehtävän laadusta johtuva painava ja hyväksyttävä syy taikka että hänen menettelynsä on johtunut muusta, hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta.

Työnantajan menettelyä on samoin pidettävä 7 §:ssä kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja:

1) työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella tai tällaisen syyn perusteella rajoittaa työntekijän palvelussuhteen kestoa tai sen jatkumista;

10 §

Työnantajan velvollisuus antaa selvitys menettelystään

Työnantajan on pyynnöstä viivytyksettä annettava kirjallinen selvitys menettelystään sille, joka katsoo joutuneensa syrjäytetyksi 8 §:n 1 momentissa tarkoitetuin tavoin

11 §

Hyvitys

(17.2.1995/206)

Työnantaja, joka on rikkonut 8 §:ssä tarkoitettua syrjinnän kieltoa, on velvollinen maksamaan loukatulle hyvitystä.

Hyvityksenä on suoritettava loukkauksen laadun mukaan vähintään 2820 euroa ja enintään 9380 euroa.

Tasa-arvolaki.

Vierailija
12/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinvointi oli melkoinen kun haastattelut osuivat juuri ensimmäiselle kolmannekselle. Kerroin muutaman kuukauden kuluttua aloittamisesta, että millä tolalla asiat ovat, ja pomo onnitteli. Meillekin kun palkataan ihmisiä vuosiksi töihin, niin aika selkeää on se että pariutunut nuori nainen joskus hommaa niitä lapsia. Täytyy kyllä sanoa, että otin selvää ettei koeajalla voi sanoa irti ilman syytä, jos työnantaja tietää raskaudesta. Eikä haastattelussa kysytty. Jos olisi kysytty niin tuskin olisin valehdellut päin pläsiä, mutta olisin tehnyt ilmoituksen tasa-arvovaltuutetulle tai mikä se on mihin pitää ilmoittaa.

Vierailija
13/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä hektisessä ja kiireisessä maailmassa on itseltäkin unohtunut, että johonkin paikkaan palkataan tosiaan vuosiksi, ehkä silläkin ajatuksella, että talon puolesta sopii olla vaikka eläkeikään asti. Siinä ei kyllä ole varaa päästää hyvää työntekijään parin ä-loman takia käsistään.

Vierailija
14/25 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin olla rehellinen, koska en menisi työpaikkaan, jossa raskauteen suhtaudutaan nuivasti. Yllätys oli suuri, kun minut haluttiin töihin silti. Nostan hattua sen paikan esimiehelle.

Vierailija
15/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden ekalla kolmanneksella en todellakaan sanoisi mitään. Jos myöhemmin vihjaillaan epärehellisyydestä, valistaisin kysyjää, että mieletöntä tyhmyyttä julistaa kaikille jäävänsä äitiyslomalle kun ei ole mitään tietoa että alkanut raskaus päättyy vauvan syntymään. Sitten kun raskaus tai aavistus siitä näkyy, mainitsisin asiasta, koska minäkään en halua mennä töihin paikkaan, jossa asia olisi jotenkin ongelma. Jos se ei työnantajaa ilahduta haastattelussa, ei se siitä riemastu vaikka kuuleekin pari viikkoa vakkarisopimuksen allekirjoitettuaan.

Vierailija
16/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pätevin hakijoista niin selvästi, ettei häntä voitu jättää valitsematta. Työnantaja (julkinen sektori) tiesi tämän ja tiesi myös sen, että sisko ei jättäisi asiaa sikseen, jos ei tulisi valituksi. Äitiysloma alkoi ennen työn alkua, joten ei ehtinyt edes aloittaa töissä.

Vierailija
17/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuudella.

Vierailija
18/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hakenu työpaikkaa huhtikuussa. Mitään ei kuulunut ja oletin, että en päässyt edes haastatteluun. Se ihmetytti, mutta ajattelin, että syy on se, kun minulla oli silloin alle vuoden ikäinen muksu.

Noh, heinäkuussa sitten sain kutsun haastatteluun. Kaksi päivää aiemmin olin tehnyt raskaustestin ja todennut odottavani vauvaa. Oli heillä hiukan kestänyt haastattelujen organisointi...

Ensin en sanonut mitään raskaudesta. Mietin, että kerronko suoraan ja otan vastaan sen mitä tulee (=en saa paikkaa) vai " taistelen täysillä" ja kerron vasta sitten, jos ja kun jään äitiyslomalle. Päädyin kertomaan raskaudestani.

Tyyppi kenen kanssa juttelin sanoi, että no voihan kele, olet meidän ykköshakija. Siinä kohtaa tajusin, että olin tehnyt oikein kun kerroin. He kutsuivat minut silti haastatteluun. Ennen haastattelua tämä mies kysyi, että haluanko ottaa puheeksi asian, jonka olin kertonut hänelle puhelimessa. Lisäsi vielä, että ei ole kertonut muille ja ei näe mitään syytä, miksi pitäisi kertoa. Sanoin, että saa sen kertoa.

Haastattelussa sitten mies kertoi naiskollegalleen asian ja siitä se soppa syntyi. Nainen aivan hyökkäsi kimppuuni, haukkui ja solvasi ja voivotteli " asennettani" . Totesin vain, että te teette valinnan, nyt tiedätte tilanteen.

Minua ei valittu, mutta kyseinen mies soitti perään parin viikon päästä ja sanoi, että ota yhteyttä äitiysloman jälkeen, jos heidän organisaationsa kiinnostaa. Sanoi vielä, että hakijoiden joukossa oli hyviä äitiyslomasijaisia, mutta naispuolinen haastattelija oli minua vastaan raskauden takia. Kysyin, että ymmärrätkö nyt mitä kerroit, minähän voin tästä tehdä ison numeron. Siihen mies totesi, että ei noin rehellinen, avoin ja suora ihminen sitä tekisi.

Näen, että rehellisyys palkittiin kuitenkin, vaikka en paikkaa saanutkaan. Minulle jäi hyvä mieli ja minusta jä hyvä kuva. :)

Vierailija
19/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi kannattanut " huomata" miehen vinkki, taisi tietää työkaverinsa... Ihailen kuitenkin suoraselkäistä toimintaasi. Tuossa sinulle kuitenkin melkei tuli työpaikka, johon palata, jos äikkärin jälkeen käskettiin ottaa yhteyttä.

Vierailija
20/25 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran mies oli sun puolellasi raskaudesta huolimatta, olisi hän halutessaan voinut pistää tämän nais-kolleegansa kuriin ja sanoa että syrjintä raskauden vuoksi on rikos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme