Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon jälleenvuokraus, käytännön asioita

Vierailija
29.12.2016 |

Olen jälleenvuokraamassa asuntoani (ei siis omistusasunto, olen saanut luvan tähän vuokranantajaltani) useammaksi kuukaudeksi.

Olen päättänyt että vuokralaisen pitää olla suomalainen, työssäkäyvä tai opiskelija. Mulla ei ole mitään ulkkareita vastaan, mutta itse opiskelijana mulla ei ole varaa ottaa riskejä. Ja sellainen on ulkomaalainen, koska jos ongelmia tulee niin vedotaan kulttuurieroavaisuuksiin tai kadotaan maasta...
Muita asioita mitä olen huomioinut:

* Pidän voimassa oman kotivakuutuksen, vuokralainen ottaa oman vastuuvakuutuksen (?). Vuokraan siis kalustettuna kämpän.
* Vuokrasopimuksessa määritellään mitä kaikkea kämppään jää (mm. pesukone, tv)
* erillinen avaintenluovutussopimus. Onko minulla oikeus jättää hänelle vain yksi avain?
* Erikseen lappu jossa on loppusiivouksen tekemisestä.
* Vuokravakuustili pankkiin. Onko tietoa miten helppo/vaikea on saada noita korvauksia jos niihin on oikeasti tarvetta? Olen kuullut monenlaisia tarinoita tästä.

Mitä muuta tulisi huomioida?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä luulet saavasi vuokralaisen noilla ehdoilla?

Sillä lyhytaikainen pankkivakuus ja kotivakuutus nostaa kohtuuttoman paljon vuokran suuruutta, jos vuokrasuhde on muutaman kuukauden ja potentiaaliset vuokralaiset ovat työkomennuksella olevat tai toiselta paikkakunnalta tenttimään tulleet opiskelijat tai remontin alla olevat perheet.

Ja nyt on vielä vuokralaisten markkinat ja vapaita asuntoja on pilvin pimein, ellei asuntosi sijaitse Helsingin keskustassa.

Juuri noilla ehdoilla saan vuokralaisen. Se että on tarkka näissä asioissa on myös vuokralaisen etu. Ja kyllä, asunto on halutulla paikalla pk-seudulla, loistavassa kunnossa ja vuokra naurettavan halpa verrattuna muihin alueen asuntoihin. Ja ei, pk-seudulla ei ole vuokralaisen markkinat,,tuskim tulee koskaan olemaankaan. Yhteydenottoja tuli 1,5 päivässä 30.

Ja en puhunut mistään parin kkden vuokraamisesta.

Ap

Vierailija
22/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä.. eikö ole kohtuullista pyytää vuokralaiselta, että kotivakuutus on hankittu ja maksettu (kuitti todisteena) kun vuoksasopimus allekirjoitetaan? Vai olenko jo liian natsi. 

T. ap

Kuulostat kyllä ihan natsilta ja takerrut epäolennaisiin asioihin.

Mä vuokrasin viisi vuotta kotiani tilapäisesti, jotta sain osan kuluistani pois. Jo vuokraaminen on haasteellista, ellei asunto ole pk- seudulla. Sinuna, tuon pitkän listan sijaan panostaisin vuokralaisen valinnassa ja omien asenteiden hiomisessa, sillä normaali asunnon ja kalusteiden kuluminen on hyväksyttävä, ettei tule pettymyksiä. Itselläni tosin on vain hyviä kokemuksia, vaikka en pilkkua viilannutkaan.

Normaali kuluminen on sellaista, jota ei 6 kk asumisen jälkeen huomaa eli huonekalujen siirtämisestä syntyneet naarmut parketissa, reiät ovissa ja rikkoutunut lavuaari eivät ole normaalia kulumista, vaikka osa asukkaista niin yrittää väittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa 1,5pvässä 30 yhteydenottoa? Kuvittelisi olevan 300, jos vuokra on naurettavan halpa, hyväl paikal ja hyväs kunnos

Vierailija
24/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadissa 1,5pvässä 30 yhteydenottoa? Kuvittelisi olevan 300, jos vuokra on naurettavan halpa, hyväl paikal ja hyväs kunnos

Kalustettu asunto ja lyhytaikaiselta vaikuttava asuminen (apn puheista ymmärrettynä) tuskin saavat ihan jokaista innostumaan, vaan useimmiten elämäntilanteen pitää sopia sellaiseen asumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä