Työnhaku on kuin jotain talenttikisaa nykyään
Siis pitäisikö normaalin ihmisen jotenkin innostua esim. tämän tyyppisestä rekrykampanjasta: https://www.solteq.com/fi/tyonhakijat/sltq100/ ? Miksi tuntuu, että nykyään työpaikan saamisessa merkkaa ihan muut avut kuin asiaosaaminen? Miten olis vaan osaaja tekemään työt, ei joku ninja taikuroimaan kasvua. Ihme sirkustelua...
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Siis HYI V*TTU! :'D Voisko joku tosiaan kertoa, että mikä työnantajia nykyään vaivaa? Täysin epäolennaisiin asioihin kiinnitetään hakijoiden valinnassa huomiota. Kuka itsensä ja osaamisensa vakavasti ottava tuollaiseenkaan paikkaan viitsii edes hakea?
Joo mutta ei saa ottaa itseään vakavasti! Eikä sillä osaamisellakaan nyt niin väliä! Pääasia että kaikilla on hauskaa ja mukavaa ;D
Solteqilta en tilaisi mitään. Luottamus meni. Mainehan tällaisessa pelleilyssä kärsii. Saa sellaisen kuvan, että yrityksessä keskitytään kaikkeen muuhun kuin työntekoon.
Olen työnantaja ja mulle tuli heti mielikuva, että yritys tarjoaa hakijalle mahdollisuuden "olla oman elämänsä tähti" (minä voin olla sitä ihan ilman työpaikkaa tuossa yrityksessäkin) ja sen vuoksi ilmoituksessa ei tarvitse erikseen mainita, että palkkahan ei päätä huimaa. Olethan sentään oman elämäsi tähti!!! Eivät nuo sivun alalaidassa olevat työpaikatkaan nyt mitään sen ihmeellisempiä ole kuin muissakaan alan yrityksissä. En viitsi selvittää, mikä on ko yrityksen liikevoitto, jos nyt on tarkoitus palkata 100 uutta työntekijä. 8 miljoonaa pitäisi olla uusista työntekijöistä aiheutuviin kuluihin edes 4000 € kuukausipalkalla ja keskinkertaiseen tulokseen sen jälkeen pääsisi noin 100 000 € liikevoitolla per työntekijä. Hype hype!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa kyllä karsiutuu tehokkaasti kaikki huumoritajuttomat tosikot, jotka eivät sopeudu siihen yrityskulttuuriin.
Solteq kämmäsi muutama vuosi sitten maksupäätteissä olikohan K-marketin kassoilla. Veloitukset meni miten sattuu. Huumorintajua tarvitaan.
Solteq ohjelmistovirhe haulla löytyy. Antoi peräti ilmaiseksi ostokset. Mahtoi kauppiaita naurattaa, ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon just tollanen hauska pelle ja todellakin oman elämäni tähti, aivan huipputyyppi! Koulutusta ei ole mutta se on varmaan tuolle firmalle ihan toisarvoinen asia.
Meinaat ettei ihminen voi olla yhtäaikaa huumorintajuinen ja koulutettu?
Lisää tuohon se että roikkuu päivät trollaamassa tällä palstalla niin eiköhän yhtälö ala olla mahdoton.
Jotkut teinit 8 laulutaidolla varmaan yrittää. Silloin vielä on uskoa, et susta on tähdeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa kyllä karsiutuu tehokkaasti kaikki huumoritajuttomat tosikot, jotka eivät sopeudu siihen yrityskulttuuriin.
Solteq kämmäsi muutama vuosi sitten maksupäätteissä olikohan K-marketin kassoilla. Veloitukset meni miten sattuu. Huumorintajua tarvitaan.
Solteq ohjelmistovirhe haulla löytyy. Antoi peräti ilmaiseksi ostokset. Mahtoi kauppiaita naurattaa, ☺
Vähällä on päässeet jos vaan yhden virheen on tehneet vuosien mittaan. Johan suomen julkisten isojen järjestelmien tarjouskilpailuissa vaaditaan että pitää olla vähintään kolme totaalikatastrofia dokumentoituna ennen kuin pääsee tarjoamaan merkittävien järjestelmien toteutusta.
(vai oliko, siltä se ainakin tuntuu että tuollainen kriteeri löytyy)
Lähiajan kokemukset itseltä vastaavia. Lisäksi tuntuu että haussa on täydellinen ihminen ja kisassa ei voi voittaa. Esimerkkinä psykologiset arviolausunnot: Valittavista vaihtoehdoista voi valita vain yhden ja jos valitset että viihdyt ihmisten kanssa tai olet sosiaalinen niin johtopäätös on ettet kykene itsenäiseen työhön. Jos taas valitsee toisin, niin huomautetaan että sinun tulee kehittyä ryhmätyössä. Toisena esimerkkinä huolellisuutta arvostava nähdään sellaisena ettei kykenisi epävarmuudessa elämiseen. Ja toki virne naamalla tulee olla 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon just tollanen hauska pelle ja todellakin oman elämäni tähti, aivan huipputyyppi! Koulutusta ei ole mutta se on varmaan tuolle firmalle ihan toisarvoinen asia.
Meinaat ettei ihminen voi olla yhtäaikaa huumorintajuinen ja koulutettu?
Voi olla, mutta antaa aika naiivin ja epäluotettavan kuvan jos hoitaa miljoonien intressillä varustettuja asioita virnistellen ja läppää heittäen. Minulle antaa kuvan ihmisestä joka ei ota asiaansa vakavasti.
Mä hain työpaikkaa, jossa haettiin lähinnä asiakaspalvelijaa nettitiimiin melko epäselvällä ilmoituksella. Haastattelussa selvisi, että olisi pitänyt osata kuvankäsittely, markkinointi, olla innovatiivinen, luova, dynaaminen (keksi tähän lisäksi muita typeriä sanoja yritysmaailmasta asap) ja suhtautua työhön suurella intohimolla. Haastattelutilanteessa työnantaja ei osannut sanoa mitään palkasta, ei tarkalleen tehtävän kuvasta, ei työajoista, ei mistään. Mun olisi pitänyt siinä tunnissa antaa kaikkeni, mutta työnantajan ei mitään. Tätä on nykypäivän työelämä, jännä että osa putoaa siitä pois väkisinkin.
Kukaanhan ei pakota hakemaan firmaan, joka ei mielytä tai tunnu omalta. IT-ala on nykyään sen verran kilpailtu, stressaava ja ihmisistä mehut vievä, että ilman huumorintajua ei vain jaksa tai pärjää. Ja hyvä tuo on todeta ja työnhaun yhteydessä, niin säästyy kaikkien aika.
Kaikki alat ovat kilpailtuja. Kertoo enemmän yrityksestä kuin alasta tällainen pelleily.
Vau, veikkaan, että täällä kommentoijissa on tasan nolla ihmistä, joilla olisi edes mahdollisuus hakea tuollaiseen työpaikkaan, missä vissiin tarvitaan huumoria ja jonkinlaista älyllistä toimintaa
Vierailija kirjoitti:
Moi, Janne Kataja!
Vierailija kirjoitti:
Vau, veikkaan, että täällä kommentoijissa on tasan nolla ihmistä, joilla olisi edes mahdollisuus hakea tuollaiseen työpaikkaan, missä vissiin tarvitaan huumoria ja jonkinlaista älyllistä toimintaa
Voisin kyllä hakea mutta olisi ajan tuhlausta. 53+ on liian vanha saamaan nykysuomessa töitä varsinkaan it-alalta jos ei ole suhteita valmiiksi firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alat ovat kilpailtuja. Kertoo enemmän yrityksestä kuin alasta tällainen pelleily.
Tässä tapauksessa arvostan sitä että ne hakevat itse sen sijaan että laittaisivat jonkun noista muutamasta it-alan rekryfirmasta hakemaan puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää olla kaunis ja missin mitoissa oleva parikymppinen jolla on rutkasti työkokemusta saadakseen töitä.
Työnantajilla kun on vara valita nyky päivänä.
Tämä. Ihan samanlainen yhtälö, kuin haluta asua suurkaupungin keskustassa, järven rannalla ja luonnon läheisyydessä.
Parikymppisellä, siis kauniilla, hakijalla vähintään ekonomin tutkinto ja työkokemusta ulkomaita myöten. ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi, Janne Kataja!
Morjens vaan, mutta kommentti ei ollut minun :)
Mulla on tällä hetkellä Hirviniemen kanssa asiat niin hyvin, että hallitaan toosan parasta katseluaikaa 96%sesti :D Ei tartte mihinkään haastatteluihin lähtee. Ja saadaan kimppaan aina "hyvät veljet", kuten Hedberg ja Palsanmäki yms yms yms, mukaan kun entinen ohjelma loppuu.
Aiomme roikkua noissa hommissa vielä ainakin 30 vuotta. Ilmaista rahaa, Akukin reissaa maailmanympäri tuosta noin vain, ja liksoilla ostaa omakotitalon ja mersun. Ja totta puhuen paskaläppää heittämällä tienaa ihan tolkuttomasti. Mitä nyt välillä palaa loppuun. Mutta lataamon keikastakin voi antaa haastattelun, ja saa säälipisteitä.
Jopa Thaimaan matkaraportoinnista saatiin parikyttonnii ja siitä tehdään elokuva. Aku jo väsäsi lentokentällä kässärin. Pääosissa Nina Lahtinen, MINÄ, AKU ja meidän skideillä stuntit. Jatkosarjakin tulee. Köyhät ne töitä hakee :D
Vittu mitä ruikutista. Valitatte ku ette saa duunia ess kaipan kassalta ku ootte luusereita ja puratte pahaa oloa täällä johonki työpaiklailmotukseen. Hyvin menee urpot.