Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun valtimoiden verenvirtauksen mittaus?

Vierailija
01.01.2017 |

Onko teille muille tehty tämmöisiä mittauksia? Olen nyt neljännestä raskaana enkä ainakaan muista että olisi neljä vuotta sitten mittailtu tämmöisiä. Ensimmäisen kerran mitattiin rv 20 jolloin oli pientä "kuoppaa" oikealla puolella ja nyt rv32 oli molemmilla puolilla pienet kuopat. Vauva kasvaa alimmalla käyrällä koko ajan pikkuisena mutta kasvaa kuitenkin. Hänen virtauksensa sekä istukan virtaus on ollut hyvä. Liikkuu hyvin ja sydänkäyrä hyvä.
Mahtaako tuo valtimon verenvirtauksen suurentunut vastus olla vaan riski sairastua raskausmyrkytykseen vai jo oire? Toki minulla on kyllä verenpainetauti ja syön albetolia nyt 100mg 1x3 sekä primaspan 100mg päivittäin. Myrkytysoireita tai protskuja ei ole ollut.
Miettinyt vaan että onko tuo vaan joku Mikkelin keskussairaalan mittaus vai tehdäänkö sitä muuallakin? Mites teillä joilla mitattu ja ollut häikkää on raskaus mennyt?
(Toivoisin ettei siirretä palstan raskaus-osastolle koska siellä ei käy ketään ja minulla ei ole tunnuksia)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on mitattu joka kerta kun olen ultrassa käynyt. Ehkä siitä ei ole ollut puhetta, jos kaikki on ollut kunnossa.

Vierailija
2/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mittailtiin rv30 eteenpäin about viikoittain virtauksia. Aina tuli viikon päähän kontrolli, koska virtaus/vastus/mitälie x oli vähän koholla. Sit kontrollissa se virtaus oli OK, mutta joku toinen taas ei, ja taas kontrolliin... Verenpaine oli roimasti koholla mulla ja tarkkailtiin myös raskausmyrkytyksen varalta.

Vauva oli pieni ja laiha, siksi ylipäätään alettiin mittailla. Kasvoi koko ajan, mutta hiiiiiiiitaasti ja oli pituuteensa nähden liian laiha. Sanoivat, että jos kasvu loppuu täysin, synnytys käynnistetään/tehdään sektio.

Synnytys alkoi omia aikojaan ja vauva syntyi 37+1. Oli pikkuinen ja hoikka, 47cm ja 2590g, mutta terve ja hyvävointinen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni seurattiin. Alapaine oli noin 100, verenpainelääkitystä ei käynnistetty kunnes synnytyksen jälkeen sain näköhäiriöitä ja sain Albetol lääkityksen muutamaksi kuukaudeksi. Proteeiini oli loppuraskaudesta 1-2 liuskatäpällä plussalla.

Muutamaa päivää ennen LA:ta tehtiin vuorokausivirtsan proteiinimääritys, tämän jälkeen sain lähetteen käynnistykseen, joka päätyi sektioon. Lapsi oli syntyessään 2800 g painoinen, itse painoin 3200 g vaikka synnyin 4 viikkoa ennen LA:ta.

Istukkani ei toiminut kunnolla, vauvan painoarvio ultrassa oli muistaakseni 3300 g.

Vierailija
4/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ehkä se on sitten niin ettei ole ollut ennen häikkää. Olen nyt 35v tosiaan neljäs raskaus..Jos elimistö käy vähän kovemmilla kierroksilla.

Voi miten toivon että menee hyvin ja saan alakautta terveen vauvan. Toki käynnistetään ennen laskettua aikaa eikä haittaa yhtään.

Vierailija
5/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
7/7 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se verenpaine on nyt noussut viikon ajan niin että alapaine on koko ajan yli 90 paitsi levossa 80 paikkein. Lähtö arvona alapaine vähän yli 80. Pitääpä soittaa huomenna äitiyspolille käynnistä ja lääkityksen nostosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme