Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Oma Kanta -palvelusta saada jonkin yksittäisen tapahtuman pois?

Häpeä
04.01.2017 |

Jep. Hävettää uudenvuoden selviämisasemareissu, josta on pitkät selostukset ko. palvelussa ja se on kaikkien nähtävillä jos ikinä meen johonkin lääkäriin. Luulevat, että oon joku alkoholiongelmainen. En todellakaan yleensä juo tuolla tavalla. Hävettää! Tiedän, ettei ketään varsinaisesti kiinnosta jonkun yksittäisen ihmisen asiat, mutta en ikinä halua että kukaan missään koskaan ottaa tuota puheeksi tai kysyy että "mites tuo alkoholinkäyttö?" tai muutenkaan en halua että kukaan (KUKAAN!) oikeastaan näkee noita missään.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa poistettua.

Vierailija
2/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voithan perua luvat siitä, että teksti on kaikkien käytettävissä. Silloinhan se ymmärtääkseni näkyy vain siinä sairaalassa tms. missä se on kirjoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sieltä saa yksittäisiä käyntejä piilotettua? Mutta julkisessa perusterveydenhuollossa näkyvät kai silti. Poistettua ei saa. Oikeasti lääkärit näkevät niin paljon kirjauksia laidasta laitaan että tuskin tuollaisesta kauheasti järkyttyvät.

Vierailija
4/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy lähihoitajista lääkäreihin.

Vierailija
5/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin terveysasemalla harjoittelemassa, ja kuulin kyllä kaikenlaista puhetta henkilökunnalta että "kohta tulee taas joku selvä päihde- ja mielenterveysongelmainen", ja sen perusteella tuomittiin, vaikka koko käynti ei liittynyt mitenkään asiaan. Ja kohtelukin oli sen mukaista, että ei otettu tosissaan mitään. Tää taitaa olla mun kohtalo jos ikinä menen mihinkään terveyspalveluita käyttämään. Ja sitten vielä huomasin, että tuolla Oma Kannassa oli myös joitain yksityisen terveydenhuollon kirjaamisia, niin näkyykö sitten nuo julkisen puolen hommat vastaavasti yksityisellä? Enkö pääse sinnekään pakenemaan tuota? Kävin kyllä laittamassa raksin tuohon kohtaan, että noita kyseisen käynnin tietoja ei saa luovuttaa. Mitä nyt sekin tarkoittaa?

Vierailija
6/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sua hävettää, mutta yksittäiset kännimokailut eivät hoitohenkilökuntaa kiinnosta millään tavalla! Tilanne olisi toinen vasta, jos hoitokertomuksesta löytysi  toistuvia selviämisasemamerkintöjä ja/tai kännitörttöilymokailusta johtuvia hoitojaksoja, silloinkin homma  johtaisi parhaimmillaan (vai pahimmillaan) hoitoonohjaukseen päihdepalvelujen piiriin.

Vierailija
7/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, näkyykö tuollaiset vanhat kirjaukset raskausneuvolassa ja johtaako toimenpiteisiin? Jos vaikka on nuorena törttöillyt alkoholin kanssa tai ollut ongelmia mielenterveyden kanssa?

Vierailija
8/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa mulla oli sama tilanne joku aika sitten, ja sain omasta mielestäni jotenkin piilotettua kyseiset tiedot? Siellä oli ainakin kohta missä voi valita tietyn kertomuksen piilottamisen. En sitten tiedä että kuka ne jatkossa enää näkee ja miten.

Vierailija
9/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa ihan sama homma, mutta mun asiat on paljon pahemmin. Oon melko varma, ettei sulle jostain yhdestä kämmistä tule ongelmia, jos elämä on muuten ollut raiteillaan. Oma tilanne on se, että oon loppuelämäkseni leimattu toisen luokan kansalaiseksi. Mulla oli teininä ja nuorena aikuisena vaikeaa, join ja käytin sitten päihteitä aika paljon. Niiden alaisena tuli sekoiltua useamman kerran, kahdesti taisin joutua tikattavaksi viiltelyn takia ja sen jälkeen putkaan/suljetulle, kahdesti jouduin päihteiden käytön aiheuttaman paniikkikohtauksen vuoksi päivystykseen ja yhden kerran taisin joutua suljetulle pelkkien puheiden perusteella. Sitten on myös merkintöjä mielenterveystoimistokäynneiltä, jotain entisiä lääkityksiäkin varmaan näkyy jne.

Paska homma, kun tästä kaikesta on jo 5 v. ja olen nykyään täysin päihteetön eikä mikään masennus tai ahdistuskaan vaivaa. Nuo kaikki sekoilut tuli tehtyä humalassa, enkä ikinä selvinpäin olisi joutunut säilöön minnekään. Nyt sitten lääkärit ja hoitajat kohtelee selvästi esitietojen mukaisesti, joten en ole käynyt kai 4 vuoteen lääkärillä ollenkaan. Mulla on valitettavasti pari kroonista sairautta, joiden suhteen tarvisin melko säännöllisiä seurantoja, mutta en todellakaan kehtaa enää mennä terveyskeskukseen tai muuallekaan hoidettavaksi, niin kova häpeä on enkä halua mitään alentuvaa kohtelua.

Suosittelen lämpimästi, ettet sekoile enää mitenkään

Vierailija
10/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se vaikuuttaa vaikka sieltä kannasta sen piilotat, näkyy kuitenkin ainakin siellä ta:lla/sairaalassa missä se on kirjoitettu, käsittääkseni muuallakin julkisella.

Vierailija
11/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten piilotusmahdollisuus on olemassa? t. 8

Vierailija
12/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, näkyykö tuollaiset vanhat kirjaukset raskausneuvolassa ja johtaako toimenpiteisiin? Jos vaikka on nuorena törttöillyt alkoholin kanssa tai ollut ongelmia mielenterveyden kanssa?

KanTa -arkisto otettiin käyttöön vasta muutama vuosi sitten. Jos vanhat kirjauksesi ovat sitä aiemmalta ajalta, niin eivät näy Kansallisessa terveysarkistossa. Sen sijaan näkyvät tietenkin siellä potilastietojärjestelmässä, missä ne on kirjattukin.

Vierailija
13/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ei kiinnosta henk.kuntaa paskan vertaa. T. sh

Vierailija
14/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailemasi selviämisasemalla käynti on syytä pitää näkyvillä.

Sen avulla lääkäreiden on helpompi diagnosoida myöhempien käyntien yhteydessä.

Alkoholistit haluavat melkein poikkeuksetta piilottaa tällaiset merkinnät, mutta tekevät siinä vain itselleen hallaa

Vierailija
15/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KanTa -arkisto otettiin käyttöön vasta muutama vuosi sitten. Jos vanhat kirjauksesi ovat sitä aiemmalta ajalta, niin eivät näy Kansallisessa terveysarkistossa. Sen sijaan näkyvät tietenkin siellä potilastietojärjestelmässä, missä ne on kirjattukin.

Ja lisään vielä, että nyt valmisteilla olevassa EU-direktiivissä, jonka on tarkoitus astua voimaan vuonna 2018,  on olemassa käsite "right to be forgotten". Kyse on juuri sellaisista asioista, jotka eivät potilaan hoidon kannalta ole enää tulevaisuudessa merkityksellisiä ja voivat olla potilaan kannalta jopa epäsuotavia kuten teiniajan kännisekoilut, jotka ilman tuota poistamispyyntömahdollisuutta näkyisivät vuosia myöhemmin äitiysneuvolan tiedoissa. En ole lukenut ihan viimeaikaisia valmisteluita ja siten en ole vielä varma, otetaanko tuo "right to be forgotten" käyttöön vai ei. 

Vierailija
16/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exalkoholisti kirjoitti:

Kuvailemasi selviämisasemalla käynti on syytä pitää näkyvillä.

Sen avulla lääkäreiden on helpompi diagnosoida myöhempien käyntien yhteydessä.

Alkoholistit haluavat melkein poikkeuksetta piilottaa tällaiset merkinnät, mutta tekevät siinä vain itselleen hallaa

Niin tai sitten nimenomaan on vaikeampi diagnosoida oikein ja asiallisesti, kun katsellaan vain niitä tietoja eikä uskota, että voisi olla jokin muukin vaikka päihderiippuvuuteen liittymätön sairaus. :)

Vierailija
17/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se vaikuuttaa vaikka sieltä kannasta sen piilotat, näkyy kuitenkin ainakin siellä ta:lla/sairaalassa missä se on kirjoitettu, käsittääkseni muuallakin julkisella.

Ei näy muualla julkisella ilman potilaan suostumusta, jos ko julkinen ei ole samaa rekisterinpitäjää kuin missä tieto on alunperin syntynytkin. Tässä on kuitenkin mielestäni kansalaisia harhaanjohtavana asiana, että mikäli potilas Omakannasta käy napsauttamassa auki informointiselosteen, niin käytännössä hän on silloin antanut luvan tietojensa luovuttamiseen ja sen jälkeen potilaan on erikseen laitettava kullekin käynnilleen esto, jotta tiedot eivät näy. Mulle herjaa joka kerta Omakantaan mennessäni tuota asiaa, mutta koska en halua laittaa mitään yleistä "kaiken saa luovuttaa kenelle tahansa" -merkintää Kannassa oleviin tietoihini, en ole tuota informointiselostetta mennyt katsomaankaan. 

Vierailija
18/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy muualla julkisella ilman potilaan suostumusta, jos ko julkinen ei ole samaa rekisterinpitäjää kuin missä tieto on alunperin syntynytkin. Tässä on kuitenkin mielestäni kansalaisia harhaanjohtavana asiana, että mikäli potilas Omakannasta käy napsauttamassa auki informointiselosteen, niin käytännössä hän on silloin antanut luvan tietojensa luovuttamiseen ja sen jälkeen potilaan on erikseen laitettava kullekin käynnilleen esto, jotta tiedot eivät näy. Mulle herjaa joka kerta Omakantaan mennessäni tuota asiaa, mutta koska en halua laittaa mitään yleistä "kaiken saa luovuttaa kenelle tahansa" -merkintää Kannassa oleviin tietoihini, en ole tuota informointiselostetta mennyt katsomaankaan. 

Siis joo, tarkotinkin että saman sairaanhoitopiirin alueella...

Vierailija
19/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että esim. alle kolmikymppisistä n. kolmanneksella on joskus diagnosoitu jokin mielenterveysongelma, n.puolet ovat joskus kokeilleet kannabista ja valtaosa juo itsensä säännöllisesti kunnon humalaan ja moni on viranomaistenkin kanssa joskus jossain yhteydessä asioinut. Ja ihan tavalliset ihmiset, jotka siviilissä ovat ihan asiallisia, käyvät töissä jne.

Vierailija
20/25 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajilla on oma nettisivusto, jolle on kootu hauskimpia OmaKanta-tarinoita ja yhdistetty niitä ihmisten Facebook-kuviin. Voisiko joku taas kaivaa osoitteen esiin kun itse en jaksa? t: johtava ylisairaanhoitaja keskisuuresta kaupungista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi