Unikoulumme alkaa: yhteenveto
Unikoulumme alkaa :)
Alkutilanne:
Vauva 6 kk heräilee 1-2 tunnin välein yöllä tissille.
Diagnoosi:
ei osaa nukahtaa uudelleen ilman tissiä
Päämäärä: 1 syöttö yössä väh. 8 tuntia nukahtamisesta.
Emme vielä jätä syöttöjä kokonaan pois, koska kiinteitä vasta maistellaan.
1. yö: Menee nukkumaan klo 20 isän kanssa työhuoneeseen. Sitä ennen imetin pari tuntia sohvalla ja annoin lisäksi 125 ml velliä. Vauva nukahti helposti. Nukkuu omassa sängyssään. Äiti eri huoneessa.
Heräsi ekan kerran klo 22.30 ja sai korvikemaitoa (80 ml), tokan kerran klo 01.30 ja taas joi korviketta alle 100 ml. Heräsi klo 3 ja 5, ei saanut mitään, itkeskeli hiukan ja nukahti uudelleen. Aamulla ylös klo 7.30. Esikoinen herätti.
No niin! Toinen yö:
vauva nukkumaan klo 20.30. Söi puuroa noin puoli desiä klo 18.30, velliä 100 ml klo 19.30 ja nukutin rinnalle tunnin katsellen american idolsia ;) Vauva jäi hyvin nukkumaan sänkyynsä. Heräsi ekan kerran klo 01.15 ja isänsä antoi korviketta 100 + 50 ml. Ei vissiin tyytynyt yhteen annokseen. Eli nälkä on vielä yöllä, joten yhteen syöttöön on suostuttava vielä jonkin aikaa.
Vauva ei enää yöllä herännytkään edes kitisemään. Hyvä, hyvä!
Esikoinen (murr) heräsi klo 5.57 huutamaan, että olisi päästävä vessaan ja saatava maitoa ja päästävä mun viereen nukkumaan ja ja ja ...
Vauva heräsi klo 7, kuuli lopulta unen läpi veljensä sirkusta.
Ensi yönä vauva on taas mun kaa, mies menee töihin, joten ei voi hoitaa vauva-yövuoroja. saapi nähdä miten nukutaan, toivottavasti maidon ja äidin tuoksu ei herättele vauvaa taas tunnin kahden välein pitkin öitä.
Oi tätä elämää!
3. yö:
vauva nukahti yllättäen isänsä syliin jo seiskan jälkeen illalla. Iltapäivällä oli uintia ja lyhyet päikkärit autossa meno-ja tulomatkalla.
Ei raaskittu herättää vauvaa tankkaamaan rintaa vaan siirsimme sänkyyn yöunille.
Vauva heräsi klo 22.20, itki ja hetken ihmettelyjen jälkeen päätimme syöttää, koska emme olleet varmoja saiko illalla tarpeeksi maitoa. Vauva syö molemmista rinnoista (yleensä tarjoan vain yhdestä) ja nukkuikin sitten aamuun asti, heräili 4-5 aikaan liikehtimään muttei tarvinnut mitään huomiota vaan nukahti uudelleen. Heräsi lopulta klo 6.30, imetin ja esikoinen heräsi klo 7, joten vauva ei enää unia jatkanut.
Mä nukuin huonosti, heräilin vähän väliä kuulostelemaan, välillä en uskaltanut edes liikkua, kun pelkäsin vauvan heräävän. Olin niin poikki, että tuskin olisin jaksanut yhtään itkua kuunnella vaan olisin syöttänyt.
Eli tähän asti hyvin on mennyt, ainoastaan ekana yönä itki ja silloin mä en edes kuullut, koska oli isänsä kanssa.
Mitenköhän seuraava yö menee?......
4. yö:
Meillä vauva meni nukkumaan vähän ennen klo 20. Söi puuroa klo 18 ja velliä (huoli vain 50ml) ja tissiä jonkin aikaa ennen sänkyyn menoa. Mä huomasin, että itseasiassa mä taidan nukuttaa tissille. Vauva kyllä herää hetkeksi sänkyyn laskiessa, mutta etsiytyy uniasentoon nopeasti ja nukahtaa.
Vauva heräsi ekan kerran klo 01.40. Tassuttelin hiukan, vauvaa ihmetytti suuresti mun yritykseni häntä vaivuttaa takaisin uneen. tapitti silmillään ja mua rupesi naurattamaan, joten syötin ja onneksi vauva nukahti eikä jäänyt hykertelemään.
Esikoinen heräsi huutamaan äitiä klo 2 ja 5. Onneksi vauva ei siihen reagoinut. Mikähän esikoista vaivaa? Onkohan tuo tyypillistä vajaa 3 vuotiaan käytöstä? Esikoinen on pitkään nukkunut yönsä heräämättä.
Esikoinen heräsi lopulta klo 06.56 ja myös vauva, jolloin imetin.
Näyttää siltä, että yöt menee yhdellä syötöllä. Tämä sopii minulle hyvin toistaiseksi.
Kommentit (13)
Vauva meni nukkumaan klo 20. Äänteli uhkaavasti klo 1 aikaan, mutta ei herännyt kunnolla vaan nukahti. Olisin syöttänyt, jos olisi herännyt.
Esikoinen heräsi klo 2 vuotavaan vaippaan, piti vaihtaa kaikki lakanat, samperin Pampers!
Vauva heräsi aamulla klo 05.48 ekalle ja ainoalle syötölle :D
Ja uuteen aamuun virkeänä klo 6.55, jolloin esikoinenkin heräsi.
Tänään on 7. yö ja viimeinen tässä sarjassa.
Heido!
t. mujerita + pojat 2v10kk ja 6kk
Vauva meni nukkumaan vasta klo 20.30. Olimme kyläilemässä ja iltapäiväunet olivat katkonaiset.
Yli kuukauden ollaan soseita maisteltu ja eilen ekan kerran avasi kunnolla suunsa ;) Jospa nyt saatais enemmän kiinteitä päivään ja kohta lopullisesti jättää viimeisenkin yösyötn pois.
Vauva heräsi ekan kerran klo 02.40 ja annoin rintaa. Heräsi uudelleen klo 4! Olin niin pettynyt!!!! Ajattelin antaa itkeä 5min, mutta onneksi rauhoittui itsekseen jo 2 minsan jälkeen. Heräsi taas klo 5 ja rauhoittui muutaman minsan jälkeen ja nukkui klo 6.50 asti, jolloin esikoinenkin heräsi.
Tänä yönä mulla taas vapaata, vauva nukkuu työhuoneessa isänsä kanssa. Toiveena on, että nukkuu yöt läpeensä, kun ei ole äippä maitotankeineen tuoksumassa samassa tilassa.
Aurinkoista päivää kaikille ja tsemppiä unikoulunpitoon. Se ei aina ole niin rankkaa kuin kuvittelee etukäteen. Mäkin luulin, että meidän tissi takiainen valvoo monta tuntia itkien surkeasti tissietuuden menettämistä, muuta toisin kävi. Aamuisin ihanan pirteä ja iloinen 6-kuinen kurnuttaja!
Siis ihanaa et joku on kirjoittanut noin perusteellisen katsauksen unikoulusta. Meillä tytöllä tulee 7kk ens viikolla täyteen ja yö syötöt ovat kiinteiden aloitusmaisteluiden jälkeen vaan lisääntyneet. Viime yönä yritin jättää yhen syöttökerran väliin, mutta huuto ei vaan ottanut taittuakseen kun oli jo kerran melkein rauhoittunut, mutta isän hyssyttelyyn " herännyt" , joten lopulta äiti antoi periksi. Miellä tyttö ei koskaan itke, joten käy todella kunnolle jo muutaman minuutin itku ja yöllä tahallinen itkettäminen tuntuu aivan käsittämättömältä, mutta ei kai siinä muita avihtoehtoja ole. Yritän tehdä päätöksen ja pysyä siinä en vielä ihan tissittömyyteen öitä halua, mutta jos tosiaan 1-2 syöttöä riittäisi. Katsotaan. Ai niin kun teillä ei noi kiinteät vielä oikein uppoa niin täytyy sanoa että meillä mitä enemmän niitä on syöty päivällä, sen enemmän vaatii myös yöllä ruokaa, eli toivottavasti sinulle käy toisin 8)
Puhi ja tytteli lähes 7kk
Moro!
Oon miettiny jo jonkun aikaa, et koska meillä alkais koulutus, mutta en vaan oo saanu aikaseks. Ajattelin, et odottaisin isännän pitempää vapaata. No lueskelin pitkästä aikaa palstaa ja siitä innostuneena päätin aloittaa unikoulun.
Samaan aikaan unikoulun kanssa aloitin iltapuuron tai oikeammin kai iltahedelmän puurolla ;) Eli ukkeli syö noin 19.30 puuron ja sit iltapesut ja maitoa noin 160 ml 20.45. Nukahtaa heti, siinä ei tosin ole ollut ongelmia ennenkään.
Ekat itkut yleensä yhdentoista maissa, mutta menevät tutilla melko helposti ohi. Ekoina öinä kahdelta alkoi tosissaan olla nälkää, mutta annoin itkeskellä ja tuuppasin tuttia vaan tiukasti. Päätin, että ruokaa ei tipu ennen viittä. Edellisenä yönä itku tuli vasta neljältä ja rauhoittelin tutilla tiukasti, vaikka väsytti ihan pirusti. Juuri kun olin luovuttamassa, poika rauhoittui ja nukahti. Heräsi vasta kuudelta!!! Aika mieletöntä!! Alkutilannehan oli pahimmillaan kuusi heräämistä tissille...
Meillä siis jatketaan koulutusta, mutta hyvältä näyttää! Eli kiitokset kimmokkeesta :D Kyllä se lopussa kiitos taitaa seistä ;)
- vähän väsynyt äippä ja Verneri 5,5 kk
Eli tissiä en ole antanut öisin ja ihan minun vastuullani on nuo yöt olleet koko ajan. Meillä nukahtaa vaihdellen, normaalisti klo 22 - 23 tissille. (kirjoitin yhtenä päivänä jo jotain, jos joku muistaa...)
Eikä meillä pulloa olla huolittu sen paremmin kuin tuttikaan ole käytössä. Mutta, öisin kun herää, tarjoan vain pullosta nannia. ei vielä kauhean hyvin ole mennyt, joka yö on huudellut ja ihmetellyt, miksei saa tissiä. Taistelee sen pullon kanssa ja huutaa, tapittaa minua ja valvoskelee aikansa. Välillä menee tuntikin ennenkuin nukahtaa. Vaunuihin olen saanut aikani hyssyteltyä nukahtamaan. Välillä onnistuu tosi hyvin syöminen (ilmeisesti oikeesti nälkä, menee 50 ml maitoa ei enempää) ja nukahtaa jotta voi laittaa omaan sänkyyn. Noin kaksi heräämistä yössä. Olen päättänyt myöhäisen nukkumaan menon vuoksi antaa tissiä vasta klo 6 aikaan aamulla. Nukkuu sen jälkeen klo 9 - 10 saakka. Ja iloinen ja pirteä tyttö herää ylös. Eikä ole sen enempää nälkä kuin muinakaan aamuina.
Saa nähdä monta yötä vielä taistellaan, jotta nukkuisi aamuun saakka. Itse olen kuitenkin pirteämpi päivisin kuin ennen kun syötiin 1 - 2 tunnin välein.
Mielenkiintoista lukea muidenkin kokemuksia. Meillä on nyt viikko hyvin pehmeää unikoulua takanapäin. Meidän tyttö (8kk) on aika tempperamenttinen, enkä jaksa kauaa kuunnella huutoa. Illat alkaa puurolla, yökkäri päälle, imetys nojatuolissa ja sitten sänkyyn. Tutti tuli unikoulun myötä mukaan kuvioihin, koska tyttö on tottunut nukahtamaan tissille. Imemisen tarve tuntuu olevan niin suuri, etten ole raaskinut sitä kieltää.
Kun tyttö laitetaan sänkyyn hänet asetetaan kyljelleen, tutti suuhun ja jos huutaa pidetään kiinni olkavarresta ja reidestä ja vähän heijjataan, tähän tyyntyy nopeasti. Kun on rauhoittunut päästetään irti ja annetana nukahtaa. Joskus tyttö kääntyy selälleen ja höpöttelee itsekseen, mutta aina kun alkaa parkua käännetään kyljelleen. Yöllä sama tekniikka. Iltaisin nukatamiseen menee 10-30min. nukkumaan mennään 21-21.30 ja herätään 8.30-9 aikaan
Ekana yönä nukahtamisene meni 15min ja heräsi kaksi kertaa-> nukahti. Aamulla heräsi 4.30 ja otin tissille viereen. Tokana yönä nukahtamiseen meni 30 min (aikamoista tappelua), mutta nukkui läpi yön! Siis ihan heräämättä ja klo 6.30 otin viereen.
Kolmas yö olikin sitten katastrofi. Nukkumaan meni 15 minuutissa, mutta yöllä ei rauhoittunut edes isin sylissä ja päätin ottaa viereen. Söi kaksi kertaa sinä yönä. Seuraava yö oli samanlainen. Olin itse ihan poikki ja heitin romukoppaan kaikki periaatteet ja päätin että nukutaan vaikka teini-iässäkin vieretysten, ihan sama.
Viides yö oli helpompi. Tyttö tosin illalla protestoi isin nukuttamisyrityksiä ja minä jouduin mennä rauhoittamaan tytön, joka nukahtikin heti. Ensimmäinen herääminen klo 04 ja otin viereen tissille. Viimeyönä taas protestoitiin isille, mutta yöllä heräsi kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla isi sai heijattua takaisin uneen. Klo 07 heräsi ja otin tissille.
Ennen tyttö siis heräsi 2-10kertaa tissille ja minun piti nukkua vieressä, jos yritin nousta ylös hän heräsi eikä rauhoittunut muuten kuin tissille. Nyt syöttöjä on ollut maks 2 yössä ja olen todella tyytyväinen. Eikä lipsuminen tuntunut haittaavan. Tällähetkellä meillä on tiukka päätös siitä että omaan sänkyyn pitää nukahtaa, yöllä otetaan viereen jos ei pian rauhoitu.
Hyviä unia kaikille :)
aloitella. Yh:nä se vaan on niin vaikeaa. Poika ei kelpuuta tuttia saati pulloa ainakaan yöllä. Päätin, että helpompaa antaa tissiä aina kuin hän haluu, en jaksa yöllä kuunnella itkua/itkettää. Vierekkäin, ku nukumme niin helppoa tunkee tissi suuhun kun yöllä herää. Ei hän kuitenkaan pieni ole kuin sen hetken...
eli ei erityisen tiukka ja tavoitekin on aluksi ollut saada tyttö 9 kk nukahtamaan omaan sänkyyn. Tai se onnistuu ja siitä syystä ilmeisesti joku herääminen siirtynyt myöhempään, mutta kaikki on niin yökohtaista. Meillä tyttö herää yöllä puolittain ja alkaa kävellä ja unen pöpperössä tietty kaatuilee pinniksessä tai jos ei kävele, niin nousee ylös ja rojahtaa alas suunnasta viis ja pää voi paukkua, tai sitten kontataan ankarasti perse pystyssä ja pää maassa (sänkyn pinnalla). Suurin itku yleensä tulee, kun itsensä teloo. Olen nostanut viereen, ellei tutilla rauhoitu, mutta julmettu mönkiminen saattaa jatkua. Tämä yö oli jotankin erityisrankka, kun itsellä on lämpöä ja toinen oikein olan takaa pisti hulinaksi.
Suuret tavoitteen yösyötöistä ja kaikesta olen siirtänyt kauemmas, sitten kun mönkiminen tasoittuu :)
Niin, jos tätä lukee jonkun yömönkijän äiti, vinkkejä liikunnan öisiin vähentämisiin otetaan vastaan :)
VAuva nukkumaan normaalisti kasin aikaan. Tai joutuikin nukkumaan mun kanssa, kun isänsä oli kipeä (flunssa). Miehet on sitten huvittavia, pieni nuha todellakin kaataa mun miehen sängyn pohjalle!
Mä olen hiukan suuttunut siitä, ettei mulla ollutkaan vapaata yövuorosta vauvan kaa.
Vauva heräsi klo 00.48, annoin kitistä 5 minsaa ja päätin syöttää, olihan kulunut jo yli 5 h edellisestä syötöstä eikä vauva ymmärrä kellon päällä mitään. Syöttöaika olisi mun suunnitelmien mukaan vasta klo 2.
Vauva heräsi uudelleen klo 4.10 ja itki 9 minsaa, ei vaikuttanut siltä, että rauhoitttuu, joten taas syötin. Se siitä yhdestä yösyötöstä:(( Pahus!!!! Mun olisi pitänyt olla tiukkana, nyt vauva luulee, että
kunnon itkulla tissi irtoaa.
Toivottavasti ensi yö on parempi.
Kiva on lukea muidenkin juttuja. Mietin olisiko sitten selkeämpää jättää syötöt kokonaan pois?????
kiitos on olet viitsinyt kirjottaa pitkät pätkät :)
meillä ei vielä ajankohtasta tuo unikoulu, vauva vasta 6 vko. mutta kiva lukea toisten kokemuksia vastasuuden varalle!
toivottavasti vauvanne pitäytyy rytmissään :)
Kiva oli tosiaan lukea teidän unikoulusta :))
Hyviä öitä teille jatkossakin!!
t.hope-a, joka vielä jatkaa unikoulua :)
oppinut kääntymään vatsalleen myös yöllä. Keskimäärin syötän kerran yössä. Usein ei herää lainkaan syömään, parina yönä jopa nukkunut 10h putkeen!
Mulla sääntönä. että saa itkeä 5 minsaa, sitten menen lohduttamaan, voin jopa nostaa syyliin. Harvoin on huutanut niin kauan, yleensä itkee minuutin, itku yltyy hetkeksi, mutta nukahtaakin yhtäkkiä ennen kuin 5 min on tullut täyteen.
Poika on nyt 6.5 kk ja 8-kuisena aion lopettaa kokonaan yösyötöt.
Tsemiä kaikille, jotka harkitsevat unikoulunpitoa. Meillä se kannatti :D
T. mujerita+poika 6.5kk
Vauva meni nukkumaan klo 20. Söi puuroa klo 18 ja velliä klo 19 ja rintaa myös. Nukahti hyvin.
Heräsi ekan kerran jo klo 22.40 ja itkinousevaa ja laskevaa valitusitkua melkein tunnin verran. Teki tiukkaa pysyä päätöksessä olla syöttämättä ennen keskiyötä. Mä olen ajatellut, että vähintään 5h olisi syömättä. Yritin onnistumatta tassutella, meidän poika vaan hermostui siitä, kääntyi topakasti selälleen ja ihmetteli miksi yritin kääntää ja taputtaa selkää. Joten annoin itkeä rauhassa ja etsiä uniasentoa ja nukahtaa itsekseen uudelleen. Välillä heiluttelin sänkyä (pyörillä). Vauva nukahti ja heräsi uudelleen klo 01.30, jolloin syötin.
Seuraavan kerran heräsi klo 6.50 esikoisen elämöintiin. Vauva äänteli ja liikuskeli jo klo 5 aikaan, mutta onneksi ei itkenyt. En tiedä miten olisin toiminut. Olen myös päättänyt, ettei toista ruokailua tule ennen klo 6 aamulla.
Meillä on perusluonteeltaan leppoisia poika, eivät itke helposti, vaan ovat aina hymyilevän tyytyväisiä viilipyttyjä. Siksi tunnin itku tuntuu minusta rankalta. Ajattelin vaan kertoa, jos joku ihmettelee mitä rankkaa näissä öissä nyt muka on.
t. mujerita (väsymami) + pojat 2 v 10 kk (aamuvirkku) ja 6 kk(unikoululainen)