Miksi nuorilla ei ole työhalua? (henkilökohtainen kokemus)
Onko muilla kokemusta tästä?
Olen itse yrittäjä kotipalvelualalla, kesäisin teen myös puutarhatöitä palveluna yksityisasiakkaille. Olen joka kesä yrittänyt etsiä kesätyöhön nuorta tai paria avuksi koska töitä on enemmän: joka kerta on käynyt niin, että palkattu nuori roikkuu kiinni kännykässä tai tabletissa tai luuhaa nurkan takana ylipitkillä tupakkatauoilla ja työ jää tekemättä. Olen menettänyt pari asiakastakin koska kuulemma oli ihan toivotonta kun työ ei edisty, ja moni muu on todennut että turha tulla enää ollenkaan jollen tule henkilökohtaisesti tai toinen, yli 40-vuotias työntekijäni, joka kuulemma tekee hyvää työtä silloinkin kun en ole vahtimassa. Näiden nuorten kanssa on usein sitäkin, että aivan heti jo ensimmäisenä työpäivänä lyödään aivan läskiksi: kun sanon (tai kun toinen vakiotyöntekijä sanoo) että laita nyt se työ tehden, niin naamaa väännellään ja murjotetaan ja se kännykkä ilmestyy minuutissa taas takaisin käteen. Olen joutunut irtisanomaan jo parin päivän jälkeen, ja kerran tuli jopa tällaisen tytön äiti rähjäämään siitä että hänen lapselleen annettiin potkut eikä annettu mahdollisuutta: minkäs teet, kun tyttö tulee myöhässä töihin, istuu yliaikaa ruokatauolla, yrittää kärkkyä poispääsyä jo etuajassa ensimmäisinäkin työpäivinä ja työajallakin piileskelee pusikon takana puhelimessa poikaystävän kanssa? Useassa tapauksessa on saanut olla koko ajan päältä katsomassa että työ tulee tehdyksi, ja tässä työssä sitä itsekin pitäisi painaa työtä ja usein toisella työmaalla, ei olisi aikaa olla lapsenpiikana.
Vähän vaikea tilanne, koska ylimääräisiä apulaisia tarvittaisiin vain kesällä. Sama juttu sekä tyttöjen ja poikien kohdalla, ja nuorimmat ovat olleet yläkoululaisia ja vanhimmat ammattikoulusta juuri valmistuneita. Sitä mielellään antaisi nuorelle mahdollisuuden, koska pyrkijöitä on aina paljon, mutta en ole neljässä vuodessa kohdannut yhtä ainoaa hyvää nuorta työntekijää! Mikä noissa nuorissa siis on, kun ei se työ maistu? Miksi pyrkiä työpaikkaan jos ei sitä työtä tee?
Kommentit (45)
Naispelko23 kirjoitti:
Itseäni ärsyttää se, että kaikki nuoret leimataan työhaluttomiksi lusmuiksi. Eniten ihmettelen sitä, että miten jatkuvasti onnistutaan palkkaamaan sellaisia nuoria, jotka räpläävät päivän vaan kännykkää tai eivät tee yhtään mitään. Ilmeisesti näitä lusmuilijoita on vanhemmissakin työntekijöissä. Sitten jostain syystä ne työtä haluavat nuoret sivuutetaan ihan täysin kun niitä hakemuksia tai haastatteluja arvioidaan. Esimerkiksi minä en työpäivän aikana koske kännykkään ja teen sen kaiken mitä siellä pitää tehdäkin, joskus enemmänkin. Mutta oikeisiin töihin minua ei kukaan edes harkitse ottavansa. Syyt kyllä arvaan, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen tekemäni työn laadun kanssa.
Toinen mikä ihmetyttää on se, että kaikki työttömät leimataan työnvälttelijöiksi.
Terveisin Naispelko23
Allekirjoitan tämän täysin!
Nykynuoret ovat eläneet yltäkylläisissä oloissa. Ei heille työmoraali ole enää edes samanlainen juttu kuin vaikkapa 80-luvulla syntyneille oli. Käskyttämisestä seuraa myös passiivis-aggressiivista käytöstä. Sen sijasta kannattaisi tarjoja bonusta ja porkkanaa. Aika moni on myös riippuvainen älylaitteista, kun on lapsesta asti ollut niissä kiinni. Turha odottaa, että kesätöihin vierotuttaisiin niistä.
Tämän vuoksi juuri suunnitellaan sitä perustuloa. Ei ole realistista, että vaikkapa gereration Z:n edustajista monikaan kävisi jossain säännöllisissä kokoaikatöissä. Tarvitsemme tehokkaampaa tulonsiirtojärjestelmää ja parempia kannustimia. Raha ei riitä motivoimaan, koska sossu kyllä maksaa uudet älypuhelimet tarpeen tullen.
Meillä on töissä ollut työharjoittelijoita ja muutama vuosi sitten oli eräs nuori jätkä mikä oli tosi aktiivinen ja hoiti hommansa hyvin,nyt ollut 2kesänä kesätöissä ja muutenkin ollut apuna jos töissä on ollut ryysistä.
Kaverilla tosin on vakava sairaus,mutta onneksi ei töissä ole ollut ongelmia,ajokorttia ei vaan saa.
Nyt on amiksesta joku vitun puhelimen räplääjä mikä ei ole ikinä ajoissa töissä.
Täytyy kyllä mainita, että minulla on kokemusta keski-ikäisten naisten palkkaamisesta ja kyllä hekin osaavat puhelimen räpläyksen ja myöhästelyn... Kaikki on niin persoonasta kiinni! Hyviäkin tyyppejä kyllä löytyy.
Kannattaakin jättää ne amispölöt räpläämään puhelimiaan ja ottaa siihen kesätyöpaikkaan lukiolainen. Siitä jo tietää, että nuori on valinnut 3 vuodeksi pitkät päivät, itsenäisen vastuun ja vaivannäön.