Pojan näkö heikentynyt 1,5 diopterilla vuodessa..
Eli -3,25 oli aiemmin ja tänään tuli lukemat -5. Kokemuksia moisesta, voiko olla ns normaalia vai jotain pahempaa taustalla? silmänpohjakuvaus näytti ookoolta vaikkei se hirmu isoa aluetta kuvannutkaan ja jokin sarveiskalvon paksuustutkimus optikon tekemänä näytti että olisi ok. Silmälääkärillekö vaiko "vain" uusien lasien ostoon? ja piilareiden kai myös..
Kommentit (14)
Toi on aika tavallista varsinkin tietyissä ikävaiheissa (juuri enenen koulun alkua ja murrosiässä). Jos ei ole muita oireita, kaksiskuvia, näkökenttäpuutoksia tms., ei välttämättä tarvi mennä lääkäriin. Toisaalta kyllä ne lapset olisi hyvä käyttää silmälääkärillä tarkastettavana muutaman vuoden välein.
Normaalia. Itse sain lasit 8-vuotiaana. Silloin näkö oli -2,75. Tasasesti huononi kunnes 18-vuotiaana oli -10. Nyt 35-vuotiaana sama -10.
Parhaillaan vuodessa meni 2,00 huonommaksi. Optikko sanoi että kun pituuskasvu loppuu, niin huononeminen pysähty.
Minkä ikäinen poika? Meillä myös pojalla heikentynyt nopeasti ja nyt -4. Silmälääkärillä käytiin ja puolen vuoden sisällä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen poika? Meillä myös pojalla heikentynyt nopeasti ja nyt -4. Silmälääkärillä käytiin ja puolen vuoden sisällä uudelleen.
Miksi menitte silmälääkärille ja mitäs hän tuumasi? poika on nyt 9-luokalla, entä teillä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Itse sain lasit 8-vuotiaana. Silloin näkö oli -2,75. Tasasesti huononi kunnes 18-vuotiaana oli -10. Nyt 35-vuotiaana sama -10.
Parhaillaan vuodessa meni 2,00 huonommaksi. Optikko sanoi että kun pituuskasvu loppuu, niin huononeminen pysähty.
Et ole laserointia harkinnut? en kyllä itsekään ja samanlainen historia on näössä kuin sulla. Luulen, että poika operoi silmänsä joskus 2kymppisenä ja hankkii pian piilarit..
ap
Vierailija kirjoitti:
Kohta se on sokee. Harmi.
No, pienempi paha sekin olisi kuin tulla sinun kaltaiseksesi. Mulkkua uuttavuotta sulle!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menitte silmälääkärille ja mitäs hän tuumasi? poika on nyt 9-luokalla, entä teillä?
ap
Poika on siinä iässä, että lasit on huono juttu. Eikä hän suostu pitämään laseja koulussa. Ajattelimme hankkia hänelle piilolinssit. Näkö on huonontunut nopeasti. Terveydehoitaja tarkasti näön ja hänen suosituksesta menimme silmälääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin kesällä, että 10 vuoden sisään loppuu huonominen... Olen 34v. 18-vuotiaana oli -6, 30-vuotiaana -7,5 ja nyt -8. Toivon tosiaan, että ei huonone enää. Minäkin sain lasit 8-vuotiaana.
Mulla oli ekat lasit -2,50, toiset vuoden kuluttua -5,50 ja nyt siitä 45 vuoden kuluttua -6 ja -5,75. Hajataittoa ja ikänäköä lisäksi. Käsittääkseni silloin kun nuori on kasvuvaiheessa, miinus voi lisääntyä hyvinkin reipasta tahtia, mutta pysähtyy sitten.
Kannattaa muuten varoa, ettei näköä ylikorjata, koska se nopeuttaa huononemista. Jotkut optikot vetävät korjaukset ihan tappiin, vaikka ei saisi. Jos on paljon koneella, kannattaa pitää erikseen päätelasit, joissa vähän vähemmän miinusta.
.