Mistä liikenneraivo kumpuaa?
Siinäpä se. Mistä se kertoo, jos suunnilleen kaikki muut liikenteessä olijat ärsyttää? Milloin edessä on vatula tai risteyksessä joutuu odottelemaan jotain köröttelijää. Perässä hönkijät on kaikista pahimpia! Tosin moni ajaa oikeastikin liian pienillä turvaväleillä. Olen kamala, tiedän sen itsekin, sitä en tässä aloituksessa kysynyt.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Rattiraivoisan ihmisen, yleensä miehen, mielenterveys ei ole tasapainossa, kun pitää täysin sivullisille ja useimmiten syyttömille alkaa raivoamaan. Niissä muissa autoilijoissa ei harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ole mitään syytä alkaa raivoamaan heille tai heidän ajotyylistään.
On OIKEUS JA LAILLISTA ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja myös muu liikenne huomioiden, mutta rattiraivoaminen on kyllä joissakin tilanteissa rikos! Ei ole oikeutta esim ohittamalla ja suoraan eteen ajamalla ja sitten jarruttamalla osoittaa mieltään kenellekään, joka syystä tai toisesta ajaa hiljempaa. Kenen tahansa autoon voi tulla vika, jonka takia vain yrittää päästä johonkin lähihuoltikselle, jos ei ole ihan pakko pysähtyä motarin varrelle! Se vika voi tulla uusiinkin autoihin, ja myös niille rattiraivoille itselleen! Raivotkoon silloin itse itselleen, olisi oikeutettua ja varsin oikeaan osoitteeseen osuvaa! Motarilla on oikeus ajaa ihan sillä nopeudella, millä kykenee sen kulkupelinsä hallitsemaan, eli jos joku vanhus on joutunut lähtemään heikommassa hapessa autolla liikenteeseen, hänellä on täysi oikeus ajaa RAUHASSA päämääräänsä ilman että joku rattiraivo kahjo häiritsee hänen etenemistään, saati että pelottelee häntä, jonka muutenkin voi olla vaikeaa selvitä matkastaan. Siinä on vieressä se toinen ajokaista ohi menoa varten!!!
Minusta rattiraivot ovat äärettömän itsekkäitä, itsekeskeisiä ja ketään muita huomioimaan kyvyttömiä, ja sellaisilta pitäisi ajokortti ottaa heti määräajaksi, jos ilmenee rattiraivoamista! Se olisi oikeaa liikennekasvatusta ja tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta!
Rattiraivoilta voi odottaa jopa väkivaltaista käyttäytymistä, liikenteen todellista vaarantamista ja pelottavaa uhkaa! Liikennevalossa kun näkee naapuriautosta järkyttävän vihanaaman, ilkeää nyrkinpuimista ym, niin tulee mieleen, pitääkö jo nyt soittaa poliisit, jos tuo lähtee seuraamaan, enkä uskallakaan enää pysähtyä edes seuraaviin valoihin...
En tiedä, puhuitko asiasta yleisesti vai viittasitko minuun. En kuitenkaan näe itseäni mitenkään mielenvikaisena. Aloituksessa nimenomaan pyrin selvittämään, mistä raivoaminen liikenteessä johtuu. Olen jo siis tiedostanut, että minulla on ongelma. En myöskään ole liikenteen ulkopuolella mikään itsekäs raivohullu, päinvastoin saan usein palautetta ystävällisyydestä ja muiden huomioonottamisesta. Kohtelen myös esim. tarjoilijoita tai myyjiä aina hyvin.
Minä en myöskään ole raivonnut kenellekkään päin naamaa, vaan itsekseen omassa autossani. Kuten aiemminkin sanoin, en tee tahallani mitään kiusaa muille, saati vaaranna liikennettä esim. kiilailemalla tai hönkimällä. Itsekseen noituminen ja ärjyminen eivät ole rikoksia.
Olen paljon tien päällä ja lähes päivittäin kohtaan näitä oikeasti törttöjä, jotka esim. kiilaa moottoritien kiihdytyskaistalta KOLMION TAKAA eteen ja pakottaa minut väistämään ohituskaistalle. Tällöin muuten väistäjä saa sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tiedän niin käyneen.
Olen puolestani sitä mieltä, että auto pitää pystyä hallitsemaan tietyissä nopeuksissa. Esim. 80km/h alueella ei yksinkertaisesti voi ajaa 55km/h, vaikkei se virallisesti kiellettyä olekaan. Huomattava alinopeuden ajaminen kuitenkin myös vaarantaa liikennettä. Jos ei hallitse ajoneuvoaan riittävän hyvin ns. asiallisella nopeudella, silloin pitää istua kyytiläisen paikalla ja/tai käyttää julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani liikenneraivo johtuu siitä, että kun muut töpeksivät, asia ei ole yhtä vähäpätöinen kuin monissa muissa tilanteissa. Siis autolla törttöilevät (hidastelevat, perseessäajavat, mitä näitä nyt on) aiheuttavat ympäristölleen suurta vaaraa, toisin kuin esim. kassajonossa etuilevat törtöt. Siksi raivo on omalla kohdallani liikenteessä usein suurempaa kuin muualla.
Tosi hyvä pointti! Sehän on juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Erityisen ärsyttäviä ovat myös ne, jotka vaihtaa pitkät valot lyhyisiin jo tosi kaukaa ja sitten välkyttelevät kun ite haluais vaihtaa ne vasta siinä vaiheessa kun ne oikeasti kuuluukin.
Sulla on autossa ilmeisesti kirkkaat valot ja häikäisee muita ennen kuin niiden valot sinua.
Meilläkin on toisessa autossa todella kirkkaat pitkät ja sillä ajaessa kaikkai vaihtaa lyhkäsille törkeän aikaisin.
Lyhyiden vaihto on merkki siitä että sinun toivotaan vaihtavan lyhytet.
Havaintojeni mukaan liikenneraivoa esiintyy eniten niillä jotka eivät oikein itse osaa liikennesääntöjä ja sitten pahoitetaan mielensä kun muut käyttäytyy liikenteessä toisin kuin itse. Tosin ne muut toimii oikein ja liikenneraivoja väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä muut liikenteessä olevat v*tuttaa, noidun ja sadattelen omassa autossa ääneen. En kiilaile, höngi perässä tai muutenkaan häiritse muiden ajamista jäämällä esim. tien tukkeeksi. Ylinopeutta myönnän ajavani, mutta vain yksin ollessani enkä silloinkaan törkeää ylinopeutta. Autoni ei ole bemari, mersu, Skoda tai Audi. Sen sijaan miehellä on Audi, mutta rauhallisempaa ja varmempaa kuskia saa hakea. Eli tietynlaiset stereotypiat näitten tiettyjen automerkkien omistajista ei päde ainakaan meillä. Voihan se olla, että puran jonkin sortin patoumia, sillä olen joissakin asioissa aivan liian kiltti.
Kipin kapin opiskelemaan tilastotieteiden alkeet jos vaikka ymmärtäisit miksi yksi (!) oma kokemus ei oikeasti merkkaa mitään.
Sitten vielä sellainen seikka että vaikka et itse huomaa mitä virheitä teette niin ei se tarkoita etteikö niitä tapahtuisi.
Minä en ylipäätään usko näihin yleistyksiin, että tietyn merkkisillä ajavat on tietynlaisia luonteeltaan. Näistä tuskin on mitään virallista tutkimustietoa? Eli ovat pelkkiä stereotypioita, mitkä eivät usein pidä paikkaansa. Toinen esimerkki ihan tämän aloituksen ulkopuolelta: Oletetaan, että kaikki vanhukset heräävät jo kukonlaulun aikaan keittämään aamukaffit. Ei herää. On myös niitä ikäihmisiä, jotka tykkäävät nukkua pitkään. Kaikki ei myöskään juo kahvia. Mitä tuohon alempaan väitteeseen tulee, niin tiedostan hyvin omat vahvuudet ja heikkoudet liikenteessä. En ole missään vaiheessa väittänyt itseäni täydelliseksi. Jos esim. risteyksestä lähtiessä liukkaalla tiellä jää vähän sutimaan eikä liikkeellelähtö suju ihan niin näppärästi kuin yleensä, niin en ajattele siten, että minulla on oikeus vatulointiin ja muilla ei. Jos minulle itselle käy niin, minua hävettää, sillä ajattelen takanaolevan ärsyyntyvän.
Osittain totta, varsinkin tuo liikkeelle lähtö on umpisurkeaa. Valoihin on stopattu, laitettu vaihde vapaalle ja käsijarru päälle. Sitten aletaan katsella maisemia tai tietä ylittäviä ihmisiä. Sitten vaihtuu vihreät, ja nämä Havukka-aho ajattelijat havahtuvat tähän muutaman sekunnin viiveellä. Sitten aletaan arpoa, kumman tekisi ensin: vaihde ykköselle vai käsijarru pois - siihenkin hukkuu ainakin pari sekuntia lisää. Sitten lähdetään varovasti liikkeelle, ja kohtapa ne valot ovatkin jo taas punaiset eli itse pääsee eteenpäin mutta ei kovinkaan moni perässä tulija...