Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on herkkyyden vastakohta?

Vierailija
28.12.2016 |

Entä tunteellisuuden? Tunteeton tietysti, mutta entä olisiko sille synonyymiä?694

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen, mutta en tiedä tilalleni nimeä. Mulla siis vaan on aika todella laimea tunne-elämä. Tyyliin että kun isäni kuoli, niin en tuntenut muuta kuin jonkinlaisen laimean pettymyksen, jota seurasi ajatus: "sellainen tämä maailma on, että ihmisiä kuolee". Samoin mitkään positiiviset tapahtumat ei aiheuta minussa mitään erityisiä tunne-elämyksiä. Suurimman osan aikaa tunnen vain olemassaolemiseni, ja harvakseltaan päässä risteilevät ajatukset, enkä tunne mitään tunteita.

Sua ei myöskään ahdista tai masenna?

Vierailija
22/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen, mutta en tiedä tilalleni nimeä. Mulla siis vaan on aika todella laimea tunne-elämä. Tyyliin että kun isäni kuoli, niin en tuntenut muuta kuin jonkinlaisen laimean pettymyksen, jota seurasi ajatus: "sellainen tämä maailma on, että ihmisiä kuolee". Samoin mitkään positiiviset tapahtumat ei aiheuta minussa mitään erityisiä tunne-elämyksiä. Suurimman osan aikaa tunnen vain olemassaolemiseni, ja harvakseltaan päässä risteilevät ajatukset, enkä tunne mitään tunteita.

Turta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakuus

Vierailija
24/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsydämisyys

Vierailija
25/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viilipytty.

Vierailija
26/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä kysymys! Yritin todella miettiä tätä. Aika monet herkkyyden vastakohdiksi mainitut termit näyttävät alkavan etuliitteellä "epä-" tai sitten ne ovat sävyltään liian negatiivisia tai antavat asiasta liian yksipuolisen vaikutelman.

Mielestäni seuraavat sanat toimivat parhaiten: jäyhä, turta, luja, paksunahkainen, sitkeä.

Vierailija
27/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tunteellisen ja herkän vastakohta joku järkiperäinen tai vastaava. Eli herkät ja tunteelliset helposti elää just tunteella ja omaa vahvan tunne-elämän mutta sitten toinen ääripää elää pelkästään ns. Järjellä.

Vai menikö hakoteille?

Vierailija
28/48 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua ei myöskään ahdista tai masenna?

Ei, ei koskaan. Perustilani on sellainen, miten sen nyt sanoisi... rauha. Pelkkä olemassaolemisen ja kaiken aistittavan tiedostaminen, ilman negatiivisia tai positiivisia tunteita.

Ei tästä ole edes mitään muuta haittaa, kuin että minun on vaikea ymmärtää sitä kun jotkut ihmiset menevät tunteidensa mukaan, omaakin järkeään vastaan. En pysty mitenkään samaistumaan sellaiseen enkä tarjoamaan tukea ihmiselle joka kamppailee sellaisen käytöksen kanssa. Minulle asiat on paljon yksinkertaisempia. 

Vierailija
29/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tunneälykäs, henkilö , siis nainenkin joka suhtautuu tunteisiin älykkäästi,  ei osallistu kielteiseiseen tai myönteiseen riehaan mutta osaa hyväksyä sen teoriassa mitenkään tuomitsematta  tunteellista toimintaa. 

Sähkömiehet ovat usein tällaisia. Siis miehistä.

Naisissa on usein herkkyyttä.  Näin koen itse

Vierailija
30/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen ja sadistinen eli manipuloiva ja pömpöösi luonteen karaktäärit.

Vierailija
31/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karski, kylmänviileä, jopa laskelmoiva

Vierailija
32/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnottomuus

Vierailija
33/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei herkkyys tarkoita sitä etteikö voisi olla toiminnan nainen. Kyse on siitä että tilanteista palautuminen vaatii enemmän aikaa.

Miksi nyt sukupuolitat?

Sulla on keissi päällä.. olet itse mies.

Nainen oli herkkä. Elääkö vielä?

Vierailija
34/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sanonut juurikin tunteeton. Herkkä on herkkä aisteille ja niiden synnyttämille tunnereaktioille. Sekä sosiaaliselle ilmapiirin tilalle, jonka aistii tunteina.

Vierailija
35/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karskius lähinnä. 

Vierailija
36/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyhallitushan se ja sen johtokaksikko42

Vierailija
37/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyyden vastakohta on henkinen karkeus tai paksunahkaisuus, tämä voi ilmetä sekä hyvässä että pahassa. 

Herkkyyskin voi olla vahvuus tai heikkous. Esimerkiksi sosiaalinen herkkyys on positiivista, osataan aistia muiden tunnetiloja, myötäelää ja ymmärtää toisia. Herkkä voi aistia muutoksentuulia esimerkiksi yhteiskunnallisissa oloissa paremmin kuin muut. 

Toisaalta herkkyys voi olla myös heikkoutta, esimerkiksi taipumusta olla liiaksi tunteidensa vietävissä. Se voi olla myös herkkähipiäisyyttä eli herkkyyttä loukkaantua jos kohtaa maltillistakin arvostelua. Se voi olla myös liiallista herkkyyttä ympäröiville vaikutteille. 

Vierailija
38/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovuus.Mikään ei liikuta,ei hyvässä tai pahassa

Vierailija
39/48 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyyden vastakohta on runnoja.

Vierailija
40/48 |