Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lutherin teesit 500 vuotta

Vierailija
01.01.2017 |

Jos ei joku huomannut niin tänä vuonna Lutherin teesien julkistamisesta tulee kuluneeksi 500 vuotta. Tämä on merkittävä tapahtuma sikäli että siitä alkoi länsimaisten demokratioiden kehittyminen. Luther oli alkujaan lakimiesopiskelija joka vastusti Paavin valtaa ja oli vähällä menettää henkensä kuten monet kannattajansa. Luther oli ensimmäisiä mediapersoonia joka käytti kirjapainoa levittäessään asiaansa. Kirkko on melkein ominut Lutherin mutta voi myös väittää että Luther käytti kirkkoa hyväkseen kerätessään sanomalleen kuulijoita. Joka tapauksessa protestanttinen maailmankäsitys mullisti Vatikaanikeskeisen maailman ja edesautti demokratioiden kehitystä. Jos on Saksassa liikkeellä kannatta vierailla Luther museossa Wittenbergissä. Siellä syntyy käsitys aivan erilaisesta Lutherista kuin jota Suomen kirkko yrittää meille kapea-alaisesti tuputtaa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne olis aika julkistaa uudestaan. Ainakin Suomen evlut kirkko on jo unohtanut ne.

Vierailija
2/5 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti tosiaan demokratiakehityksen, mutta turhaan sä maalaat siitä noin modernia tai visionääristä kuvaa. Lutherin mielestä oli ihan ok että ruhtinaat teurastivat kapinoivat maaorjat Saksan talonpoikaiskapinassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irja Askola on Suomen paavi ja väärä profeetta, onneksi jää eläkkeelle, pahempaa feministipullaa ei voi enää tulla tilalle eihän?

Vierailija
4/5 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luther oli antisemitisti ja se käy selvästi ilmi hänen kirjastaan Juutalaiset ja heidän valheensa (Von den Juden und Ihren Lugen):

”Minä olen juutalaisista kuullut ja lukenut paljon kertomuksia, jotka ovat tämän Kristuksen tuomion kanssa yhtäpitäviä: nimittäin miten he ovat kaivoja myrkyttäneet, tehneet salamurhia, lapsia varastaneet, kuten edellä on sanottu; samoin, että eräs juutalainen on lähettänyt eräälle toiselle juutalaiselle maan äärestä toiseen tuopilliseen kristitystä vuodatettua verta (…) kaikki on yhtäpitävää sen Kristuksen tuomion kanssa, että he ovat myrkyllisiä, vihaisia, kostonhimoisia, kavalia käärmeitä, salamurhaajia ja perkeleen lapsia, jotka salaisesti purevat ja tekevät vahinkoa, milloin eivät julkisesti kykene sitä tekemään. Sen vuoksi minä mielelläni tahtoisin heidän olevan siellä, missä ei ole ketään kristityitä” (s. 181-182).

https://www.kotimaa24.fi/blogit/martti-lutherin-naekemyksiae-juutalaisi…

Vierailija
5/5 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus kuullut sanottavan että jos Luther eläisi vielä nykyään niin se olisi mieluummin katolilainen kuin luterilainen. Sen verran kauas ovat nykyiset luterilaiset kirkot (varsinkin luterilaiseen maailmanliittoon kuuluvat kirkot joita on yli 100) ajautuneet Lutherin käsityksistä. Melkein kaikki niistä kannattavat naispappeutta, vihkivät eronneita ja sallivat ehkäisyn ja abortin mutta Luther itse ei hyväksynyt noista mitään. Katolisen kirkon kanta kyseisistä asioista sen sijaan on pysynyt muuttumattomana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä