Setlementtiasunnot kokemuksia?
Mietin pitäiskö hakea noilta kämppää. Onko kokemuksia? Minkä kuntoisia kämppiä, millaiset naapurit, jne.? Erityisesti Helsinki-kokemukset kiinnostaisi.
Kommentit (34)
Olen itse muuttamassa Sompasaaren Setlementtiasuntoihin. Mistä sait selville lattian värin? Itse en ole nähnyt mitään kuvia sisätiloista.
Ei kannata ainakaan Viikin/Latokartanon setlementtiasunnoihin muuttaa. Kerrostalo täynnä nistejä ja häiriköiviä mummoja. Usein rapuissa pillereitä sekä käytettyjä neuloja maassa ja öisin kuuluu jatkuvasti bassoa seinien läpi. Jos olisin tienny tästä en IKINÄ olisi asuntohakemusta laittanut. On tehty naapuri narkista valitusta, mutta kun kordinaattorin sanoin " hänellä ei ole paikkaa minne mennä " niin asialle ei tehdä mitään. Naurettavaa koko toiminta. Muuten kiva alue asuu mutta kun naapureina on tollaset psykopaatit niin EI JATKOON.
Miksi huumehörhöjä majoitetaan Setlementtiasuntoihin ja muita puukkojunkkareita
Täällä Pohjois Haagassa on tosi herkät naapurit, jotka eivät ymmärrä että asutaan kerrostalossa. Valituksia tulee jopa silloin kun olen poissa, jos ei tiedetä kuka häiritsee- tulee minun piikiin, koska en jaksanut jäädä kuuntelemaan juoruja. En vietä enää aikaa haagassa, kun täällä leikitään salapoliiseja, nähdään ja kuullaan jopa sellaista, mitä ei ole koskaan tapahtunutkaan.
Yksi asukaskunnan jäsen vahrii koko ajan pihalla, jos sattuu joku kavereista piipahtaa- tiedustelee rappukäytävässä mihin ja mitä varten on menossa ja pelottelee ihmisiä, myös asukkaita.
Muuten kaikki Ok
Hometta ei ole, asunnot hyvässä kunnossa, hyvät saunat, riittävät säilytystilat.
Itselle kävis mieluummiin home ja kuudelta teknoa soittava aija, kuin tää jatkuva keskustelu asumiskoordinaattorin kanssa
Setlementtiasunnot on muuttunu 20 vuodessa. alussa mainostettiin kohtuullisena asumisena pienituloisille jossa saa vanhan ajan talon miehen palveluita. S-asunnot oli silloin nimi. Sitten alkoi homma kasvamaan, taloja tuli lisää ja asumisoikeusasuntoja. yhteisökoordinaattoreita ja asukasisännöitsijöitä oli joka talossa. aina ei asukasvalinta ollut onnistunut, huumeita ja alkoholia menee. kaikki ei pysty raittiuteen vaikka setlementtiaate sitä haluaa edistää. nyt kun firmaa seuraa niin johtajat ja työntekijät vaihtuu firmassa tiuhaan eikä vuokrat ole lainkaan niin matalat. Setlementtiliitossa ovi pyörii ja kukaan ei osaa vastata enää asumisen touhuista. Sama juttu Kalliolassa. Rahat häviää kuin tuhka tuuleen ja veikkausvoittovaroilla tuetaan vaan. Vuokrilla piti tukea asukkaiden omaa toimintaa ja ylijäämät piti käyttää vuokrien alentamiseen. mutta epäilen onko näin käynyt. ne voivat kertoa ketkä taloissa asuvat. en tiedä liittyykö setlementtisäätiö tähän jotenkin. ja pyöriikö AA-kerhot taloilla enää.
Ite asunut Latokartanon setlementtiasunnossa yli 6 vuotta. Minulla on 45 neliön kaksio josta maksan noin 650e/kk, millä hinnalla ei kyllä helposti vastaavaa löydy Helsingistä. Tosi rauhallista on ollut, rauhallisempaa kuin missään muussa kerrostalossa jossa olen asunut. Jotain ääntä välillä jostain kuuluu mutta se kai on normaalia kaupungissa ja kerrostalossa. Asunto on oikein siistissä kunnossa, vaikka pintamateriaalit eivät ole ehkä sieltä hienoimmasta päästä. Naapureina on kaikenlaisia ihmisiä, osa aika persoonallisia mutta mitään ikävää ei ole ollut ja toimeen on tultu. Yhteisökoordinaattoria ei enää ole talolla ollut, mikä on vähän harmi. Itseäni kyllästyttää Latokartano alueena huonojen julkisenliikenteen yhteyksien takia ja vaihtaisin aluetta, jos jostain löytyisi lähellekään samankokoinen asunto vastaavalla vuokralla. Mutta itse Setlementistä minulla ei ole pahaa sanottavaa. Päin vastoin. Suosittelen kyllä omien kokemuksieni perusteella!
Voin allekirjoittaa alla olevan lainauksen täysin. Asun vajaa kaksi vuotta sitten valmistuneessa Setlementin asunnossa Helsingissä, ja kaikesta paistaa läpi, että talo on rakennettu halvalla laadusta vähät välittäen. Esim. äänieristys on uudeksi taloksi hämmästyttävän huono, yläkerrasta kuuluu jatkuvasti kolistelua, puhetta jne. Asukkaita ei kiinnosta pitää yhteisistä tiloista huolta, vaan ne ovat vähän väliä kammottavassa kunnossa. Jatkuvasti yöllä metelöiville asukkaille ei tehdä mitään, eikä myöskään asunnossa tupakoiville, vaikka tupakointi on kielletty koko kiinteistössä. Asumiskoordinaattori ei tee asioille mitään, asumisongelmat eivät kiinnosta niin kauan kuin vuokra maksetaan.
Edullinen tämä asunto tietenkin on vapaiden markkinoiden asuntoihin verrattuna, mutta maksan mieluummin korkeampaa vuokraa asunnosta talossa, jossa ongelmille tehdään jotain, ja etsinkin koko ajan uutta asuntoa.
Pettynyt asukas kirjoitti:
Asuntoja ei ole äänieristetty ollenkaan, kaikki hajoaa käsiin, eikä Setlementti tee mitään. "Asumiskoordinaattorit" hymyilevät ja myötäilevät, mutta mitään eivät pysty tekemään. Taloissa ei ole isännöitsijöitä. Suurinosa asukkaista on joko alkoholisteja, narkkareita, työttömiä, vanhuksia tai opiskelijoita. Pyörävarastoon ei voi jättää mitään, autohallissa oleviin autoihin yritetään murtautua, yleiset tilat paskotaan/varastetaan kaikki mikä irti lähtee. Jos päätät muuttaa Setlementin asuntoon, suosittelisin hommaamaan hyvät korvatulpat ja päivien ajaksi tarpeeksi vahvat kaiuttimet, jotta musiikki/mölyäminen/koirien haukkuminen ei kuulu asuntoon. "Yhteisöllisyys", mitä Setlementti mainostaa, on vain sana. Näistä taloista et löydä mitään yhteisöä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse muuttamassa niitten taloille 1.3 P-Haagaan. Yhteisökoordinaattori vakuutti minulle että on rauhallinen talo ja eniten hakijoita juuri siihen taloon. En ainakaan huomannut mitään tosi epämääräistä kun kävin siellä allekirjoittamassa vuokrasopparin. Saunaosasto on todella siisti ja asunto mihin olen muuttamassa on juuri remontoitu.
No mistä se kertoo, ei mistään!
Vierailija kirjoitti:
Milloin teidän pitää päättää otatteko asunnon vastaan, entä milloin olisi vuokrasopimusten allekirjoitus?
Onko meininki edelleen samanlaista?
Milloin teidän pitää päättää otatteko asunnon vastaan, entä milloin olisi vuokrasopimusten allekirjoitus?