Esikoislestadiolainen vastailee hetken jos jollakin kysyttävää :)
Kommentit (14)
mitä ns sääntöjä teil on...saaks teil olla telkkarii yms..saattex te maikata yms
Kysymyksesi voisi varmaan vääntää muotoon, käytäkö ehkäisyä :) Kyllä käytän tälle hetkellä. En pidä ehkäisyn käyttöä syntinä käytettynä harkitusti avioliitossa.
mutta nämä eivät ole mitään sääntöjä. Toiset noudattavat niitä tiukemmin kuin toiset. Seurakunnan linja ei ole läheskään yhtä yhtenäinen kuin vanhoillisilla.
Meikkaamista ei pidetä seurakunnassamme yleisesti kovin hyvänä tapana ja useimmat eivät värjää hiuksia eivätkä juurikaan käytä koruja. Telkkarista tulevista vahingollisista ohjelmista meillä varoitellaan ja suurimmalla osalla ei ole televisiota. siinä nyt jotakin näistä tavoista...
ai hiustenvärjäys..
pidät ehkäisyä syntinä tai et, niin sitä se silti on, tiedät sen varmaan ihan hyvin mutta haluat vain sallia sen silti.
Mä ajattelen, että Jeesukseen uskovien seurakunta on Kristuksen morsian. Ei hänellä muuta vaimoa voi olla.
koska se on ns. turhaa koreutta. Itse en pidä koruja syntinä, paitsi lävistyskoruja.
Miksei voisi olla vaimoa, vaikka on seurakunta?
Sen vaimo ei ainakaan meikannut eikä käynyt kampaajalla, eikä käyttänyt koruja.
Eikä niillä ollut telkkariakaan, eikä ne käyttäneet ehkäisyä, eivät hyväksyneet esiaviollista seksiä jne.
Mutta kovin olivat onnellisia ihmisiä.
pelastamaan meitä ihmisiä. Se oli hänen tehtävänsä.
Tämän paremmin en osaa tähän kysymykseen vastata. Se on vähän sama kuin kysyisi että miksei Jumalalla ole vaimoa :) Koska Jeesus paitsi ihminen, myös Jumala.
En tiedä, kumpi erosi kummasta. En kovin hyvin tunne vanhoillisten oppia, mutta suurin ero lienee siinä, että heidän seurakunnastaan ihmisiä käsittääkseni voidaan erottaa. Meidän seurakunnastamme ei ketään karkoteta. Korjatkaa jos olen väärässä.
kun googlettaa lestadiolaisuusinfo, niin löytyy.
Entä tupakkaa? Käyttekö leffassa?
Miksi et halua lisää lapsia?
Kiitos vastauksista, olenkin aina halunnut tietää teistä enemmän !
seurakunnastaan.
Vierailija:
En tiedä, kumpi erosi kummasta. En kovin hyvin tunne vanhoillisten oppia, mutta suurin ero lienee siinä, että heidän seurakunnastaan ihmisiä käsittääkseni voidaan erottaa. Meidän seurakunnastamme ei ketään karkoteta. Korjatkaa jos olen väärässä.
Pienempi herätysliike kuin vanhoillislestadiolaiset.