Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustulo 560 euroa on sitten työttömän ainoa tulo

Vierailija
29.12.2016 |

Et saa sitten muita tukia.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kukaan viitsinyt sitten Kelan sivuilta lukea kuinka perustulokokeilu toimii. Jos sinut valitaan kokeiluun saat käytännössä 14 tuhannen euron arpajaisvoiton. Voiton lunastamiseksi tarvitset kuitenkin työpaikan.

Eli mikään ei muutu, paitsi jos onnistut saamaa kokopäivätyön. Silloin tilillesi tipahtaa 560 euroa tuloa, joka ei ole verotettavaa.

Mitä tarkoitat sillä, että tarvitsee työpaikan? Kelan sivuilla lukee:

Perustuloa saa 2 000 satunnaisotannalla valittua henkilöä. Muut eivät voi saada perustuloa. Perustuloa ei siis voi hakea, toisin kuin Kelan muita etuuksia.

Joulukuun puolivälissä tapahtuvaan satunnaisotantaan osallistuivat tietyin rajauksin 25–58-vuotiaat henkilöt, joille Kela on maksanut työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa marraskuussa 2016 ja jotka eivät ole saaneet etuutta lomautuksen vuoksi. Satunnaisotanta tarkoittaa sitä, että kaikilla perustulokokeilun kriteerit täyttävillä henkilöillä oli yhtä suuri mahdollisuus tulla valituksi kokeiluryhmään.

Kokeiluun valitut henkilöt eivät voi kieltäytyä kokeilusta, jotta kokeilun tulokset eivät vääristyisi.

Eivähän nuo ole ihmisiä, joilla on työpaikka.

Miksi eivät? Minäkin kuulun tuohon otantaan vaikka minulla on työpaikka. 

En tiennyt, että työssäkäyville maksetaan työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa, paitsi jos tekevät töitä vain satunnaisesti. Kuulutko sinä niihin? Jos sinulla on kokoaikatyö, niin sitten en ymmärrä, miksi saat kyseisiä tukia.

Teen osa-aikaista työtä. En varsinaisesti tarvitsisi t-tukea, mutta tottakai haen sitä kun se on mahdollista.

Ok, mutta kommenttisi ei vieläkään poista ihmetystäni tuosta alkuperäisestä väitteestä eli "Voiton lunastamiseksi tarvitset kuitenkin työpaikan". Oletin "voitolla" tarkoitettavan perustulokokeiluun pääsemistä, ja että näillä henkilöillä pitäisi olla työpaikka. Missä Kelan sivulla sellainen lukee? Mielestäni kokeiluun otetaan työttömiä, tai kaltaisiasi vain osittain työssä käyviä.

En kirjoittanut että pitää olla työpaikka. Sanoin, että voiton lunastamiseksi tarvitsee työpaikan. Et tietystikään ymmärrä mitä tarkoitan, mutta et ole ainut, sillä taloudellisten vaikutusten arviointi on ihmisillä yleensäkin aika heikoissa kantimissa.

Eli siis kiusallasi et viitsi kertoa mitä tarkoitat? No, hupinsa kullakin.

Johan minä sen kerroin jo aikaisemmin, mutta toistetaan nyt vielä kerran. Perustulo ei ole verotettavaa tuloa, mutta se vähennetään muista Kelan maksamista tuista. 

Vierailija
42/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin että jos vuonna 2017 olisin perustulolla työmarkkinatuen sijaan, saisin 416 euroa vähemmän käteen vuodessa. Eli perustulo itse asiassa heikentää monen toimeentuloa, ellei saa työpaikkaa.

Perustulo ei korvaa työttömyysetuuksia taikka mitään muutakaan etuutta.

Eiköhän se juurikin korvaa työttömyysetuudet, paitsi jos saa ansiosidonnaista niin sitä ei toki vie. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin että jos vuonna 2017 olisin perustulolla työmarkkinatuen sijaan, saisin 416 euroa vähemmän käteen vuodessa. Eli perustulo itse asiassa heikentää monen toimeentuloa, ellei saa työpaikkaa.

Eiköhän se juurikin korvaa työttömyysetuudet, paitsi jos saa ansiosidonnaista niin sitä ei toki vie. 

Jos lukisit vaikka Kelan sivuilta niin tietäisi, että se ei korvaa MITÄÄN Kelan maksamaa etuutta. Toki perustulo vähennetään Kelan maksamista etuuksista, mutta se aivan eri asia kuin etuuden korvaaminen.

Vierailija
44/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee perustulo pian kaikille ja korvaa tuon naurettavan opintotuen. Olisi myös kannustavampaa ottaa osa-aikaisia hommia vastaan, jossei joutuisi pelkäämään työttömyyskorvauksen menettämistä. Ja säästöt byrokratiassa olisivat tosiaan merkittävät, mikä ei tässä nykyisessä kokeilussa tule ilmi.

Toivon, että kokeiluun pääsevät ihmiset saavat töitä ja osoittavat, että tämmöinen systeemi on käytännössä hyvä ja edistää työllistymistä mahdollistamalla myös pätkätöiden teon ilman pelkoa tuen menetyksestä.

Vierailija
45/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kukaan viitsinyt sitten Kelan sivuilta lukea kuinka perustulokokeilu toimii. Jos sinut valitaan kokeiluun saat käytännössä 14 tuhannen euron arpajaisvoiton. Voiton lunastamiseksi tarvitset kuitenkin työpaikan.

Eli mikään ei muutu, paitsi jos onnistut saamaa kokopäivätyön. Silloin tilillesi tipahtaa 560 euroa tuloa, joka ei ole verotettavaa.

Mitä tarkoitat sillä, että tarvitsee työpaikan? Kelan sivuilla lukee:

Perustuloa saa 2 000 satunnaisotannalla valittua henkilöä. Muut eivät voi saada perustuloa. Perustuloa ei siis voi hakea, toisin kuin Kelan muita etuuksia.

Joulukuun puolivälissä tapahtuvaan satunnaisotantaan osallistuivat tietyin rajauksin 25–58-vuotiaat henkilöt, joille Kela on maksanut työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa marraskuussa 2016 ja jotka eivät ole saaneet etuutta lomautuksen vuoksi. Satunnaisotanta tarkoittaa sitä, että kaikilla perustulokokeilun kriteerit täyttävillä henkilöillä oli yhtä suuri mahdollisuus tulla valituksi kokeiluryhmään.

Kokeiluun valitut henkilöt eivät voi kieltäytyä kokeilusta, jotta kokeilun tulokset eivät vääristyisi.

Eivähän nuo ole ihmisiä, joilla on työpaikka.

Miksi eivät? Minäkin kuulun tuohon otantaan vaikka minulla on työpaikka. 

En tiennyt, että työssäkäyville maksetaan työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa, paitsi jos tekevät töitä vain satunnaisesti. Kuulutko sinä niihin? Jos sinulla on kokoaikatyö, niin sitten en ymmärrä, miksi saat kyseisiä tukia.

pätkätyöläinen tai puolipäiväinen työntekijä saa työttömyyspäivärahaa, ja he voivat kuulua tuohon otantaan jos onni suosii

Vierailija
46/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyön tekemiseen tällainen perustulo systeemi sopii vallan mainiosti, nythän monet eivät voi ottaa vastaan esimerkiksi satunnaisia keikkatöitä, kun muuten tukien maksaminen viivästyy, kun pitää toimittaa palkkalaskelmat yms.

Vierailija
47/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nään tossa vain positiivisia asioita. Oon pitkään joutunut tekemään osari töitä koska kokoaikaista ei ole tarjolla ja käytännössä tienaan noin 900e/kk työttömyysturva mukaanluettuna, koska jos tienaisin enemmän menettäisin työkkärituen vaikka työvuoroja olis kyllä tarjolla enemmänkin, muttei niin paljon että olisi kannattavaa luopua työttömyysturvasta. 560 perustulon päälle voisin puskea kaikki työvuorot mitä on tarjolla ja ottaa vaikka toisenkin osa-aika työn kun ei olis pelkoa siitä että menetän rahaa tekemällä töitä.

Vierailija
48/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, saako sen lisäksi siis myös työmarkkinatukea?  Sitäkö tarkoitat? Minä olin luullut että se nimenomaan korvaa työmarkkinatuen.

Vierailija
49/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, saako sen lisäksi siis myös työmarkkinatukea?  Sitäkö tarkoitat? Minä olin luullut että se nimenomaan korvaa työmarkkinatuen.

Perustulo vähentää tukia, joten esimerkiksi työmarkkinatukea kannattaa kyllä hakea. Saa siitä ainakin verot talteen vaikka maksettavaa jääkin 0 euroa. Peruspäivärahasta kertyy vielä eläkettäkin.

Vierailija
50/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero 36 vuoden jälkeen. Mies (hyvätuloinen) haki eron. Avioliiton aikana lähes koko ajan kotiäitinä. Nyt 522 euroa ja sentit päälle kuussa puhtaana käteen!!! Minkäänlaisia tukia ei tule mistään, ei edes asumistukea omistusasuntoon. Löytyykö ketään vastaavassa tilanteessa olevaa?

Vierailija
51/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo korvaa vain perus työmarkkinatuen/peruspäivärahan.

Jatkossaa saa edelleen asumistuen, työttömyystuen lapsikorotukset, lapsilisät ja toimeentulotuen jos tulot jäävät alle normin.

Tämä on harmillista.

Perustulo EI korvaa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Peruspäivärahasta / t-tuesta kuitenkin vähennetään perustulo.

Se juuri on harmillista. Toivoisin, että jäljelle jäisi vain perustulo eikä mitään muuta.

Vierailija
52/52 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo korvaa vain perus työmarkkinatuen/peruspäivärahan.

Jatkossaa saa edelleen asumistuen, työttömyystuen lapsikorotukset, lapsilisät ja toimeentulotuen jos tulot jäävät alle normin.

Tämä on harmillista.

Perustulo EI korvaa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Peruspäivärahasta / t-tuesta kuitenkin vähennetään perustulo.

Se juuri on harmillista. Toivoisin, että jäljelle jäisi vain perustulo eikä mitään muuta.

Ei varmaan olisi ihan perustuslaillista poistaa arvalla etuuksia tai heikentää ihmisen asemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän