Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kaupan kassoilla jonotusjärjestyksestä

Vierailija
31.12.2016 |

Muutaman kerran viime päivinä olen miettinyt, kenen vuoro on esim.kirjakaupan kassoilla,kun niitä on kaksi ja ihmisiä on kummallakin kassalla jonossa. Onko oikein, että kun toinen kassa tyhjenee, on viereisen jonon asiakkalla etuoikeus siirtyä kassalle ennen sivusta tulevaa asiakasta? Itsellä käynyt niin, että oma jono ei etene ja kun olen siirtymässä vieressä vapautuvalle kassalle, nenän edestä hönkää sivusta asiakas siihen kassalle. Miten on oikein menetellä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö siinäkin olla joku sääntö?  Eikö voisi käyttää ihan maalaisjärkeä ja hyvää käytöstä.

Vierailija
2/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei ole olemassa mitään sääntöä. Mikään sääntö ei myöskään kiellä etuilemasta jonossa. Ihan käytöstapojen ja oman harkinnan mukaan mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei ole olemassa mitään sääntöä. Mikään sääntö ei myöskään kiellä etuilemasta jonossa. Ihan käytöstapojen ja oman harkinnan mukaan mennään.

Totta kai voi olla niin röyhkeä kuin haluaa, mutta miten itse menettelet? Koet vääryyttä , kun muut vetää sivusta ohi, hiljaa vai sanot, että olen ollut jonossa ja on minun vuoroni.Nykyään ei enää välitetä muista, sehän se onkin.

Vierailija
4/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa pitäisi olla vaan yksi jono, josta aina ensimmäinen siirtyisi vapautuvalle kassalle.

Esittämässäsi tapauksessa olisin vain hiljaa. Hieman toki säälisin ihmistä, jolla on niin huonot käytöstavat, ettei ota huomion jo jonossa (vaikkakin eri kassalla) seisovia ihmisiä. Otan jonoissa yleensä aika rennosti, säästää hermoja.

Vierailija
5/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "etuoikeutta" sillä joka on jonottanut toisessa jonossa. Vapautuvalle kassalle menee ensimmäisenä se joka ehtii.

Vierailija
6/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaksi jonoa, jokainen etenee vuorollaan omassa jonossaan, mutta jonojen välillä ei seikkailla jonosta toiseen. Jos oot valinnut hitaan jonon, tough luck mutta itsepä valitsit.

Jos on yksi jono, siitä edetään aina seuraavalle vapautuvalle kassalle.

Vierailija
7/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi olla niin röyhkeä kuin haluaa, mutta miten itse menettelet? Koet vääryyttä , kun muut vetää sivusta ohi, hiljaa vai sanot, että olen ollut jonossa ja on minun vuoroni.Nykyään ei enää välitetä muista, sehän se onkin.

Annan kiireisempien mennä ensin. Olen mieluummin kynnysmatto kuin röyhkeä.

Vierailija
8/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä siinä on, että aina kun toinen jono näyttää liikkuvan nopeammin ja sitten vaihtaa siihen, niin sitten se lakkaakin vetämästä ja huomaat, että ei olisi kannattanut vaihtaa, että nyt se jono, josta lähdin, meneekin nopeammin? Jotenkin sitä ei koskaan pysty täysin optimoimaan, että missä jonossa olisi parasta seistä.

Vierailija
9/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kaksi jonoa, jokainen etenee vuorollaan omassa jonossaan, mutta jonojen välillä ei seikkailla jonosta toiseen. Jos oot valinnut hitaan jonon, tough luck mutta itsepä valitsit.

Jos on yksi jono, siitä edetään aina seuraavalle vapautuvalle kassalle.

Näin itsekin ajattelen. Ihmiset seisoo yhtenä jonona jonottamassa kahdelle kassalle, kun ei  mahdu pienen tilan vuoksi tekemään kahta isoa jonoa. Sitten sivusta höngitään pokkana muiden nenän edestä vapautuneelle kassalle. Näin Clas Ohlsonilla., kirjakaupoissa jne. kun kassaoja on vähän.  Siis huonoa käytöstä etuilijoilta. Siis: etulija, mene jonottamaan niin kuin me muutkin!!! ap

Vierailija
10/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä siinä on, että aina kun toinen jono näyttää liikkuvan nopeammin ja sitten vaihtaa siihen, niin sitten se lakkaakin vetämästä ja huomaat, että ei olisi kannattanut vaihtaa, että nyt se jono, josta lähdin, meneekin nopeammin? Jotenkin sitä ei koskaan pysty täysin optimoimaan, että missä jonossa olisi parasta seistä.

Näin se menee. Muuten vinkki markettien jonottajille: valitse nuori mieskassa. On ripeä toimissaan toisin kuin uumoilevat eukot. Tämän todennut lukemattomia kertoja,

Vierailija
11/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee. Muuten vinkki markettien jonottajille: valitse nuori mieskassa. On ripeä toimissaan toisin kuin uumoilevat eukot. Tämän todennut lukemattomia kertoja,

Kannattaa myös katsoa ettei jonossa ole vanhuksia tai vaatteita ostavia.

Vierailija
12/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee joka ehtii.

Joka jää paikalleen töljöttämään pitäkööt päänsä kiinni.

Vierailija
13/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai entäs jos uusi kassa avautuu ja kassaneiti huutaa, että tänne saa tulla. Onko vapautuneeseen kassaan oikeutettu jonon etupäässä vai takapäässä jonottavat. Joku sanoi täällä joskus, että viereisen kassan viimeinen jonottaja saa mennä ensimmäiseksi vapautuneelle kassalle.

Vierailija
14/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein tajua näitä, jotka muodostavat oman jonon eivätkä suostu jonottamaan siinä yhteisessä. Eilen näin tapahtui kahdesti. Ensin pikkupoika marssii jonon ohi tiskille ja jää siihen odottamaan, vaikka näkee, että vieressä on pitkä jono. On sitten ihan hämmästyksissään, kun se ainoa kassa ei häntä ota jonon väliin. Toisessa kaupassa seisoin toisena jonossa ja tämä nuori nainen päätti tyynesti, että hänpä ei jonota vaan menee siihen tiskin viereen notkumaan, kunnes myyjä hänet havaitsee. Onneksi myyjä tajusi, kuka oli ollut ensin eikä päässyt tämä jonon ohittelija minun eteeni. Valitettavasti pääsi sitten minun takanani olevan eteen, kun myyjä ei ollut varma, kuka oli ollut ensin eikä takana oleva viitsinyt tapella.

Miksi toimitte näin? Onko teistä oikeasti reilua, että pääsette ohittelemaan niitä kilttejä ihmiisiä, jotka jonottavat mukisematta eivätkä nosta meteliä, jos kiilaatte edelle? Kuinka röyhkeä ja itsekäs täytyy olla, että kokee tuollaisen käytöksen oikeudekseen?

Vierailija
15/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka ei halua siirtyä uuteen jonoon, jäävät siihen. Ja ne jotka haluavat, siirtyvät uuten jonoon järjestyksessä niin, että kauiten jonottanut ensimmäisenä. Harvemmin ne kohta kassalle pääsevät ees lähtee siirtymään. Kiilaaminen ei ole kiellettyä, mutta epäkohteliasta tietysti.

Vierailija
16/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka ei halua siirtyä uuteen jonoon, jäävät siihen. Ja ne jotka haluavat, siirtyvät uuten jonoon järjestyksessä niin, että kauiten jonottanut ensimmäisenä. Harvemmin ne kohta kassalle pääsevät ees lähtee siirtymään. Kiilaaminen ei ole kiellettyä, mutta epäkohteliasta tietysti.

Vaikka nyt ruokakaupassa, pitkä jono. Viereinen kassa aukeaa, niin totta kai sieltä voi mennä ne jonon VIIMEISET siihen kassalle. Jos oot seuraavien kolmen joukossa pääsemässä kassalle niin pysy vaan jonossas.

Vierailija
17/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä onnistun aina valitsemaan sen kassan, jossa joku mummo laskee kolikoita tai kassa jää jumiin tai jotain. Joten en jaksa koukkia

Vierailija
18/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nyt ruokakaupassa, pitkä jono. Viereinen kassa aukeaa, niin totta kai sieltä voi mennä ne jonon VIIMEISET siihen kassalle. Jos oot seuraavien kolmen joukossa pääsemässä kassalle niin pysy vaan jonossas.

Niin, jos jonossa on 7 ihmistä niin 3 viimeistä menevät uudelle kassalle JÄRJESTYKSESSÄ kauiten odottanut ensin

Vierailija
19/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole aikaa jäädä arpomaan. Vaikka on useampi kassa ja jono, menen tietenkin nopeasti ensimmäiselle vapautuvalle kassalle.

Vierailija
20/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te hauskoja ikiomien sääntöjenne kanssa, täytyy sanoa! ;)

Missä noita sääntöjä voisi opiskella?

Tämänkö takia maateilläkin muodostuu hitaammin ajavan perään pitkiä jonoja "ohitusvuoroineen". Sitten kun ensimmäinen ohitusvuorolainen tuhlaa ohituspaikkoja niin soitellaan torvea sille joka jonon perältä tulee ja pyyhkäisee koko jonon ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän