Vanha kunnon, kunnon vanha appelsiiniriisi:
Kannattaisiko appelsiiniriisin tekoon käyttää ihan tavallista pitkäjyväistä riisiä vai olisiko puuroriisi parempaa?
Kommentit (14)
Sen verran voisi antaa periksi nykyajalle, että appelsiinin korvaisi pekonilla ja/tai jauhelihalla.
Voi käyttää kumpaa vain (ideanahan on käyttää ylijäänyttä keitettyä riisiä tai riisipuuroa), mutta minusta paras tulos tulee, kun sekoittaa kylmää riisipuuroa, kermavaahtoa ja appelsiinia. Suosittelen raastamaan mukaan myös appelsiinin kuorta.
Tekisin puuroriisiin ja teenkin, on nimittäin mieheni lemppariherkku.
Hyi, kaikkien aikojen inhokkijälkkärini muistutit mieleen!
Minä laitan sekaan myös banaania :).
Ehkä minä, AP, teen sitten puuroriisistä. Kiitos vastanneille!
Missä päin tällaista syödään? En ole koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tällaista syödään? En ole koskaan kuullutkaan.
Mummolassa tätä syötiin jälkkäriksi ja taisi äitinikin joskus tehdä. Varsinais-Suomessa. Olisiko jotain 60-luvulta peräisin?
- AP
Pitäsköhän muuten kans tehdä? En ole syönyt sitten 1980-luvun. (Edelliselle tiedoksi, että tapahtui Pohjois-Karjalassa.)
Riisipuuroon sekoitat vaahtoutuvaa vaniljakastiketta. Appelsiinit tms. sekaan ni nam. Ite oon tehny riisifrutin korvikkeeksi 😄
Miten tästä saisi kevyemmän version eli millä voisi korvata kerman? Kuulostaa muuten taivaalliselta herkulta mutta makkarat vyötäröllä ei kestä tuota kermavaahtoa :)
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä saisi kevyemmän version eli millä voisi korvata kerman? Kuulostaa muuten taivaalliselta herkulta mutta makkarat vyötäröllä ei kestä tuota kermavaahtoa :)
(Vanilja)rahka, vaniljakastike, (vanilja)jogurtti...?
Vierailija kirjoitti:
Voi käyttää kumpaa vain (ideanahan on käyttää ylijäänyttä keitettyä riisiä tai riisipuuroa), mutta minusta paras tulos tulee, kun sekoittaa kylmää riisipuuroa, kermavaahtoa ja appelsiinia. Suosittelen raastamaan mukaan myös appelsiinin kuorta.
Just näin! Ehdottomasti parempi tulee riisipuurosta (joka on siis maitoon keitettyä) kuin ylijääneestä irtoriisistä. Kermavaahtoon mausteeksi reilusti vaniljaa (vaniljasokeria). Jos vain aikuisia syöjiä, mukaan voi lorauttaa myös appelsiinilikööriä.
Enpä tiedä, mutta kuulostaa hyvältä. Käyttäisin kermaa ja puuroriisiä ja tekisin siis jälkiruoaksi.