Täytyykö vuokralaisen maksaa palaneet sulakkeet?
Meillä paloi kerran aiemmin sulake (6v sitten) silloin ei tarvinnut itse maksaa mitään, nyt kun paloi sulake niin vuokranantaja laittoi laskun sähköpostiin, kummalle sen maksu nyt kuuluu?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen maksaa ja vaihtaakin.
Meillä on sellainen uusittu sähkötaulu, josta ei itse pysty vaihtamaan. Ap
Mitä tarkoitat? Miten niin ei pysty? Eihän siitä mitään edes tarvi vaihtaa.
Taitaa kyllä olla ihan määräystenkin mukaan niin että asunnon sähkötaulu pitää olla paikassa jonne asukkaalla on pääsy. Pitäähän sun päästä katkaisemaan sähköt jos vaikka vaihdat lamppua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen kandee sitä palanutta sulaketta maksaessaan pyytää hinnanalennusta sillä verukkeella, että sulake oli kärvähtäessään jo vanha, vuosia käytetty, eli siitä ei voi vaatia uuden hintaa. AAAhhahhahhahhahhahhaaa!
Totta. Siinähän on nyt parempi sulake kuin alunperin ja arvonnousu menee vuokranantajan eduksi, joten hän saa maksaa sen. Tarjoa 25% sulakkeen hinnasta.
Ap on tilannut sähkömiehen vaihtamaan johdonsuojakatkaisimen. Ap ei ymmärtänyt että riittää kun nostaa vivun ylös. Sähkömies kävi, nosti vivun ylös ja lähetti 95 euron laskun.
Ap maksaa, koska tyhmyydestä täytyy maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä nyt on oikein tapahtunut. Tuolla asunnossa siis on nykyaikaiset automaattisulakkeet (johdonsuoja-automaatti), joita ei tarvitse vaihtaa.
Onko asukas ollut niin tumpelo, ettei ole osannut vääntää sitä vipua itse takaisin käyttöasentoon vaan tarvinnut sähkömiehen sen tekemään?
Jos taas ihan oikeasti se itse automaatti on rikkoontunut, se kuuluu kyllä vuokranantajalle. Hyvin harvinaista sellainen on että ne rikkoontuu. Yleensä tosiaan ylikuormitustilanteessakin vaan se vipu räpsähtää pois käyttöasennosta, ja tämä vastaa sulakkeen palamista. Sitten asukas vaan laittaa vivun takaisin käyttöasentoon ja jatkaa elämää.
Kyllä niitä automaattejakin menee rikki tai on ollut ehkä vieallinen jo alunperinkin. Voi myös rikkoontua jos laukeaa usein ylikuorman vuoksi, ei se määrättömästi kestä laukasuja. Joskus esim. keittiössä voi olla kaikki pistorasiat yhden 10A automaatin takana ja siihen on sitten kytketty mikro, vedenkeitin, kahvinketin ja leivänpaahdin. Jos noista käytetään montaa laitetta yhtä aikaa niin sulake laukeaa ja jos se taphtuu päivittän monesti, niin kyllä se jossain vaiheessa kajahtaa rikki.
t. sähkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi sähkömies paikanpäällä ja maksua tuli kyllä yli 95e. Ap
Jos saat automaattisulakkeen niin sököksi että sähkärin pitää tulla se vaihtamaan niin joudatkin maksamaan.
Ainoa sähkölaite joka oli päällä/seinässä oli puhelimen laturi. Että en tiedä miten se saa tuon sököksi.
ApTeillä ei ole pakastinta, ei jääkaappia, ei digiboksia, ei lamppuja? Kuulostaapa ankealta.
Kiintokalusteet (jääkkaappi, uunit jne.) ovat vuokranatajan omaisuutta, jos niissä on vikaa, niin ei niiden vuoksi rikkoontuvat komponentit voi tulla vuokralaisen maskettavaksi.
Kyse oli sähkönkulutuksesta ja sen määrästä, tampio!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä nyt on oikein tapahtunut. Tuolla asunnossa siis on nykyaikaiset automaattisulakkeet (johdonsuoja-automaatti), joita ei tarvitse vaihtaa.
Onko asukas ollut niin tumpelo, ettei ole osannut vääntää sitä vipua itse takaisin käyttöasentoon vaan tarvinnut sähkömiehen sen tekemään?
Jos taas ihan oikeasti se itse automaatti on rikkoontunut, se kuuluu kyllä vuokranantajalle. Hyvin harvinaista sellainen on että ne rikkoontuu. Yleensä tosiaan ylikuormitustilanteessakin vaan se vipu räpsähtää pois käyttöasennosta, ja tämä vastaa sulakkeen palamista. Sitten asukas vaan laittaa vivun takaisin käyttöasentoon ja jatkaa elämää.
Kyllä niitä automaattejakin menee rikki tai on ollut ehkä vieallinen jo alunperinkin. Voi myös rikkoontua jos laukeaa usein ylikuorman vuoksi, ei se määrättömästi kestä laukasuja. Joskus esim. keittiössä voi olla kaikki pistorasiat yhden 10A automaatin takana ja siihen on sitten kytketty mikro, vedenkeitin, kahvinketin ja leivänpaahdin. Jos noista käytetään montaa laitetta yhtä aikaa niin sulake laukeaa ja jos se taphtuu päivittän monesti, niin kyllä se jossain vaiheessa kajahtaa rikki.
t. sähkäri
Nyt kun ap. sanoi vain että "palanut sulake", niin vaikea tietää mitä tapahtui.
Voi tätä uusavuutomuuden surkeutta. Mitenköhän muuten pärjäätte elämässä?
Automaattisulake ei kuulu vuokralaisen maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Automaattisulake ei kuulu vuokralaisen maksettavaksi.
Ei niin, mutta sen viritys takaisin toimintakuntoon kuuluu.
Ja vaihtokin kuuluu jos hän on sen työn tilannut. Oikea järjestys olisi että hän olisi ilmoittanut tästä vuokranantajalle joka olisi tilannut korjausken, ehkä hän olisi osannut vaihtaa sen ihan itse eikä olisi tullut kustannuksia.
Voisiko ap tulla nyt kertomaan mitä on tapahtunut tarkalleen ottaen.
Vuokralaisen kandee sitä palanutta sulaketta maksaessaan pyytää hinnanalennusta sillä verukkeella, että sulake oli kärvähtäessään jo vanha, vuosia käytetty, eli siitä ei voi vaatia uuden hintaa. AAAhhahhahhahhahhahhaaa!