Mielestäsi paras suomalainen elokuva?
Kommentit (124)
Jäniksen vuosi. On vaan niin hyvä tarina ihmisestä jolla tulee mitta täyteen.
Kulkuri ja joutsen. Upea musiikki, kohtuullisen hyvin todellisuutta noudattava tarina ja pääosien näyttelijät ovat hyvinkin roolihahmojensa näköisiä.
Laineen tuntematon sotilas on monumenttaalinen, kaikkien aikojen ylivoimaisesti paras suom. elokuva.
En osaa nimetä yhtä, koska parhaimmatkaan suomalaiset eivät hakkaa ulkomaisia mestariteoksia. Mutta musta nämä on hyviä:
Kaurismäki: Valehtelija
Bergroth: Skavabölen pojat
Kassila: Komisario Palmun erehdys
Pakkasvirta: Kesäkapina
Laine: Tuntematon sotilas
Kaasua, komisario Palmu. Elokuva ajalta, jolloin vielä tiedettiin, miten tehdä hyviä elokuvia. Matti Kassilan hieno ohjaus, mielenkiintoisia kuvallisia ja äänellisiä (mm. musiikin käyttö) kikkoja tunnelman luomiseen ja tarinan kertomiseen, ja ennen kaikkea loistavat näyttelijät, varsinkin Pentti Siimeksen erinomainen rooli Kurt Kuurnana ansaitsee muistamisen.
Häjyt.
Se oli ensimmäinen kotimainen elokuva, joka kolahti. Siitä lähtien olen katsonut kotimaisia elokuvia enemmän. Ei silti häjyjen voittanutta.
Betoniyö: Synkkä, ahdistava, kaunis ja samalla puhdistava. Ei näytä eikä kuulosta ollenkaan suomalaiselta elokuvalta.
Edellämainittujen lisäksi Kaurismäen Varjoja paratiisissa on hyvä, vaikka ei ehkä paras. Pellonpään ja Outisen näytteleminen lähenee jo täydellisyyttä.
Hymyilevä mies. Hauska ja lämminhenkinen, muttei hömppä. Hieno kuvaus ja ohjaus, sympaattinen viesti/opetus.
Kaurismäen mies vailla menneisyyttä
Mika Kaurismäen Zombie ja kummitusjuna. Silu Seppälä tekee hienon pääroolin.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/15/1510-kino-suomi-zombie-ja-kummi…
Kyllä mä uusistakin tykkään: Nousukausi (!), Häjyt, Rukajärven tie jne.
Mutta onhan vanhoissa hohtoa. Komisario Palmut paitsi se vodkaa. Tuntematon Sotilas ja Niskavuoret esimerkiksi Heta on erinomainen. Vanhoissa kotimaisissa on paljon ihanan tunnelmallisia elokuvia ja pieni teennäisyys ei haittaa yhtään.
Häjyt, siksi koska olen itsekin pohjanmaalta kotoisin.