Muita joilla pitkä ponnistusvaihe?
Ja onko siitä jäänyt jotain vaivaa? Itselläni oli suunnilleen 1,5 h ja siinä ajassa ja ähertämisessä puksahti pari ulkoista peräpukamaa, jotka aika ajoin vaivaa, esteettinen vaiva lähinnä kuitenkin vaikka kukapa tuonne perään niin tuijottaa että ne näkisi ;) Lisäksi musta tuntuu että " se" on väljempi ja vaikka jumppailen lantionpohjalihaksia niin tuntuu että ei vaan palaudu entiselleen.
Onko toivoa paremmasta vai jääköhän paikat tuolleen rampalleen? Täytyisi mennä papakokeeseen ja ottaa kierukkakin, mutta jotenkin olen sitä lykännyt kun tiedän että saan moitteita lääkäriltä ja ei varmaan usko että olen jumpannut.
Niin ja synnytyksestä on reilu vuosi aikaa.
Kommentit (8)
No meikäläisen ponnistus oli sen verran pitkä että täytyi ottaa imukuppi avuksi (ja siinäkin tehtiin kaksi epparia ja pari kertaa laitettiin imukuppi). Tuntui että alapään paraneminen kesti jo pitkään. Ja muistan sen kun joskus ekan kerran kävin uimassa ja vesi kulki esteittä sisään ja ulos alapäässä. Silloin mietin että palautuukohan tuo lihaskunto koskaan... No palautuihan tuo, mutta yli vuosi meni minusta ennen kuin oli ihan kunnossa ja siihen tuntui eniten vaikuttaneen kyllä imetyksen lopetus. Imetyksen lopetuksesta meni jokunen kuukausi ja sitten vasta tuntui paikat olevan kunnossa.
Nyt kolmannen lapsen jälkeen uskon että kyllä tuo palautuu, vaikka löysyyttä ja virtsanpidätysongelmia on. Eiköhän tuo palaudu kun imetys joskus loppuu- tuntuu että nuo hormonitkin vaikuttavat. Tosin sanoihan tuo lääkäri viimeksi jälkitarkastuksessa että virtsarakko on laskeutunut.
Mietityttää siis imetätkö vielä tai onko imetyksen lopetuksesta ihan hetki aikaa? Voisiko tällä olla vielä merkitystä?
mutta peräpukamista sen verran että ulkoiset vaativat yleensä aina leikkauksen mutta sisäiset pukamat useimmiten hoituvat apteekista saatavilla tuotteilla, mm peräpuikoilla. apteekista kannattaa kysyä rohkeasti moisia.
Moikka! Mulla oli myös rankka synnytys ja siis repesin n. 30 tikin verran sieltä sun täältä. ja tuntui todellakin, ettei alapää enää koskaan voi palautua entiselleen sen rääkin jälkeen! No, aloitin lp-jumpan jo laitoksella, jotta veri alkoi kiertää siellä paremmin. Eihän siellä mitään tuntoa ollut, mutta kuhan supistelin, minkä jaksoin. Siitä eteenpäin tein pitkää sarjaa joka ilta kotona; voima- kestävyys ja nopesutreeniä ja n. 6kk synnytyksestä aloin todella huomata tuloksia. Minullakin sitä ennen varsinkin treenatessa (savate), lähinnä venytellessä, hyppiessä ja potkiessa tuntui, että jotain vain muljahtelee ' siellä' ja että ilmaa menee sisään tuosta vaan...karsea tunne. Vedessä ihan sama.
Nyt 1,9kk synnytyksestä ja olen entiselläni- onnekisi, sillä uusi koitos edessä kesällä!
Varaappa aika tk:n fysioterapiaan. He mittaavat lantiopohjasi kunnon siihen erikoistuneella laitteella. Jos todetaan, että lihaksissa on löysyyttä, voidaan asialle tehdä jotain! Mitään ei siis ole menetetty!
Myös esim. pissankarkailuun (lievään) on lääkkeitä. Niistä enempi tietoa gyneltä.
Äläkä mieti, mitä lääkärit sanovat alapäästäsi. Minulle neuvolalekuri tokaisi jälkitarkastuksessa, ettei ole eläissään pahempaa jälkeä nähnyt!
Mutta yleisesti ottaen he kyllä ovat nähneet jos jonkinlaista ' vehjettä' , joten sulla ei ole mitään häpeämistä!
sitruska
Mulla kesti ponnistusvaihe ekan lapsen kohdalla 5 min ja tokan kohdalla 1 min. Ja silti tuli molemmilla kerroilla ikävät peräpukamat! Synnytyksestä on ylihuomenna kuukausi ja alapää muuten jo aika kunnossa, mutta kakalla käynti on tuskaa noiden peräpukamien takia ja takapuolta (peräaukon luota) jomottelee pitkin päivää. Pitäis varmaan käydä apteekissa ostamassa jotain lääkettä/rasvaa niihin. Mulla ne tuntuu tossa peräaukon ulkopuolella eli on ilmeisesti sitten ulkoisia peräpukamia. Kakka juttu!
En osaa peräpukamista sanoa, kun mulla ne lähti pois ihan sillä apteekin voiteella. Tulevat kyllä joskus takaisinkin mutta aina se voide auttaa.
Kyllä vuodessa pitäisi jo alapäänkin olla kunnossa kun olet jumpannutkin. Pystytkö kuitenkin esim. pidättämään pissaa?.. ja onhan muitakin testejä joilla tietää onko lantionpohjanlihakset kunnossa, oletko kokeillut niitä?
Jos " paikat vaan ovat väljemmät vaikka varsinaiset lihakset ovat kunnossa?!
Ja fysioterapeuteilta ainakin löytyy laitteita, joilla voi testata osaako lantionpohjanlihaksia treenata ollenkaan oikein. Olisikohan gyneilläkin?
ja kivat pukamat siitä sain :P Hävisivät kyllä aika äkkiä ihan kotikonstein,eli suihkuttelemalla kylmällä vedellä.Kuukausia mulla oli paikat kipeinä ja kävely ei kovin kivaa ollut,välillä jo tuntui ettei kuntoon tule enää koskaan.Mutta nyt synnytyksestä on yli vuosi aikaa ja mielestäni olen kyllä palautunut ihan normaaliksi :)
Oliko teillä pukamat ulkona vai sisällä? Mulla on ulkona ja niitä ei kuulema saa pois kun leikkaamalla :/
Mä luulen että mulla alapäätä venytti se, että lapsi oli todella kauan siellä jumissa ennenkuin suostui tulemaan ulos. Jospa se tästä..
Ensimmäisen ponnistuksen meni n.1h10min ja toisen lapsen ponnistusvaihe n.50min.Tulihan niitä peräpukamiakin molemmissa;Kun olin viimeisillään ne puhkesivat liian painon vuoksi...Ponnistaessa lopullisesti.Sheriproctia antoivat synnärillä,ja sitä saa ilman reseptiäkin apteekista käsikauppatavarana.Olen saanut kyseisellä kuriin pukamapuolen.Lantionpohjanlihaksia tulee harjoitettua normaalisti n.100/krt/pv.,mutta joskus unohtuu...