Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupoissa on kassoina ym. niin paljon työkokeilijoita? Miksi aiemmin nuoret aikuiset pääsivät suoraan palkkalistoille?

Vierailija
29.12.2016 |

Onko kaupan työ jotenkin muuttunut niin vaativaksi muutamassa vuodessa että pitää olla jopa 6 kk työkokeilussa ennen kuin voi saada palkkaa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin ihmeellistä...

Vierailija
2/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua enää palkata ketään. Kaikkialla on ilmaistyövoimaa ja itsepalvelukoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joop, ihme että ottavat mieluiten ilmaista työvoimaa.

Ilmankos tuttavani saikin potkut ja nyt tilalla on ainakin yksi ilmaistyöläinen, muista en ole varma.

Vierailija
4/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamunuoriso pääsee nyt näin Alepan kassalle

Vierailija
5/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useammat koulut ovat vähentäneet perinteisiä koulupäiviä ja pidentäneet harjoittelujaksoja. Kyse siis lähinnä ammattikouluista. Ja tämä juurikin sen takia, että työllistyväisit harjoittelun päätteeksi.

Toinen syy on se, että tänä päivänä vaan on monella nuorellakin jo asiat niin huonosti, että ainoa tapa jolla voi vielä asiat korjata on näyttää se työmoraalin kautta.

Vierailija
6/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että talous kääntyy alamäkeen tätä menoa.

Vierailija
7/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon että talous kääntyy alamäkeen tätä menoa.

Toivottavasti kääntyykin! Niin huomaisi kaikki pomot ja muut isot jehut ettei siitä mitään tuu jos kukaan ei saa palkkaa eikä siten osta mitään. Rahan pitää kiertää ja työstä saada palkka

8/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhä useammat koulut ovat vähentäneet perinteisiä koulupäiviä ja pidentäneet harjoittelujaksoja. Kyse siis lähinnä ammattikouluista. Ja tämä juurikin sen takia, että työllistyväisit harjoittelun päätteeksi.

Toinen syy on se, että tänä päivänä vaan on monella nuorellakin jo asiat niin huonosti, että ainoa tapa jolla voi vielä asiat korjata on näyttää se työmoraalin kautta.

Olihan tämä vitsi, olihan..?

Ammattikoulujen opiskelijat käyvät kyllä paljon esim. hoitoalalla hoitolaitoksissa ulkoiluttamassa vanhuksia ja tekemässä muuta ilmaistyötä, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi.

Nuorilla menee kyllä huonosti, mutta se johtuu ihan siitä että vaikka olisit opiskellut useamman ammatin se ei ole enää minkäänlainen tae työllistymisestä.

Joudut palkattomille "työkokeilu"-jaksoille, jotka eivät yleensä edes liity ammattiisi ja ammattitaitoosi mitenkään.

Nuorethan lähtee näihin monesti toiveet korkealla, toivoen että ehkä se ura siitä urkenee ja joku palkkaa kun on oikein ahkera työntekijä.

Vähintään 80% tapauksista näin ei kuitenkaan käy vaan uutta työkokeilijaa otetaan sittenkun edellisen harjoittelujakso loppuu.

Ei kukaan halua enää palkata ketään.

Vierailija
9/29 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee enemmänkin siitä että ammattikoulutukselta on leikattu rahoitusta viime aikoina.

10/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään otetaan Mäkkärin kassoillekin "työkokeilijoita".

Oletetaan että nuorten tulee olla kiitollisia siitä, että saavat ammattiin valmistuttuaan paistaa hampurilaisia yötä myöten ilman palkkaa.

Onhan se sentään "arvokasta työkokemusta", jota ei kyllä virallisesti cv.ssä työkokemukseksi katsota työnantajien silmissä, kun kyse ei ole palkkatyöstä.

Esim. ammattikoulusta ammattinsa hankkineilla on jo palkatonta "työkokemusta" työssäoppimisistaan vähintään 10 kk ajalta.

Olisiko kohtuutonta olettaa, että valmistumisen jälkeen edes siitä mäkkärin kassalla olosta/prisman kassalla istumisesta/siivouksesta/mistä tahansa p*skaduunista saisi ihan oikeaa PALKKAA?

Eihän sillä palkalla kukaan eläisi, mutta ainakin saisi jonkinlaista korvausta tekemästään työstä.

Vierailija
11/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinoiden riistoa. Sitä se on.

Nyt nuoret menevät raksalle 6euro tuntia. Kun itse aloitin alkupalkkani oli 20 markkaa + paljon ylitöitä ja urakoita. Kk palkkani oli alkuvuosinakaikkiaan noin 5-7000mk käteen ja huippuina  liki 20 000mk. (tein paljon töitä) Vuokra omakotitalossa oli silloin 600 markkaa.  Uusi talo maksoi 200 000 markkaa.  pizza rossossa maksoi kai 30 mk .maito litra 2mk. Lentelin Lontoon, pariisiin, etelän reissuja, kävin laivoilla, ja rahasta ei ollut koskaan pulaa. Söin ulkona, en ikinä joutunut laskemaan rahojani. sama juttu kavereilla. Oli tilaa elää.

Nykyisin saisin  25 vuotta myöhemmin kokemuslisillä 2000 euro/kk ja vuokra on samassa talossa 1800euroa, kun sitä  juuri lehdessä vuokrattiin. Se kertonee mihin kehitys on mennyt.

Kyllä surku käy nuoria. En ihmettele jos työ ei maistu, Bisnestähän se vaan on. Nuorille tappiollista sellaista.

Vierailija
12/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö taas näitä teidän käsityksiä. Kuntien on nykyisin pakko (siis velvollisuus) järjestää pidempään työtttöminä olleille nuorille työtä tai muuta toimintaa, jolla edistetään työllistymistä. Siksi meillä on nuorten (ja aikuisten) työpajoja, työhön valmennusta, työllisyyskursseja ja jopa avoimilla työmarkkinoilla työkokeilupaikkoja. Kunnille palvelut maksavat selvää rahaa. Ei ne ole "avoimia" vakansseja, joihin työkokeiluun lähetetään, vaan työllistämistoimintaa, joka on siis lakisääteistä.

Vierailija
13/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä valitusta, että joutuu menemään töihin. Kun valmistuin v. 1999 sosionomiksi (AMK), olin 3 kuukauden kuluttua edelleen työtön ja sain osoituksen työmarkkinatuella päiväkotiin. Sama työmarkkinatuki, jolla olin jo ENNEN sosionomikoulua vanhainkodilla puoli vuotta. Mulle on aina ollu itsestään selvää, että jos ei löydä palkallisia töitä, joutuu menemään ilmaiseksi jonnekin. Mikä on muuttunut vuodesta 1999? Laman loppuvuosia silloinkin elettiin ja työt oli tiukassa. Mikä hitto teitä vaivaa?

Vierailija
14/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpö taas näitä teidän käsityksiä. Kuntien on nykyisin pakko (siis velvollisuus) järjestää pidempään työtttöminä olleille nuorille työtä tai muuta toimintaa, jolla edistetään työllistymistä. Siksi meillä on nuorten (ja aikuisten) työpajoja, työhön valmennusta, työllisyyskursseja ja jopa avoimilla työmarkkinoilla työkokeilupaikkoja. Kunnille palvelut maksavat selvää rahaa. Ei ne ole "avoimia" vakansseja, joihin työkokeiluun lähetetään, vaan työllistämistoimintaa, joka on siis lakisääteistä.

Ei ne avoimia työpaikkoja olekaan, mut jo 90-luvulla oli työmarkkinatuella joka paikassa työharjoittelijoita. Päiväkodissa oli työmarkkinatuella melkein joka ryhmässä joku vastavalmistunut lähihoitaja tai sosionomi. Oli se silloinkin lakisääteistä mun mielestä.

Vierailija
15/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulutus on muuttunut niin teoreettiseksi ettei siellä opi tekemään työtä vaan lukemaan kirjoja. Varsinainen ammatti pitää opetella palkattomassa orjatyössä.

Vierailija
16/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan kaupasta. Meidän lähisiwaan ei oteta työkokeilijoita ollenkaan. S-marketissakaan en ole kassoilla nähnyt, mutta hyllyjä täyttämässä on aamuisin nuoria, joilla lukee harjoittelija rinnassa. Voihan ne olla opiskelijoitakin.

Vierailija
17/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa ihan hyvältä hommalta, jos nyt pääsee käytännön työhön. Kun olin ammattiin valmistumisen jälkeen työelämään valmentavalla koulutuksella, 16 hengen ryhmästä 15 huusi, että ei ole mitään järkeä harjoitella itsensä esittelyä ja cv:n tekemistä, he haluavat käytännön töihin. Minä olin ainoa sillä kurssilla, joka ei huutanut käytännön työelämän paikkoja. Nyt näiden valittajien toive on siis toteutunut!

Vierailija
18/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on nuoria kassoilla palkalla ja tunnen itsekin monta opiskelijaa ja ihan palkkaa saavat

Vierailija
19/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilun jälkeen siskontyyö sai työtä Alepan kassalla ja vuoden sitä tehtyään tajusi että haluaa opiskella ja pääsikin kauppakorkeaan

Vierailija
20/29 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille otetaan hoitoalalle työkokeiluun yleensä kesäksi. Työtehtävät on ulkoiluttamista, puuron keittämistä, pieniä siivoustöitä ja etevämmille annetaan tehtäväksi syöttämistä ja hygieniassa avustamista (esim. hampaiden harjaus). Ei ole ollut kesää, jolloin ei olisi työkokeilija sanonut, että on väärin, kun ei makseta palkkaa. Minä olen selittänyt, että ei makseta, kun me hoitajat tehtäisiin ne työt ilman työkokeilijaa. Jos meillä on 20 hoitajaa, ei meille kuitenkaan palkata näinä aikoina yhtään ylimääräistä. Työkokeilijoista on iso apu, mutta on sellaisiakin, jotka ei tee mitään. Ainakaan näitä ei meille tulla palkkaamaan vaikka tulisi työpaikka aukikin. Hoitoalalla kasvetaan työhön pikkuhiljaa ja tälle alalle se sopii, että harjoittelee käytännön toimia ensin toisten ohjaamana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi