Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yllätti ameriikassa?

Vierailija
03.01.2017 |

Olivatko bussit oikeasti keltaisia?

Kommentit (568)

Vierailija
321/568 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle puoli vuotta asunut etelässä, pienessä yliopistokaupungissa. Tähän ketjuun jo postattujen juttujen lisäksi muutama havainto

- Kadut ovat todella pimeitä. Joillain pienemmillä kaduilla ei ole ollenkaan katuvaloja ja esimerkiksi moottoriteillä ei ole valoja paitsi isommissa liittymissä ehkä.

- Ajotapa on jotenkin agressiivinen. Ei lainkaan turvavälejä kovassa vauhdissa ja paljon tyhmiä kaistanvaihtoja ja puikkelehtimista liikenteen seassa, mikä vain aiheuttaa ylimääräistä jarruttelua. Jos itse yritän pitää turvaväliä edelläajavaan, yleensä joku heti vaihtaa siihen minun eteen. Monet autot on kuhmuilla kuin jossain Italiassa ennenvanhaan.

- Täällä en tunnista lainkaan tuota aiemmissa viesteissä kuvailtua mustien töykeyttä. Melkein päinvastoin mustat ovat usein hyvin kohteliaita ja puheliaita. NYC ja etelävaltiot varmaan hyvin erilaisia tässä.

- Varmaan puolet naapureistamme on kiinalaisia.

- Joulu ei hirveästi näkynyt kaupoissa. Marketeissa ei soi joululaulut vaikka olisin niin kuvitellut. Valikoimiin vain tulee jotain joulutavaroita kuten glögimausteita (mulled spice). Thanksgiving näkyi enemmän ja silloin kaikessa on pumpkin sitä ja pumpkin tätä. Uudenvuoden aattona missään ei ammuttu raketteja.

- Ei lainkaan ilmaisia TV-kanavia kaapelilla. Jos haluat katsoa telkkaria, maksat tai ostat antennin. Monet katsovatkin vain netin kautta Netflixia yms.

-Päivähoito on todella kallista. Helposti 1000-1500 usd kuussa

- Pariskunta jolla on lapsi mutta eivät ole naimisissa on todella omituinen ilmiö. Menimme naimisiin helpottaaksemme paperitöitä, sillä tosi moni asia riippuu siitä.

- Tässä kaupungissa on ilmaiset bussit, sillä puolet asukkaista on opiskelijoita. Ne tosin kulkevat vain n. iltakahdeksaan asti.

- Asuntojen melko huono taso. Puiset listat lohkeilee, maalaukset hoidettu niin ja näin, todellakin ne kammottavat ylhäältä ladattavat pesukoneet jotka pesee huonosti ja rikkoo vaatteita.

- Tavaraa ja palveluita saa halvalla mutta hyvälaatuista ruokaa ei.

- Posti tai UPS kantaa kaikki verkko-ostokset kotiovelle ja verkkoshoppailu on todella helppoa.

- Koulutus ja tulot korreloi tosi vahvasti tuon lihavuuden kanssa. Täällä useimmat hoikkia ja syövät hyvin. Mustat ja duunarit useammin lihavia. Syrjäisissä pikkukaupungeissa ihan eri meininki kuin yliopistokaupungissa

- Sähköinen maksaminen on jo melko yleistä, mutta esim autot ostetaan shekillä tai käteisellä (paikalliset tosin yleensä osamaksuilla)

- Konservatiiviset radiokanavat on joskus todella sakeaa kuunneltavaa. Obama on huonoin presidentti IKINÄ. Demokraatit halveksivat veteraaneja ja haluavat polttaa lippuja. Berliinin terrori-isku oli salaliitto ja viranomaiset salaavat totuuden.

Nämä on vain omia kokemuksia pienestä kaupungista. Kuten sanottu, maa on iso ja eri paikoissa on varmasti eri meininki.

Vierailija
322/568 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"make your pick" ???

Heh joo välillä tulee kirjoituslapsuksia kun ei oikolue.. Eli 'TAKE your pick' on oikein, ettei nyt jää kelleen epäselväksi : D

t väärinkirjoittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/568 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä elämisen (koulu, terveydenhuolto ym) kalleutta. Jos olet tavallinen palkollinen, etkä erityisen rikas, niin eikö elämä Amerikassa ole kovin stressaavaa? Minulla ainakin olisi koko ajan stressi ja pelko, että millä saisi maksettua jonkun yllättävän sairaalamaksun. Ei voisi ottaa yhtään rennosti elämässä.

On, mutta toisaalta monet eivät tiedä muusta tai paremmasta. Ajatellaan, että tällainen stressi kuuluu elämään.

324/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wanha datakääpä kirjoitti:

Paikalliset eivät yllättävän usein pidä poliiseista. "Medium" limu on äkkiä sen 1 1/2 litraa :D

Varmaan jotain tekemistä sen kanssa, että sanktiot jenkeissä ovat helvetilliset ja samoin oikeuskulut jos jotain sattuu tai johonkin joutuu mukaan...?

Tai sitten siitä, että poliisit tappaa USAssa kauhean määrän ihmisiä vuodessa. Vähän eri asia kuin Suomessa, jossa ei heti tarvitse pelätä tulevansa ammutuksi.

Vierailija
325/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, miten surkeita ovat paikalliset päältä täytettävät pyykkikoneet, ja että yhdessä talossa se sijaitsi parvekkeella omassa kaapissaan.

Amerikkalaiset pesukoneet ovat niin isoja etta niissa voi pesta Queen size peiton ja puhdasta tulee puolessa tunnissa. Paalta taytettava on ihana selkavaivaiselle, ei tarvitse kyykistella. En ole koskaan kuullut etta vaattet olisivat menneet rikki pesukoneessa. Ilmastosta riippuen pesukone voi olla takapihalla, autotallissa tai sitten ihan kodinhoitotiloissa. Taalla kaikki ei toimi samalla tavalla kuin suomalaisessa rivitalossa.

Vierailija
326/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just toi, että vapaaehtoista kävelyä pidetään ihan järjenvastasena. Kun menimme kaverin kanssa kävelemään, host-perhe oli kummissaan ja huolissaan. Ilmeisesti meidän mieliksemme koko perhe sitten uskaltautui yhtenä iltana kävelemään ("hiking") ja se oli todella suuri tapaus.😂

No omat tutut kulkevat usein luonnonpuistoissa, ja niitä on paljon. Koiria on myös paljon, ja koiranlenkittäjiä tulee kaduilla vastaan enemmän kuin Suomessa. Lenkkeily on myös yleinen harrastus.

No sitä just tarkotin, että kyllähän siellä harrastetaan tota hiking- kävelyä, mutta meille normaali kävely esim. kauppaan tai huvikseen kotikulmilla on outoa.

Amerikkalaiset eivat kay kaupassa paivittain hakemassa maitolitraa. Kaupassa kaydaan kerran viikossa ja usein se "lahikauppa" on niin kaukana ettei sinne kavelemalla kannata lahtea.

Asun lahiossa ja meilla on ihan kunnolliset jalkakaytavat ja katuvalot, ihmiset kavelevat ihan huvikseen saannollisesti.

Lomalaisen ei kannata yleistaa jotain nakemaansa koko maata kasittavaksi kaytannoksi.

Jos kerran asut siellä, mikset ostanut suomesta ääkkösillä varustettua pohjoismaisen näppiksen läppäriä, ennen kuin lähdit? Miksi menit sinne, jos et pysty käyttämään internetiä suomalaisittain? Mitä helkkaria? Eikö ole ihan vitun rasittavaa?

Kun mina laksin Suomesta tietokoneita ei viela ollut tavallisen kansan kaytossa, yliopistoissa oli. Sen muutaman kerran vuodessa kun kommentoin av:lla en koe tarpeelliseksi kayttaa muuta kuin tata keybordia.

Vierailija
327/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, että asetta saa kantaa mukana, mutta silti yllätyin, kun museon ovella vartija kysyi, onko minulla käsilaukussa ase. Jos olisi ollut, se olisi pitänyt jättää museon ulkopuolelle säilytykseen. Onko siis ihan normaalia, että monet kantavat asetta koko ajan mukana? Tuli turvaton olo, aloin miettiä kuinka monilla ihmisillä ympärillä on ase mukana.

Vierailija
328/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

My goodness gracious!

Vierailija
329/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten yllätti viime vaalit. Löyhäpäinen populismi ja idioottimiljardöörin mahdollisuudet nousta venäläisten hakkerien avulla maailman toisiksimahtavimman maan presidentiksi ovat demokratian halventamista.

Ehkäpä Trumppien kaltaiset kansasta vähät välittävät oman edun tavoittelijat ovat opetus kansalle että rupeaisivat taas seuraamaan politiikkaa enemmän kuin mainoksia ja miettisivät että kukas se minun etuani taas ajaakaan. Ehkä olemme liian varakkaita ja tyytyväisiä jaksaaksemme kiinnostua. Huolestuttaa että samaa hälläväliä-asennetta näkee myös Suomen politiikassa. Suurimman osan äänistä saavat politiikan ulkopuolelta tulevat, koska politiikka on niin VAIKEETA.

Vierailija
330/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kuinka lihavia lihavat voi ollakaan

Minut kyllä yllätti laihuuden yleisyys. Tanakoita ei ole juurikaan. On suuri määrä hoikkia/laihoja, ja jonkin verran lihavia. Siis isoissa kaupungeissa ainakin, missä lähinnä liikun.

Mikä kaupunki?

En ole käynyt itse katsomassa, mutta minulle on kerrottu enemmän näitä, että ennen USA:ssa käyntiä eivät ole tienneet, että niin lihavia ihmisiä on oikeasti olemassa, ja niin paljon.

Vierailija
331/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mölli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mölli kirjoitti:

Niin ja paikallisen (Floridassa) yökerhon järjestysmies kutsui minut henk. kohtaisesti liittymään mukaan iltaan, jos minulla ei ollut muuta menoa. Tuntematon ihminen, ja pyysi mukaan johonkin juttuun lähtemään muiden kanssa hauskanpitoon. Suomessa tämä olisi kyllä melko kaukainen ajatus.

Kari Tapion laulun sanoja lainaten: "On tässä maassa itsepäinen kansa; ystävät jos pitää toisistansa..."

Ikävää nyt rikkoa illuusiosi mutta... Ei se oikeasti kutsunut sua mihinkään. Aivan kuten jenkkejä ei oikeasti kiinnosta, mitä sulle kuuluu, kun sanovat "how are you". Siellä vaan heitetään tuollaista "you should join" tai "let's meet sometime" eikä vastausta edes jäädä odottelemaan. Ne on sanahelinää ja small talkia, joilla osoitetaan ystävällisyyttä, mutta niitä ei ole tarkoitus ottaa kirjaimellisesti.

Sentään kutsui; oli sitten kuinka "small talkia" tahansa  Täällä Suomessa ei sitäkään, kun on ne "omat pikku piirit", joihin ei muita lasketa. Se "Ei me sun kanssa haluta olla" ilmapiiri vallitsee. Yhdysvalloissa vähän avoimempi ja rennompi. Ihan mukavalta ja asialliselta tyypiltä vaikutti tämä kyseinen järjestysmies. Mukavampi on muutenkin jutella ulkomailla yleensäkin ihmisten kanssa, oli se sitten sanahelinää tai ei. Et muuten rikkonut kylläkään mitään "illuusiotani", että se siitä sitten.

Onko se noin vaikea suomalaisen ymmärtää että ihmiset eivät aina tarkoita mitä sanovat. Koita jo ymmärtää että se amerikkalaisen kutsu ei merkitset mitään.

Vierailija
332/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mölli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mölli kirjoitti:

Niin ja paikallisen (Floridassa) yökerhon järjestysmies kutsui minut henk. kohtaisesti liittymään mukaan iltaan, jos minulla ei ollut muuta menoa. Tuntematon ihminen, ja pyysi mukaan johonkin juttuun lähtemään muiden kanssa hauskanpitoon. Suomessa tämä olisi kyllä melko kaukainen ajatus.

Kari Tapion laulun sanoja lainaten: "On tässä maassa itsepäinen kansa; ystävät jos pitää toisistansa..."

Ikävää nyt rikkoa illuusiosi mutta... Ei se oikeasti kutsunut sua mihinkään. Aivan kuten jenkkejä ei oikeasti kiinnosta, mitä sulle kuuluu, kun sanovat "how are you". Siellä vaan heitetään tuollaista "you should join" tai "let's meet sometime" eikä vastausta edes jäädä odottelemaan. Ne on sanahelinää ja small talkia, joilla osoitetaan ystävällisyyttä, mutta niitä ei ole tarkoitus ottaa kirjaimellisesti.

Sentään kutsui; oli sitten kuinka "small talkia" tahansa  Täällä Suomessa ei sitäkään, kun on ne "omat pikku piirit", joihin ei muita lasketa. Se "Ei me sun kanssa haluta olla" ilmapiiri vallitsee. Yhdysvalloissa vähän avoimempi ja rennompi. Ihan mukavalta ja asialliselta tyypiltä vaikutti tämä kyseinen järjestysmies. Mukavampi on muutenkin jutella ulkomailla yleensäkin ihmisten kanssa, oli se sitten sanahelinää tai ei. Et muuten rikkonut kylläkään mitään "illuusiotani", että se siitä sitten.

Onko se noin vaikea suomalaisen ymmärtää että ihmiset eivät aina tarkoita mitä sanovat. Koita jo ymmärtää että se amerikkalaisen kutsu ei merkitset mitään.

Mä en jaksa ymmärtää sitä, että on niin puusilmäisiä ihmisiä, jotka vielä tänäkin päivänä ei tunnista kielen sanomistapoja ihan vain tervehdyksiksi tai vastaaviksi vaan äimistelevät jotain how are youta edelleen pettyneenä kun ei se sitten halunnutkaan kuulla kuinka on rahat vähissä, peräpukamia ja mummokin kuoli. Ei se kerro mistään pinnallisuudesta tai sanahelinöistä yhtään mitään.

Vierailija
333/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1992 voitin matkalahjakortin, 12 500 mk arvoltaan. Aika suuri summa siihen aikaan. Menin Miamiin ja havaitsin seuraavaa:

- hotelli maksoi (8 yötä) 1044 mk / yö. Muka tosi hieno, oisko ollu 3* Suomessa. Rannalla tosin sijaitsi. (Helsingin Inter Continelissa ***** olis saanut tonnilla ihan eri luokan huoneen tuohon aikaan, mikä todettakoon ^^)

- Miami Beachilla ei sallita yläosattomia naisia, koska sakko 500$ tai 30 pv vankeutta

- roskien heitto auton ikkunasta 500$ tai 30 pv vankeutta

- alkoholin juonti eurooppalaisittain uimarannalla tosi No! *

- Kaupasta ostettu bissekin piti laittaa ruskeaan paperipussiin, siitä sitten hörpit. Vitun idioottimaista ja tekopyhää.

Mistä pidin: "No shirt, no shoes, no service!" Eli siellä ei kaljamahat kaupoissa paidatta / kengittä roikkuneet :P

*Nappailin sitten bisseä eka päivänä ja otin aurinkoa ja uin. Kuinka ollakaan Beach Patrol kurvasi paikalle just kun korkkasin oluen. Meinasi poliisi viedä putkaan vaikken ollut humalassa. Onneksi homma päättyi vain "henkiseen tukistukseen", kun osasin sanoa officerille "Sir" tai sitten hän sääli ummikkoa. Antoi jopa ottaa valokuvan, ei itsestään mutta autostaan ^^

Vierailija
334/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni lähinnä nyc ja la vuosilta 1986-2016

- 80-90-luvulla nyc oli täynnä kodittomia, nyt on californian vuoro, ja tosiaan paljn enemmän

- nyc:n siistiytymien vuosien mittaan, 80-luvulla times squarelta haettiin pillu ja piriä, nyt disney kaupat ym dominoi.tavallaan nyc on menettänyt edgensä. sitä pitää hakea broxista ja brooklynista. manhattan pirun tylsä nykyään, samoin yöelämä melko tylsää.

- la:ssa infra todella rapistunutta (tiet, lax)

- espanja käyttökelpoisempi kieli turistille kuin englanti: asiakaspalvelutehtävät miehitetty lattareilla aina lentokentän maahantulovirkailijoista lähtien

- sunset blv vain muisto entisestä

- jos haluat syödä nopeasti, tarjolla lähinnä hiilarimöttöä, myös kahveet juotava usein seisaaltaan. 

- usein syöpähoitoon tarvittavia rahoja kerärään crowfundingilla tai hyväntekeväisyydellä

- vanhukset useisn "pirteämpiä " ja aktiivisimpia  kuin suomessa, johtuu ehkä sosiaalisuudesta ja yhteisöllisyydestä

- joo ne vessat, stalkkausrako aina ovissa (kiva siinä vaihtaa tamppoonia ) ja oven alla. vesi pytyssä ulottuu melkein ahteriin...

Vierailija
335/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia sivuja en jaksanut lukea niin en tiedä mainittiinko tämä jo, mutta itse olin todella yllättynyt, että niistäminen julkisella paikalla on "rumaa käytöstä". Manhattanilla ollessani niistin, oli tammikuu ja ei ollut lunta mutta ei ollut mikään kovin lämminkään, ehkä +5 astetta ja nenäni vuotaa aina jos lämpötila on alle +15. Niistin ja ystäväni (amerikkalainen) sitten sanoi, että ei, missään julkisella ei saa niistää. Se on yhtä nöyryyttävää/noloa, kuin pissaaminen julkisella paikalla. Hassua tämä oli, kun Suomessa kaikki niistävät rohkeasti ihan sama missä ollaan. Olin sitten loppu matkan niistämättä julkisesti, vessaan piti mennä niistämään. :D

Vierailija
336/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä oli siis vuonna 2012 tammikuussa, eli varmaan edelleenkin niistäminen on "yäk!" julkisella paikalla, muille tiedoksi.

Vierailija
337/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ei muuten tosiaan KUKAAN niistänyt kun tuolla Nykissä olin. Ihmisiä miljoonia käveli, kukaan ei koskaan niistänyt missään, Suomessa vähän väliä joku niistelee jossain (varsinkin tammikuussa). :P

Vierailija
338/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia sivuja en jaksanut lukea niin en tiedä mainittiinko tämä jo, mutta itse olin todella yllättynyt, että niistäminen julkisella paikalla on "rumaa käytöstä". Manhattanilla ollessani niistin, oli tammikuu ja ei ollut lunta mutta ei ollut mikään kovin lämminkään, ehkä +5 astetta ja nenäni vuotaa aina jos lämpötila on alle +15. Niistin ja ystäväni (amerikkalainen) sitten sanoi, että ei, missään julkisella ei saa niistää. Se on yhtä nöyryyttävää/noloa, kuin pissaaminen julkisella paikalla. Hassua tämä oli, kun Suomessa kaikki niistävät rohkeasti ihan sama missä ollaan. Olin sitten loppu matkan niistämättä julkisesti, vessaan piti mennä niistämään. :D

Joo siis senhän huomaa amerikkalaisista sarjoistakin, että niiden mielestä niistäminen on jotenkin erityisen noloa ja ällöttävää. Joku niistää oikein huomiotaherättävän äänekkäästi ja muut katsovat kauhuissaan - ja yleisö nauraa. 🤧🤣

Vierailija
339/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis senhän huomaa amerikkalaisista sarjoistakin, että niiden mielestä niistäminen on jotenkin erityisen noloa ja ällöttävää. Joku niistää oikein huomiotaherättävän äänekkäästi ja muut katsovat kauhuissaan - ja yleisö nauraa. 🤧🤣

Mä en nuorempana katsonut mitään komedia sarjaa, ei vaan uponnut komedia sarjat (mm. Frendit) joista olisin voinut tuon tiedon oppia ennakkoon. :D Nykyään kiinnostaa myös nuo komedia sarjat, jännä miten ikä muuttaa maku-asioita. En silti olisi uskonut, että se olisi ihan niin "noloa" mitä ystäväni antoi ymmärtää, mut kaipa se on. :D Itse vielä kova ääninen niistäjä kaiken lisäks, voi sitä häpeän määrää... Onneks oli paikallinen ystävä opastamassa jenkkiläisten tavoille. :P

Vierailija
340/568 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus ihan oikeasti. Miamissa tavallisessa ostoskeskuksessa sitä havahtui, kuinka lihavia monet amerikkalaiset on. Itsekin olen pulska, mutta ne oli oikeasti isoja. Kun suomalainen lihava nainen painaa 80-100kg, niin amerikkalainen vastineensa 120-140kg. Niin isolihavia ei Suomessa juuri näe, kun siellä lyllersi ostoskeskukset täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä