Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena opittu säästäväisyys saa tekemään typeriä asioita, miten siitä pääsee eroon?

Vierailija
29.12.2016 |

Ensinnäkin joulun aikaan kun teen vaikka porkkanalaatikkoa, pakastan sitä (ettei lopu kesken joulunpyhinä) ja syön sitä ja muita jouluruokia ähkyyn asti, monesti lasten jättämät karjalanpiirakan palatkin. Lisäksi syön niitä pakasteita yleensä reilusti joulun jälkeenkin, kun en pysty heittämään jätteisiin. Lasten synttärit on yhtä pahoja. Syön vaikka väkisin kakun tähteitä, sulanutta jämäjäätelöä ja vastaavia "herkkuja". Seurauksena huonoa oloa, yökötystä ja paino-ongelmia (onneksi ei merkittävää ylipainoa vielä). Tämä pirullinen säästäväisyys aiheuttaa muutakin typerää käytöstä. Säästän vaatteista irronneita tai niiden mukana tulleita varanappeja. Jostain syystä kuvittelen säästäväni, kun niitä ei tarvitse ostaa, jos tarvitsee joskus napin. Kaupassa minun on lähes pakko ostaa 3 tuotetta, jos on tarjous kolme kahden hinnalla. Ennen joulua lähdin ostamaan tyttärelle yhdet housut. Yllättävän helposti mukaan lähti KappAhlista kolmet housut (kahden hinnalla). Mieheni ihmetteli, miksi ihmeessä olin ostanut kolmet ja tuleeko kaikille käyttöä. Vakuuttelin, että tietysti tulee. No, jos siellä vaatehyllyssä oli ennestään noin kolmet farkut ja yhdet collarit ja parit legginsit, niin ei ollut mitään mieltä ostaa kolmia housuja, jotka on vuoden päästä jo pienet. On kuin aikoinaan kotona äitini, jonka "halvalla ja alesta" löydetyt vaatteet eivät mahtuneet kaappeihinkaan. Miten tästä säästäväisyydestä mahtaa päästä eroon? Pelkään että pahenee iän myötä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut samanlainen, mutta pääsemässä siitä vähitellen eroon. 

Ruokaa voi heittää roskikseen. Oma terveys on arvokkaampaa kuin mikään ruoka. Ylimääräistä energiaa on yllättävän työlästä saada pois omasta kropasta.

Minäkin keräsin noita varanappeja! Joskus taisin tyhjentää kokoelmani tai sitten ne vain hävisivät johonkin. Fakta on, että vaate menee rikki jostain muusta kohdasta aiemmin, eikä varanappeja juuri koskaan tarvita - itse asiassa en ole tainnut käyttää niitä koskaan.

Itse olen oppinut ostamaan vain tarpeeseen. Meillä lapsilla on aika vähän vaatetta, ja usein kannattaa kyllä ostaa tuo kolme kahden hinnalla, jos tarvitsee esim. housuja. Mutta alevaatteisiin en enää sorru.

Kymmenessä vuodessa on tapahtunut tämän suhteen paljon edistystä. Olen oppinut kunnioittamaan itseäni enemmän. Tavarasta luopuminen on kyllä ollut vaikeaa. Vieläkin kaduttaa yhdet lelut, jotka annoin eteenpäin, mutta 95 % tavarasta luopuminen on nykyään jo tuskatonta.

Itse pidän itseäni myös säästäväisenä, mutta ehkä muut pitävät sitä ahneutena. Mielenkiintoinen havainto.

Eihän nyt pelkästään nappien kerääminen niin paha ole, mutta jos se hamstraaminen ulottuu kaikkeen muuhunkin. Ja itse asiassa, mun mielestä voi hamstrata niin paljon kuin sielu sietää, jos pystyy rehellisesti sanomaan itselleen, että löytää sen hamstraamansa varatavaran, jos sitä joskus tarvitaan.

Tuo ota kolme, maksa kaksi tarjous on kyllä salakavala. Se kannattaa vain silloin, jos olit ennen kuin olit tietoinen tarjouksesta ostamassa kaksia housuja.

Viiviä ja Wagneria lainaten: "Tyhmä ihminen: ostan aina tarjouksesta, tarvitsin tai en. Viisas ihminen: ostan vain mitä tarvitsen, oli tarjouksessa tai ei."

Vierailija
22/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista, pakasta pienissä 0,3 rasioissa, silloin ei mene niin paljon hukkaan.  Napit kannattaakin säästää.  Lapsille vain puolet jogurttipurkista jos he eivät jaksa syödä.  

Säästin minäkin jotain aurinkobalsamia 10 vuotta, se oli hiukan outoa.

Milloin ja mihin niitä nappeja tarvitsee? Ei mitään järkeä säästellä kaapeissa nappeja, jos ei harrasta käsitöitä. Jos jukurtissa haluaa säästää, ei missään nimessä purkkeja. Litran tölkki on huomattavasti halvempi ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain jäin miettimään, että jos lapsellaolijo kuudet housut kaapissa niin mihinkään tarvitsi edes niitä yksiä lisähousuja?

Vierailija
24/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh kai niitä housuja voi ostaa vaikka kolme paria eri kokoisia kasvavalle lapselle?

Vierailija
25/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut opetettiin säästäväiseksi ja sääntö numero yksi oli, että tarvitsenko tätä oikeasti. Siksi en osta kolme kahden hinnalla -tarjouksista jotain, mitä en oikeasti käytä enkä ikinä ole syönyt ruuantähteitä siksi, että ne on kertaalleen maksettu. Jos en tarvitse kakunjämää, en syö sitä. En tarvitse niitä!

Sukkia voi ostaa kerralla paljon tarjouksesta, mutta en ikinä osta niitä laputettuja tuotteita.

Vierailija
26/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista, pakasta pienissä 0,3 rasioissa, silloin ei mene niin paljon hukkaan.  Napit kannattaakin säästää.  Lapsille vain puolet jogurttipurkista jos he eivät jaksa syödä.  

Milloin ja mihin niitä nappeja tarvitsee? Ei mitään järkeä säästellä kaapeissa nappeja, jos ei harrasta käsitöitä. Jos jukurtissa haluaa säästää, ei missään nimessä purkkeja. Litran tölkki on huomattavasti halvempi ratkaisu.

Aina ei halvempi litrahinta tarkoita halvempaa kokonaisratkaisua. Itse olen huomannut, että litran jogurttitölkki johtaa ylipäätään korkeampaan jugurtinkulutukseen. Käytännössä optimi on, että maustamaton jogurtti on isossa pakkauksessa ja maustetut pienissä purkeissa. Ne purkit on sitten helpompi "korvamerkitä". Tietysti joka perheessä on aina oma tilanteensa. 

Vierailija
27/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Tuo on ihan normaalia. Säästäväisyys ja hamstraaminen sekoitetaan keskenään, vaikka ovatkin melkein toistensa vastakohtia. Hamstraajat myös useasti kehuvat olevansa säästäväisiä, kuten sinäkin kehut aloituksessasi. Hamstraajat ajattelevat, että säästö syntyy silloin kun tavara säilytetään. Tosiasiallisesti säästö kuitenkin syntyy siinä hetkessä kun tavara jätetään hankkimatta.

Vierailija
28/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin järkeä, vetoketjuja ja nappeja - ihme jos ei ole.  Eikö teiltä ikinä ole pudonnut nappeja?

Vierailija
29/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, ei tuo ole säästäväisyyttä. Sinulla on selvästi taipumusta hamstraamiseen. Onko vaikea luopua tavaroista ja jotain saa halvalla, saati ilmaiseksi, niin sitä täytyy ottaa useampi vaikka ei tarvitsisi? Onko kaapeissa paljon krääsää, jota et todennäköisesti tule koskaan tarvitsemaan tai joka on rikki tai vanhentunutta?

Kannattaa alkaa oikeasti miettimään ostaessa että tarviiko vai ei. Lisäksi kannattaa käydä varastot läpi ja viedä vaikka ensin turhat tavarat kirpparille myyntii ja jos ne ei sieltäkään mene halvallakaan hinnalla, niin sitten pistät ne roskiin.

Vierailija
30/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä nappeja tarvitsee, kun ostaa 5-6 vuotta kestävän vaatteen, josta napin irrotessa ja kadotessa ei tule käyttökelvotonta, koska on se varanappi tallessa. Kertakäyttövaatteissa nappeja ei tarvitse säästää.

Vierailija
31/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin järkeä, vetoketjuja ja nappeja - ihme jos ei ole.  Eikö teiltä ikinä ole pudonnut nappeja?

Napperja tarvii aina silloin tällöin ja kyllä kotona on hyvä olla pieni varasto erilaisia nappeja. Se on v-mäinen tilanne kun on juhliin lähdössä ja nappi napsahtaa halki...

Vierailija
32/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole säästäväisyyttä vaan tuhlausta, että syö yli tarpeen.

Niinpä niin. Siksihän suomalaiset syövät laivan buffetissa vain siististi yhden lautasellisen ja juomatavatkin osataan. Kyllä sen ruuan kanssa riittää 2 lasillista olutta tai viiniä, mutta iso osa juo 4. Kun on niin paljon maksettu. Jälkiruokaa otetaan lautanen täyteen, vaikka on syöty mahat pullolleen alku- ja pääruokia. Täytin yhden kesän Tukholman reitillä buffetpöytää. Kaikki suomalaiset kehuvat, kuinka sivistyneesti osataan syödä ja juoda oman tarpeen ja kulutuksen mukaan, mutta laivalla sitä ei uskoisi 😄

Typerykset laivan buffassa on aika monesti kiinalaisia ja venäläisiä. Venäläiset rekkakuskit keräsivät isot lautaset kukkuroilleen katkarapuja ja söivät sitten vain pari ja lautanen syrjään.

Vierailija
33/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole säästäväisyyttä vaan tuhlausta, että syö yli tarpeen.

Niinpä niin. Siksihän suomalaiset syövät laivan buffetissa vain siististi yhden lautasellisen ja juomatavatkin osataan. Kyllä sen ruuan kanssa riittää 2 lasillista olutta tai viiniä, mutta iso osa juo 4. Kun on niin paljon maksettu. Jälkiruokaa otetaan lautanen täyteen, vaikka on syöty mahat pullolleen alku- ja pääruokia. Täytin yhden kesän Tukholman reitillä buffetpöytää. Kaikki suomalaiset kehuvat, kuinka sivistyneesti osataan syödä ja juoda oman tarpeen ja kulutuksen mukaan, mutta laivalla sitä ei uskoisi 😄

Typerykset laivan buffassa on aika monesti kiinalaisia ja venäläisiä. Venäläiset rekkakuskit keräsivät isot lautaset kukkuroilleen katkarapuja ja söivät sitten vain pari ja lautanen syrjään.

Ehkä sinun silmääni näyttää siltä. Minulle asia näyttäytyi työntekijänä siten, että suurin osa lautaskaupalla ruokaa mättävistä on ihan normaaleja suomalaisia. Ei mitään venäläisiä rekkakuskeja. Aasialaiset yleensä ruokailevat nopeammin kuin suomalaiset, enkä nähnyt suuria ahmintaruokailuja heillä.

Vierailija
34/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh! Kuulostat ihan mieheltäni, joka jopa terveytensä uhalla "säästää" ruuassa ja myös muiden mielenterveyden uhalla kaikessa muussa. En tajua mistä hänessä tuo kumpuaa, kun mielestäni appivanhempani eivät ihan tuollaisia ole (ainakaan enää tiedä sitten muuten). 

Mies ei heitä MITÄÄN pois, varsinkaan ruokaa. Jos aterialta jää puolikas peruna ja 2 rkl kastiketta (1/4 ihmisen annos jolla ei tee mitään), hän laittaa ne pakasterasiaan jääkaappiin. Sitten ne homehtuvat sinne tai hän syö ne homeisina. Minä yritän raivata noita homeisia ruokia kaapeista säännöllisesti, koska ne homenduttavat muutkin ruuat. Ärsyttää kaapia niitä mätäneviä purkkeja jatkuvasti, mutta muuten hän söisi ne. Ajoitan sen niin että hän ei ole kotona, koska joskus olen erehtynyt siivoamaan silloin kun hän on kotona. Silloin hän tulee siihen roskasangon viereen tarkastelemaan ja kyselemään että eikö noita varmasti voi enää syödä. Ja suuttuu kun heitän pois "ruokaa" joka oikeasti on jätettä.

Esimerkkinä kerrottakoon tapaus viime viikolta että hän teki itselleen munakkaan 3kk päiväysvanhoista munista. Sanon aina jo etukäteen, jos näen hänen tekevän jotain tuollaista, että kohta kun koskee vatsaan/oksettaa niin älä tule valittamaan oloasi minulle. No yllättäen tuostakin sai vatsanväänteitä (tiedän kyllä että kananmunat säilyvät helposti 1kk yli päiväyksen, mutta ei 3kk)...

Meillä on kaapit täynnä vanhoja reikäisiä t-paitoja, joita kuulema voi tarvita "työpaidoiksi". Nämä työt ovat siis jotain harrastepohjaista autonrassausta kerran vuodessa ja sinne menee kuitenkin paremmissa kamppeissa. Vanhoja linttaanastuttuja kenkiä on  vaikka kuinka paljon. Olen joskus hävittänytkin näitä, koska ovat roskiskamaa, eivät kelpaa edes kirpparille. Hän huomaa tämänkin ja tulee kyselemään että en kai vaan ole hävittänyt niitä yksiä sadasta kenkärajoista.

Mainittakoon vielä että kyseinen henkilö ei ole mikään ekohippi, joka jonkun tällaisen periaatteen mukaan eläisi. Lisäksi hän tienaa yli 100 000 euroa vuodessa, joten ihan pakko ei rahankaan vuoksi ole mätäisiä ruokia syödä.

Joten ap, jos keksit keinon päästä eroon kaikesta hamstrauksesta ja ruuan pakkosyönnistä, jaathan keinon täälläkin. 

Vierailija
35/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kiinni rahasta tai painosta. Itselläni on iso peffa ja jenkkakahvat, mutta kun meidän sivussa on suurin osa tikkulaihoja ja urheilullisia, niin siinä täytyy olla perimätaustaa. Lapsuudenkodissa keitettiin usein puuroa ja ylijäämästä tehtiin AINA joko sämpylää tai käytettiin muutoin ruuanlaittoon, esim. muffinseihin. Pottumuusista tehtiin perunarieskoja. Joulukinkun rippeistä oli perinteisesti tehty uuden vuoden kinkkukiusaus. Isä söi meiltä penskoilta kesken jääneet leivätkin. Villasukkia parsittiin erivärisillä langoilla. Joulukuusi haettiin kesämökiltä vaikka umpihangessa tarpoen (niitä olisi saanut ostaa rahalla torilta 100m päästä kotoa). Veljeni on samanlainen. Autoaankaan ei korjauta korjaamolla, vaan ostaa varaosat ja rassaa itse. Viimeksi säästi 70 euroa laittamalla itse pakoputkisarjan paikalleen. Ei laskenut hintaa omalle työlle, kunhan sai halvemmalla.

Vierailija
36/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh! Kuulostat ihan mieheltäni, joka jopa terveytensä uhalla "säästää" ruuassa ja myös muiden mielenterveyden uhalla kaikessa muussa. En tajua mistä hänessä tuo kumpuaa, kun mielestäni appivanhempani eivät ihan tuollaisia ole (ainakaan enää tiedä sitten muuten). 

Mies ei heitä MITÄÄN pois, varsinkaan ruokaa. Jos aterialta jää puolikas peruna ja 2 rkl kastiketta (1/4 ihmisen annos jolla ei tee mitään), hän laittaa ne pakasterasiaan jääkaappiin. Sitten ne homehtuvat sinne tai hän syö ne homeisina. Minä yritän raivata noita homeisia ruokia kaapeista säännöllisesti, koska ne homenduttavat muutkin ruuat. Ärsyttää kaapia niitä mätäneviä purkkeja jatkuvasti, mutta muuten hän söisi ne. Ajoitan sen niin että hän ei ole kotona, koska joskus olen erehtynyt siivoamaan silloin kun hän on kotona. Silloin hän tulee siihen roskasangon viereen tarkastelemaan ja kyselemään että eikö noita varmasti voi enää syödä. Ja suuttuu kun heitän pois "ruokaa" joka oikeasti on jätettä.

Esimerkkinä kerrottakoon tapaus viime viikolta että hän teki itselleen munakkaan 3kk päiväysvanhoista munista. Sanon aina jo etukäteen, jos näen hänen tekevän jotain tuollaista, että kohta kun koskee vatsaan/oksettaa niin älä tule valittamaan oloasi minulle. No yllättäen tuostakin sai vatsanväänteitä (tiedän kyllä että kananmunat säilyvät helposti 1kk yli päiväyksen, mutta ei 3kk)...

Meillä on kaapit täynnä vanhoja reikäisiä t-paitoja, joita kuulema voi tarvita "työpaidoiksi". Nämä työt ovat siis jotain harrastepohjaista autonrassausta kerran vuodessa ja sinne menee kuitenkin paremmissa kamppeissa. Vanhoja linttaanastuttuja kenkiä on  vaikka kuinka paljon. Olen joskus hävittänytkin näitä, koska ovat roskiskamaa, eivät kelpaa edes kirpparille. Hän huomaa tämänkin ja tulee kyselemään että en kai vaan ole hävittänyt niitä yksiä sadasta kenkärajoista.

Mainittakoon vielä että kyseinen henkilö ei ole mikään ekohippi, joka jonkun tällaisen periaatteen mukaan eläisi. Lisäksi hän tienaa yli 100 000 euroa vuodessa, joten ihan pakko ei rahankaan vuoksi ole mätäisiä ruokia syödä.

Joten ap, jos keksit keinon päästä eroon kaikesta hamstrauksesta ja ruuan pakkosyönnistä, jaathan keinon täälläkin. 

Meillä "katoaa" erikoisella tavalla reikäisiä t-paitoja kaapeista. Meillä myös "lainataan" ystäville kirjoja ja dvd-elokuvia. Kumma kyllä eivät palaudu "lainasta" takaisin kotiin, vaikkei kukaan myönnä antaneensa niitä pois.

Vierailija
37/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju. Olen tulossa juuri ilmaisesta kinkunsulatusjumpasta. Ja ensi viikolla menen ilmaistunneille kuntosalin ilmaistunneille. Palkka 4000€ kuussa, joten on varaa myös käydä maksullisissa jumpissa.

Vierailija
38/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisitkin katsoa ap tapaasi ahneutena? Sellaisesta on paljon mukavampi pyrkiä eroon, kuin sinänsä hyväklangisesta säästeliäisyydestä. Äitisi opetti sinusta ahneen? Haluatko olla sitä, vai jotain muuta? Hienoa, että tiedostat asian. Kuulostat isältäni, mutta isä ei koskaan tajunnut asiaa.

Ei se ole ahneutta, vaan evoluutio on varautunut vaivalloiseen keräilytalouteen, jossa sen marjasangollisen poimiminen on vaatinut suuren motivaatiolisäyksen ja dopamiinin eritys on siksi nykyiseen helppoon osteluun aivan liian rajua.

Juuri näin. Silloin kun nykyihmisellä on varaa, hän toteuttaa keräilytalouden aiheuttamaa geeniperimää. Aikoinaan laiskat selviytyivät huonosti, saivat vähemmän jälkeläisiä ja söivät huonompaa ravintoa kuin he jotka varautuivat pahan päivän varalle. Emme voi geeniperimällemme mitään, mutta voimme oppia ymmärtämään omaa käyttäytymistämme ja sitä kautta hillitsemään.

Ei keräilykäytöstä tarvitse hillitä, se täytyy vain kanavoida oikeisiin asioihin.

Syksyllä marjastus on nykyihmisellekin ihan täydellistä ajanvietettä. Itse otan usein mukaan tyhjän muovipussin ja näppylähanskat, kun lähden lasten kanssa lähipuistoon, ja kerään kaikki vastaan tulevat roskat. Geokätköily on keräilyä, josta ei jää roinaa nurkkiin. Palapelit sopivat monille. Ja neuloessa vasta keräilijänaisen mieli lepää.

Koetapa, ap, noita, ja katso, loppuisiko pakonomainen lautasten tyhjentely.

Itselläni kaikki impulssiostokset loppuivat siihen, kun sain perinnön. En tiedä, oliko ostelun taustalla jokin turvattomuuden tunne, vai antoiko pesämuna mahdollisuuden siirtää keräilyvimman tavaran sijasta sijoituksiin.

Vierailija
39/40 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska ketju. Olen tulossa juuri ilmaisesta kinkunsulatusjumpasta. Ja ensi viikolla menen ilmaistunneille kuntosalin ilmaistunneille. Palkka 4000€ kuussa, joten on varaa myös käydä maksullisissa jumpissa.

Tuntemani rikkaat ja lähes rikkaat ovat ensimmäisinä tunkemassa ilmaisjumppiin ja ostavat työnantajan piikkiin niin viinit kuin ravintola-ateriatkin. Smartum-seteleillä käydään niin konserteissa kuin joogassakin. Ei mene omat säästöt ja palkat, kun käyttää työnantajan rahoja.

Vierailija
40/40 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei rikas saisi käyttää smartum-seteleitä??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme