Pakkaslenkit koiran kanssa
Miten pitkillä lenkeillä käytätte, mikä rotu/ jos sekarotuinen niin minkälainen turkki?
Meidän 4½ kk belgiuros ei enää näillä tämän aamun pakkasilla (-17c) ole halunnut jäädä lenkille. Äkkiä tarpeet, n. 10 minuuttia vapaana riehumista ja sitten jo äkkiä sisälle. Vielä -10 asteen pakkasilla ei meinannut saada sisälle millään, helposti tunnin jaksoi olla, eikä jalkojakaan vielä nostellut kun oltiin paria hengähdystaukoa lukuunottamatta kokoajan liikkeessä.
Kommentit (27)
Vain lyhyitä lenkkejä, jos pakkasta yli 10 astetta. Ei siksi ettei koirat kestäisi, mutta minä olen kylmänarka ja en tahdo. Kun normaalisti lämpimämmillä meillä on lenkit aamu 15 min, päivä 1-1,5 tuntia, ilta 15 min, niin pakkasilla (tai vaikka rankkasateilla, tai helteillä) menee tyyliin aamu 20 min, päivä 20-30 min, ilta 20 min. Hyvin pärjäävät westiet tällaisellakin lenkkeilyllä.
Me käytiin sheltin 2v kanssa 40min lenkillä aamulla, tassuja alkoi nostelemaan 35min kohdalla ja kipitti nopsaan kotiin. Eilen aamulenkki oli yli 2h ja ei olisi halunnut vielä sisälle. Tänään oli pukukin ulkona päällä. Huomenna ei varmasti suostu olemaan edes varttia ulkona jos on kovempi pakkanen.
Kaksi lapinkoiraa. Ulkoilu kylmällä omistajan kylmänsiedon mukaan....
Täällä on piikkiturkkinen, aluskarvaton koira. Käydään alle 30min lenkeillä kun pakkasta enemmän kuin -10c, koiralla fleecetakki. Kun pakkasta yli -20c laitan koiralle myös tossut ja kaulurin korvia suojaamaan. Ei tunnu pakkasesta piittaavan kunhan on vaatetus kunnossa, muutoin juoksee matalana kotia kohti ja ruikkii pissat äkkiä sinne tänne.
Kiitos vastauksista. Vaikka en ihan tuore koiranomistaja olekaan, vaan koko ikäni koirien kanssa elänyt, niin muutaman vuoden tauko saa jo hiukan epäröimään näissä arkiasioissa, että mukava jutella muiden koiraihmisten kanssa.
Aikuisten belgien ja pk collien kanssa kyllä ollaan ihan 30 asteen pakkasillakin helposti lähdetty metsään, tai jäälle ja riehuttu siellä toistakin tuntia. Sitten kun tuollakin turkki kasvaa tervuerenille tyypilliseksi, paksuksi turkiksi niin eiköhän tuokin ulkona enemmän viihdy.
Meillä on kaksi parsonia. Toinen on 14-vuotias ja toinen 2-vuotias. Neljätoistavuotias on hyvässä kunnossa ja lenkkeilee mielellään pitempiä lenkkejä nuoremman kanssa. Pakkasta ei kuitenkaan siedä hyvin. Näin on ollut tämän koiran kanssa aina. Rupeaa muutaman minuutin päästä jo nostelemaan tassuja kärsivän näköisenä jos pakkasta on yli -10 astetta.
Tänään aamulenkillä ehdittiin 200 metriä lenkillä eteen päin, kun vanhaherra pysähtyi ja nosteli tassuja teatraalisesti. Takeissa ja tossuissa ei suostu kulkea, joten ilman on pärjättävä. No, jatkoin matkaa vaan reippaasti ja tassut alkoivat hiukan tottua. Joka mutkassa oli kuitenkin kääntymässä takaisin kotiin päin. Kun koira noin 10 minuutin ulkoilun jälkeen tajusi, että nyt suunta tosiaankin kääntyi kotiin päin, oli vauhti ja riemu melkoinen. Kotiin kun päästiin, niin kiire oli sohvalle villashaalin alle lämmittelemään :) Tuolle koiralle siis tuo 20 minuuttia lenkki kovalla pakkasella on ihan maksimi. Nuorempi ei osoita mitään palelemisen merkkejä.
Malamuutti ja husky. Yllättäen voidaan lenkkeillä jopa -35c pakkasilla ja koiria se vain hymyilyttää, emäntää ei niinkään :)
No mun koira joutuu käyttämään joka tapauksessa tossuja märällä säällä ja läpi talven atooppisen ihon takia, eli niillä pärjää hyvin myös pakkaskeleillä. Ei tarvitse tassujen arkuuden takia jättää lenkkejä väliin ja koira on tosi hyvin tottunut kulkemaan tossuilla niiden säännöllisen käytön takia. Koira on aluskarvaton ja palelee helposti. Viileämmillä syyssäillä pitää jo olla kevyt takki/pusero päällä. Puen koiralle sitten talvella -10 asteessa kunnon toppatakin, jonka kanssa pystytään menemään noin puolen tunnin lenkkejä. Jos sää alkaa olla -25, niin sitten laitan vielä villapoolon toppatakin alle, jonka pitkän kauluksen voi vetää korvia suojaamaan. Mutta tällöin yleensä koira ei enää halua kuin lähinnä tarpeillaan käydä. Terrierimix kyseessä.
Tiibetinmastiffi. Lenkillä ollaan niin kauan kuin omistaja tarkenee. Välillä pysähdytään kun itse poistaa varpaanvälikarvoista lumipaakut. Makaa pihalla tuntikausia lumikasassa omalla vartiopaikallaan kovimmillakin pakkasilla, väkisin haetaan välillä sisälle lämmittelemään. Joskus ollaan puettu jouluvalokuvaan norjalaisvillapaita ja laitettu porosarvet päähän, ilmeestä näki että oli verisesti loukkaantunut, ei suostunut liikkumaan.
Toyvillakoira joka ei suostu pakkasella lenkille. Takki ja tossut käytössä, niitten avulla kierretään korttelin ympäri. Koira lyö jarrut päälle eikä suostu liikkumaan, jos on liian kylmää. Onneksi sisällä voi juosta hakemassa palloa ja riehua muutenkin.
Lyhytkarvainen chihuahua ja tällä hetkellä 10 astetta pakkasta.
Normaalisti tehdään yli tunnin lenkkejä, mutta tänä aamuna viihdyttiin tuolla jäätävässä viimassa vain reilu parikymmentä minuuttia. Koira suhtautuu hyvin vaatteisiin ja kerrospukeutumalla pärjääkin hyvin vielä tässä säässä, mutta tassujen jäätymisestä olen huolissani. Tossuja on kokeiltu ja ei pysy pienissä liukkaissa jaloissa, ei millään. Onneksi täälläpäin on harvoin kovia pakkasia, joten silloin suosiolla lenkkeillään vähemmän. -15 astetta ja sitä kylmempi onkin sitten jo koirallekin liikaa, näyttää kärsivältä vaikka kuinka pukisi, silloin ei vietetä ulkona pitkiä aikoja kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Lyhytkarvainen chihuahua ja tällä hetkellä 10 astetta pakkasta.
Normaalisti tehdään yli tunnin lenkkejä, mutta tänä aamuna viihdyttiin tuolla jäätävässä viimassa vain reilu parikymmentä minuuttia. Koira suhtautuu hyvin vaatteisiin ja kerrospukeutumalla pärjääkin hyvin vielä tässä säässä, mutta tassujen jäätymisestä olen huolissani. Tossuja on kokeiltu ja ei pysy pienissä liukkaissa jaloissa, ei millään. Onneksi täälläpäin on harvoin kovia pakkasia, joten silloin suosiolla lenkkeillään vähemmän. -15 astetta ja sitä kylmempi onkin sitten jo koirallekin liikaa, näyttää kärsivältä vaikka kuinka pukisi, silloin ei vietetä ulkona pitkiä aikoja kerrallaan.
Oletteko kokeilleet kenkiä? Meillä on karlie-merkkiset kengät tarrakiinnityksellä ja on hyvät. Myös jos joutuu joskus kävelemään alueella jossa on paljon lasinsiruja. Kerran koiralla oli haava tassussa, mutta kengät jalassa kävely onnistui.
Meillä on tämmöiset https://www.google.fi/search?q=karlie+keng%C3%A4t&tbm=isch&imgil=2F81yx…
En lenkitä jos on yli 15 pakkasta. Päästän bernit ovesta ulos ja tulevat takaisin kun tahtovat.
Mä luin "paskalenkit" , no niitähän ne osin on.
Meillä 8kg terrieri lämpimällä turkilla. Tänään -22C ja käytiin 45 min lenkki. Koira olisi mielellään käynyt pidemmälläkin, mutta vähän alkoi jo jalkoja lopussa nostella joten oli ihan sopiva lenkki. Ja minulla alkoi jo naama olla jäässä vaikka muuten ei palellut. Yli 25 asteen pakkasissa laitetaan villapaita päälle ja käydään 20-30 min lenkkejä (ja yksi ylimääräinen lenkki per päivä), koska koira alkaa 20 min kohdilla nostelemaan jalkoja ja tärisemään. Vaikka sitä palelee niin haluaisi silti olla ulkona ja on yleensä ihmeissään kun käydäänkin vain lyhyt lenkki. :) Onneksi niin pahat pakkaset ei yleensä kestä montaa päivää niin ei koirakaan hypi seinille.
Vierailija kirjoitti:
En lenkitä jos on yli 15 pakkasta. Päästän bernit ovesta ulos ja tulevat takaisin kun tahtovat.
No sehän kuulostaakin oikein asialliselta ja hyvältä koiranhoidolta. Jos ei sinua ilma miellytä, niin olkoot koirat sitten ilman lenkkiä? Se, että ne pääsee omalle pihalle riehumaan, ei tarjoa niille sitä, mitä pitkä kävelylenkki/muuten vain omalta reviiriltä pois pääsy tarjoaa.
Tämän takia välillä pohdin, että kyllä ne kerrostalokoirat taitaa enemmän saada liikuntaa, kun ei ole mahdollista "oikoa kulmia" näillä tempuilla..
Kaksi dobermannia alkoi nostelemaan eilen tassuja 20min jälkeen. Ensimmäinen näky ikinä 40vuoteen.
Tänään, vaikka pakkasta enemmän kuin eilen, olisi riehunut vaikka kuinka kauan. Pakko oli itse tulla pois, kun olin jo ihan hikinen koiran kanssa riehumisesta ja leikkimisestä, ja itsellä alkoi hiki viilenemään siihen malliin että kohta olisin ihan syväjäässä ollut. Mutta ei oli pakkasarka puolipitkäkarvainen pentukoira meillä! Yritti vain kaivella koloja lumeen ja haistella lumen alta jälkiä :D
Mun saksanpaimenkoirat (2 kpl) ei ole moksiskaan. Koska ne on päivät ulkona, niille kasvaa melkoiset karvat anturoihin ja kerrostalosakuja paljon paksummat ja komeat turkit. Vaikka niillä on lämmittimet tarhojen kopeissa, ne kaivaa montun hankeen, laittaa hännän nenän päälle ja kuorsaa siinä. Joskus miettinyt, kanttaako mun edes maksaa sähkölaskua lämmittimistä...keväällä sitten talvikarvaa irtoaa kassitolkulla.
Mutta sitten kun sataa, ne on kopissa. Eikä sateella, jos ne on sisällä, ne halua mennä kuin pihan laitaan ja kirmaavat äkkiä sisälle. (Asutaan siis maatilalla, lähimpään asuttuun naapuriin 1 km.)
Koirallasi ei varmaan ole samanveroista talviturkkia, pentukin vielä on.
Mulla sheltti, nyt 1v5kk, vuosi sitten jaksoi riehua ulkona tunninkin vaikka pakkasta oli lähemmäs -30 joinakin kertoina. Tämä tosin vaati tietysti sen, että oli juoksi koko ajan, eli käytännössä leikkitreffit muiden koirien kanssa. Hihnalenkeillä alkoi noissa lukemissa nostella tassuja noin vartin päästä muistaakseni.
Tänään aamulenkin -15C ei vielä haitannut kun noin 20min käytiin.