Pystyikö ennen vanhaan höyläämään pankkikortin ihan kuinka miinukselle vain?
Vai mikä siinä oli rajana?
Itse muistan, että jo eka maksukorttini oli Electron ja korttivarmennus oli siis tullut silloin, eli itselläni ei ole kokemusta, kuinka tuo asia meni. Pankkikortteja oli toki aiemminkin ollut minulla, mutta niillä sai vain rahaa seinästä. Kertokaapa vanhemmat.:)
Kommentit (11)
Oli tosiaan mahdollista ylittää tili reippaastikin niinä aikoina, kun korttimaksut tehtiin ns. mankelilla ja tositeslipareilla. Isoista luottokorttimaksuista myyjät soittivat Luottokuntaan ja varmistivat luottorajan.
Joo pystyi helposti, mutta ei siinä mitään järkeä ollut.
Joskus käytin korttia päivää ennen tilipäivää, sillä tavalla ei tullut edes sakkoja.
Kauan, kauan sitten ennen vanhaan pankkikortilla maksettiin siten, että kortin tiedot ja ostotapahtuman summa höylättiin mekaanisen laitteen avulla ihan paperille. Kuitista sai itse oman kappaleen ja kauppias omansa. Illan tullen kaupan mennessä kiinni kauppias sitten fyysisesti kiikutti kuitit pankin maksupalveluun. Seuraavana päivän pankkivirkailija näpytteli sen aikaisilla dos-pohjaisilla tietokoneilla summat ostajan tililtä kauppiaan tilille. Ja mikäli tilillä ei ollut katetta, niin miinuksellehan se meni. Hoh hoijaa. Kylläpä tunnen itseni ikälopuksi.
Ehkä pankeille ja liikkeille tuli takkiin tuosta kun aina on ollut ihmisiä, jotka eivät ole hoitaneet asioitaan.
Muistan minäkin tuon korttien höyläämisen vielä näin -84 syntyneenä. Muistan vaan vanhempien ostotapahtumaa seuratessani että sai valita mille summalle se lappu kirjotettiin ja siitä sitten saattoi saada käteistä takaisin jos kirjotetetiin vaikka 50mk ja ostokset maksoi 30mk. Jos oikein muistan. Sillee sai käteistä kassalta kait.
Vierailija kirjoitti:
Kauan, kauan sitten ennen vanhaan pankkikortilla maksettiin siten, että kortin tiedot ja ostotapahtuman summa höylättiin mekaanisen laitteen avulla ihan paperille. Kuitista sai itse oman kappaleen ja kauppias omansa. Illan tullen kaupan mennessä kiinni kauppias sitten fyysisesti kiikutti kuitit pankin maksupalveluun. Seuraavana päivän pankkivirkailija näpytteli sen aikaisilla dos-pohjaisilla tietokoneilla summat ostajan tililtä kauppiaan tilille. Ja mikäli tilillä ei ollut katetta, niin miinuksellehan se meni. Hoh hoijaa. Kylläpä tunnen itseni ikälopuksi.
No tuskin mikään ikäloppu olet, eikai dossia ollut esim. 70-luvulla pankissakaan?
Vierailija kirjoitti:
Pystyi. Enää onneksi ei.
Electron ei aikasemmin ainakaan tarkistanut aidosti katetta sunnuntaisin.
Opiskelijana tuli monesti vedettyä kortti miinuksella viikonlopun riennoissa, kun maanantaina tuli opintotuki. Sen aikainen pikavippi.
En kokeillut kuinka miinukselle sen sai. Sehän olisi ollut tyhmää puuhaa. Toki jos perjantai-iltana jotain osti niin tilin sai miinukselle, koska saldo ei reaaliaikaisesti päivittynyt. Pankki pääsi väliin vasta maanantaina. Tulin ylityksestä piti maksaa sakkomaksu ja palauttaa tili plussalle.