Merkonomi, talous -ja toimistopalvelut kokemuksia?
Onko täällä ketään joka olisi suorittanut kyseisen tutkinnon? Mitä teet konkreettisesti työksesi? Tarvitseeko opiskeuluissa paljon matematiikkaa ja onko se hankalaa? Millaisissa työharjoittelupaikoissa olet ollut ja mitä olet tehnyt?
Kommentit (11)
Jonkin verran pitää ymmärtää perus matemaattisia kaavoja, mutta niitä käytetään opinnoissa niin paljon että kyllä ne osaat sitten opintojen päätyttyä unissasikin.
Oikeastaan kokoajan meillä oli vaan sitä excelin näpyttämistä, muutamaa kirjanpito-ohjelmaa jossa myös reskontra- ja palkanlaskentaohjelmistot.
Työllistymisestä en tiedä koska en suorittanut loppuun, sillä siirryin ammattikorkeaan. Harjoittelupaikkoja oli ainakin mahdottoman tuntuista löytää, sai satoja hakemuksia ja viestejä lähettää.
Olen suorittanut kyseisen tutkinnon. Nyt olen työtön, alan paikkoja on tosi vähän. Matematiikka on lähinnä yhteenlaskua ja prosenttilaskuja. Kirjanpidossa pitää osata kirjata oikeat luvut oikeihin paikkoihin. Harjoittelupaikkoja oli tosi vaikea löytää koko luokalla. Nykyajan kiireinen työelämä tekee sen, että ei missään kenelläkään ole omien töidensä ohella aikaa opastaa ja valvoa jotain aloittelijaa. Jos nyt päättäisin, opiskelisin jonkun muun alan.
Ap, katoava ammatti, koneet korvaa.
Valmistuin keväällä-14 loistavilla arvosanoilla, mutta niin vain kävi, että pitkäaikaistyöttömänä tässä ollaan. Alan paikkoja on kyllä ihan kivasti ollut avoinna, mutta niihen haetaan lähes poikkeuksetta hyvin kokeneita henkilöitä. Pelkkien harjoittelupaikkojen löytyminen oli todella vaikeaa. Matematiikan vaativuutta en osaa arvioida, koska olen itse siinä tosi hyvä. Omasta mielestäni taso oli todella helppo.
Itse olen taloushallinnon merkonomi eli enemmän sinne kirjanpitopuolelle suuntautunut. Töitä sain jo opiskeluaikana koulukanslistina. Mielestäni opinnot antoivat monipuolisen pohjan. Itse en kirjanpitopuolella ole ollut eli työllistyin sossuun etuuskäsittelyyn ja nyt vaihtanut tietopalvelupuolelle. Kelan etuuskäsittelyssä pääosin merkonomeja. Tradenomeja varmaan myös, mutta amk suorittaneet ehkä haluavat mennä parempi palkkaisiin hommiin jos vaan pääsevät, kun tekijöitä paljon ja paikkoja vähän. Niin ja itse en mitään erikoismatikkaa ole missään tarvinnut.
Rekrytoijana toimineena EN SUOSITTELE perus toimistohommia, koska hakijoita on PALJON vapaana. Avaat vaikka perus toimistotyöntekijän paikan ilman erityisvaatimuksia yleiseen hakuun niin sähköpostit ja puhelimet huutaa hoosiannaa. Sinulla täytyy olla joku erityistaito esimerkiksi BI:n tai Big Data:n saralla tai muuten se isotissisin blondi tai tekoäly vie paikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijana toimineena EN SUOSITTELE perus toimistohommia, koska hakijoita on PALJON vapaana. Avaat vaikka perus toimistotyöntekijän paikan ilman erityisvaatimuksia yleiseen hakuun niin sähköpostit ja puhelimet huutaa hoosiannaa. Sinulla täytyy olla joku erityistaito esimerkiksi BI:n tai Big Data:n saralla tai muuten se isotissisin blondi tai tekoäly vie paikkasi.
Mitä suosittelet?
Ei merkonomeja enää arvosteta. Pari vuotta sitten olin työhaastattelussa ja haastattelija totesi melkein nauraen "ai, koulutetaanko niitäkin vielä". Oli kyllä mielestäni asiaton kommentti, mutta tajusin vasta kotona, että olisi tarvinnut puolustautua.
En työllistynyt merkonomina, nyt opiskelen tradenomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei merkonomeja enää arvosteta. Pari vuotta sitten olin työhaastattelussa ja haastattelija totesi melkein nauraen "ai, koulutetaanko niitäkin vielä". Oli kyllä mielestäni asiaton kommentti, mutta tajusin vasta kotona, että olisi tarvinnut puolustautua.
En työllistynyt merkonomina, nyt opiskelen tradenomiksi.
Onko merkonomista eteneminen tradenomiksi helppoa?
Pitää osata soittaa IT-helppiin joka sitten tekee työn puolestasi.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä