Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jos on tehty ennakollinen lasu

Vierailija
02.01.2017 |

niin koska sosiaalityöntekijät tulevat kylään synnytyksen jälkeen? Joutuuko siinä sitten alapää kipeänä sossuja kahvittelemaan vai voiko käynnin sopia esim parin viikon päähän synnytyksestä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, riippuu ihan syystä. Voi olla, että joudut tapaamaan sossit jo synnärillä, jos edes pääset sieltä vauvan kanssa lähtemään. Riippuu aivan syystä.

Vierailija
2/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit, jos ei ole mitään hälyyttävää tilannetta tai syytä mistä se ennakoiva lasu on tehty.

T. Ennakoitu lasu minullakin ja vauva 6kk sekä asiat todella hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä mistä syystä se lasu on. Voi olla, ettet lasta saa kotiin laitokselta. Jos se ongelma on vaikka huumeiden käyttö tai asunnottomuus, niin mitäs luulet selviätkö kahvitteluilla?

Vierailija
4/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolla tulevat moikkaamaan

Vierailija
5/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmänä kysyn miksi tuollainen ennakoiva lasu? Mitä tarkoittaa?

Vierailija
6/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tehdään, jos odottavan äidin elämäntilanne ei ole tasapainoinen tai on paljon ollut ongelmia tms. Eli sostoimi tukee ja on läsnä odottavan äidin elämässä ja vauvan syntymän jälkeen arvioivat tilannetta myös tasaisin väliajoin.

Vierailija
7/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä mistä syystä se lasu on. Voi olla, ettet lasta saa kotiin laitokselta. Jos se ongelma on vaikka huumeiden käyttö tai asunnottomuus, niin mitäs luulet selviätkö kahvitteluilla?

No jos kyse on siitä, että on ollut joskus aikanaan psyykehoidossa sairauden takia? Eihän nyt sen takia sossut ketään estä synnäriltä lapsen kanssa lähtemästä.

Vierailija
8/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tehdään, jos odottavan äidin elämäntilanne ei ole tasapainoinen tai on paljon ollut ongelmia tms. Eli sostoimi tukee ja on läsnä odottavan äidin elämässä ja vauvan syntymän jälkeen arvioivat tilannetta myös tasaisin väliajoin.

Eli jos on menneisyydessä sairastanut esim masennuksen ja siitä parantunut, niin ei saakaan vietää normaalia perhe-elämää lapsen ja miehen kanssa vaan sossut käyvät alvariinsa katsomassa? Oikeasti?

Vierailija
9/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vievät suoraan osaltolta.

Vierailija
10/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos on menneisyydessä sairastanut esim masennuksen ja siitä parantunut, niin ei saakaan vietää normaalia perhe-elämää lapsen ja miehen kanssa vaan sossut käyvät alvariinsa katsomassa? Oikeasti?

Ei, vaan se todellakin riippyy tilanteesta ja siitä mikä tilanne on juuri sen hetkisessä elämässä. Eivät sossut ketään holhoamaan ala tai kyläile ilman aihetta. Jos vaikka parin käynnin perusteella toteavat, ettei aihetta ole enempään, niin se on siinä sitten. Mutta merkintä on kuitenkin olemassa jos tilanne huonontuisi tai sairastuu uudelleen ja helpommin pystytään auttamaan kun on papereissa olemassa kyseisen perheen tilanne. Psyykesairauksista kärsineet sairastuvat helpommin mm synnytyksenjälkeiseen masennukseen.

Vierailija
11/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne selvittävät ensin että onko ilmoitus edes aiheellinen. Jos joku esim. tekee nimettömästi ilmoituksen että odottava äiti on narkkari niin lasta ei todellakaan viedä synnäriltä jos huumeseulat ovatkin puhtaat.

Vierailija
12/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun minä synnytin, niin mulla oli huonekaveri, jonka tilannetta lastensuojelu kävi kattoittamassa jo synnärillä. Oli teiniäiti, joka oli karkaillut jostain laitoksesta ja tosi avoimesti puhui elämäntilanteestaan. Ymmärsin, että sossut tulevat olemaa elämässä tiiviisti mukana. Lastensuojelulla oli ilmeisesti huoli sekä äidistä että lapsesta.

Vierailija
13/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis naimisissa olevan työssäkäyvän/opiskelevan äidin, jonka puoliso on mukana lapsen saamisessa, täytyy kahvittaa sossuja useampaan kertaan tai odottaa käymistä synnärillä sen takia, että on menneisyydessä sairastanut ja hakenut siihen apua? Ei voi olla totta. Mitä ihmettä se sossu voi tehdä? Kaikki siivous- ja lastenhoitopalvelut saa myös ostettua, ei siinä sosiaalia tarvita. Ja jos äiti tarvitsee psyykkistä apua, hän voi käydä yksityisellä psykoterapeutilla. En minä ainakaan halua mitään kolmatta pyörää mun ja miehen suhteeseen (siis sosiaalitt tai perhett).

Vierailija
14/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooks ne hyvissä ajoin neuvolassa jos on tällainen huoli, vai ilmoittaako ne vaan ihan puskista synnytksen jälkeen että me nyt sitten ollaan tosi huolissaan ja aiotaan tulla käymään?

Vierailija
15/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis naimisissa olevan työssäkäyvän/opiskelevan äidin, jonka puoliso on mukana lapsen saamisessa, täytyy kahvittaa sossuja useampaan kertaan tai odottaa käymistä synnärillä sen takia, että on menneisyydessä sairastanut ja hakenut siihen apua? Ei voi olla totta. Mitä ihmettä se sossu voi tehdä? Kaikki siivous- ja lastenhoitopalvelut saa myös ostettua, ei siinä sosiaalia tarvita. Ja jos äiti tarvitsee psyykkistä apua, hän voi käydä yksityisellä psykoterapeutilla. En minä ainakaan halua mitään kolmatta pyörää mun ja miehen suhteeseen (siis sosiaalitt tai perhett).

Sossut tulevat kotiin ns varmistumaan tilanteesta, että kaikki on kuten asiaan kuuluu. Antavat tukea, arvioivat avun tarpeen, huolehtivat taloudellisesta turvallisuudesta eli toimeentulotukiasiat yms...

Kaikilla kun ei ole varaa mihinkään yksityisiin palveluihin, eikä ostaa palveluja isolla rahalla. Sitä varten on kunnalliset palvelut, eli sostyöntekijät ja perhetyöntekijät.

Vierailija
16/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta jää merkintä papereihin siksi ei kannata ikinä masennukseen apua hakea. Joudut sossun kyttäykseen sitten kun saat lapsia.

Vierailija
17/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka huolestuneita ollaan. Meillä ei kovin, joten kyselivät milloin sopii tulla ja halusin mahdollisimman nopeasti, joten kävivät ehkä noin reilu viikko lapsen syntymästä. Olin alkuraskaudessa psyk.hoidossa, joten siitä ennakollinen ilmoitus.

Vierailija
18/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuinka huolestuneita ollaan. Meillä ei kovin, joten kyselivät milloin sopii tulla ja halusin mahdollisimman nopeasti, joten kävivät ehkä noin reilu viikko lapsen syntymästä. Olin alkuraskaudessa psyk.hoidossa, joten siitä ennakollinen ilmoitus.

Mä olin suljetulla raskauden puolivälissä kun odotin esikoistani. Ei ennakoivaa lasu-ilmoitusta. Tämä olo ihan tällä vuosikymmmenellä. En tiedä vaihtelevatko käytännöt, vai oliko siihen joku muu syy.

Vierailija
19/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossut tulevat kotiin ns varmistumaan tilanteesta, että kaikki on kuten asiaan kuuluu. Antavat tukea, arvioivat avun tarpeen, huolehtivat taloudellisesta turvallisuudesta eli toimeentulotukiasiat yms...

Kaikilla kun ei ole varaa mihinkään yksityisiin palveluihin, eikä ostaa palveluja isolla rahalla. Sitä varten on kunnalliset palvelut, eli sostyöntekijät ja perhetyöntekijät.

Siis pelkästään sitä varten, että on joskus sairastunut? Ei kyllä tunnu hyvältä, että on leimattuna koko elämänsä. Mitä järkeä sitä on sitten parantua sairaudesta, kun senkin jälkeen kohdellaan kuin sairasta eikä saa normaalia avioelämää ja perhe-elämää elää puolisonsa kanssa?

Vierailija
20/43 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin suljetulla raskauden puolivälissä kun odotin esikoistani. Ei ennakoivaa lasu-ilmoitusta. Tämä olo ihan tällä vuosikymmmenellä. En tiedä vaihtelevatko käytännöt, vai oliko siihen joku muu syy.

Kertoivat, että velvollisuus tehdä ilmoitus. Olin psykoosissa. Sinun tilanteestasi en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi