Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuatko, että vastuu koirasi käytöksestä on SINULLA ITSELLÄSI?

Vierailija
31.12.2016 |

...Ei vastaantulijalla! Lyhyen ajan sisällä on nyt tullut oman koirani kanssa lenkkeillessäni vastaan kaksi tapausta, jossa 'munanjatkerotuista' koiraa taluttava vastaantulija käskee minua kiertämään toista kautta, koska ei itse hallitse koiraansa. Kaukaa jo, pää punaisena ja suu vaahdossa huudetaan koiran rähinän yli "mulla on tässä 60 kiloa koiraa, kääntykää takaisin ja kiertäkää jostain muualta!". Ja sitten kun huomautan, että kadulla/metsäpolulla on muillakin oikeus kulkea, niin alkaa kysely "no otatko sinä vastuun jos tämä koira käy kimppuusi?". Haloo ihmiset! Jos sinulla on aggressiivinen koira, jota et jaksa pidellä ja jota et voi estää hyökkäämästä vastaantulijan kimppuun, niin se olet SINÄ, joka kiertelee pitkin pusikoita ja vähän käytettyjä reittejä, eivät ne muut koiranulkoiluttajat! Mitä oikein liikkuu päässäsi kun vaadit kaikkia väistymään sinun ja vaarallisen koirasi tieltä, vai liikkuuko mitään?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Vierailija
2/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Olen 30 vuotta ja koirien kanssa latuja ikäni kierrellyt. Koskaan ei ole tullut tuollaista vastaan. 

Itselläni on 5 kiloinen koira joka on mallia räksy koska sen kimppuun on hyökätty kahdesti. Jos joku tulee vastaan, kierrän itse kauempaa tai vaihdan suuntaa. Tai käännän selkäni vastaantulijoille ja käskytän/palkkaan omaa koiraa. Ei siksi etten jaksaisi sitä pitää, mutta en halua että koirani mahd. provosoisi toista koiraa jolloin saattaa syntyä jokin tilanne. Ja se kaukaa kiertäminen/ sivuun meneminen myös rauhoittaa omaa koiraa, jolloin se ei välttämättä räksy ollenkaan. Tämä taas tuntuu olevan monelle ongelma. Tullaan perässä tai päästetään oma koira pitkälle narulle "moikkaamaan". Tai jäädään siihen mun selän taakse tuijottamaan. En sano mitään koska periaatteessa kaikilla on siihen oikeus, mutta en ymmärrä miksi ei jokainen voi omalla toiminnallaan edesauttaa mahdollisimman sujuvia ohituksia. Otetaan oma koira sivulle ja mennään ohi, siis ei tarvitse edes kiertää mistään, mutta ei tarttis ihan kylkeen jäädä. Noin itse toimin, jos huomaan että toisella on narun päässä hankala tapaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai koiranomistajalla on oikeus vaatia koko väylä koiralleen ja "hänen" koiranpaskoillensa. Onhan "hän" maailman lutuisin koira.

Vierailija
4/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan kiertäkää te aggressiivisten koirien omistajat toista reittiä ihan itse. Tai pysykää kotona. Lapsillekin parempi kun ei tule vastaan vihaista koiraa sekä vieläkin vihaisemman ja hermostuneemman oloista omistajaa.

Vierailija
5/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon reippaasti, että älä kiitos päästä koiraasi noin lähelle jos joku laskee koiran pitkällä hihnalla oman koirani luokse. Koirani kimppuun on monta kertaa hyökännyt toinen koira lenkillä ja nykyään se on alkanut pelätä toisia koiria tästä syystä. Räksytystä se ei harrasta ja haluan että ohitukset sujuvat rauhallisesti, minkä vuoksi emme moikkaile lenkillä toisia koiria. Jos vastaantulevan koiran omistaja on niin töykeä, että päästää kysymättä koiran luoksemme niin en välitä pahoittaako hän mielensä kun pyydän häntä olemaan tekemättä niin. Eilen suututin erään ihmisen pyytämällä häntä olemaan päästämättä koiraansa luoksemme, hän oli sitä mieltä että kaikki koirat tykkäävät toisista koirista ja hermostui kun kerroin että näin ei todellakaan ole kaikkien kohdalla.

AP on kyllä tavannut vielä hullumpia koiranomistajia kun minä, vaikka luulin nähneeni jo kaikki temput :D eräs koiranomistaja kyllä toivotti minut painumaan helvettiin kun pyysin häntä ottamaan irti olevat koiransa kiinni pois kimpustamme. Hänen mielestään julkisella paikalla koirien irtipito (ihan lähistöllä oli mm. vilkasliikenteinen tie sekä uimaranta) on hyväksyttävää ja laki on vaan laki eikä siitä käytännössä tarvitse välittää. Harmittaa kun tällaisia tapauksia riehuu menemään koiran kanssa, näistä kärsivät kaikki koiranomistajat kun osa ei osaa käyttäytyä.

Vierailija
6/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo itse törmännyt vielä tollaiseen. Oma koira ei ole mitenkään aggressiivinen mutta esim jos joku tekee äkkinäisen liikkeen omistajan lähellä niin se yrittää kaataa tai mennä päälle. Hävetti hippuse kun käveltiin normaalisti kadulla ja joku mies oli menossa ohi ja hän liukastui just meidän kohdalla ja tietty koira yritti mennä sen päälle makaamaa?? Sit vaa pitelen sitä siinä etutassut ilmassa ja mies katsoo ihmeissään. Muttajoo oman koiran kohdalla se on sellaista puolustamista varmaan. Ikinä oo ketään purrut. Mutta sen tietää että jos joku juoksee tai pyöräilee ohi sitä täytyy pitää kunnolla kiinni ja aivan kiinni itessä kun se saattaa pitää heitä uhkana. Ja ihan labradorinnoutaja on eikä mikään sellainen rotu mille tuo on tyypillistä.

Mutta totta. Se on koiran omistajan vastuulla pitää huoli siitä ettei koira uhkaa ketään. Vahinkoja nyt voi sattua mutta niitäkin voi ehkäistä.

Vierailija
7/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, olen itsekin omistanut koiria 20 vuotta, ja luulin tällaisten tapausten olevan urbaanilegendaa... Tällä samalla alueellakin olen asunut jo vuosia, mutta vasta viime aikoina olen alkanut liikkua aamuhämärissä, jolloin nämä hullut tuntuvat olevan liikkeellä, koska aiemmin eivät ole nämä tapaukset tulleet tällä alueella vastaan. Ja ihan tiedoksi, en todellakaan päästä koiraani toisten koirien lähelle ohittaessa, ja vihaan itsekin ihmisiä jotka niin tekevät. Yhden vastaajan kertomalla tavalla koiraansa tiensivussa palkkaavat ohitan reippaasti, mutta silloin kyllä pysähdyn itsekin, kun vastaan tulee maahan heittäytyviä koiria, koska ne yleensä hyökkäävät ollessamme kohdalla, jolloin omistaja toteaa iloisesti "tämä on vain niin leikkisä!". Vapaana olevien koirien omistajat yleensä sentään tajuavat pahoitella jos koiransa ei annakaan kiinni (joitakin pelottavia poikkeuksia lukuunottamatta...), mutta näiden remmissä kurkku suorana räyhäävien 'tappajakoirien' omistajat tuntuvat vain raivostuvan, jos heidän vuokseen ei suostu kääntymään 180 astetta ja kiertämään muualta.

Vierailija
8/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan. Minulla ei onneksi ole vihaista koiraa, eikä munanjatkerotuista. Äänekäs se on kyllä, koska joku vatipää edellisistä omistajista ei ole jaksanut puuttua remmirähjäykseen, mutta itse olen saanut sen noin suurinpiirtein poies. Piuaa ja näin juoksujen aikaan saa olla tarkkana ettei ala riehua, mutta yleensä ohittaa siististi.

En päästä tervehtimään, enkä Salli kenenkään tervehtiä sitä, koska mukanani on kaksi lasta.

Samoin ihmisten, varsinkin lapsien ilman aikuisia on aivan turha tulla kyselemään "saako silittää". Ei saa.

Onneksi tällä kylällä ei ole tuollaisia. Käskisin kävelemään lähimmän puun/pylvään tms luokse ja pyöräyttään narun siihen jos ei omat taidot ja voimat riitä, minä menen siitä mistä menen. Ja tasan tarkkaan potkin päähän jos agressiivisesti käyttäytyvä koira yrittää iholle, juurikin niiden lasten takia. En ota riskiä että puree. Toki yritän ensin sanallisesti käskyttää helvettihin siittä.

PS. Myöskään minun lapseni eivät mene vieraiden koirien luokse luvatta.

Vierailija
9/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lähialueella (Turussa) asuu kaksi tällaista "munanjatkekoiraa", jotka murisee, yrittää vetää ja hyökkiä muiden koirien päälle. Toinen on vaalea (fawn viralliselta väriltään?) amstaffi ja toinen sellainen tumma, brindlemäinen, mutta rodusta en ole varma, kun olen nähnyt sen vaan pimeällä. Näiden kaden takia mä kierrän oman koirani kanssa kaukaa tai käännyn jopa takaisin päin, kun nään mitään vastaavia koiria. En luota siihen, että nää koirat muka on omistajansa hallinnassa, enkä halua ottaa pientäkään riskiä.

Vierailija
10/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin lähialueella (Turussa) asuu kaksi tällaista "munanjatkekoiraa", jotka murisee, yrittää vetää ja hyökkiä muiden koirien päälle. Toinen on vaalea (fawn viralliselta väriltään?) amstaffi ja toinen sellainen tumma, brindlemäinen, mutta rodusta en ole varma, kun olen nähnyt sen vaan pimeällä. Näiden kaden takia mä kierrän oman koirani kanssa kaukaa tai käännyn jopa takaisin päin, kun nään mitään vastaavia koiria. En luota siihen, että nää koirat muka on omistajansa hallinnassa, enkä halua ottaa pientäkään riskiä.

Turussa noita egoboostauskoiria kyllä tuntuu riittävän

Vierailija
11/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ajanpuutteen vuoksi tällä hetkellä ole koiraa, ja alkaa tuntua että en otakaan ellei joku ihme tapahdu ja muuteta niin korpeen ettei siellä ole naapureita.

Niin eläinrakas kun olenkin, ei se auta mitään kun jatkuvasti koirapelkoisen lapsen kanssa saa tehdä töitä että pelko hälvenisi. Ja mistä pelko sai alkunsa? No sellaisesta "ei se mitään tee se haluaa vaan leikkiä" - Irlanninsusikoirasta. Miltä näyttää kohti vapaana juokseva valtava koira kolmevuotiaan silmin?

Ja kun tänne päin on eksynyt lauma koiranomistajia, jotka antavat hihnan olla pitkänä tai koiran vapaana ja päästävät ne luo. Ja sitten loukkaannutaan sydänjuuria myöten kun sanotaan että ihminen päättää tuleeko koira luo vai ei.

Vierailija
12/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa noita egoboostauskoiria kyllä tuntuu riittävän

Niin tuntuu. Itselläni ei ole koiraa, mutta juoksen ulkoilualueilla viikottain. Vituttaa kaikki idiootit, jotka pitää näitä munanjatke-koiriaan vapaana eivätkä tee elettäkään ottaakseen koiraa kiinni, vaikka näkisivät jo kaukaa, että tulee lenkkeilijä. Sitten koira tulee lahkeeseen rähisemään, kun juoksee ohi. Ja omistaja huutelee perään "tää ei tykkää lenkkeilijöistä. Voisitko kävellä?". Mitä vittua oikeesti?!

Vierailija
13/13 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan ihan itsestäänselvyys, että kun esim. vanhemmillani käydessäni lenkitän heidän koiraansa, joka on kyllä kiltti kuin nallekarhu,mutta iso ja todella innokas, että jos en ole ihan varma saanko pideltyä koiran aisoissa ettei turhan innokkaasti lähde vetämään toisen koiran luo, niiin se olen MINÄ joka keksin keinon selviytyä tilanteesta. Jos mahdollista, kierrän kauempaa tai sitten kiinnitän koiran huomion muuhun, otan kepin maasta tms. jotta se keskittää innokkuutensa siihen.

(Toki parhain ratkaisu olisi, jos tämä koiruus vaikka kiltti onkin, olisi vain koulutettu ettei intutuisi säntäilemään, mutta siis joka tapauksessa pointti oli se, että olen täysin samaa mieltä siitä, että se, joka kokee ettei saa koiraansa hallintaan on vastuussa siitä, että selviää tilanteesta kuitenkin.)