Miten kellään on varaa autoon?
Oon maksanut auton verotusarvon (750€/kk) vapaasta autoedusta ja nyt se lysti loppuu. Ja pakko hankkia oma auto. Mutta miten ihmeessä kellään on Suomessa varaa autoon? Pelkkiin vakuutuksiin, huolto- ja korjausvarauksiin, pesuihin joutuu pakosti suunnillemaan noin 1000€/kk ja sillä ei ole vielä ajettu metriäkään. Bensaan menee vähintään 300€/kk ja auton arvo laskee joka kilometrillä. Ihan tolkuttoman kallista
Kommentit (34)
Ai siis 12 000€ vuodessa??? En aja mitään ferraria nii vähemmällä pääsee
Paljon oikeasti menee normaaliin autoon? Ei kai bensaankaan noin paljon voi mennä jos ei ajele kuin kohtuullisia työmatkoja lähinnä.
Vakuutukset, verot 1000/vuosi.
Bensat 1800/vuosi.
Varaosat n. 100/vuosi.
Rengassarja 450/4 vuotta x2.
Huolto/työt 0€ (mies hoitaa).
Yllätykset, rikkoutumiset ?€.
Valitse siis autosi ja perheesi paremmin, niin pääset halvemmalla kuin työsuhdeautolla.
Tai tutustu allinone-sopimuksiin.
Avainsana halvempaan autoiluun on pienet päästöt.... Verot on silloin vähemmän. Tutustu myös eri autojen vakuutusten hintaan.
Katsoin kirjanpidostani, että minulla on mennyt kahtena viime vuotena autokuluihin 130-150 euroa kuukaudessa. Autoa on kahdesti huollettu tänä aikana. Renkaatkin on vaihdettu liikkeessä. Vakuutuksessa minulla on täydet bonukset eikä ajoa tule kuin muutama tuhat kilometria vuodessa.
Mistä ihmeestä olet repäissyt tuon 1000e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Huolto/työt 0€ (mies hoitaa).
Ja tavallisille ne maksaa 300€/kerta vähintään. Aika harvalla on pääsy niihin vikakoodilukijoihin.
Ei tuo Saab 900i -91 kovin kalliiksi tule, ei ole pahemmin tarvinnut edes korjata ja vakuutus on halpa.
Mä taas oon tässä pohtinut, että viimeisten lippumuutosten jälkeen (VR, HSL) miten kellään on varaa julkiseen liikenteeseen. Auton vakuutukset alle 100 €/kk, bensoihin parisataa, päälle verot ja huollot, ja samalla rahalla matkustaa jokainen perheenjäsen kaikki matkansa. Vertailukustannuksina omankaupungin sisäinen liikenne n. 50 €/kk + VR:n lähiliikennealue 170 €/kk + HSL-seutu 130 €/kk. Per nenä. Terveisiä vaan Järvenpäästä, älkää tänne ainakaan autottomat muuttako, itsellä auto hankinnassa, kun hinnat kipuaa järjettömyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolto/työt 0€ (mies hoitaa).
Ja tavallisille ne maksaa 300€/kerta vähintään. Aika harvalla on pääsy niihin vikakoodilukijoihin.
Vikakoodin lukijoita saa melko halvalla myös omaan käyttöön. Reilusti alle satasella saa jo oikein hyvän. Ei sillä tietenkään vikoja korjata jos taitoa ei ole, mutta pystyy selvittämään itse millaisista vioista on kyse, sekä kuittaamaan koodit.
Kun ei osta mitään pippelinjatketta niin työssäkäyvällä on varaa oikein hyvin.
Vero 300€/vuosi, vakuutus 600€/vuosi. Vikakoodinlukija saa alle satasella, ainakin voi tarkistaa ja kuitata pois "turhat" hälytykset. Pensoihin menee mitä menee
Auto maksoi 500€ ostettaessa. Kuvitteletko että laitan 12 000€ vuodessa siihen romuläjään? Huollot korjauksineen on noin 200 - 600€ vuodessa ja siihen sisältyy vielä katsastus. Verot 600 + vakuutus 200 + polttoaineet noin 2000 / vuosi. Ei se minusta ole nyt niin kallista.
Tässä maassa kannattaa autoilla halvimmalla mahdollisella rotiskolla mikä vielä katulaillisesti liikkuu paikasta A paikkaan B.
Ei köyhillä olekaan varaa.
T: 3 autoa ja 2 moottoripyörää
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, verot 1000/vuosi.
Bensat 1800/vuosi.
Varaosat n. 100/vuosi.
Rengassarja 450/4 vuotta x2.
Huolto/työt 0€ (mies hoitaa).
Yllätykset, rikkoutumiset ?€.Valitse siis autosi ja perheesi paremmin, niin pääset halvemmalla kuin työsuhdeautolla.
Tai tutustu allinone-sopimuksiin.
Avainsana halvempaan autoiluun on pienet päästöt.... Verot on silloin vähemmän. Tutustu myös eri autojen vakuutusten hintaan.
Tuo laskelma on alakanttiin. Vakuutukset ovat jo yli 1 000 euroa vuodessa. Tähän verot päälle. Nykyään on myös pakko budjetoida vähintään yksi ylinopeussakko 200 euroa, koska hallitus, Normaalisti huollot maksaa sen 200 - 400 euroa minimissään, rengassarja halvimmillaan Rengassarja 450/4 vuotta x2. Tähän pitäisi myös miettiä aluvanteiden hintaa. Autolainan lyhennys 300-500 euroa kuukaudessa. Auton arvon alentuminen 2 000 - 4 000 euroa vuodessa. + yllättäviä menoja mitä nyt tulee.
Niin ja naiseni ihmettelee vielä, että miksi hänen pitäisi osallistua autoilun kustannuksiin, koska miesten tehtävä on omistaa auto (ja hoitaa sen kulut). Naiseni maksaa silloin tällöin muutaman kuukauden välein noin 20 euroa bensasta, jos on oikein tyytyväinen johonkin muutaman sadan kilometrin häntä varten tehtyyn reissuun.
No vittu älä osta autoa jonka arvo alenee tuhansia euroja vuodessa, helvetin turvenuija. Tajuatko sä kuinka paljon otat turpaan verrattuna siihen että ajaisit jollain paskarotiskolla?
On pelkästään omaa tyhmyyttä ajaa niin kalliilla autolla kuin budjetti antaa myöten. Ajomukavuudet sun muut "syyt" ostaa uusi kallis auto voit myös työntää perseeseesi, vai valittaisitko muka jos se olisi sen arvoista?
https://autoliitto-fi.directo.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/lask…
Tuolla ihan hyvä laskuri millä saa vähän paremmin kuvaa siitä mitä autoilu kokonaisuudessaan tulee maksamaan.
Ei ole kyllä kallista ainakaan täällä. Vakuutus 250 euroa vuodessa (täydet bonukset), vero 0 euroa (invakortti), bensiini 60 euroa kuukaudessa, katsastus ja huollot 100- 500 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Huolto/työt 0€ (mies hoitaa).
Paljonpa annat arvoa miehesi ajalle :)
Noilla hinnoilla kuljet jo julkisilla ja taksilla aika iloisesti.