TV1 NYT: Elossa 24h
Hattu päästä, kaikki terveydenhuollon ammattilaiset.
Kommentit (64)
Lisään vielä, että jos potilas menee elottomaksi tai tila muutoin huononee, niin hoitaja on siinä ensimmäisenä ottamassa tilanteen haltuun ja lääkäri voi pahimmillaan tulla minuutteja myöhemmin. Niin se elvytyskin onnistuu, vaikka lääkäri ei olekaan paikalla. Jäisi aika monet elvytykset tekemättä ilman hoitajia. 61
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mun lapsi oli teho-osastolla, niin ainakin silloin oli koko ajan hoitaja vieressä 24h. Se oli sydänteho Helsingissä.
Vaativimmat tarkkailtavat potilaat tarvitsevat vierihoitajan, joka ei saa jättää potilasta yksin hetkeksikään.
Monet suuren/ vaativan leikkauksen läpikäyneet joita ei enää hoideta teholla ja siirretään vuodeosastolle, mutta silti tarvitsevat vierihoitajan joka mittaa ja tarkkailee elintoimintoja.Mahtaa olla tylsää hommaa jos potilaskin on vielä tajuttomana/nukkumassa. Minä varmaan nukahtaisin istualteen viimeistään päiväruuan jälkeen jos pitäisi jotain tuollaista tehdä.
Olen ollut vuosia sitten vierihoitajana. Joskus tarkkailtavia potilaita oli kaksi, joskus yksi esim yhdfn hengen huoneessa. Vain yksi kymmenistä oli tajuton, muut hereillä ja suurin osa olivat sydänleikattuja tms. Seurantalaitteita ympärillä ja moni oli neljän hengen huoneessa yhtenä, joten ei ollut " puuduttavaa " työtä.
Olet kyllä niin väärässä 😀😀
Hoitajat ei joo leikkaa, eikä diagnosoi, mutta luuletko, että hoitajilla ei kerry kokemusta yhtä lailla kuin lääkäreillä? Monesti hoitajat tekevät ihan saman diagnoosin kuin lääkäri, vaikka eivät sitä saakaan potilaalle sanoa. Hoitajat tulkitsevat rtg kuvia ja ovat siinä monesti taitavampia kuin lääkärit. Hoitajat myös kipsaa, ei lääkärit. Hoitajat eivät päätä lääkehoidosta, mutta kyseenalaistavat jokaisen lääkemääräyksen ja usko tai älä, niin niissä on paljon virheitä. Syyn saaaä omille niskoille, jos määräyksen toteuttaa, vaikka se olisi virheellinen. Lisäksi kaikki muu potilaan kanssa tehtävä, rkg, vitaalit, vaipanvaihdot, haavanhoidot, vessatukset yms. Lääkärien työ on tärkeää ja arvokasta, mutta niin on hoitajankin.